Gå til innhold

Kommentar: Jon vil ha datamaskin uten operativsystem


Anbefalte innlegg

Saavidt jeg vet saa har man ikke lov til aa bruke denne lisensen etter at man er ferdig med utdanningen har man det da? Og da kan det jo vere greit aa ha en annen lisens i bakhaand uansett.

Da vet du feil. Det er to spesialbetingelser som gjelder for studentlisensene: Man får ikke lov å nyinstallere etter endt utdanning, og man får ikke bruke lisensen til kommersielle formål. Så lenge OS-et er installert mens du var student, og kjører på samme maskin, kan man bruke lisesnsen så lenge man bare vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers synes jeg det var en litt frekk fint å svare på

"De fleste som kjøper en pc uten OS bygger den selv," med

"De fleste som bygger PC selv gjør det fordi.."

Om du anser det for å være "frekt" å svare saklig på dine innlegg så sitter du på en meget spesiell definisjon av "frekkhet".

Les en gang til. Jeg kommenterte de som kjøper PC uten OS og hva de gjør. Du kommenterte de som bygger PC og hva de gjør. Det er to ganske forskjellige grupper. Å bruke det som grunnlag mot min kommentar om noe ganske annet synes jeg er småfrekt ja.

 

- "Damer med skjørt sitter med bena i kryss fordi.."

- "De som sitter med bena i kryss gjør det som regel fordi.."

Ser du at det er snakk om to ulike grupper?

 

Gjerne still opp fordeler og ulemper med mitt forslag mot ditt, så vidt jeg ser har du ikke gjort det.

Litt kjapt:

 

Ditt fordeler:

- kan velge selv

- slipper å betale for det man ikke velger

 

Ditt ulemper:

- Vanskelig system for rammebetingelser, ikke så lett overførbart til andre land

- Mer logistikk

- Ørlite mer arbeid for produsenten (Klone inn et OS)

 

Mitt fordeler:

- kan velge selv

- slipper å betale for det man ikke trenger

- Ingen ekstra logistikk

- Et veldig kort og enkelt krav, lett overførbart til andre land

 

Mitt ulemper:

- Det kan du fortelle meg ;)

Lenke til kommentar
Igjen saa er andelen av de som har en Windows-lisens som kan brukes paa flere maskiner svaert liten i den store sammenhengen. De fleste som har en lisens har en OEM-lisens som kom med ei anna maskin og er dermed laast til den maskina.

Du mener altså at de fleste studenter samt en god del arbeidstakere i Norge, representerer en så liten gruppe at de ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen?

Lenke til kommentar
Komplett f.eks. leverer pc du kan få bygget i fra de uten OS. Finnes alltid en løsning hvis en gidder å ta seg bryet med og undersøk.

Det er ikke alle som vil ha PC fra komplett. Det er heller ikke alle PCer fra komplett som kan leveres uten OS.

 

Microsofts Windows-skatt står i veien for kjøp av en rekke modeller også der.

 

Eksempel.

 

Nå ser jeg ikke relevansen, det du linker til er en ferdig bygget pc med windows som du står FRITT til å kjøpe. Det jeg linket til var pc bygger hos komplett hvor du står FRITT til å velge UTEN OS. Går an å ver litt rund i kanten som forbruker og, du har ingen KRAV om at selskaper skal stille seg til din vilje.

Lenke til kommentar

Er vi virkelig tilbake der igjen HWBruker? Gjør du deg bevisst dum nå bare for å trolle, eller har du enda ikke fått med deg at man står fritt til å kjøpe i et MARKED SOM IKKE ER FRITT! Men monopolisert av Microsoft, den trenden må brytes - for ellers kommer den bare til å fortsette so mden har gjort helt siden Microsoft var involvert i sin første antitrust sak i 1990 - ang. MS-DOS! Selskapet som har monopol har aldri vært kjent for innoveringer innen teknologi, kun business og antitrust juss.

 

Vi snakker om de store linjene her, ikke at du etter lang tids søk klarer å finne unntaket fra regelen. Hvorfor er ikke ALLE tilbudene slik at man står fritt til å velge vekk windows-lisensen da?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

HWBruker: Relevansen er at det ikke er så lett som du fremstiller det som. Skal man ha PC uten OS så er man sterkt begrenset i både modeller og hvor man kan kjøpe de fra. I Jons tilfelle 3 av ~100 modeller og 1 av de 166 nettbutikkene som ligger i prisguiden. Det er ikke fult så ille for stasjonære PCer, men fortsatt et magert utvalg av både modeller og butikker.

 

Den enkelte forbruker har ikke mye makt nei, men samlet, representert via myndighetene, kan man pålegge selskaper å slutte med grovt urettferdig praksis. En praksis som er ødeleggende for både næringsliv og forbrukere.

 

Som andre har vært inne på: Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor du forsvarer med nebb og klør Microsofts rett til å utnytte deg selv.

Lenke til kommentar

Ellers synes jeg det var en litt frekk fint å svare på

"De fleste som kjøper en pc uten OS bygger den selv," med

"De fleste som bygger PC selv gjør det fordi.."

Om du anser det for å være "frekt" å svare saklig på dine innlegg så sitter du på en meget spesiell definisjon av "frekkhet".

Les en gang til. Jeg kommenterte de som kjøper PC uten OS og hva de gjør. Du kommenterte de som bygger PC og hva de gjør. Det er to ganske forskjellige grupper. Å bruke det som grunnlag mot min kommentar om noe ganske annet synes jeg er småfrekt ja.

 

- "Damer med skjørt sitter med bena i kryss fordi.."

- "De som sitter med bena i kryss gjør det som regel fordi.."

Ser du at det er snakk om to ulike grupper?

HWBruker skrev at flertallet av de som kjøper PC uten operativsystem bygger den selv. Jeg prøvde å få frem at dette utgjør en liten del av den gruppen som bygger PC (som omfatter gruppen HWBruker nevnte). Jeg har aldri satt likhetstegn mellom gruppene, det er det du som eventuelt innbiller deg. Nå var det heller aldri ment som et argument mot deg, det var ment som en spesifisering for å få litt perspektiv på hva slags gruppe det er snakk om. Slikt er naturlig i en diskusjon, og slikt må du tåle uten å la tekjelen koke over, og du må ikke tro at det er et angrip mot det som du sier. Det må være lov til å sette ting i perspektiv. Det er en naturlig del av en diskusjon, og er ikke det minste frekkhet.

 

Vennligst forlat kverulant-modus før du fortsetter diskusjonen.

 

Gjerne still opp fordeler og ulemper med mitt forslag mot ditt, så vidt jeg ser har du ikke gjort det.

<klipp>

Mine tilføyninger:

* Å få gjennomslag hos politikere for PCer uten operativsystem enn for PCer med likestilte alternativer til Windows vil være vanskelig, fordi 1) målgrupen er liten 2) politikere vil ha problemer med å se poenget med det hele og hvordan dette skal endre serlig på konkurransesituasjonen.

* Om du mot formodning skulle klare å få gjennomslag for det første, så blir det en ny politisk prosess med å få gjennom kravet om alternativer til Windows. Da er det enklere å fremme dette kravet i utgangspunktet, fordi politikere vil forstå at dette vil endre konkurransesituasjonen, og det vil også tilfredsstille målgruppen for din første løsning. Å gjennomføre to fluer i én smekk er det beste, og det blir en lettere politisk prosess.

* Om det kun skulle bli gjennomført krav om at PCer skal selges uten operativsystem, så vil ikke det påvirke serlig markedssitusjonen i dag, altså kun det vil ikke føre til at folk får kjøpt f.eks. maskiner med Ubuntu på Elkjøp.

Lenke til kommentar
Da vet du feil. Det er to spesialbetingelser som gjelder for studentlisensene: Man får ikke lov å nyinstallere etter endt utdanning, og man får ikke bruke lisensen til kommersielle formål. Så lenge OS-et er installert mens du var student, og kjører på samme maskin, kan man bruke lisesnsen så lenge man bare vil.

 

Da har jeg bare ikke fått med meg alle detaljene. Dette betyr uansett at du må ha en ny lisens om du skal ha deg ny maskin etter at du er ferdig som student. Og om du kjøper ei maskin når du starter som student så går det ikke mange årene fra du er ferdig utdannet til du bør ha deg ei ny maskin, så grunnlinja blir den samme.

 

Du mener altså at de fleste studenter samt en god del arbeidstakere i Norge, representerer en så liten gruppe at de ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen?

 

Les over. Man er bare student i noen år, og etter den tid må man ha ny lisens om man kjøper seg ny maskin. Hvilke arbeidstakere er det som får gratis MS lisenser til privat bruk her til lands da?

 

lol, tygg på den du karakas

eeellbow from the sky!

 

kanskje en ide å faktisk lese litt om ordningen istedet for å bare slenge ut snusfornuftige betraktninger?

 

Saklig og godt innlegg må jeg si. Problemet her var vel strengt tatt det at jeg hadde lest litt av ordningen, men ikke hele, men sier bare takk det samme jeg. Ny maskin etter at du er ferdig som student = Ny lisens.

Lenke til kommentar
HWBruker: Relevansen er at det ikke er så lett som du fremstiller det som. Skal man ha PC uten OS så er man sterkt begrenset i både modeller og hvor man kan kjøpe de fra. I Jons tilfelle 3 av ~100 modeller og 1 av de 166 nettbutikkene som ligger i prisguiden. Det er ikke fult så ille for stasjonære PCer, men fortsatt et magert utvalg av både modeller og butikker.

 

Den enkelte forbruker har ikke mye makt nei, men samlet, representert via myndighetene, kan man pålegge selskaper å slutte med grovt urettferdig praksis. En praksis som er ødeleggende for både næringsliv og forbrukere.

 

Som andre har vært inne på: Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor du forsvarer med nebb og klør Microsofts rett til å utnytte deg selv.

 

Trur ikke jeg har komt med noe forsvar mot Microsoft med mindre det er å forsvare et selskap når en nevner at du kan få lisens tilbake betalt. Det er til hjelp for de som kan benytte seg av den ordningen og informasjon jeg deler for å hjelpe.

Jeg stiller meg skeptisk til overdrivelsen at du ikke kan få en pc uten OS som enhver som har kritisk syn på informasjon.

PC markedet per dags dato åpner mer og mer opp for alternativ OS men ikke PC-er uten. Det er ikke uten grunn, og det gjelder mye mer en Windows skatt så enkelte har fått opp i hodet sitt.

De som vil ha en pc uten OS kan enten bygge en eventuelt få den ferdig bygget i fra butikk uten OS og som jeg har nevnt. Er derfor det finnes nisjer som servere det den kunde gruppen vil ha.

 

Til den det måtte gjelde:

 

Hvordan kan en påpeke at jeg troller når jeg ikke har svart på et eneste personangrep mot meg og hold meg til saken? Er vel heller enkelte av dere som framstår så den tapendes part pga barnslig oppførsel og barnehagementalitet.

Lenke til kommentar
Trur ikke jeg har komt med noe forsvar mot Microsoft med mindre det er å forsvare et selskap når en nevner at du kan få lisens tilbake betalt. Det er til hjelp for de som kan benytte seg av den ordningen og informasjon jeg deler for å hjelpe.
Det er det slett ikke alle som kan. Noe som har blitt påpekt i tråden.
Lenke til kommentar

20 sider allerede? Jøjje meg!

Her var det mange merkelige kommentarer om artikelforfatteren.

 

Jeg kan uten tvil og med sterk stemme si at Skinneys bidrag med Linux artikler har vært det mest interessante som har skjedd på hw.no på lang tid! Han er også en av de mest balanserte "Linux tilhengerne" jeg har vært borti ( om man kan kalle ham det ).

 

Fortsett det gode arbeidet Skinney :thumbup:. Du gleder mange av oss som ikke ønsker å sitte med skylapper selv om vi har vært nødt til å jobbe med MS i over ti år.

 

Ellers mange flotte innlegg fra Langbein, Bolson og Simen1 blant flere!

 

EDIT:

Og hva har jeg å si om saken? Jeg er helt klart for valgfrihet!

 

Et annet probleme er at man ofte ikke engang får kjøpt OEM maskinene man ønsker med MS OS versjonen man ønsker og bare det er et irriterende moment! Spesielt for bedrifter som kjøper maskiner med OS og ikke Volume lisenser (kostnadsspørsmål).

 

Vi vet at preloading av MS OS ikke gjøres i brukerens beste interesse, å inbille seg det blir nå helt naivt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nå er det sånt at ikke alt går og alle kan ikke bli fornøyd. Det betyr ikke at det er mindre sant av den grunn.

Hvis det er lett å få tilbakebetalt lisensen, så vil jeg gjerne ha tips om hva jeg skal gjøre. Kjøpte en Lenovo T400. Multicom kjente ikke til en slik praksis, og videresendte meg til Lenovo. Lenovo avfeide meg med at prisen var den samme med og uten OS. Noe som selvsagt bare er tull, siden like maskiner levert med forskjellige versjonene av Windows har forskjellig pris. Og prisen uten OS er konstant. Det er ikke noe dyrere å ikke sette inn en disk med Vista Ultimate, enn hva det er å sette inn en disk med Vista Home.

 

Så kom gjerne med tips.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
20 sider allerede? Jøjje meg!

Her var det mange merkelige kommentarer om artikelforfatteren.

 

Jeg kan uten tvil og med sterk stemme si at Skinneys bidrag med Linux artikler har vært det mest interessante som har skjedd på hw.no på lang tid! Han er også en av de mest balanserte "Linux tilhengerne" jeg har vært borti ( om man kan kalle ham det ).

 

Fortsett det gode arbeidet Skinney :thumbup:. Du gleder mange av oss som ikke ønsker å sitte med skylapper selv om vi har vært nødt til å jobbe med MS i over ti år.

 

Ellers mange flotte innlegg fra Langbein, Bolson og Simen1 blant flere!

 

EDIT:

Og hva har jeg å si om saken? Jeg er helt klart for valgfrihet!

 

Et annet probleme er at man ofte ikke engang får kjøpt OEM maskinene man ønsker med MS OS versjonen man ønsker og bare det er et irriterende moment! Spesielt for bedrifter som kjøper maskiner med OS og ikke Volume lisenser (kostnadsspørsmål).

 

Vi vet at preloading av MS OS ikke gjøres i brukerens beste interesse, å inbille seg det blir nå helt naivt.

 

Takk skal du ha Theo, betyr mye :)

 

Må beklage litt for de to siste artiklene fra min side. Jeg er enig med flere at denne artikkelen er litt for tynn, i samme klasse med Skrivebordsmiljø i Linux artikkelen fra 2007. Artikkelen om Dell Mini 10 med Ubuntu kunne også inneholde mer fakta, og dette beklager jeg for. Jeg skal jobbe hardt for å komme meg på et høyere nivå i fremtiden, og jeg har alt begynt med en oppfølger artikkel til denne, som skal gå litt mer i dybden :)

Lenke til kommentar

Med posten din over, og om du følger den opp (det er jeg overbevist om at du kommer til å gjøre), er du en av de beste skribentene på hw-nettverket, og den beste her på hw.

 

Hvorfor det?

 

- Du skriver artikler - ikke bare dårlige oversatte nyheter.

 

Det blir som å lese en avis kontra vg eller dagbladet, om du skjønner hva jeg mener? I en avis er kanskje ikke overskriftene så "fengende", men det er interessant å lese innholdet. Her, og i vg/dagbladet, er det som regel omvendt. :) Du er avis-delen av hw.

 

- Du deltar i kommentartråden, både for videre debatt, rettelser og beklagelser.

 

Jeg kan egentlig ikke huske på andre på hw som deltar i egne kommentartråder. Forhåpentligvis tar jeg feil. At du også er ydmyk nok til å innrømme når du tar feil, skal du ha all ære og berømmelse for.

 

Fortsett sånn! Hadde det ikke vært for det du skriver for hw, hadde rss-feeden røket for lenge siden.

 

( Og, til resten av skribentene, - mer skal det altså ikke til ;) )

Lenke til kommentar
Da har jeg bare ikke fått med meg alle detaljene. Dette betyr uansett at du må ha en ny lisens om du skal ha deg ny maskin etter at du er ferdig som student. Og om du kjøper ei maskin når du starter som student så går det ikke mange årene fra du er ferdig utdannet til du bør ha deg ei ny maskin, så grunnlinja blir den samme.
Saklig og godt innlegg må jeg si. Problemet her var vel strengt tatt det at jeg hadde lest litt av ordningen, men ikke hele, men sier bare takk det samme jeg. Ny maskin etter at du er ferdig som student = Ny lisens.

Uansett betaler du ~500kr for lisensen du kjøpte med maskinen mens du var student. La oss si at du har kjøpt deg en bærbar pc med Windows 7 Home Premium, og du får "låne" en Windows 7 Ultimate-lisens mens du studerer. "Jaja, da sparer jeg Home Premium-lisensen til min neste pc"

 

Når du er ferdig med å studere, ser du etter en ny bærbar pc, og ser at alle maskiner kommer med en lisens, så da får du ikke brukt den du sparte opp.

 

Plutselig snubler du over en maskin som du kan velge å kjøpe uten OS, så du kjøper den. Hjemme sitter du og skal installere Windows 7 med DVD-en som fulgte med den forrige maskinen din, og du finner ut at DVD-en bare var recovery-DVD, så den var ubrukelig.

 

Du får låne en W7 DVD av en venn til å installere med, og når du taster inn produktnøkkelen fra den forrige maskinen din, og så dukker det opp at produktnøkkelen er ugyldig for aktivering. Det viser seg at lisensen var aktivert fra fabrikken, og siden det er OEM-lisens, kan den ikke overføres til andre maskiner.

Lenke til kommentar

eh, så hva er egentlig poenget her? skal dere begynne å spekulere i prognosen for behovet for en lisens på neste generasjons maskin for å forsvare den dere allerede har kastet bort penger på?

 

er som cyclo så fint formulerer det helt vanvittig absurd så denne gjengen her klorer seg fast til Microsoft's rett til å tilby dem et annenrangs produkt de dobbeltfakturerer for. er dette kun fordi dere nekter å gi slipp på stoltheten eller er det interessekonflikter ute å går her? jeg bare spør.

 

forøvrig er det jo en artig sidenotasjon at microsoft har blitt avslørt for å ansette forum-agenter på internett før, for å forsvare selskapet :whistle:

Lenke til kommentar

Min ide er at Windows kommer installert, men uaktivert på maskinen, som gir kunden mulighet til å prøve OS-et litt. I samme eske som maskinen ligger det en installasjons-DVD med en etikett med lisensnøkkelen på, istedet for at det er klistret til maskinen.

 

Har ikke kunden bruk for lisensen fordi han har en lisens fra før eller vil bruke Linux, kan DVD-en med klistremerket leveres tilbake til butikken mot tilbakebetaling/tilgodelapp. I motsetning til typiske "lisensklistremerker" er lisensnøkkelen dekt til/forseglet aka. skrapelodd, som gjør at kunden ikke kan skrive den ned uten å skrape fram nøkkelen og i samme øyeblikk oppheve angreretten.

 

Ønsker kunden å bruke lisensen kan han skrape fram nøkkelen og skrive den inn ved aktivering.

 

 

 

Eksempler:

Jon Linuxbruker kommer til Expert og kjøper en bærbar pc. Når han pakker ut pc-en finner han en Windows DVD sammen med en etikett som er forseglet. Han går tilbake med DVD-en og lisensen og får tilbakebetalt pengene, før han går hjem og formaterer og legger inn Ubuntu.

 

Så kommer Per Windowsbruker til butikken fordi han trenger en "billigversjon" av Windows. I utvalget (av demovarer?) finner han DVD-en med lisensen som Jon returnerte. Han betaler for lisensen, går fornøyd hjem, installerer med DVD-en og skraper bort forseglingen for å taste inn koden ved aktiveringen.

 

Ola Nordmann kommer til butikken og skal ha seg ny pc. Han finner en som er anbefalt og går fornøyd hjem. Hjemme slår han på maskinen og Windows starter opp. Han koser seg med sin nye pc en stund før han får en melding om at han burde aktivere snart. Han blir henvist til en etikett, og så skraper han bort forseglingen, taster inn nøkkelen og er ferdig.

 

Kaptein Sabeltann kommer til butikken, kjøper seg en laptop, og går ondsinnet hjem. I all spenning åpner han esken, tar fram etiketten og skrivesaker for å skrive ned nøkkelen før han returnerer den til butikken. Rett før han skal til å skrape ser han det står på forseglingen "NO REFOUND IF SEAL BROKEN".

 

Ole Student har kjøpt bærbar pc, kommer hjem, og finner lisensen i esken. Han skal uansett benytte seg av skolen sin lisens, så det er ikke vits for han å betale for en lisens han ikke bruker. Han returnerer lisensen, og sparer noen kroner han kan bruke på annet han trenger.

 

 

 

Om dette lar seg gjennomføre kan diskuteres. Skrekkscenarier:

- M$ godtar ikke dette fordi de vil tjene penger flere ganger

- PC-produsenten forsegler ikke lisensen, eller aktiverer lisensen selv og skraper over forseglingen -> Ingen angrerett

- Butikken vil ikke inngå avtale -> Kun PC-er uten refunderbar lisens selges

- Butikkens ansatte er dårlig/ikke informert -> Bråk mellom kunde og selger

 

 

 

Bare en tanke, så det er sagt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...