Perrern Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Nå skal jeg si MIN mening, og dere som bare skal kverulere, ikke åpne spoileren for der er det mye negativt. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg syntes ikke Norge er så bra, greit nok det er ikke krig her og sånt, men nå skal jeg liste opp: 1. Regler. Vi har nok av regler, alt for mye regler vi IKKE trenger, og en haug med teite regler aswell. 2. Innvandrerpolitikken, ALLE utenlandske er "innvandrere", hvorfor må da BARE midtøsten søke om asyl? Hva med polakker? Svensker? Litauere? Det kommer en god del av dem også! 3. Narkotika. Norge har jo flere ganger foreslått å legalisere diverse narkotiske stoffer. Men hva i granskauen tenker de med? Legalisere? Ok, de skal gi heroin til de som trenger det mest, men har de tenkt på at da går de imot to av norges lover? 1. Ikke lov å gi bort / selge / kjøpe narkotiske stoffer. 2. Ikke lov å dyrke/oppbevare narkotika, hvor skal da norge få det fra? 4. Skolesystemene! Greit, skolen er bra, og det er fint å lære nye ting osv. Men de går litt for langt. Jeg ble ufattelig glad for at vi slapp nynorsk når vi kom opp i Norsk eksamen, men tror du ikke de skifter det om igjen rett før vi skal ha det? Takket være det, så kommer jeg sikkert til å falle ned et par karaktere på nynorsk! (har da noe med innsatsen min å gjøre også da.) 5. Politiet! Nei jeg er ikke en av de "Fuck the police" folka, jeg hater det ordtaket der. Men de gjør ALT for lite! Flere og flere saker blir henlagt, og de gidder rett og slett ikke komme mer. Her for et halvt år siden kanskje, så var det et lan, så kom en full fyr å knuste noen STORE vinduer. Vi snakker flere meter langt og høyt, og de ringte politiet, "Vi kommer." Jaha de kom aldri. Skulle ikke forundre meg! 6. Kommunen! I min kommune har de ikke råd til å ha på gatelyktene, skolen vår faller sammen (ja taket har rast ned, mugg osv) og kommunen "har aldri penger". Hva bruker de disse pengene på da da? De har jo brukt de på en trapp til 20 millioner, EN TRAPP! Og nå skal de utifra det jeg har hørt bygge et "kulturhus" til 150millioner eller noe sånt, men vi har da FLERE KULTURHUS! 7. RELIGION! Hvorfor skal de bruke penger på å bygge kirker når alt med religion er bullshit? Tenk på alt annet vi kunne bygd! Brunstad (smiths venner sin hjemmeby) har jo godt over 100millioner i bygninger der, og hvor får de det fra? STATEN! Tviler STERKT på at sveigerne har samla inn flere hundre millioner sammen! Den dagen religion blir bevist sant(noe det aldri blir) skal jeg bli nøytral til dette! Jeg er atheist og kommer ikke til å skifte! Min mening. Er faktisk ganske enig med deg. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Vi har såpass høye lønninger her i landet at de aller færreste har noe å klage på angående skatt. det har vært et skrekkeksempel der en fyr måtte gå på trygd, han fikk utlevert 5000,- pr. måned, han måtte betale 3500,- i skatt og måtte leve på hele 1500,- til mat og diverse så alt er ikke bare rosenrødt... Høres merkelig ut. Hvilket grunnlag har han for å betale 70 % skatt? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Vi har såpass høye lønninger her i landet at de aller færreste har noe å klage på angående skatt. det har vært et skrekkeksempel der en fyr måtte gå på trygd, han fikk utlevert 5000,- pr. måned, han måtte betale 3500,- i skatt og måtte leve på hele 1500,- til mat og diverse så alt er ikke bare rosenrødt... Høres merkelig ut. Hvilket grunnlag har han for å betale 70 % skatt? han måtte betale skatt, og det var en god grunn nok for den kommunen Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Det interessante i Norge er at vi valgkamp etter valgkamp diskuterer de mest grunnleggende politiske sakene i landet vårt. Politi, sykehus, eldreomsorg, samferdsel osv. Det er en skam at disse områdene i samfunnet ikke fungerer som de skal. Det skal være en SELVFØLGE. Da må man spørre seg selv om skattenivået og avgiftene egentlig fungerer som det skal. HVa skal unge folk tro når de vokser opp i dagens Norge? Jeg har egentlig ikke blitt så veldig overbevist hva regjeringer siden andre verdenskrig egentlig har gjort, bortsett fra å få folk i arbeid. I USA er de enig om de grunnleggende områder i samfunnet deres. Man kan si mye om deres velferdsstat, men det som er sikkert er at hele systemet blir mye enklere og friere enn det norske skattesystemet. Tenk så deilig å slippe å diskutere temaer som samferdsel og infrastruktur. Det er jo akkuratt som om vi enda ikke har bygget opp vårt eget land. Men selv om nordmenn ønsker høyresiden til å styre landet, så er det sosialdemokratene som styrer enda, og det håper jeg endrer seg For hvorfor skal man fortsette å stemme på partier som garantert vil innføre nye skatter i neste periode, slippe inn flere asylsøkere, øke bompengeinvesteringene og alt det der. NEI til felleskap og mangfold-politikk fra staten. Nei til monopol-jens. Det er ikke lenger et spørsmål om man vil ha skattelette ELLER velferd. Skattelete GIR velferd. Hva er egentlig så fantastisk med den norske velferdsmodellen iforhold til andre land ? Man kommer da rett inn på sykehus om man brekker et ben eller blir påkjørt i andre land. Mens i vårt eget land er vi avhengige av å faktisk vente dersom vi trenger en enkel operasjon. Det overbeviser meg stadig om at vi bør privatisere hele helsesystemet, fordi nesten alle vil ha råd til det. Endret 13. mai 2009 av -FrittMenneske Lenke til kommentar
genstian Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Problemet med å privatisere alt er først og fremst at folk vil begynne å tenke profit på alt. Mens med en statelig model så kan man å det billigere da det ikke er et krav om profit. Men så er det stor sansynlighet for at private kan drive det mer effektivt. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 han måtte betale skatt, og det var en god grunn nok for den kommunen Det høres ut som om du har fått servert en liten skrøne, min venn. Tjener han 5.000 i måneden vil han tjene 60.000 på et år. Han skal da omtrent betale 5.000 kroner i skatt HELE ÅRET. Usikker på om det er forenelig med din påstand om at han skal betale 42.000. Så hvis ikke han har noe annet enn inntekt å skatte på tror jeg du har blitt lurt. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 ham måtte skatte på det han fikk, måtte betale strøm, regninger mat osv..osv.. så dette er nok en realitet at dette forekommer, men heldigvis ytterst sjeldent, og om du lurer på hvor jeg har hørt dette fra så har jeg fått dette forklart av lederen for unge høyre personlig Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Det finnes en del mennesker, da spesielt eldre kvinner, som lever på minstepensjon men må betale store summer i eiendomsskatt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Vi har såpass høye lønninger her i landet at de aller færreste har noe å klage på angående skatt. Folk som har kommet ut i arbeidslivet og har en stabil jobb og inntekt ja. Hva med studenter? Hva med folk som nettopp er ferdig med studiene og begynner i en jobb? Man har ikke allverds av inntekter da. Så enkelte er sikkert glad for at vi har billigvarer som euroshopper og firstprice. Nå vi først snakker om studenter kan man jo trekke inn at det er positivt med studielån. Må jo sørge for at folk klarer seg gjennom studietiden så det er noen til å ta over jobbene og landet. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hva med bedrifter? De skatter jo de og? Lenke til kommentar
Eirilski Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Vi har såpass høye lønninger her i landet at de aller færreste har noe å klage på angående skatt. Folk som har kommet ut i arbeidslivet og har en stabil jobb og inntekt ja. Hva med studenter? Hva med folk som nettopp er ferdig med studiene og begynner i en jobb? Man har ikke allverds av inntekter da. Så enkelte er sikkert glad for at vi har billigvarer som euroshopper og firstprice. Nå vi først snakker om studenter kan man jo trekke inn at det er positivt med studielån. Må jo sørge for at folk klarer seg gjennom studietiden så det er noen til å ta over jobbene og landet. Studentar har då normalt ikkje så mykje skatt å betale, så dette blir ganske irrelevant. Dei første åra etter studiene der ein skal etablere seg og sikre seg arbeid, er det vanleg at ein opparbeider seg ei viss gjeld. Her skiller vi oss ikkje stort ut frå andre land. Meiner du at ein burde ha krav på skattefritak i sine første arbeidsår? Personleg trur eg det hadde fungert dårleg i praksis. Sjølv er eg veldig glad for å ha vakse opp i Noreg. Vi har toppa Human Development Index i fleire år, og dei siste åra har vi delt denne førsteplassen med Island. (Og etter finanskrisa fillerista Island sin økonomi, kjem vi med stort sannsyn til å trone denne toppen aleine igjen.) Ikkje heilt utan grunn. Menneskeverd er i høgt fokus, og ytringsfridomen fungerer svært godt i praksis. Vi har også gode helseordningar, og arbeidsløysa her til lands er ikkje spesielt høg. Vi har ein blandingsøkonomi som kanskje er ein av beste i verda, og det er ikkje berre olje og fisk som har gjort at vårt brutto nasjonalprodukt har stige med ein fart som langt overgår våre nordiske naboar. Vi er eit av dei vestlege landa som vart minst råka av finanskrisa, og fleire økonomar har erklært den norske økonomien som ein av verdas sikraste. Eg meiner også at vi har eit svært velfungerande og humant rettsvesen. Eg ser dei fleste her meiner det stikk motsatte, men kan de forklare logikken i at strengare straffar nødvendigvis resulterer i redusert kriminalitet? Statistikk viser jo heilt motsette tendensar. Det sparer oss dessutan for store ressursar når vi kan gje kriminelle god oppfølging og hjelpe dei tilbake til eit normalt liv der dei kan vere eit produktivt medlem av staten, i staden for å bruke store utgifter på å halde dei innesperra. Eg meiner også at skattesystemet vårt er bra. Ved å ikkje ha flat skatt, må dei rikare betale meir, noko som gjer skillet mellom fattig og rik mindre. Mange trekk fram avgiftar som noko negativt, og bensin og alkohol er klassiske eksempel. Som tidlegare nevnt, har vi ein elendig drikkekultur i Noreg, og eg trur høgare alkoholprisar har ein begrensande effekt på helgefylla, om ikkje i ein så veldig stor grad. Det same gjeld bensinprisar. Meir bilkøyring fører til meir lokal og global forureining, og auka bensinprisar gjer det meir attraktivt å nytte meir bærekraftige alternativer. Og vi har nått det punktet der gjennomsnittsnordmannen rett og slett ikkje treng fleire pengar. Eit resultat av høge inntektar er ein langt mindre bærekraftig og ressursvennleg livsstil, eit av verdas største problemer i dag. Då er det betre at ein større del av pengane kjem samfunnet til gode. Sjølvsagt er det mykje som ikkje er fullt så positivt. Staten si forvalting av oljepengane er eit skrekkeksempel på korleis det ikkje skal gjerast. Ideen bak oljefondet, eller pensjonsfondet om du vil, er at oljerikdomen skal bli bevart for komande generasjonar. Men eg trur det hadde vore ein vel så god investering i framtida dersom ein hadde nytta ein del av desse pengane til utbygging av infrastruktur, utvikling og utbygging av alternative energikjelder og industri. Det er pinlig å sjå kva slags svimlande beløp som har blitt tapt på aksjer. Den norske skulen er ein skam. Det blir nytta alt for lite pengar på skulen, dei upopulære lærarløningane og falleferdige skular talar for seg. Likevel trur eg hovudproblemet er antikonkurransesamfunnet vi opplever i Noreg. Vi har blitt så opptatte av å ikkje skape taparar, og difor skal flest mogleg ha undervisning på same nivå, som er bemerkingsverdig lågt. Eg trur vi hadde tent mykje på å ha ein skule der ein hadde eit større fokus på å gje god oppfølging til dei flinke og gje dei utfordringar. Eit anna stikkord er disiplin. Norske elevar er late når det kjem til innsats på skulen. Dette resulterer i katastrofalt dårlege karakterar samanlikna med andre vestlege land, og ein manglande vilje til å ta høgare utdanning. Dette har igjen resultert i ein stor kompetansemangel. Dette er sjølvsagt svært negativt for samfunnet, og vi blir nødt til å importere arbeidskraft. Religion. Det er latterleg at kyrkja fortsatt har så stor påverknad i vårt samfunn. Religion og politikk bør og skal ikkje blandast. Eg kan heller gå med på at eldre, verneverdige kyrkjer skal få statleg støtte for vedlikehald, av arkitektoniske grunnar. Også har vi pelsoppdrett. Eg seier ikkje meir. Det siste eg vil trekkje fram som negativt er korleis vi behandlar eldre, narkomane og fattige. Dette er ein skam. I verdas beste velferdsstat burde dette vere heilt grunnleggjande, og med eit så stort fokus på eldrepolitikk og helsekøar i politikken, stiller eg meg uforståande til at ikkje meir blir gjort her. Som eit lite postskriptum: Kvifor stadig leggje skulda på dagens regjering? Det vi ser i dag er stort sett effektane av det forrige regjering foretok seg. Endret 13. mai 2009 av Eirilski Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) monzilla Hva har det med studenter og andre med vansklig finansiell situasjon å gjøre? Endret 13. mai 2009 av Glimti Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 monzilla Hva har det med studenter og andre med vansklig finansiell situasjon å gjøre? Det var en kommentar til en som klaget ovet at skattenivået ikke var så høyt at folk fikk problemer. Bedrifter har problemer på grunn av høyt skatte- og avgiftstrykk. Og det er ingenting som tilsier at tråden dreier seg om studenter? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Vi har såpass høye lønninger her i landet at de aller færreste har noe å klage på angående skatt. Folk som har kommet ut i arbeidslivet og har en stabil jobb og inntekt ja. Hva med studenter? Hva med folk som nettopp er ferdig med studiene og begynner i en jobb? Man har ikke allverds av inntekter da. Så enkelte er sikkert glad for at vi har billigvarer som euroshopper og firstprice. Nå vi først snakker om studenter kan man jo trekke inn at det er positivt med studielån. Må jo sørge for at folk klarer seg gjennom studietiden så det er noen til å ta over jobbene og landet. Ja man kan ikke akkurat si at det er lagt opp til at nyetablerte arbeidsfolk skal klare seg. Ender ofte med at de går mer i minus enn i pluss for å si det sånn. Lenke til kommentar
Eirilski Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Vi har såpass høye lønninger her i landet at de aller færreste har noe å klage på angående skatt. Folk som har kommet ut i arbeidslivet og har en stabil jobb og inntekt ja. Hva med studenter? Hva med folk som nettopp er ferdig med studiene og begynner i en jobb? Man har ikke allverds av inntekter da. Så enkelte er sikkert glad for at vi har billigvarer som euroshopper og firstprice. Nå vi først snakker om studenter kan man jo trekke inn at det er positivt med studielån. Må jo sørge for at folk klarer seg gjennom studietiden så det er noen til å ta over jobbene og landet. Ja man kan ikke akkurat si at det er lagt opp til at nyetablerte arbeidsfolk skal klare seg. Ender ofte med at de går mer i minus enn i pluss for å si det sånn. I denne perioden av livet er det vanleg å opparbeide seg ein god del gjeld, då dei fleste i denne livsfasen skal etablere seg med hus og bil. Meiner du at det er forsvarleg å innføre skattefritak berre for at dei skal få nedbetalt denne gjelda litt fortare? Og korleis ville du finansiert dette? Endret 13. mai 2009 av Eirilski Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 monzilla Hva har det med studenter og andre med vansklig finansiell situasjon å gjøre? Det var en kommentar til en som klaget ovet at skattenivået ikke var så høyt at folk fikk problemer. Bedrifter har problemer på grunn av høyt skatte- og avgiftstrykk. Og det er ingenting som tilsier at tråden dreier seg om studenter? GrandMa påsto at at man har så høye lønninger her i Norge at skatt generelt ikke er noe problem. Jeg siktet da til studenter og andre som har vanskligere økonomisk situasjon enn folk i full arbeid med høye lønninger. Denne tråden dreier seg om hvordan det er å bo i Norge både på det positive og det negative. Min kommentar til GrandMa dreide som at ikke alle har så høy inntekt her i landet at betaling av skatt ikke er noe problem slik han/hun hevder. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Ja, og jeg påpekte at skattetrykket på bedrifter er såpass tøft at man kan ikke genrelt si at skatt ikke er noe problem i norge. Lenke til kommentar
Eirilski Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Denne tråden dreier seg om hvordan det er å bo i Norge både på det positive og det negative. Min kommentar til GrandMa dreide som at ikke alle har så høy inntekt her i landet at betaling av skatt ikke er noe problem slik han/hun hevder. Men det som er så flott med å bu i Noreg i dette tilfellet er vel nettopp låg skatt for dei med låg inntekt, gode studielån og gode utsikter for dei som er ferdig med å studere og skal ut i jobb? Og sånn sett er vel ikkje dette negativt for Noreg, samanlikna med andre land? Har du eit eksempel på eit land der ein lar folk sleppe å betale skatt i sine første arbeidsår? Endret 13. mai 2009 av Eirilski Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Jeg synes Norge i det store og det hele er et flott land å bo i. Er noen få andre land jeg kunne vurdert å bo i, for eksempel Nederland og Canada. Men Norge er alikavel alt i alt et av verdens beste land å bo i. Det er enkelt ting jeg vil endre og forbedre, men er i stor grad fornøyd og føler meg heldig over at jeg bor her. små ting jeg tror ville gjort Norge bedre: legalisering av en del narkotika. mer strømlinjeformet avgiftssystem bedre intergrering mer penger til skole/mindre til militæret mer rom for svake og sterke elever i den offentlige skolen mer penger til moderne infrastruktur/offentlig transport strømlinjeforming av det offentlige, mao mer effektivt byråkrati. gratis tannhelsetjeneste Endret 13. mai 2009 av Pivotal Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) mer penger til skole/mindre til militæret Ville ha bevilget mer penger til militæret! Vi lever i en tid der det spås fremtidig konflikt mellom Norge og Russland pga. nordområdene og det spås splittelse i NATO. Samtidig er Norge engasjert i både krigen i Afghanistan og krigen i Irak og det ser ut til at vi blir der noen år til. Hvis det er noe Norge burde prioritere selvom det er finanskrise aldri så mye så er det avgjort militæret! Endret 13. mai 2009 av Glimti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå