Gå til innhold

Utenlandsk nettbutikk, fødselsnummer?

Anbefalte innlegg

Jeg lager konto hos www.mini-itx.com og nå har jeg kommet til det stedet der de spør om fødselsnummeret mitt. Over feltet der man skriver det inn står det: Rules from Norwegian customs mean we need to put your VAT number on our invoice before we can ship to you. Otherwise the package will not make it through customs. This is called a fødselsnummer" for private individuals (6 plus 5 digits).

Er dette virkelig nødvendig? Har ikke hørt om andre butikker som krever dette.

Kan jeg fylle inn nummeret og handle uten å bekymre meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lager konto hos www.mini-itx.com og nå har jeg kommet til det stedet der de spør om fødselsnummeret mitt. Over feltet der man skriver det inn står det: Rules from Norwegian customs mean we need to put your VAT number on our invoice before we can ship to you. Otherwise the package will not make it through customs. This is called a fødselsnummer" for private individuals (6 plus 5 digits).

Er dette virkelig nødvendig? Har ikke hørt om andre butikker som krever dette.

Kan jeg fylle inn nummeret og handle uten å bekymre meg?

Hei, jeg vet at ihvertfall svenske nettbutikker krever dette. Fødselsnr er i henhold til datatilsynet ikke taushetsbelagt http://www.datatilsynet.no/templates/article____903.aspx så ser ikke det alt for store problemet med å gi det fra seg til en seriøs bedrift. Men er kansje ikke noe man bør levere ut til hvemsomhelst

Lenke til kommentar

Det er få land utenom Norge som er like hysteriske vedr. personnr. Derfor er det heller ikke uvanlig at det kreves som en form for identifikasjon. F.eks. ved at butikken kun sender til den folkeregistrerte adressen, eller som i dette tilfellet, sikrer seg mot trøbbel med tollen siden de er sikre på at det er bestilleren som er ansvarlig for den biten.

Siden butikken ikke er underlagt lovverket i Norge, ei heller Datatilsynets eventuelle vurderinger og pålegg, har du i realiteten to valg. Du kan oppgi fødselsnr. ditt eller handle fra en annen butikk.

Lenke til kommentar
VAT er moms nummer og ikke fødselsnummer.

Hvis du har registrert firma så skal du legge inn firma nummeret ditt der.

AKIRA

Ok, takk for alle svar!

Men siden jeg ikke har firma, kan jeg handle i den butikken, uten VAT-nummer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...