Patri Ot Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det blir sagt av flere at vinterdekk "bør" man IKKE bruke som sommerdekk. Men det er jo kjempeforskjeller på vinterdekk også og hvor mye de er slisset opp i mønteret, hardhet, mønstertype, mønsterdybde, pigg eller piggfritt osv. Dekkforhandlerne vil jo naturlig nok selge dekk til oss selvsagt. Har noen hørt og sett noen bremsetester av sånne "forbudsdekk" ? Når dekkmønsteret på vinterdekkene begynner å bli på et minimum er det å ta ut piggene (eller det som er igjen av piggene) å kjøre en sommer på disse hjulene. Ved NORMAL kjøring kan vel ikke dette være direkte livsfarlig eller.....? Forbudt er det jo ikke. ABS kontra vanlige bremser skulle tilsi at hvis man har ABS så er vel ikke dette med bremsestrekningen noe problem. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Normal køyring? Kan du forutsjå alle situasjonar du kjem opp i i løpet av eit år på vegen? Inkludert situasjonar der du er eit "offer" fordi ein anna traffikant mister kontrollen? Våt asfalt er der risikoen er størst med gamle vinterdekk. Du kjem deg fint fram og utan kraftig oppbremsing samt forsvarleg køyring på våt vei vil det sjølvsagt gå bra, men eg skor ikkje bilen min for normale forhold. Eg vel dekk ut frå tilfeller der eg må ha kort bremsestrekning og godt grep på våt vei. Har endå til gode å kome opp i ein sånn situasjon, men eg risikerer ikkje livet for nokre få tusenlappar. Bilen er suverent den dyraste bruksgjenstanden min uansett, litt frå eller til spelar liten rolle. Endret 10. mai 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Patri Ot Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Ja enig her men. Hvis det er så farlig hvorfor er det ikke kjørt noen tester ? Aldri å høre om det. Ja man kan ha verdens dyreste (og beste) dekk og forsatt bli for sein til å bremse. Vannplaning er jo et signal om at det er for høy hastighet ikke sant ? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Mener jeg har sett naf tester på slikt der de inkluderer ett "helårsdekk" sammen med testene av sommerdekk. Det er ikke akkurat veldig bra resultater på dem. Vannplaning er ett tegn på for høy hastighet i henhold til forholdene ja. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Mjuke vinterdekk slites og ned fortare, spesielt når det er sol og varmt både i lufta og på asfalten. Skal ikkje mykje køyring til før mønsterdybden er under det som blir godkjent. Heilårsdekk er no ein ting, men piggdekk utan pigg er ikkje meint å brukast på sommaren. Endret 10. mai 2009 av Zeph Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Her er en test av sommerdekk der de har tatt med piggfrie vinterdekk: http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dek...mmerdekktest08/ Piggfritt uegnetDet er kanskje ingen stor nyhet lenger, men piggfrie vinterdekk er uegnet for bruk på sommerføre. De er de eneste som presterer verre enn de to kinesiske dekkene i testen. I årets sommerdekk-test har vi tett med prestasjonene til noen piggfrie vinterdekk av nordisk modell og av mellomeuropeisk modell. Resultatene er et gjennomsnitt av egenskapene til flere dekk, derfor er ikke navnene nevnt. Og spesielt de piggfrie vinterdekkene beregnet på tøft nordisk vinterføre, kommer dårlig ut. De presterer i bunnen på nesten alle disipliner. Mens Hankok, det beste sommerdekket, har en bremsestrekning på 26,1 meter på våt asfalt, bruker de nordiske vinterdekk over 40 meter på å stoppe. Mens Goodyear, det beste dekket på vannplaning i sving, kan kjøres i 93 km/t før grepet slipper, går det rett fram allerede ved 74, 5 km/t dersom du er skodd med piggfrie vinterdekk. Det eneste området hvor de piggfrie hevder seg, er på komfort. Der slår de sommerdekkene klart. De piggfrie dekkene av mellomeuropeisk modell er riktignok ikke like dårlige i alle disipliner, men det er de færreste som er skodd med slike i Norge. I så fall er vinteregenskapene relativt dårlige. Konklusjon: På sommerføre er det sommerdekk som gjelder. Konklusjon: skift over til sommerdekk eller iallefall si meg hvor du bor/kjører og hvilken bil du kjører slik at jeg kan unngå deg Endret 10. mai 2009 av MrLee Lenke til kommentar
Patri Ot Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Ja ser man det ! Her testes vel piggfrie vinterdekk med full mønsterdybde, med fersk ny gummi.....? Et vinterdekk som er tre sesonger gammelt er vel ikke så mykt lenger................ Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Ja ser man det ! Her testes vel piggfrie vinterdekk med full mønsterdybde, med fersk ny gummi.....? Et vinterdekk som er tre sesonger gammelt er vel ikke så mykt lenger................ Mjukt er det nok, men det har neppe mykje mønster igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg har gjordt dette et par ganger selv, kjørt piggfrie vinterdekk som sommerdekk etter at de har gjordt nytten sin som vinterdekk for siste gang. Erfaring: - Bruk like/tilsvarende dekk foran og bak på bilen, ellers vil den bli veldig uforutsigbar. Regn med kraftig over- eller understyring dersom du blander sommer- og vinterhjul. - På tørr asfalt sitter det greit nok, også ved bremsing - På våt asfalt slipper det overraskende tidlig, både ved aks, sving og brems. Vannplaning kan være greit dersom du har mye mønster igjen, men mye dårligere enn sommerdekk. - Slitasjen er høyere, så ikke regn med mer enn en sommmer uansett. Konklusjon: Lite egnet, men dersom du er klar over svakhetene, bør det gå greit, selv om det ikke kan anbefales. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Min erfaring med gamle piggfrie som fortsatt hadde mye mønster igjen, Audi A4, våt asfalt og 5-10 grader: Bambi on ice! Slipper riktignok svært forutsigbart og jevnt, men det er liten trøst når man seiler bortover mot noe hardt. Lenke til kommentar
Patri Ot Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Neida, det kan ikke anbefales. De slites fortere selvsagt fordi de er ikke laget for kjøring på bar vei. Men ingen setter vel på et dekk med slitasjeindikatorene synlige. Det såkalte TWI, tread wear indikator. Da er de fleste dekk null å niks. Dekk som begynner å bli slitt (halv mønsterdybde) slites raskere ned dess mindre mønsterdybden er. Som man ser på testen er også sommerdekkenes største problem å få til gode egenskaper på våt vei. Det værste dekket jeg har truffet på var et regummiert dekk av Svensk fabrikat. MGM tror jeg det het. Billig og FULLSTENDIG LIVFARLIG...Sommerdekk. Hadde det på en sprek bil en gang i tiden og det spant på våt asfalt..... ved moderat fartsøkning. Ved brems hadde det vel ikke stoppet i det hele tatt tror jeg. Jeg må si at det at det gikk kaldt gufs nedover ryggen da. De dekkene fulgte ikke med bilen da den ble solgt...heldigvis. Endret 11. mai 2009 av Patri Ot Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Man må huske en ting, kravet til mønsterdybde går ut fra type dekk og ikke årstid. Bruker du vinterdekk på sommeren er kravet til minimum mønsterdybde likevel 3 mm. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg bestemte meg for å bruke piggfrie vinterdekk i sommer, i og med at jeg har et sett, og aldri kommer til å bruke dem om vinteren likevel. Så langt har det gått greit, men jeg har faktisk merket at det slipper mye lettere på våt asfalt, og det skremte meg veldig. Etter å ha lest litt her også, tror jeg nesten helt sikkert at jeg kommer til å kjøpe meg ordentlige sommerdekk likevel. Lenke til kommentar
asdasd Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Har en 850 T-5 der det er påbudt med z-merkede racing dekk. Ble for dyrt, så jeg kjøpte piggfrie vinterdegg/herlårsdekk. Dette var faktisk lovlig, men det var ikke lovlig med vanlige sommerdekk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) 850 T-5 har vel oppgitt toppfart på ca 225, og trenger dermed ikke mer enn V-merkede sommerdekk? Står det Z i vognkortet ditt? Endret 12. mai 2009 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå