Gå til innhold

Generell diskusjon rundt det å leve i det norske samfunn. Hva er du fornøyd med? Hva kan bli bedre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
glimti: VI tjener ingenting på å bruke masse penger på militæret. Jeg synes det er helt greit med en mindre frivillig militærstyrke som Norge kan bidra med i prekære situasjoner. Men vi er ikke i stand til å stoppe Russland om noe så usannsynlig som en invasjon av Norge skulle skje. Vi er kanskje et lite land, men vår internasjonale status gjør at Norge er ikke noe som vil bli invadert over en lav sko slik Georgia.

I tilegg har det litt med prioriteringer å gjøre. Vil heller ha et godt utdannet folk som sikrer et godt og velfungerende demokrati enn å være berustet til tennnene men ha et lite intelligent og dårlig fungerende demokrati.

Og du tror at sattsing på militæret vil gjøre slutt på all form for velferdsstat? Jeg har aldri sagt at vi skal bruke lt på militæret, men vært imot forslaget om å bevilge mindre til militæret. Norge må ha såpass slagkraft at vi kan si at Norge er vårt. Det betyr selvfølgelig ikke at vi ikke kan bruke penger på det sivile.

Jeg synes det er flott at man har tilbud som etterutdanning og voksenopplæring samt varig tillrettelagt arbeid og arbeidspraksis i skjermet virksommhet og hva nå alle de forslkjellige tilbudene i Norge heter. I tillegg er det flott med ting som minstepensjonistpriser, rabattkort, honørkort, studenkort, frikort og hva alt sammen nå heter. Men hva er poenget med å bygge opp og ivareta et flott lnd dersom man ikke eier evne til å forsvare det om det trengs?

Kan forøvrig nevne at tannlege er noe som burde koste vesentlig mindre. Det finnes mange unge som forsømmer tannhelsen pga. de latterlige prisene.

Lenke til kommentar

Noen som føler seg spesiellt plaget med Svineinfluensa-stoff? Synes dere media kjører sånne saker for kraftig? Noen som har fått angst av å lese om det? ;)

444_HORIZONTAL_Svin_708713b.jpg

bildetekst: Sykdommen til denne karen har fått mye spalteplass. Foto: BAY ISMOYO ( AFP )

Disse sprer mest svineinfluensa

I det norske medielandskapet.

Kilde: NA24.no

tommy.brakstad.jpgAv Tommy Brakstad, 15.05.09 13:22

I løpet av 22 dager har svineinfluensa blitt omtalt nesten 11.708 ganger i norske papir- og nettspalter. Det gir en snittomtale på rundt 532 ganger hver eneste dag, siden det tok av i pressen 24. april.

Og det er NTB, adressa.no og nettutgaven til Vårt Land som har spredd mest svineinfluensa blant leserne.

Deles mediene inn i fylkesvis dekning er det leserne i Vestfold, Hordaland og Akershus som har blitt plaget mest med stoff om den dødelig grisesykdommen.

Banker fugleinfluensaen

Til sammenligning har fugleinfluensaen siden 2006 vært omtalt 24.952 ganger.

Det var i januar 2006 at fugleinfluensaen for alvor ble ryddet plass til i spaltene etter at tre søsken i Tyrkia omkom som følge av sykdommen. Det gav 17.399 artikler om dyresykdommen det året.

Men på de samme 22 dagene som grisesykdommen herjet spaltene ble fugleinfluensaen kun omtalt litt over 2.000 ganger.

Generalsekretær i Norsk Presseforbund Per Edgar Kokkvold er ikke overrasket over den enorme dekningen som «ribbesnuen» eller «baconlungen» har fått.

- Men det er ingen sammenheng mellom omtale og de reelle dødsfallene som ulykker, krig og andre alvorlige sykdommer får, sier han til NA24 Propaganda.

Grunnen til den enorme dekningen forklarer pressegeneralen slik;

- Det er nytt, ukjent og det brukes dramatiske anslag. Svineinfluensa har alt som trekker mediene. Og det hele toppes med at Helseministeren spår at svineinfluensaen kan koste 13.000 nordmenn livet, sier Kokkvold.

Han synes ikke mediene har bidratt til å dempe frykten.

- Pressen hausser ofte opp og overdramatiserer alvorlige nyheter. Man kunne nok vært mer nyansert i dekningen.

- Har sansen for katastrofer

- Man skal ikke alltid stole på mediene når det gjelder å dempe og skape ettertanke, sier han.

Til sammenligning er kreft i år omtalt 5.259. I 2008 fikk sykdommen 13.080 omtaler.

- Sett i ettertid ser nok dekningen håpløs ut. Katastrofevarsler er noe mediene har stor sans for.

Fugleinfluensa_Svin_711076a.jpg

Sykdommene får naturlig nok et fall i mai siden målingen er gjort halvveis i måneden. Foto: NA24

Kilde: atekst og BuyAndRead

Godt vi har tamiflu da.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at Norge er litt hysteriske på slike ting, men det er bedre enn å ikke ta det på allvor. WHO mener jo at grunnen til at svineinnfluensaen har spredt seg saktere i Europa enn i Mexico og USA er nettopp fordi Europa har gjort bedre arbeid for å hindre spredningen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Positivt: Vi er et liberalt, demokratisk, og meget fritt samfunn, og vi er bedre enn de fleste til å ta vare på hverandre... hvertfall økonomisk sett.

Negativt: Til tross for at vi reiser mye i verden er mange nordmenn lite opplyste om resten av verden, og tror at alt utenfor USA og Europa er bare fattigdom og elendighet. Vi har mye å lære om mellommenneskelige relasjoner ifra andre kulturer. Det å være hyggelige mot fremmede, tørre å snakke til folk vi ikke kjenner, ta bedre vare på familien osv.

EDIT:

Dette med 'Norge nest mest korrupt i Norden' sier jo egentlig ingenting, når Norden er et lite knippe nærmest identiske land.

Endret av abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Lenke til kommentar

Negativt: Til tross for at vi reiser mye i verden er mange nordmenn lite opplyste om resten av verden, og tror at alt utenfor USA og Europa er bare fattigdom og elendighet. Vi har mye å lære om mellommenneskelige relasjoner ifra andre kulturer. Det å være hyggelige mot fremmede, tørre å snakke til folk vi ikke kjenner, ta bedre vare på familien osv.

Her kan jeg ikke akkurat si meg enig med deg. Synes nordmenn generelt følger mye med og vet hva som foregår i verden. Synes denne beskrivelsen passer for amerikanere. Norge er jo iallefall som stat svært hyggelig og hjelpsom når det gjelder mekling i konflikter, u-hjelp, ta imot innvandrere ol. Nå vet jeg ikke hvordan enhver nordmann er som individ, men har inntrykk av at de fleste som kommer til Norge enten det bare er for ferie eller permanent føler seg velkommne.

Dette med 'Norge nest mest korrupt i Norden' sier jo egentlig ingenting, når Norden er et lite knippe nærmest identiske land.

Men det er da verdt å merke seg selvom vi kommer godt ut i den store sammenhengen. Dette kartet viser korrupsjon. Mørk grønn er minst korrupt og mørk rød er mest korrupt. (Når jeg tenker meg om er det kansje ikke helt oppdatert lenger):

post-131018-1288104966,4677_thumb.png

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Vel, min kone er ifra Brasil, og det er ikke måte på hvilke utrolige fordommer vi fremdeles støter på både titt og ofte. Man blir vel mer observant på det når det skjer mot en selv. Amerikanerne ligger nok mange hestehoder foran oss i uvitenhet om resten av verden fremdeles - kanskje en kosekvens av at vi er et lite land og de et stort, men alikevel... jeg synes nordmenn og andre i norden og deler av Europa er kalde og tildels fordomsfulle også, selv om det ikke er intensjonen. Det er rett og slett et kulturelt trekk.

Lenke til kommentar

Vel, min kone er ifra Brasil, og det er ikke måte på hvilke utrolige fordommer vi fremdeles støter på både titt og ofte. Man blir vel mer observant på det når det skjer mot en selv. Amerikanerne ligger nok mange hestehoder foran oss i uvitenhet om resten av verden fremdeles - kanskje en kosekvens av at vi er et lite land og de et stort, men alikevel... jeg synes nordmenn og andre i norden og deler av Europa er kalde og tildels fordomsfulle også, selv om det ikke er intensjonen. Det er rett og slett et kulturelt trekk.

Det eneste jeg har lagt merke til av økende fordommer er mot muslimer. Men det er godt mulig som du sier at man merker mer til det mot enn selv.

Lenke til kommentar

Norge nest mest korrupt i Norden:

Men fortsatt blant de ti landene i verden med minst korrupsjon.

Så du er tilbake i Politikk og samfunn ser jeg. Som du ser så skrev jeg at vi kommer godt ut i den store sammenhengen og prøvde å vise det med kartet. Men jeg synes fortsatt den artikklen som refererte til Norden var verd å ta med.

Lenke til kommentar

Er ikke bare fire land da:

http://no.wikipedia.org/wiki/Norden

Men, ser poenget ditt. Men journalistik er vel bla. å skape overskrifter som trekker folk. Ikke for det, jeg hadde uansett sjekket artikklen om overskriften var "Norge blant de ti minst korrupte land i verden". (Somalia var på bunnen fant jeg).

Har personelig ikke opplevd noe til korrupsjon. Noen som har?

Lenke til kommentar
Det eneste jeg har lagt merke til av økende fordommer er mot muslimer. Men det er godt mulig som du sier at man merker mer til det mot enn selv.

Ja, altså, det man kan kalle rasisme har vi bare opplevd èn gang, og det var en gammel dame, si 80+.

Men fordommer av typen "Jøss, har dere skoler og sykehus i Brasil?" "Er det sant at dere alle går med tanga på stranden?"

De er ikke direkte skadelige fordommer, men de er irriterende og litt forulempende :)

Det irriterer meg også når amerikanere og brasilianere tror at Norge er vinter året rundt også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...