Magnusbj Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg er veldig fornøyd med ip-telefonifunksjonen på min nye Nokia E71. Den er såpass godt integrert med resten av telefonens funksjoner, at det for eksempel er like enkelt å velge ip-telefoni som "vanlig" anrop direkte fra telefonlisten eller etter at man har tastet inn et nummer. Jeg ringer en god del til land i Afrika, med meget høye minuttpriser over det vanlige nettet. Således er ip-telefonien en velsignelse - så lenge jeg er på et sted med trådløst nett er det omtrent like rett å ringe over internett som å ta en "vanlig" samtale som koster ti ganger så mye. Veldig bra. Men her kommer spørsmålet mitt: Er det noen som vet hvor mye data som overføres ved voip-samtaler? Jeg har nettopp tegnet et abonnement med One Call, hvor dataoverføring koster lave 1kr/MB (og ca halvparten ved "pakkeløsninger"). Kan det også være penger å spare på å ringe med ip-telefoni utenfor wifi-soner, med 3G-forbindelse? Og er det teknisk mulig? På forhånd tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Jeg har prøvd over EDGE, og det ble det veldig lang etterslep. Det tok relativt mange sekunder før mottakeren hørte det jeg sa, og samtalekvaliteten var ikke den beste. Sidene de praktiske hastighetene ikke er så store mellom 3G og EDGE tror jeg ikke 3G vil fungere godt nok, men derimot med HSPA tror jeg nok det vil fungere bra. Uansett så er det jo bare å prøve. Da kan du jo sjekke etterpå hvor mye en samtale på så så mange minutter tilsvarer i datatrafikk også. EDIT: Mente selvsagt HSPA og ikke UMTS. Endret 18. mai 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 @>Jonas<: UMTS er 3G ... @Magnusbj: Datamengden avhenger av hvilken codec som brukes. Nøyaktig hvor mye som brukes tror jeg ikke du får vite uten å faktisk teste det ut selv. Men jeg tror jeg kan si så mye som at for innelandstrafikk vil det ikke lønne seg på noen som helst måte. Ringer du utlandet kan det muligens lønne seg. Problemet er dog at du har ingen garanti for tjenestekvalitet. Kvaliteten på samtalen, og om samtalen lar seg gjennomføre i det hele tatt, vil avhenge av bl. a. avtanden til basestasjon og hvor mange databrukere som er tilkoblet basestasjonen. Ringer du afrika mye vil jeg tippe (uten at det er noen måte å finne det ut uten å faktisk teste og måle datamengden) at det vil lønne seg. Om du er fornøyd med kvaliteten er derimot et helt annet spørsmål. Særlig dersom du er i bevegelse vil du nok oppleve problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå