ole_marius Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 heller fremtidens borgere enn å ruste opp militæret i "tilfelle" russerne springer over åsen Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Det går ann å prioritere både det sivile og det militæret. Iallefall synes jeg ikke at det er noen god ide å bruke mindre på militæret enn hva vi gjør i dag. Norge må være i stand til å forsvare seg og det er ingen grunn til å late som om vi ikke lever i en usikker tid. Om det er noe Norge ikke prioriterer så er det å innse at tidene kan forandre seg og at vi kansje plutselig ikke lever så trygt som vi gjør i dag. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 glimti: VI tjener ingenting på å bruke masse penger på militæret. Jeg synes det er helt greit med en mindre frivillig militærstyrke som Norge kan bidra med i prekære situasjoner. Men vi er ikke i stand til å stoppe Russland om noe så usannsynlig som en invasjon av Norge skulle skje. Vi er kanskje et lite land, men vår internasjonale status gjør at Norge er ikke noe som vil bli invadert over en lav sko slik Georgia. I tilegg har det litt med prioriteringer å gjøre. Vil heller ha et godt utdannet folk som sikrer et godt og velfungerende demokrati enn å være berustet til tennnene men ha et lite intelligent og dårlig fungerende demokrati. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg ser at monarkiet og kirken blir nevnt som noe negativt, men er de egentlig det? Begge er to ting som landet vært er bygget opp rundt. Det er i kulturen vår, og selvom jeg ikke er hverken kristen eller ihugga fan av kongehuset så syntes jeg det er noe spesielt med det. Jeg bare liker det. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jeg er enig der. Vi har i tillegg en historie med et godt monarki. Kong Haakon, Kong Olav, Kong Harald og Kronprins Haakon er det jeg vil kalle for særs gode representanter for Norge. Ja til monarki. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Monarkiet er foreldet, ubrukelig, høre fortiden til og er i aller høyeste grad sermonielt. Det samme kan man si om statskirken. Ingen av delene har noen betydning lenger og det beste Norge kan gjøre er å kvitte seg med begge greiene. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Må si meg enig at monarkiet sin tid er DØD. Kongen vår er hyggelig og en ålreit kar han, men det som skjer med dagens kronprinspar rundt om i Europa er at alt bare blir mer og mer komersielt rundt kongehuset. De stiller opp på alt, når som helst og blir sett på som noen mennesker vi skal bøye oss for i enhver situasjon. Og kronprinsesen Martha, hun er jo ikke akkuratt god i hode. Kongefamilier er symbol på alt som er lukseriøst og vakkert, slik kongene i Frankrike levde under opplysningstiden. Kongefamilien er ikke nødvendigvis noe symbol på gode og kjærlige mennesker, selv om de smiler bredt på TV og stiller opp på miljøkonferanser. Jeg er med på å styrte monarkiet etter kong Harald dør. Vil ikke ha kronprisen som konge, og hvertfall ikke Mette-Marit som dronning! Ja til president, og noe lignende "det hvite hus" Men for all del. De kongelige er flike til å finne seg "originale" partnere. Mette Marit, jenta fra Kristiansand som tidligere var ute på kjøret med rus og shit, men som ble tatt inn i hendene av Håkon og fikk varme klær på slottet. Og faren hennes var jo like glup i hodet Og Marta som fant seg en forfatter som bare er opptatt av seg selv og sitt eget rykte og som såvidt har lært seg å snakke Endret 13. mai 2009 av -FrittMenneske Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Angåande monarki, Tyskland kunne likesågodt hatt ein Galleonsfigur av führer. Kvifor hylle ein tidlegare eineveldig styreform? Og statskyrkje: I norge har vi brent hekser i kristendommens namn. Det er samfunnet som har forandret seg, ikkje kristendommen som har forandret samfunnet. Dessuten er eg imot organisert religion og meiner det bare er eit maktinstrument som, med skarpsindig ondskap, har utført dei verste ting vi har sett i historien. Nesten som Hitler kan ta seg ein bolle. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Statskirken kan vi godt fjerne. Ser ikke noen grunn til at en religion skal få mer enn andre religioner. Monarkiet plager meg ikke. Vi bruker mye penger på å ta vare på gamle kulturminner som nidarosdomen og lignende. Ser derfor ikke problemet med å vedlikeholde kongehuset som et nasjonalt kulturminne. At det er mennesker og ikke bygninger er irrelevant. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Slottet kan gjerne bli stående som et minne og være åpent for omvisninger, men samtlige av de konglige kan ta kvelden så fort som mulig. De får heller bli vanelige borgere med vanelige jobber og hvis de vil ha oppmerksomhet så får de finne det på en annen måte. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Synes det er greit at vi bevarer kirkekulturen i landet vårt. Vet det er flere enn bare meg som ønsker at Norge fortsatt skal være et kristent land, selv om jeg selv ikke er kristen. Trygt, sikkert og vi vet hvor vi har kirken. Vi må for guds skyld ikke tillate for mange religiøse gudshus vi ikke har noe kontroll over. Derfor skal kirkene prioriteres slik de gjør, og ikke noen flere moskèer, takk Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Trygt, sikkert og vi vet hvor vi har kirken. Vi må for guds skyld ikke tillate for mange religiøse gudshus vi ikke har noe kontroll over. Derfor skal kirkene prioriteres slik de gjør, og ikke noen flere moskèer, takk smile.gif mao du er mot religionsfrihet? Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Trygt, sikkert og vi vet hvor vi har kirken. Vi må for guds skyld ikke tillate for mange religiøse gudshus vi ikke har noe kontroll over. Derfor skal kirkene prioriteres slik de gjør, og ikke noen flere moskèer, takk smile.gif mao du er mot religionsfrihet? Jeg er FOR religionsfrihet, og opphelvelse av statskirken, men jeg ser det allikavel nødvendig at man ikke skal kunne bygge gudshus hvor man vil til enhver tid. Og da spessielt onde idelogier som Islam. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg er for statskirka tror jeg. Statskirka, statsmoskeen, statstempelet osv. Du kan si hva du vil om et stats-styrt bedehus, men faktum er at det er stats-styrt, og dermed kontrollert av staten, altså av folket. Om du tar staten ut av bildet så er det plutselig en eller annen innskrumpet erkeprest en plass som bestemmer over religionen i landet, og det er da det vil gå til helvette. I europa har vi hatt statsreligioner siden foraltid, og her er statsreligionene under god kontroll. I usa derimot var kirken helt fri, og dermed har den blidd et maktsenter siden den fikk vokse på egenhånd. Det er kanskje ikke så dumt at kirka er avhengig av staten, for da må den også følge statens regler. Vi ser jo i dag at muslimer prøver å lure i gjennom lover via stortinget uten at resten av landet skal få høre om de nye lovene før de er vedtatt. Dette er så vidt jeg kan se konsekvensen av å ha frie religioner. Religionsfrihet = religion uten tøyler. Men er det egentlig en bra ting? Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Var det noen som så Øyvind Heian fra Nogespatriotene på Redaksjon1 ista? Hadde virkelig ikke sett for meg han i et seriøst debattprogram, men positivt at NRK også slipper til folk med like sterke meninger som dem. Må si jeg begynte å små-le hver gang han snakka om at de haddet tenkt å brenne koranen og at de samenligna den med Hitlers Mein Kampf Lenke til kommentar
G Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Vi betaler mye skatt her i landet. Jeg synes Skatteetaten bør skjerpe seg. Den servicen de yter har vi tross alt betalt mye for i mange år nå. Ting kan alltid bli bedre.. Jeg vet at politikerne skyver mye ned over hodene på dem som jobber i direktoratet og på skattekontorene. Der bør først politikerne forsøke å forenkle tingene. Men så må skatteetaten se og få forenklet ting ytterligere. Hvorfor skal vi skattebetalere sitte i timesvis for å få orden på selvangivelsen vår hvert år. Ja, jeg vet at vi har forenklet selvangivelse. Men det er ennå ikke kommet langt nok. Nå har jeg ikke nevnt noen eksempler, ennå. Og der er vel på sin plass. Om du som privatperson handler litt aksjer, så kan du risikere å måtte tukle med en hel masse skjema, som skal beskrive det ene og det andre om transaksjonene med mer. Nå vet jeg at de har fått orden på mye av de norske aksjene, men selv der må du av og til gjøre korrigeringer og slikt. Men stakkars deg om du kjøper utenlandske aksjer. Da sitter du i saksa, og skal fylle ut RF-ditt-og RF-datt. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 ham måtte skatte på det han fikk, måtte betale strøm, regninger mat osv..osv.. så dette er nok en realitet at dette forekommer, men heldigvis ytterst sjeldent, og om du lurer på hvor jeg har hørt dette fra så har jeg fått dette forklart av lederen for unge høyre personlig Hvis du innretter deg slik at du må betale mer enn du har råd til i husleie og liknende har det ikke noe med skatt å gjøre. Da er det hans egen idioti som har gjort at han må leve på 1500 kroner måneden. Du kan ikke ta opp 25 forbrukslån og så klage på staten når du ikke kan betale renta. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Vi har såpass høye lønninger her i landet at de aller færreste har noe å klage på angående skatt. Folk som har kommet ut i arbeidslivet og har en stabil jobb og inntekt ja. Hva med studenter? Hva med folk som nettopp er ferdig med studiene og begynner i en jobb? Man har ikke allverds av inntekter da. Så enkelte er sikkert glad for at vi har billigvarer som euroshopper og firstprice. Nå vi først snakker om studenter kan man jo trekke inn at det er positivt med studielån. Må jo sørge for at folk klarer seg gjennom studietiden så det er noen til å ta over jobbene og landet. Studenter betaler jo nesten aldri skatt uansett. Det er jo poenget med frikort-ordningen. Hvis man betaler skatt betyr det også at man i utgangspunktet tjener mer enn nok penger til å betale den skatten. Slik er systemet konstruert. Jeg er student for tiden og betaler rundt 12% skatt. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg tror faktisk det hadde gått bedre med kirkene om vi hadde skilt dem fra staten. Tenk på alle de private investorene som vil gi penger til dem da, det ville nok etterhvert bli mer enn det de får av staten. Og da kan de også nekte å gifte folk hvis de vil det. Jeg synes det er fælt at staten på en måte skal stå bak de prestene som nekter å gifte homofile o.l. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 ham måtte skatte på det han fikk, måtte betale strøm, regninger mat osv..osv.. så dette er nok en realitet at dette forekommer, men heldigvis ytterst sjeldent, og om du lurer på hvor jeg har hørt dette fra så har jeg fått dette forklart av lederen for unge høyre personlig Hvis du innretter deg slik at du må betale mer enn du har råd til i husleie og liknende har det ikke noe med skatt å gjøre. Da er det hans egen idioti som har gjort at han må leve på 1500 kroner måneden. Du kan ikke ta opp 25 forbrukslån og så klage på staten når du ikke kan betale renta. og hva om jeg sier at han mistet jobben fordi han ble uføretrygd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå