Minus Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 God dag! Etter at jeg leste Simen1s tråd hvor mange deler hans frustrasjon angående biler som har svært høye utslipp og er unødvendig store. Jeg tenkte derfor at vi kunne samarbeide om å lage en liste over biler som er miljøvennlig og/eller modeller som kjører en grønn linje. Før vi begynner å liste opp biler, kanskje vi skal ha noen krav. Jeg er ikke helt oppdatert på dette, så hadde håpet på at flere med kunnskap om dette kan komme å bidra. Kan jo starte med å sette opp en liste på hva en miljøvennlig bil er, så kan dere diskutere hva som er rett og galt og hva som skal legges til.: Bruker mindre enn 0,5l per 10km hvis det er bensin/dieselbil Alle batteribiler er miljøvennlige osv osv, kom med forslag! Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Bruker mindre enn 0,5l per 10km hvis det er bensin/dieselbil Alle batteribiler er miljøvennlige osv osv, kom med forslag! Bra tiltak! Men du må klare å skille ordet "miljøvennlig" fra "slipper ut lite CO2 pr km". For eksempel har dieselbiler høyere utslipp av giftig sot partikler, selv med partikkelfilter. Dette fører til større lokal forurensning. Det kan også diskuteres opp og ned hvorvidt elbiler og bensinbiler er noe spesielt "miljøvennlige" totalt sett (du har ekstra utslipp av klimagasser, avfallstoffer, giftige stoffer under produksjon av batteriene/produksjon av elektrisitet) Jeg skulle gjerne hatt en VW Polo Bluemotion, men den skulle fått "moon disc" hjulkapsler og plastdeksel under hele bilen... og hatt diverse andre aerodynamiske "triks" som ikke fabrikken allerede har brukt. Hadde vært spennende å se hva man fikk forbruke ned i!! Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Det vi eventuelt kan gjøre, er å liste opp modeller med mer fokus enn "vanlige" biler på å slippe ut lite miljøfarlige gasser og har gjort, som VWs bluemotionmodeller, aeorodynamsike forandringer i karosseriet for å få ned forbruk og utslipp. Det kan lages tre kategorier: 1. Biler som drives av fossilt brennstoff. 2. Biler som drives både av elektrisitet og fossilt brennstoff. 3. Biler som drives av elektrisitet. Jeg tenker at det er greit å ta med både "vanlige" biler, og elektriske, da man har forskjellige behov. Selv om noen pendler, trenger de ikke kjør en stor amerikaner, men gjerne en hybridbil. Kan jo forresten tilføye at jeg per i dag kjører en Golf med 1.8l motor og er veldig interessert i å kjøpe bil som har mindre utslipp og forbruk, men synes de fleste karosseriformene til biler som skal være grønne er grusomme. (Selv om VWs biler er veldig pene) Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Toyota Prius har jo miljøbevisthet. Bluemotion serien. Honda Civic Hybrid. Eller bare se her. Finnes jo slike lister fra før av folk som tester bilene. Selv kommer jeg ikke til å slenge meg på slike biler med det første. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå