Gå til innhold

Informatikk, fag og opptakskrav

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å begynne på Informatikk. Men.. Jeg har svært lite datakompetanse. En venn av meg hevder at det da ikke vil være noen vits i å begynne på studiet. Er dette riktig? Er ikke poenget at man skal lære det man trenger i løpet av studiet?

Videre lurer jeg på et par ting angående fag. (Jeg går fortsatt på VGS, så har fortsatt muligheten til å velge riktige kombinasjoner). Det man må ha er generell studiekompetanse (det vil si et minimum av matte (2P) ). Men så står det: "For studieretningene Avbildning, Nano- og mikroelektronikk, Robotikk og intelligente systemer og Simulering og visualisering gjelder:

* Matematikk (R1 + R2) og

* Fysikk 1

Men det står også at robotikk, intelligente systemer osv. er en del av studiet. Dette skjønner jeg ikke.. Kan man f.eks. komme inn på studiet med kun R1, men allikevel ikke få lære om f.eks. robotikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du har sett på profesjonsstudiet i informatikk ved UiO. Man søker på en spesifikk linje/studieretning, og disse har forskjellige opptakskrav. For de linjene du nevner er det litt høyere krav til matematikk og fysikk enn ellers.

Nå skal studieretningene ved profesjonsstudiet i informatikk skal gjøres om f.o.m. høsten 2010. Det blir trolig fire studieretninger å søke på, så velger man fordypning underveis i studiet.

Planlagte nye studieprogrammer:

• samfunnsorientert og tverrfakultær
  • informatikk, programvariorientert
  • nano, robotikk og signalbehandling
  • matematisk orientert

De to første vil trolig kun kreve R1.

PS! Du behøver ikke kunne spesielt mye om data før du begynner!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dess mer matte du har, jo lettere blir informatikk/programmering slik jeg ser det (skulle gjerne hatt mer selv), men det er nå så.

Ville egentlig kommentere om man trenger å ha datakunnskaper før man begynner, og svaret på det er klart nei. Kjenner en som ble ferdig med master nå nylig som knapt kunne noe om datamaskiner ved starten av studiet, men fikk en god master. Men du må være klar over at foreleserne ofte tar utgangspunkt i at man kan noe mer enn helt grunnleggende kunnskaper. Om dette skjer må du bare spørre foreleser om han/hun kan utdype nærmere, og så gjør de det. Dog kan du oppleve at du må jobbe litt hardere for visse deler av kursene...

EDIT:

Whoops, så ikke at denne tråden var såpass gammel. Ah, well, litt mer info skader sjeldent...

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...