Gå til innhold

Spørsmål rundt videre utdannelse og å ta opp fag

makila

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg ser nå at jeg muligens må ta opp igjen noen fag senere. Går nå VG1 studiespesialiserende.

I år er engelsk, samfunnsfag, geografi, naturfag og matte avgangsfag. Ligger på karakter 4 i engelsk, muligens 5 i samfunnsfag også regner jeg med 5 i naturfag og t-matte.

Det som uroer meg er karakteren i geografi, frykter en 3'er. Dette på grunn av et prosjekt som gikk i dass, og noen kjipe prøver.

Hvordan gjøres dette med å ta opp fag igjen? Og når gjøres dette?

Skal reise som utvekslingsstudent i USA til høsten, og der skal jeg ta noe som tilsvarer R1 matte og fysikk.

Mitt mål er å komme inn på NTNU og ta en 5-årig ingeniør utdannelse. Hvor høyt snitt må jeg ha for å ha sjans der? Har prøvd å se litt i NTNU-tråden, men finner ikke noe om karaktersnitt der... Heller ikke på NTNU sine sider. Hadde et snitt på 4,3 til jul, som jeg absolutt ikke er fornøyd med, i og med at jeg hadde 4,9 ut fra ungdomskolen. Men vet jo at jeg får realfagspoeng i tillegg. Har den oppfatningen av at 4 i mange fag rett og slett ikke holder. Hva tror dere?

Er noe drit om jeg må holde på å ta opp igjen masse fag. Skole har blitt litt stress i det siste. Ikke fordi selve fagene er så stress, men presset på å få gode karakterer.

Håper noen kunne være til hjelp her :)

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Du kan ta opp fag ved VGS (deltidselev), privat gymnas, eller bare ved å melde deg opp til eksamen via. privatistweb.no ( erindrer at det koster 300-400 for nye fag og 600-700 for fag man tar opp ) Regner med de fleste fag har mulighet for eksamen en gang i semesteret - var hvertfall slik da jeg meldte meg opp :)

Vet du om du får overført karakterer fra USA? Da jeg var der borte fikk jeg bare "VK2 utland bestått" på vitnemålet og følgelig ingen tallkarakterer foruten samfunnsfag som jeg tok hos privatist da jeg kom hjem.. Dette gjør jo at resterende karakterer teller tilsvarende mer, så da gjelder det å ha bra snitt.

En del poengberegningsregler blir jo endret i år, men samordnaopptak pleier jo ha resultater fra fjoråret ( må da tas med en klype salt, siden de forventer at resultatene blir noe lavere i år )

Ikke gi opp hvertfall ;) Jeg måtte ta opp ett par fag og slite litt for å komme ajour, men det er det verdt for å begynne på den skolen man vil :)

Forøvrig var året i USA helt FANTASTISK! Gled deg ;)

Endret av Star
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar!

Det høres bra ut, fått litt klaret i det å ta opp fag. Neste år er jeg som sagt i USA, så da får jeg se litt på det når jeg starter i VG3 :)

Joda, karakterene skal jeg kunne få overført slik at de også regnes med i gjennomsnittet når den tid kommer. Regner med at det blir mer jobbing med fag når jeg er i USA, og skal prøve å satse på toppkarakterer i matte og fysikk der.

Å gi opp skal jeg i hvertfall ikke gjøre :) Merker at motivasjonen blir lavere og lavere nå ut mot sommern, men blir vel greiere igjen til høsten. USA blir bra tenker jeg.

Stifi: 5,5+ hørtes veldig mye ut. Det er da inkludert ekstra poeng og slikt?

Lenke til kommentar

Næh ... Spørs jo hvilken linje du har tenkt deg inn på. Nanoteknologi har mye høyere inntakskrav enn petroleum, bare for å ta et eksempel. Har du maks realfagspoeng (4) og et snitt på rundt 5 klarer du fint å komme inn på det meste.

I tillegg vil poenggrensene synke en del i forhold til tidligere år, på grunn av at man ikke lenger får fordypningspoeng.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...