Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg skal ha prøve i IT2 om ikke så lenge, prøven er veldig omfattende å tar for seg det meste av pensum.

Problemet mitt er at jeg som mange andre elever, ikke gjort så mye lekser i faget, og hatt en helt ny lærer, som faktisk ikke kunne programmeringsspråket. undervisningen var elendig med andre ordm, nok om dette.

Utstyr vi har lov å ha med på prøven, er ALT av hjelpemidler, untatt det som tillater komunikasjon med andre. Så har lov til å ta med alt av kodesnutter, tutorials, bøker, programmer, whatever som trengs.

Så det jeg lurte på, er om det finnes en nettside, med masse kodesnutter, forklarer hva du kan bruke de, og hvordan du kan koble de opp til hverandre, for å lage ett eventuelt system?

Jeg lurte også på om det finnes en slags form for wysiwyg genereator for AS, som gjør det enklere å lage systemer?

Takker for all mulig hjelp, som bidrar til at jeg kan forstå hva de forskjellige kodene brukes til, og hvordan jeg enkelt kan modifisere dem til å gjøre det jeg vil, på en grei måte....

Endret av spelly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har en prøve i Dolbys surroundlydformat?

AS3 = ActionScript 3.

AC-3 = Dolby Digital (Audio Coding 3)

Ikke helt det samme.

Han forandret posten sin etter min :) Det sto AC flere ganger.

jeg hadde skrevet det i emnetittelen, thats it. og det var naturligvis en skriveleif.

Merkelig å ha prøve i AS syntes jeg også, men slik er det no, er en prøveeksamen og er satt opp på samme måte som en eksamen.

Sliter derfor litt.

Takker for alle svar som kan være til hjelp!

Lenke til kommentar

Har jo selvfølgelig komt opp i IT eksamen no, så trenger med andre ord tips til masse innenfor AS. Takker for all hjelp!

jeg ser etter programmer som gjør det enkelt å lage flashbannere med f.eks lyd, slik du kan gjøre i AS3. ER også egentuelt ute etter programmer, som gjør det enklere å kode programmer, slik du koder i AS3.

Håper på gode tips! Takker for all hjelp på forhånd!

Endret av spelly
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
litt OT. bare lurer, hvilket trinn/linje/skole er it 2 et fag? valgfag på studieforberedende?

Ja, IT2 er et av de valgfrie programfagene i 2. eller 3. klasse for Studespesialisering på Videregående.

Jeg skal selv ha IT2 og Actionscript 3.0. Kan ganske godt AS 2.0 fra før så det blir gøy å lære seg AS 3.0

jeg ser etter programmer som gjør det enkelt å lage flashbannere med f.eks lyd, slik du kan gjøre i AS3. ER også egentuelt ute etter programmer, som gjør det enklere å kode programmer, slik du koder i AS3.

Når har du eksamen, og har dere virkelig lov å bruke andre programmer en Flash CS3?

Endret av Arti-Ravnos
Lenke til kommentar

Har eksamen på fredag :)

Skal sjølv ha den, og er eigentleg ganske blank... Kan ikkje if-setninger, heller ikkje tellere, og kan i alle fall ikkje kombinere desse i eit program. På heildagen fekk vi eksamenen frå i fjor, og då skulle man lage eit spørjeprogram med eit bilete i kvart spørsmål og det skulle vere spørsmål + 4 alternativ slik som på bilteorien. Til slutt skulle programmet fortelle kva ein hadde svart feil på og kva alternativ som var riktig og kor mange prosent riktig ein hadde på testen (la inn 4 eller 5 spørsmål på heile testen).

Trur difor at eksamenen i år går ut på mykje det same. Dessverre så synes eg at "Snarveien til ActionScript" er ei elendig lærebok, og må eigentleg ta saka i eigne hender for å lære meg nok til eksamenen.

Skal sjekke ut dei tutorialane som blei henvist lenger oppe, men vi får nok berre bruke ActionScript på eksamenen og vil difor ikkje bruke noko anna program enn AS i Flash.

Ellers vil eg svært gjerne ha gode råd eller tips angåande AS, og håper på gode svar :)

Håper også eg ikkje stjal tråden din spelly, men trur vi begge har same problemet når det kjem til Flash.

Lenke til kommentar
Har eksamen på fredag :)

Skal sjølv ha den, og er eigentleg ganske blank... Kan ikkje if-setninger, heller ikkje tellere, og kan i alle fall ikkje kombinere desse i eit program.

Det eneste jeg kan anbefale er å jobbe så mye som mulig med å lære deg syntaksen. Anbefaler deg å ta en titt på kirupa. Kanskje du finner noe der som kan hjelpe. Forresten så er det ikke alt som står der som gjelder AS 3.0. Noe gjelder AS 2.0. Du må prøve ut eksemplene selv for å lære og for å se at det virker.

For If-setninger se her. Lykke til på eksamen på fredag. Bare still spørsmål dersom det er noe spesielt du (eller andre) lurer på.

Endret av Arti-Ravnos
Lenke til kommentar

kazzkizz overhode ingen problem!

Jeg holder på med en innlevering oppgave til it no, oppgaven går ut på å lage ett system hvor brukeren kan f.eks taste inn 0.1g gjær (Eller andre ingredienser) så skal programmet regne ut hvor mye du trenger av de andre ingrediensene oppgaven lyder slik :

Det er beregnet at for å sette en bolledeig trengs det 1,2kg hvetemel 0,4kg sukker og 0,1g gjær. På en bolledeig er det regnet ut at man får 190 boller.

Det jeg har skrevet hittil er:

inputMel.restrict = "0-9";

inputSukker.restrict = "0-9";

inputGjær.restrict = "0-9";

knappKalkuler.addEventListener (MouseEvent.CLICK, kalkuler);

function kalkuler (evt:MouseEvent) {

var IM:Number = Number (inputMel.text);

var IS:Number = Number (inputSukker.text);

var IG:Number = Number (inputGjær);

var mel:Number;

var sukker:Number;

var gjær:Number;

(det er denne saken jeg ville skulle beregne ingrediensene, men jeg

har desverre ikke anelse hvordan jeg skal gjøre dette, jeg er elendig i matte) noen som kan hjelpe meg?

mel = IM + IS -IG ;

totalSum = mel + sukker;

dynamicMel.text;

knappNullstill.addEventListener(MouseEvent.CLICK, nullstill);

function nullstill (evt:MouseEvent) {

inputMel.text=" ";

inputSukker.text=" ";

inputGjær.text=" ";

dynamicMel.text=" ";

dynamicSukker.text = " ";

dynamicGjær.text = " ";

dynamicAntall.text= " ";

det er selve funksjonen til beregning av antall ingredienser som trengs jeg trenger hjelp med! har skrevet hvor denne skal være inne i code tagen

håper på rask hjelp!

og for å nevne til dere andre, alle hjelpemidler er tillat under eksamen, untatt komunikasjon med andre. Dette gjør det mulig at vi kan bruke andre programmer, til å fremstille akuratt det samme materialet som med flash. Det er ingen steder, såvidt jeg har sett, som tilsier at det ikke er lov. ellers er ikke it eksamen så veldig vanskelig ? vi får lov å ha med programmer vi har laget tideligere, på eksamen, med andre ord det vil være muligheter at en kan modifisere dem til å gjøre det du ønsker. men det er ikke så enkelt som en vil ha det til.

Endret av spelly
Lenke til kommentar
Det er beregnet at for å sette en bolledeig trengs det 1,2kg hvetemel 0,4kg sukker og 0,1g gjær. På en bolledeig er det regnet ut at man får 190 boller.

Jeg regner med at du sikkert har løst denne oppgaven nå, men tenkte jeg uansett skulle svare.

Det virker mer logisk at du mener 0,1 kg gjær, og ikke 0,1 gram gjær. Derfor har jeg valgt å bruke disse opplysningene: 1,2 kg hvetemel + 0,4 kg sukker + 0,1 kg gjær = 190 boller.

I denne oppgaven er det snakk om forholdsregning.

Jeg har brukt følgende formel for alle regnestykkene:

chart?cht=tx&chl=Vilfinne = \frac{DetDuVilFinneOpprinnelig}{DetDuVetOpprinnelig} \cdot DetDuVet

Dersom du vet mengden hvetemel:

chart?cht=tx&chl=Sukker = \frac{400g}{1200g} \cdot Hvetemel = \frac{1}{4} \cdot Hvetemel

chart?cht=tx&chl=Gjaer = \frac{100g}{1200g} \cdot Hvetemel = \frac{1}{12} \cdot Hvetemel

chart?cht=tx&chl=Boller = \frac{190}{1200g} \cdot Hvetemel = \frac{19}{120g} \cdot Hvetemel

Dersom du vet mengden gjær:

chart?cht=tx&chl=Hvetemel = \frac{1200g}{100g} \cdot Gjaer = 12 \cdot Gjaer

chart?cht=tx&chl=Sukker = \frac{400g}{100g} \cdot Gjaer = 4 \cdot Gjaer

chart?cht=tx&chl=Boller = \frac{190}{100g} \cdot Gjaer = 1,9 \cdot Gjaer

Dersom du vet mengden sukker:

chart?cht=tx&chl=Hvetemel = \frac{1200g}{400g} \cdot Sukker = 3 \cdot Hvetemel

chart?cht=tx&chl=Gjaer = \frac{100g}{400g} \cdot Sukker = \frac{1}{4} \cdot Sukker

chart?cht=tx&chl=Boller = \frac{190}{400g} \cdot Sukker = 0,475 \cdot Sukker

Dersom du vet mengden boller:

chart?cht=tx&chl=Hvetemel = \frac{1200g}{190} \cdot Boller = \frac{120g}{19} \cdot Boller

chart?cht=tx&chl=Gjaer = \frac{100g}{190} \cdot Boller = \frac{10g}{19} \cdot Boller

chart?cht=tx&chl=Sukker = \frac{400g}{190} \cdot Boller = \frac{40g}{19} \cdot Boller

Det fins nok en enkel metode å implementere dette i koden din, noe du sikkert allerede har gjort.

Hvis jeg har skrevet feil noe sted, så vennligst si i fra. ^^

Endret av Arti-Ravnos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...