Gå til innhold

Hvordan overklokker


Anbefalte innlegg

Jeg skulle ha klokka cpuen litt, men hvordan gjør jeg det? Og hvor mye burte vcore være på?

 

 

 

AMD XP 1600+ 1,4Ghz nå værene vcore1 1,72- 1,75 V

 

PS! ikke klag hvis det har vert hundre vis av slike forum fra før, og det har det sikkert vært.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle ha klokka cpuen litt, men hvordan gjør jeg det? Og hvor mye burte vcore være på?

 

Du går inn i BIOS (hamre på del, f1 ,f2 eller noe under oppstart) deretter swithcer du rundt til du ser Bus'en (den står på omtrent 130 ellernoe)

Den stiller du opp et par hakk (ikke mer en 5 omgangen) deretter rebooter du å sjekker tempen på cpu og kanskje spiller litt for å se om det funker, viss det funker stiller du BUSen opp litt til.

 

Vcore og AMD har jeg ikke greie på...

Lenke til kommentar

Har du ikke peil på klokking burde du trø varsomt fram :)

Men eneste muligheten å få det er jo å prøve seg frem.

OC gjøres som regel via bios.

Den prosessoren får du nok ikke klokket særlig høyt. Regner med at det er en palmino. Men 140+ i fsb med standard Vcore er nok mulig og litt til hvis du øker den. Jo mer Vcore du kjører på jo mer "stabil" blir prosessoren, men desto varmere blir den. Varme = ustabil.

Prøv deg med små steg...når det blir ustabilt klokker du litt ned. Kommer litt ann på kjølingen din som du sikkert skjønner. Men en Vcore opp mot 1,85+ er ikke alt for skadelig :-?

Lenke til kommentar

hehe skal ikke klage men henvise deg til en post jeg

 

vanskelig å finne en som er skikkelig

 

Overklokking gjøres på forskjellige måter for amd og intel systemer felles for dem begge er at agp/pci hastigheten må være henholdsvis 66/33mhz men denne hastigheten kan økes litt men datatap kan forekomme da.

 

Det som er beskrevet ovenfor kalles en devider og er på 1/4 av busshastigheten hvis jeg ikke husker feil. På enkelte hovedkort så har du mulighet å låse denne noe som er lurt og gjøre

 

På amd systemer så tar man og senker multiplyer (siden du ikke har en tbred så må du låse opp prøsessor) og øker fsb så langt det går, fsb står for front side bus og det betyr at du samtidig overklokker minne så du må ha minne som tåler dette. Når du ikke klarer og presse fsb lenger (er når maskinen ikke krasjer retter en skikkelig burn test) så kan du senke den et par mhz for å være sikker og så begynner du å løfte multiplyeren, det er her varmen kommer spesielt. Jo høyere fsb og multiplyer jo høyere hastighet og mer varme, når tempen i en burn inn test er på 50-60 grader er det vel overklokker liker å ha det på så burde du ikke overklokke mer.

 

 

Husk: devideren er av fsb og burde holdes tett intill 33/66mhz (pci/agp) husk også at varmen er farlig og du kan brenne prosessor. Og til slutt fsb*multiplyer=cpu hastighet

 

Lykke til med overklokkingen er ikke sikker på om du har en palomino men det finner du kjapt ut når du skal endre multiplyeren på noen hk går det på andre ikke. Er du pingle sånn som meg (jeg er stolt av det) så hever du bare fsb et par mhz (opptil 10 mer) og så har du fsb= 133+10= 143*multiplyer= den nye hastigheten

 

For intel systemer må nok en annen hjelpe deg

Hvis jeg har skrevet noe feil så rett på det da er dere snille

Lenke til kommentar

Husk på at et ustabilt system kan også skyldes hovedkortet og ikke hvor varm CPUen er!

I mitt tilfelle er maskinen veldig ustabil hvis jeg setter FSBen noe høyere enn 186 MHz, selv om temp på CPU ligger under 50°C under load ( @2,3 GHz m/ SLK900 )

D finnes selvfølgelig mange andre faktorer.. F.eks PCI- og skjermkort hvis du ikke låser agp/pci multiplier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...