Gå til innhold

Photoshop elements + lightroom... RAW?

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Først av alt; skal det funke å redigere raw-filer i Photshop Elements og Photoshop Lightroom? Synes jeg har lest det, men ble litt usikker. Jeg har prøverversjon av disse to programmene nå.

Når jeg legger inn bildene på dataen (JPG + RAW), ser det ut som det bare er to like jpg-filer... Filnavnet er f.eks IMG_1732.jpg og IMG_1732 (14).jpg. Jeg skjønner ingenting... Det skal jo ikke være to jpg-er...

Jeg skal forresten kjøpe studenversjon av photoshop nå i nærmeste fremtid. Men det tar tid (få tilsendt cd, sende inn studentbevis, osv..).. Så jeg må ha noe i mellomtiden. Prøveversjon av Photoshop har jeg allerede hatt... Og da funket det fint.

Noen som skjønner hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den RAW konverteren kan lastes ned fra Adobe gratis, du må finne den som støtter ditt kamera. Jeg tok den ned til Elements 5.0. Vet ikke hvilket kamera du har, men for Canon så følger det en meget bra RAW konverter DPP (Digital Photo Professional), jeg bruker mest den, enkel og grei. I Zoonbrowser som også følger Canon, er det en annen grei RAW konverter.

RandiA

Lenke til kommentar

Mest trolig er problemet at ingen av filene er raw. Jeg har en mistanke om at du står overfor identiske filer, med ulike navn.

Enkleste måten å sjekke dette på er å lage et dublikat av filene (for å sikre dem) og så gi dublikatene etternavn som er i samsvar med rawformatet du bruker.

Åpner de da, da er det rawfiler. Hvis ikke, så må du lete opp de egentlige rawfilene.

Lenke til kommentar

Den oppførselen som trådstarter beskriver passer på Canon når man bruker kabel til kamera for å overføre filer samtidig som man tar bilder i RAW + JPEG.

I slike tilfeller, så må man bruke kortleser for å kopiere over filene. Noe som uansett er en god ide; det går bl.a. mye fortere.

Tom

Lenke til kommentar
Den oppførselen som trådstarter beskriver passer på Canon når man bruker kabel til kamera for å overføre filer samtidig som man tar bilder i RAW + JPEG.

Tom

Jeg bruker alltid kamera-kabelen når jeg overfører, det går veldig raskt, rett inn i Zoombrowser, og alle RAW filene er merket tydelig. (vel å merke når jeg tømmer minnekortet etter hver gangs bruk). Men nå velger jeg å fotografere i bare RAW, (ikke RAW+jpg)

RandiA

Lenke til kommentar

Kopler du til kamera og bruker Zoombrowser eller annen canon sw, til å laste ned bildene kommer RAW filer med. Kopler du til kamera og bruker filbehandler for å laste ned bilder kommer kun JPG filer med.

Lenke til kommentar
Kopler du til kamera og bruker Zoombrowser eller annen canon sw, til å laste ned bildene kommer RAW filer med. Kopler du til kamera og bruker filbehandler for å laste ned bilder kommer kun JPG filer med.

Ja, det er min erfaring også...er veldig glad i denne Zoombrowser jeg, har brukt den helt siden den kom på markedet, (fra min første ixus, og aldri hatt problemer med den)

RandiA

Edit: Der testet jeg det du sa...(Bruker vanligvis bare RAW jeg, nå satte jeg det til RAW + jpg (L)), og koblet kamera til; og alt gikk greit inn i Zoombrowser ja, no problem (Tom :yes: )...nok en gang, software som følger med Canon er BRA.

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...