bkf_94 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Kjapt spørsmål Kan man bli f.eks fenrik, løytnant eller en høyere grad ved kun erfaring, ingen utdanning ? Takker for alle svar Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Nei, du må gå krigsskole for å bli noko høgare enn sersjant. Unntak er i krigssituasjoner der du kan bli forfremma etter behov. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Man må vel gå ett år på befalskole for å bli sersjant? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Nei, du må gå krigsskole for å bli noko høgare enn sersjant.Unntak er i krigssituasjoner der du kan bli forfremma etter behov. Feil... Lenke til kommentar
Gene Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har hatt løytnant og fenrik uten krigsskole, så ja. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Sersjanter kan ha nok ansinitet til å ta yrker som er beregnet på fenriker, og de da fenriker "automatisk". I tillegg, sivile som har bachelor/mastergrader kan ta spesifikke stillinger som dytter dem inn i kaptein/majors grad, uten krigsskole. De blir da "ikke-kommanderende" offiserer. Eksempler er presten og legen. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 I tillegg, sivile som har bachelor/mastergrader kan ta spesifikke stillinger som dytter dem inn i kaptein/majors grad, uten krigsskole. De blir da "ikke-kommanderende" offiserer. Eksempler er presten og legen. "Vernepliktig akademisk befal", tror det omfatter lege, tannlege, veterinær, farmasøyt, musiker og prest. Har kommando over sine fagfolk, men ikke andre, så en orlogskaptein-lege sjefer over løytnant-legen og menig-sykepasser på saniteten, men ikke over V&S-fenriken utenfor. Vi hadde en løytnant med krigsskole som på papiret var sjef for sanitets-VABer med høyere grad, men han blandet seg ikke i sanitetsfaglige spørsmål. Når det gjelder hvor høyt man kan komme uten KS var en av mine sjefer en kapteinløytnant med kun BKMA, en tremånedersversjon av UB som opprinnelig ble gitt til vervede for å gjøre dem til befal og dermed kunne bruke dem som leder av en fagseksjon. Høyere grad enn løytnant uten KS er uvanlig, men det forekommer, spesielt i snevre tekniske felt. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det stopper vel på løyntant. skal du bli kaptein, må du ha krigsskole. Før det trenger du bare befalskurs. Finnes jo da også kortere 3-månders versjon av krigsskolen, tilrettelagt dem som har en solid sivil utdannelse som feks styrmenn og leger. Har man førts blitt styrmann eller lege i det sivile og har ei årslønn på 600.000, så gidder man ikke begynne fra bånn igjen for å krype seg mellom mange års krigsskole som student og værnepliktig, å det skjønner forsvaret, så derfor har dem 3-månders kursa som gir samma gradene. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det stopper vel på løyntant. skal du bli kaptein, må du ha krigsskole. Før det trenger du bare befalskurs. Jobber sammen med flere kapteiner som ikke har gått KS, så det er feil. Hvordan det fungerer i praksis, aner jeg ikke, men et sted går grensa på hvor høyt du kan klatre uten KS. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Har du teknisk utdannelse(teknisk befalsskole eller operativ BS + fagbrev) kan du bli minst orlogskaptein/major. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Skal man sitte fast i en Majorstilling må det vel KS til. Men man kan være kaptein med bare BS.. (Sett bort ifra kirurger, leger osv.) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Tja, jeg hadde en vernepliktig OK på basen i Tromsø som ikke hadde gått KS, og heller ikke hadde sivil høyere utdanning. Regler forandrer seg osv. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 hvor langt uten ks vet jeg ikke, men vi hadde en prest som var kommandør... :!: så mye gull på skuldra at jeg trodde han skulle dette sammen når han gikk opp trappene i SIBO huset som vi hadde feltgudstjeneste.. og man kan fint bli sersjant/KVM uten befskole, men da varer bare stillingen i 1 år.. Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Etter hva jeg har fotstått så er det Kaptein som er høyeste grad uten KS. Men det hender at folk får midlertidige stillinger! Og jeg veit om ihvertfall 1 med Major's grad som ikke har KS. Men da er det spesielle grunner til dette! Og han sitter fast i denne stillingen... Endret 14. mai 2009 av jur_gus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå