Gå til innhold

Fra laptop HDD til stasjonær

Anbefalte innlegg

Hei

Laptopen min døde nylig, og om og når jeg får fikset dette er uvisst. Uansett så må jeg få ut det jeg har på harddisken til laptopen.

Jeg har over 40 GB bilder og 100 GB film jeg ikke har sikkerhetskopiert. Og trenger dem virkelig.

Det er snakk om en 320 GB - Serial ATA-150 HDD til en Acer Aspire 5735Z

Så spørsmålet er da hvordan jeg skal få det over på en stajsonær? Kan den kobles direkte til den stasjonære via en kabel, og hva heter i så fall kabelen?

Eller må jeg koble HDDen i en annen laptop og legge det over via en ekstern HDD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du faktisk en noen valg.

1. En Adapter HD 2,5"-3,5"

Da kan du koble harddisken til den stasjonære og bruke den som det var en 3.5" HDD.

PS: Jeg ville ikke brukt en 2.5" som systemdisk i en stasjonær PC, til det vil du miste noe ytelse. En 2.5" kan derimot fint brukes til backup/lagringsmedie.

2. Neste er å kjøpe et Harddisk Kabinett

Du vil da kunne bruke disken som ved en ekstern harddisk.

3. Siste forslag er å bruke en såkalt Harddisk Docking

Denne er dog ikke egnet for å ha disken i hele tiden. Skal du reparere laptopen din, så er dette en glimrende dings for å ta backup av innholdet på harddisken. Skal derimot laptopen på søppeldynga, vil jeg mer anbefale du bruker et Harddisk Kabinett.

Lenke til kommentar
Om pc'n din bruker S-ata hardisker, så trenger du faktisk kun en s-ata ledning.

feks slik en

og den dockingstasjonen du nevner på 1 er for gamlere IDE baserte hdd er det ikke?

Den på nr 1 er bare en ramme for å konvertere slik at 2.5 disken passer og kan skrues fast.

Det er mulig å også ha den liggende løst, men om du skal flytte på maskinen så anbefales det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...