SymmetriX Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hei! Faren min har en 12/13 år gammel VW Caravelle med 10 seter. Da jeg snart skal ta lappen har vi tenkt til å rive ut seter fra bilen og omregistrere den, slik at jeg også kan kjøre den. Derfor lurer jeg på om man først skal få montert bort setene på et verksted og så møte opp til omregistrering, eller, motsatt? Hvordan fungerer dette? Takker for svar! Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det kan være opptil 9 seter i bilen for å få den registrert som personbil. Seter og belter skal være forsvarlig festet. Når det er gjort trenger du bare vise bilen og du får nytt vognkort i posten. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Ta absolutt kontakt med statens vegvesen først. Fjerner du ett sete så den blir bil i stedet for minibuss, og du er så uheldig å bli stoppet i en kontroll, så kan de i verste fall, om du ikke kan motbevise det, gå ut fra at du har kjørt slik siden bilen var ny, og ilegge deg en klekkelig engangsavgift for personbil, selv om den nå er over 10 år gammel og avgiftsfri å omregistrere. Du må også vise bilen etterpå, og betale en liten sum for det; 4-500kroner. Endret 11. mai 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
SymmetriX Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Faren min har sertifikat for både personbil og minibuss. Så om han kjører bilen under en evt. kontroll spiller det ingen rolle? Men setene skal være forsvarlig tatt ut, så er det bare møte opp? Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg er usikker på tider og om du må ha en avtale først men ellers så er det riktig ja. Hør med ditt biltilsyn om du bare trenger å møte eller må ha time. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Faren min har sertifikat for både personbil og minibuss. Så om han kjører bilen under en evt. kontroll spiller det ingen rolle? Hva slags sertifikat man har spiller ingen rolle i den sammenheng. Treffer du den rette hest***en i en kontroll med bare ni seter i noe som på vognkortet er en minibuss, så er ikke en bot og sperrefrist pga manglende førerkortklasse det du bør bekymre deg mest over, men personbil-engangsavgiften. som godt kan komme på over 100.000... Når det er sagt, så vil vel de fleste utekontrollører og politifolk med litt sunn fornuft ikke lage noe nummer av det når bilen er over 10 år gammel, og kan omregistreres avgiftsfritt, men de kan så vidt jeg vet faktisk kreve at du dokumenterer at "statusendringen" skjedde først etter bilen passerte 10 års alder. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Treffer du den rette hest***en i en kontroll med bare ni seter i noe som på vognkortet er en minibuss, så er ikke en bot og sperrefrist pga manglende førerkortklasse det du bør bekymre deg mest over, men personbil-engangsavgiften. som godt kan komme på over 100.000... Tror ikke politiet hadde vært så jævlige om man er på vei til biltilsynet for å vise bilen. Men han kan vel kanskje skaffe seg prøveskilter eller taue bilen. Men er jo ikke dette han spør om. Lurer selv litt på om man må avtale tid eller om det bare er å møte opp. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Men er jo ikke dette han spør om. Lurer selv litt på om man må avtale tid eller om det bare er å møte opp. De fleste trafikkstasjoner har timebestilling, men noen, sørpå som jeg ikke husker nærmere, har "drop-in". Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Ja da lønner det seg nok å ta en telefon først uansett:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå