Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montering av hovedsrømbryter på Chrysler Voyager


Anbefalte innlegg

Har litt problemer med at batteriet (som er to år gammelt) blir utladet. Hvis bilen står uten å bli brukt i fire dager merkes det godt. Har alltid vert sånn. Starteren greier da såvidt å dreie motor rundt (dessuten tror jeg det er hardt for styringsenheten for motor ). Hva slags utstyr tapper batteriet ? Har kun funnet ut at det er radio som tapper strøm. Det kan vel ikke være noe problem hvis man monterer en hovedsrømbryter ? Kan man ved å ta en diagnosetest se hva som er galt ?

Eller er det Biltemabatteriet som er bare møkka ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nesten koble kurs fra kurs (ta ut sikring) og se hva som trekker strøm. trekkes mye strøm kan det være en eller flere deffekte dioder på generator. Den vi da trekke strøm når den ikke brukes.

 

Om det er feil på batteriet så kan det være årsaken, men tvilsomt.

 

En enkel løsning vil være som du sier å montere hovedstrømbryter. Litt tungvint, men det vil fungere.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Dette med å ta ut sikringer er akkurat hva jeg har prøvd. Men kan ikke forstå hvorfor en helt vanlig bilstereo kan trekke så mye strøm ? AHA kanskje noe her ja.... Men hva med en diagnose ?

Ja noen har hatt bilen før meg men den var ganske urørt heldigvis.

Hvor mye strøm skal normalt et batteri tåle over tid ?

Lenke til kommentar

Diagnose er bare for å lese ut feil fra komponenter som kan gi feilmelding til ECU.

 

Men du har allerede en feilkilde. Har du målt hvor mye den trekker? Har du alarm osv er dette ting som vil trenge standby strøm. Radio skal også ha det.

 

Hvor mye et batteri kan tåle er lett å regne ut. 12*Ah som står på batteriet så får du hvor mye watt du kan tappe ut før det er tomt. Er det 62 Ah så har du 744W. Da kan du enten trekke 744W i en time, eller 1 W i 744timer.

Lenke til kommentar
Hvor mye et batteri kan tåle er lett å regne ut. 12*Ah som står på batteriet så får du hvor mye watt du kan tappe ut før det er tomt. Er det 62 Ah så har du 744W. Da kan du enten trekke 744W i en time, eller 1 W i 744timer.

 

Det er selvsagt korrekt utregnet, men en litt unødvendig omvei, tatt i betraktning at en måling av strømforbruket gir resultatet direkte i Ampere. Altså: 62Ah=1A i 62 timer, eller 62A i en time. Eksempelvis 100mA gir 620 timer, eller en knapp måned, og da er batteriet 100% tomt. Til sammenligning har jeg en gravemaskin som står i opplag hele vinteren, ca. 5 måneder (med radio og minne), som starter problemfritt om våren uten at batteriet har vært frakoblet, og uten behov for batterilading. Med andre ord, vanligvis bør ikke radiominnet trekke mange milliampere...

 

For å måle strømforbruket på enkleste måte, ta løs minuspolen fra batteriet og mål med amperemeter mellom batteripolen og polskoen. Ta ut en og en sikring og se om noe endrer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...