akarno Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei. Jeg kjøpte en Sym Jet Euro X sykkel for kun 4-5 dager siden. Hadde meg med en god venn med god peiling på scooter, slik at jeg ikke skulle finne på å kjøpe noe dumt. Da jeg prøvde den før jeg kjøpte den var det ingen problemer. Det hadde vært en person og sett på den før meg (altså, motoren var varm). Jeg fikk beskjed om at den av og til trengte kickstart etter lengre perioder uten bruk - og tenkte som så at det gjør da ingenting. Etter å ha hatt den i to dager, begynte den å fuske hver gang jeg startet den etter 3+ timer uten bruk. El-starten står og "hoster", og kickstarten gir ingen hjelp (gjør det på skikkelig måte også) Spørsmålet mitt er... siden dette problemet ble utelatt fortalt om da jeg kjøpte den, hvilke krav har jeg å gå på? Eventuelt, hvordan kan jeg fikse det selv? Sykkelen har ikke plombering, og har tatt ut tenningen og fått 'renset' den. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 med tanke på at du ble fortalt at den trnegte kickstart etter at den har stått en stund så har du ikke så mye å kreve i grunn. Fordi det betyr at den er tung startet. Du kan jo prøve å kreve at den blir fikset på hans regning, men det ser dårlig ut. Du kan jo sjekke de elementære tingene, prøv en ny tennplugg, sjekk luftfilteret om det er altfor skittent, ta en titt om det er vann i olje tanken, sjekk stempelringene om de er fine og hvis alt det er i orden så har kanskje cdi'en elelr coilen tatt kvelden. Det er bare å prøve og feile. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har du ladet batteriet? Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 kickstarten ville ha fungert uansett. Eller det må være litt strøm, 0,1% på batteriet elelr no, husker sfx'en var kresen hvis batteriet var helt tomt. Hvor bor du hen Akarno? Kasnkje jeg kan ta en titt på den. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Renske forgasseren? (Hvis det ikke er innsprøytning da ) Lenke til kommentar
akarno Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Vi sjekket batterier med måler, det var plenty. Ellers kan jeg nevne at det har vært mulig å starte den til slutt, men tar opp til 15 minutter hver gang - og det er ikke noe jeg gidder. Kan ikke se noe mønster som tilsier at den starter bedre mens jeg ruller den eller bruker kickstartven vs el-start. Måtte for eksempel nøye meg med å hoppe på bussen i morges, slik at jeg ikke ble for sen. Jeg har for så vidt lite peiling på scooter - forgasser, cdi og coil er ikke ord jeg kjenner helt til. Jeg bor i Bergen, å få sett på den hadde vært utrolig greit! Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har du choke? Kan være helt jævlig å starte den uten når det er kaldt. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg har for så vidt lite peiling på scooter - forgasser, cdi og coil er ikke ord jeg kjenner helt til. Googlet scootern din, og fant ut at du har forgasser. Da burde du kanskje fått noen som har litt peiling til å renske den. Men hvis den starter etter 15 min, så er det vel mest sannsynlig ikke den som er hovedproblemet Lenke til kommentar
akarno Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Meh. Det er overhodet ingenting gale med scooteren ellers, kun det å få start på den som er stress. Den går som en klokke når den først er på. Faen så irriterende.. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Må legge til at det kun skjer ved kaldstart. Den går ganske fint når den først er i gang. Men den dauer fort når man får liv i den! Må holde gassen oppe litt... Tenker at det funker litt bedre når vi får justert forgasseren litt opp sammen med den nye potten. Tennpluggen ser fin ut og har rett farge. Pittelitt oljete men ingen problem egentlig. Variatorvektene er slitte, men det har ingenting å si.. beltet er helt ok også. Kicken tar fint, og er akkurat smurt opp. Må strengt tatt være coilen som feiler, eller forgasseren som er så gjerrig på gassen. Det er jo ikke så mye annet som KAN gå gale.. Lenke til kommentar
blla Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 kan høres ut som det kan være noe galt med automatchoken. Aner ikke hvordan denne funker på mopeder, men er vel noe bi-metall greier. Men for å begynne med det letteste kan du prøve å vaske tennplugg-ledningen hvis den er skitten Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 En fin måte å få start på er å hålde hånden framfor luftfilteret sånn den ikke trekker inn luft. Gjør det, og bruk el-starten i et par sec. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 fulg tipset ovenfor, men ikke hold det tett foran innsuget hele tiden. Hold hånda der i mindre enn 1 sec så fjerner du den i et halv sekund. Tenk på at du skal stenge luft inntaket i 0,5 sekund og så gi den tilgang til luft rett etterpå. Holder 100kr på at det er choken som er problemet. Hadde prøvd å få tak i en vippechoke, funker mye bedre. Jeg bor i Sarpsborg, så det er vel ca 700km i mellom. send en mail til: speedoptions.no og mc-deler.no se om de kan ordne en vippechoke til original forgasseren din. Bare si at det er original forgasser, de skal kunne bestemme hvilken forgasser det er. Lenke til kommentar
akarno Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Ok, skal prøve det med å holde foran luftfilteret! I forgårs så vi litt på hele greien, renset luftfilteret og erstattet noen ledninger som kuket seg, noe som resulterte at den i forgårs og i går fungerte helt fint - startet umiddelbart... Før den igjen begynte å skape seg i morges! Skal prøve holding for luftfilter når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå