Gå til innhold

Generell diskusjon rundt det å leve i det norske samfunn. Hva er du fornøyd med? Hva kan bli bedre?

Anbefalte innlegg

Hvordan synes du det er å leve i det norske samfunn?

Hvordan synes du vi har det her i Norge? Er du fornøyd med livet i det norske samfunn? Hvilke ting er du fornøyd med? Hvilke ting vil du ha anderledes? For å begynne litt kortfastet selv:

Litt positivt:

Jeg synes livet her i det norske samfunnet generellt er godt. Ser ingen stor grunn til å klage. Det sies jo stadig at Norge er verdens beste land å bo i. Hvorvidt det måtte være sant eller ikke skal jeg ikke gå innpå her, men med tanke på alle ordninger innen helse og utdanning samt rettigheter til bosted og inntekt og tilbud om spesielle jobbsituasjoner for dem som trenger det så blir jo folket tatt vare på. Det samme kan du vel si om sykeordninger.

I tillegg har vi streikeretten. Selvom det er irriterende med alle de streikene som iblant dukker opp så er det godt at folk har anledning til å si sin mening. Stemmerett er heller ikke noe å klage på.

Litt negativt:

Enkelte ting er en stor vits! Kan nevne monarkiet og statskirken som for lengst er foreldet og skulle vært avskaffet! Hva skal Norge med et statsoverhodet som automatisk utpekes ved fødslen og somi tillegg hovedsakelig har sermoniell betydning? Mye bedre å holde seg til en statsleder som blir utpekt av folket.

Statskirken er noe som burde vært fjernet i Middelalderen! Oppsluttningen rundt religion har gått nedover i årevis. Det ville værtlangt bedre med private kirker så kunne de som faktisk har tillsluttning til religionen holdt seg til kirkene. Det er ingen grunn til at kirken absolutt skal eksistere som en del av staten. Vi lever jo faktisk i år 2009.

Noe annet som bare burde vært fjernet for lengst er verneplikten! Norge trenger et militære til å forsvare seg, men hva er grunnen til å skulle tvinge folk inn i tjeneste når de i utgangspunktet ikke er interessert? Det ville vært langt bedre å satse på et profesjonelt og frivillig militære der folk som faktisk ønsket å tjene i hæren, marinen eller flyvåpnet var fast annsatt istedefor noen som tilbringer litt tid der uten å ha bedt om det for deretter å takke for seg. Når det gjelder folk som faktisk er interesserte i militæret og ønsker å drive med det så er det selvsagt positivt at man har tilbud om heimvernet.

Kan nevne andre mindre viktige saker som altfor mye hysteri rundt aldersgrenser på filmer og spill, altfor mange forbud i hytt og pine samt svært kjedelig og avleggs arkitektur over hele landet.

Ellers er det på tide at Norge begynner å bli litt tøffere internasjonalt. Norge har fått det for seg at dette landet alltid skal være den gode og milde parten som vil være et forbilde for andre. Norge gjør knapt noe som helst uten å samtidig prioritere å ikke provosere Russland. Aner ikke hvor mange ganger jeg har lest "Frykt for å irritere vår store nabo i Øst" i forskjellige aviser gjennom årene. Og Norge skal alltid være dem som først gir andre en ny sjanse og er spandabel og imøtekommende. Feks. var Norge de første som ville lette på restriksjonene mot Zimbabwe pga. folkets lidelser. Selvsagt fælt hvordan folket der nede led og fortsatt lider, men hvorfor må Norge alltid gå solo i slike saker når resten av verden tar seg tid for å se om maktfordelingsavtalen virkelig gir resultat? Og en norsk minister, nemlig Erik Solheim var den første vestlige ministeren til å møte Mugabe ansikt til ansikt. Hvorfor er det alltid Norge som skal begynne med å være hyggelige og imøtekommende?

Nå ble det til at jeg nevnte flere negative enn positive ting, men noen ganger må man få litt ut. Generellt sett så må jeg si at det er godt å bo her i Norge selvom det er enkelte ting jeg ville ha endret på.

Hva mener dere?

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig glad for å bo her. Så glad at det er vanskelig å sette ord på hva som er positivt, men jeg kan jo si det jeg synes er negativt.

Det er statskirka, vi burde ha vett nok til å slutta å følge den boka nå.

Dog er det noe jeg ikke liker her i landet så er det hvordan de virker som det blir et skille, mellom de med høy utdanning og de med lav utdanning. Alle som ikke er advokater eller leger blir jo sett ned på. (det kan hende at dette bare er tilfellet her jeg kommer fra da, siden i mitt distrikt er det veldig mange høyt utdannede og "vellykede" mennesker).

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg er hvordan vi forvalter oljepengene. Jeg hadde aller helst sett at vi hadde investert mer i infastruktur og industri slik at Norge kunne opprettholde det høye velferdsnivået vi har, og oljepengene kom inn som en ren bonus.

Lenke til kommentar

Landet vårt er stort sett noko å være stolt over, vi har kjøyrt ein god blandingspolitikk det meste av tiden etter 2. verdskrig og det har vist seg å være positivt. Oljen har gjort landet vårt bedre å leve i, men vi skal ikkje gløyme at vasskraft kanskje var det første som gjor til at vi blei noke meir enn ein liten fiskenasjon.

Positive sider:

Norge er eit fantastisk sted å bu. Mykje urørt fin natur, lite lokalforruensning. Mange hyggelige mennesker. Alt du har nemnt med skule, helse osv er jo sjølvsakt også fint. Ytringsfriheit og stort sett mange fine friheiter. De gangene friheit er begrensa er det stort sett for å hindre andre i å øydelegge for din friheit. Landet har sosialistiske tendenser, men samtidig bevart ekstremt mykje friheit. Stort sett godt fordelte goder

Negative sider:

Dårleg drikkekultur. Om ein tar eit glas vin i vekedagen ser folk litt skeptisk på deg, men ikkje om du tar 15 på ein fest.

Fremmedfrykt, overdreven religiøsitet og intoleranse overfor det som er annerledes.

Ser ut som om samfunnet blir meir negativt innstilt ovenfor invandrere osv. Samfunnet vårt blir også meir høgrevendt, noko eg meiner er negativt siden eg synst Noreg har hatt god styring dei siste 60 åra.

Populistiske politikere snakker høgt og fint om bedre klimapolitikk, men gjer nesten ingenting. De andre partiene vi har å stemme på er dog bare verre.

Kunne godt satset med på forskning.

Lenke til kommentar

Positive sider:

Vi har verdens beste velferdsstat, og er rik på olje. Vakker natur og kultur, flotte mennesker og alt det der. Lav arbeidsledighet og gode ordninger for de som faller utenfor samfunnet. Alle har rett på skolegang.

Negative sider:

Totalt feil forvaltning av pengene våre, elendig infrastruktur, store helsekøer, nedverdighet av eldre og pleietrengende, asylmottak som ikke er lukkede, totalt feilslått skolepolitikk, altfor lave strafferammer, ingen tiltak for å hjelpe de fattige i vårt eget land.

Vi er gode til å hjelpe utlendinger som kommer til Norge, men uteliggerne og narkomane har seg selv å takke..

Bare for å nevne noe :)

Lenke til kommentar
Ser ut som om samfunnet blir meir negativt innstilt ovenfor invandrere osv.

Er selv imot rasisme, men jeg synes at Norge kunne vært noe strengere når det gjelder innvandring og i hvilken grad innvandrere tar seg til rette her. Debatter som har vært om å få ha utenlandske flagg i 17. Maitoget samt hjiabstriden burde ikke engang ha kommet opp! 17. Mai feirer vi Norge og da får de som vil feire bruke Norges flagg, ikke andre lands flagg. Når det gjelder hjihabdebatten så kan utlendinger gå kledd med slike plagg på fritiden, men ikke på jobb. Så har du dette at det er svært enkelt å komme inn i Norge og nå er det vel fler utlendig/innvandrere i Oslo enn det er nordmenn. Den utviklingen synes jeg er feil! Norge må fo all del gi hjelp og støtte til dem som trenger det, men vi trenger ikke være det landet som automatisk skal tollerere og si ja til alt!

Lenke til kommentar

Enig sånn sett, men urasjonell generalisering er gale. Siden du mest sannsynleg er for liberalisme bør ein jo stå for prinsippet "ein skal dømmast som individ, ikkje etter tilhøyrlegheit"

Tendensene mot ikkje-vestlege innvandrarar kan nesten minne om jødeforfølgelsen i europa gjennom historien.

Lenke til kommentar

Man kan overhodet ikke klage. La oss ta et eksempel. I USA har de ikke en sånn slags helseløsning som spesielt det vi har, blir man syk der må man åpne pungen for å få seg et opphold på sykehuset.

I Norge har vi en streng lov innenfor alkohol(noe jeg i bunn og grunn ser positivt på), man skal ikke lenger enn til Danmark før man ser folk stående drikkende i gatene, yngre folk sitter fulle i gatene med kassevis av øl. Og ikke minst, ekstremt mye alkoholisme, blant unge der.

Når det gjelder rettsvesenet i Norge er vel det heller ikke noe å legge dritten i bøtta for. Vi betaler skatt så det holder, og vi klarer oss.

Lenke til kommentar
Enig sånn sett, men urasjonell generalisering er gale. Siden du mest sannsynleg er for liberalisme bør ein jo stå for prinsippet "ein skal dømmast som individ, ikkje etter tilhøyrlegheit"

Tendensene mot ikkje-vestlege innvandrarar kan nesten minne om jødeforfølgelsen i europa gjennom historien.

Har jeg sagt at jeg er for liberalisme? Eller andre politiske ståsteder for den saks skyld?

Generalisering finner du over alt uansett og vi skal nok være glade for at det finnes såpass lite av det her i Norge. Iallefall er det lite dersom du ser på andre land. Feks. er det ikke mange år siden det var livsfarlig å være hvit i Harlem i USA. Og skal du se på det den andre veien så kan du se på Clu Clux Clan og hvor mange svarte som har blitt henrettet i forhold til hvite i USA. Så kan vi jo snakke om hvordan arabere i Israel lever. Eller årsaken til at så mange jøder har flyttet ut av arabiske land. Kunne ha fortsatt i det uendelige.

Den siste linjen din synes jeg er altfor drøy! Er det Holocaust eller generell jødeforfølgelse du snakker om? Uansett kan det ikke sammenlignes med eventuell motstand/rasisme mot ikke-vestlige innvandrere i Norge. Rasisme er det i liten grad her, iallefall i forskjell til mange andre land. Bare tenk på hvilket ramaskrik det ble da Holmliadrapet fant sted. Det var lynsjestemning over store deler av landet.

Lenke til kommentar

det jeg føler Norge er dårlig på er blant annet:

skole

skolene i dag er dårlig, regjeringen prøver febrilsk annet vert år noe nytt, skolen er bygd opp slik at alle skal behandles likt, der undervisningen skal foregå på et nivå. vi har fag som vi ikke trenger slik som nynorsk og ekstra språkfag. egne pc'er på skolen fungerer dårlig og burde avskaffes, er så lett å bli distrahert. og selvsagt har vi ikke råd til å få varm skolelunsj hver dag. :mad:

kultur

jeg føler også at det blir satset for mye på kultur, det er nesten slik at jeg vil si at alle politikere prøver å få et eget monument til minne om dem, og selvsagt er vi inne i en trendsbølge der alle kommunene plutselig må ha et nytt kulturhus når pengene kunne ha gått til skolene der elever blant annet ikke vil gå på do siden toalettene er ekle. :sick:

helsevesenet

helsevesenet er veldig bra, men det er ting som ventetiden som irriterer meg, kan nevne at faren mn måtte vente i et helt år på å komme på en venteliste, når han endelig kom seg inn på ventelisten måtte han vente ytterlige et år på en operasjon. kan også nevne en ting jeg overhørte fra en av min fars venner der en kjenning kappet av seg fingeren, hun dro på et sykehus og ble videresendt til legevakten slik at de kunne sende henne til sykehuset for å opereres :dontgetit:

skatt

det er for mye skatt i dag som er helt på tryne, telte en gang alle forskjellige skatter til bil og kom opp til ca 13-15 forskjellige skatter :roll:

dyrt

Norge er det dyrt å være student, å betale ca 12,- liter'n for bensin er helt bak mål, vi er en oljenasjon og vi har en himlende pris på drivstoff?

og man må jo nevne mat, i disse dager skal man spise sunt, men det er mye billigere å spise usunt, å betale ca. 50-70,- for litt fisk? :(

vering

å verne naturområder er veldig bra, men det har vist seg at om man totalverner områder så vil de gro igjen og ødelegges, så har må noe bli gjort før det er forsent

rettsystemet

rettsystemet i Norge er helt fantastisk, husker noe jeg leste i avisen for en del år tilbake der en svensk jaktmann skjøt en elg ved et uhell, så rett som han gjorde kontaktet han et etat og sa i fra, han fikk 100.000 i bot, og så var det jo en mann som skjøt en annen jaktmann ved et uhell, han måtte betale ca 5-7000,-

eller så kan jeg jo nevne at det har vært flere tilfeller der promillekjøring har fått strengere pengestraff en voldtekt

og man må jo ikke glemme at straffene i dag er for lave

politikk

har mange godbiter på lageret, men jeg tar en...

for ca 3 årsiden da jeg hørte på en debatt på radio snakket en oslopolitiker som aldri har vært utfor sin egen by om Nordland, hun var jo også en ekspert tilogmed, hun ville at vi skulle bruke kolektiven siden det er billig og det går busser hvert kvarter her, hun persisterte også at vi måtte bruke våre trikker siden dette er bra, og jeg spør meg, hvilken trikker fins det i nordland?

nei, er glad for at jeg bor i Norge, men det er rom for mye forbedringer

Endret av ole_marius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder venting innen helse så er det nok bare ikke her til lands at man har store venteperioder før man kan komme inn under skalpellen.

Skatt er noe vi tilnærmet betaler hele tiden, til og med utreknet 10 ganger av det som allerede er skattet.

Lenke til kommentar

Joda, når man ser gjennom hvor mye som blir betalt til staten av det vi kjøper, som til og med allerede er skattet blir det litt mye, så må si meg enig i den. Men sånn egentlig kan jeg ikke se at jeg lider av det. Men forstår deg.

Lenke til kommentar
Når det gjelder venting innen helse så er det nok bare ikke her til lands at man har store venteperioder før man kan komme inn under skalpellen.

Det er mulig det, men jeg mener og tror at Norge har ganske store sykehuskøer i forhold til andre land, gitt hvor mye skatt vi betaler og hvilke forutsetninger vi har for å behandle mange flere pasienter.

Det er dumt at vi ikke kan utnytte den kapasiteten som allerede finnes på private sykehus.

Hvordan i all verden skal partiene på venstresiden kun ha et offentlige helsevesen, dersom det offentlige fungerer dårligere enn det private?

Sykehusene har høyere gjeld enn noen gang før. Selvsagt blir man lagt inn dersom man har akkutt behandling, men det skulle bare mangle. Problemet er den andelen som blir utsatt for unødvendige lidelser pga. byråraktiet i helsevesenet. Hva om man kunne sende nordmenn til middelhavsland for en behandling i feks. et halvt år, eller et år, der klima er mye bedre for passienten.

Det jeg gleder meg til, er å se hva Jens vil gjøre i valgkampen for å få sykehuskøene ned :)

Lenke til kommentar
Vi har såpass høye lønninger her i landet at de aller færreste har noe å klage på angående skatt.

det har vært et skrekkeksempel der en fyr måtte gå på trygd, han fikk utlevert 5000,- pr. måned, han måtte betale 3500,- i skatt og måtte leve på hele 1500,- til mat og diverse :thumbdown:

så alt er ikke bare rosenrødt...

Lenke til kommentar

Nå skal jeg si MIN mening, og dere som bare skal kverulere, ikke åpne spoileren for der er det mye negativt.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg syntes ikke Norge er så bra, greit nok det er ikke krig her og sånt, men nå skal jeg liste opp:

1. Regler. Vi har nok av regler, alt for mye regler vi IKKE trenger, og en haug med teite regler aswell.

2. Innvandrerpolitikken, ALLE utenlandske er "innvandrere", hvorfor må da BARE midtøsten søke om asyl? Hva med polakker? Svensker? Litauere? Det kommer en god del av dem også!

3. Narkotika. Norge har jo flere ganger foreslått å legalisere diverse narkotiske stoffer. Men hva i granskauen tenker de med? Legalisere? Ok, de skal gi heroin til de som trenger det mest, men har de tenkt på at da går de imot to av norges lover? 1. Ikke lov å gi bort / selge / kjøpe narkotiske stoffer. 2. Ikke lov å dyrke/oppbevare narkotika, hvor skal da norge få det fra?

4. Skolesystemene! Greit, skolen er bra, og det er fint å lære nye ting osv. Men de går litt for langt. Jeg ble ufattelig glad for at vi slapp nynorsk når vi kom opp i Norsk eksamen, men tror du ikke de skifter det om igjen rett før vi skal ha det? Takket være det, så kommer jeg sikkert til å falle ned et par karaktere på nynorsk! (har da noe med innsatsen min å gjøre også da.)

5. Politiet! Nei jeg er ikke en av de "Fuck the police" folka, jeg hater det ordtaket der. Men de gjør ALT for lite! Flere og flere saker blir henlagt, og de gidder rett og slett ikke komme mer. Her for et halvt år siden kanskje, så var det et lan, så kom en full fyr å knuste noen STORE vinduer. Vi snakker flere meter langt og høyt, og de ringte politiet, "Vi kommer." Jaha de kom aldri. Skulle ikke forundre meg!

6. Kommunen! I min kommune har de ikke råd til å ha på gatelyktene, skolen vår faller sammen (ja taket har rast ned, mugg osv) og kommunen "har aldri penger". Hva bruker de disse pengene på da da? De har jo brukt de på en trapp til 20 millioner, EN TRAPP! Og nå skal de utifra det jeg har hørt bygge et "kulturhus" til 150millioner eller noe sånt, men vi har da FLERE KULTURHUS!

7. RELIGION! Hvorfor skal de bruke penger på å bygge kirker når alt med religion er bullshit? Tenk på alt annet vi kunne bygd! Brunstad (smiths venner sin hjemmeby) har jo godt over 100millioner i bygninger der, og hvor får de det fra? STATEN! Tviler STERKT på at sveigerne har samla inn flere hundre millioner sammen! Den dagen religion blir bevist sant(noe det aldri blir) skal jeg bli nøytral til dette! Jeg er atheist og kommer ikke til å skifte!

:) Min mening. Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...