Gå til innhold

Trenger Eos450D objektiv for Istock

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter et objektiv som tar bra nok kvalitet til at jeg kan selge bildene mine på istock.com. Jeg er veldig ny på kameraer og objektiver så jeg lurte på om noen her kunne anbefale meg et heftig objektiv. Jeg så litt på "Canon EF 17-40 f/4L USM" Men undres om jeg må så høyt opp i prisklassen. Jeg kan hvertfall ikke bruke objektivet som følger med kameraet, det er helt sikkert.

Det er viktig at det ikke blir mye støy i bildene og at jeg kan zoome endel.

Gleder meg til svar, og nytt objektiv :D

Endret av donmartin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en EF 17-40mm f/4 L så er det kun fotografen som er begrensingen. Men jeg tror du kan klare deg med en Tamron 17-50mm f/2.8. Men du bør nok komplementere det med en passende telezoom. Sigma 50-150mm f/2.8 eller Canon EF 70-200mm f/4 er det jeg ville ha sett nærmere på.

Tom

Lenke til kommentar

Det er nok ikke objektivet eller kamera som er hovedbegrensningen for å selge bilder. Jeg har solgt bilder tatt med 350D/m. Kit linse og Canon Ixus 400. Utfordringen er nok å få tatt bilder som blir lagt merke til i blandt alle andre bilder på istock.com. Så valg av motiv, komposisjon og lys er mye viktigere å konsentrere seg om en utstyret. Det å få kontroll på eksponering og dybdeskarphet er også viktig sammen med etterbehandling av bildene på PC.

Hvorfor kan du ikke selge bilder tatt med kit linsa? For å gi gode tips til objektiv så kan det være greit at du forteller hva du liker/ønsker å fotografere.

Lenke til kommentar

Unnskyld. Jeg har 450D.

Jeg liker og ta macro bilder.. (nærbilder) jeg tar ikke bilder av mennesker, men gjerne blomster og insekter. Men jeg føler jeg må ha noe som jeg kan zoome skikkelig med også. Istock nekter og ta imot flesteparten av bildene mine pga støy. Jeg vet det er pga innstillinger og balanse.. Men ville ikke et nytt objektiv som har bedre standard en standarden, gjort det enklere for meg? Takk for all hjelp så lang!

Lenke til kommentar

Et objektiv til rundt 1000 lappen vil alltid suge i forhold til et objektiv til 10 000, og dette vil igjen suge i forhold til et til 100 000 ;)

Det er vel mest hva han bak kameraet gjør med utstyret han har tilgjengelig som teller.

Hva er det i kit objektivet du savner eller mener det ikke får til?

Lenke til kommentar

Føler at jeg er frekk som sier dette, men... kanskje du skal lese litt mer om digitalfotografering og utrykk, og hva de forskjellige uttrykkene betyr før du kjøper deg et nytt objektiv?

Hvis du får støy i bildene med kit-objektivet, er det som nevnt av sn0dig andre ting som kan gjøre dette. Du kan få helt fine og klare bilder med kit-objektivet også. Fotografen, etterbehandlingen eller feil innstillinger i kameraet.

Lenke til kommentar

Syntes ikke det var frekt av deg! Innrømmer min inkompetanse på dette faget. Noen har som kan anbefale en bedre linse en standarden og en guide til klare bilder på 450D? (eller Cannon kamera generelt, om dem er like) Om jeg får til begge deler så har jeg tro på at bildene mine blir bedre. :)

(PS: Jeg er flink til komposisjon og hva som gjelder det som skal være på bildet og hvor. men ikke det tekniske)

Endret av donmartin
Lenke til kommentar

Jeg tror dine bilder ikke er godtatt fordi kamera bruker for høy ISO. Det kommer enten av at du fotograferer på "grønt" program (alltid autoISO), eller at kamera er satt opp med autoISO. Istock anbefaler høyest ISO 200. Det du må gjøre er å sette kamera i "P" modus, slå av autoISO og sett ISO til helst 100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...