Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nykjøpt bruktscooter vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en Sym Jet Euro X sykkel for kun 4-5 dager siden. Hadde meg med en god venn med god peiling på scooter, slik at jeg ikke skulle finne på å kjøpe noe dumt.

Da jeg prøvde den før jeg kjøpte den var det ingen problemer. Det hadde vært en person og sett på den før meg (altså, motoren var varm). Jeg fikk beskjed om at den av og til trengte kickstart etter lengre perioder uten bruk - og tenkte som så at det gjør da ingenting.

Etter å ha hatt den i to dager, begynte den å fuske hver gang jeg startet den etter 3+ timer uten bruk. El-starten står og "hoster", og kickstarten gir ingen hjelp (gjør det på skikkelig måte også)

Spørsmålet mitt er... siden dette problemet ble utelatt fortalt om da jeg kjøpte den, hvilke krav har jeg å gå på? Eventuelt, hvordan kan jeg fikse det selv? Sykkelen har ikke plombering, og har tatt ut tenningen og fått 'renset' den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med tanke på at du ble fortalt at den trnegte kickstart etter at den har stått en stund så har du ikke så mye å kreve i grunn. Fordi det betyr at den er tung startet. Du kan jo prøve å kreve at den blir fikset på hans regning, men det ser dårlig ut.

Du kan jo sjekke de elementære tingene, prøv en ny tennplugg, sjekk luftfilteret om det er altfor skittent, ta en titt om det er vann i olje tanken, sjekk stempelringene om de er fine og hvis alt det er i orden så har kanskje cdi'en elelr coilen tatt kvelden.

Det er bare å prøve og feile.

Lenke til kommentar

Vi sjekket batterier med måler, det var plenty. Ellers kan jeg nevne at det har vært mulig å starte den til slutt, men tar opp til 15 minutter hver gang - og det er ikke noe jeg gidder. Kan ikke se noe mønster som tilsier at den starter bedre mens jeg ruller den eller bruker kickstartven vs el-start. Måtte for eksempel nøye meg med å hoppe på bussen i morges, slik at jeg ikke ble for sen.

Jeg har for så vidt lite peiling på scooter - forgasser, cdi og coil er ikke ord jeg kjenner helt til.

Jeg bor i Bergen, å få sett på den hadde vært utrolig greit! :)

Lenke til kommentar
Jeg har for så vidt lite peiling på scooter - forgasser, cdi og coil er ikke ord jeg kjenner helt til.

Googlet scootern din, og fant ut at du har forgasser. Da burde du kanskje fått noen som har litt peiling til å renske den. Men hvis den starter etter 15 min, så er det vel mest sannsynlig ikke den som er hovedproblemet ;)

Lenke til kommentar

Må legge til at det kun skjer ved kaldstart. Den går ganske fint når den først er i gang. Men den dauer fort når man får liv i den! Må holde gassen oppe litt...

Tenker at det funker litt bedre når vi får justert forgasseren litt opp sammen med den nye potten. Tennpluggen ser fin ut og har rett farge. Pittelitt oljete men ingen problem egentlig.

Variatorvektene er slitte, men det har ingenting å si.. beltet er helt ok også. Kicken tar fint, og er akkurat smurt opp.

Må strengt tatt være coilen som feiler, eller forgasseren som er så gjerrig på gassen. Det er jo ikke så mye annet som KAN gå gale..

Lenke til kommentar

kan høres ut som det kan være noe galt med automatchoken. Aner ikke hvordan denne funker på mopeder, men er vel noe bi-metall greier.

Men for å begynne med det letteste kan du prøve å vaske tennplugg-ledningen hvis den er skitten

Lenke til kommentar

fulg tipset ovenfor, men ikke hold det tett foran innsuget hele tiden. Hold hånda der i mindre enn 1 sec så fjerner du den i et halv sekund. Tenk på at du skal stenge luft inntaket i 0,5 sekund og så gi den tilgang til luft rett etterpå.

Holder 100kr på at det er choken som er problemet. Hadde prøvd å få tak i en vippechoke, funker mye bedre.

Jeg bor i Sarpsborg, så det er vel ca 700km i mellom. :(

send en mail til: speedoptions.no og mc-deler.no se om de kan ordne en vippechoke til original forgasseren din. Bare si at det er original forgasser, de skal kunne bestemme hvilken forgasser det er.

Lenke til kommentar

Ok, skal prøve det med å holde foran luftfilteret! I forgårs så vi litt på hele greien, renset luftfilteret og erstattet noen ledninger som kuket seg, noe som resulterte at den i forgårs og i går fungerte helt fint - startet umiddelbart... Før den igjen begynte å skape seg i morges!

Skal prøve holding for luftfilter når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...