Gå til innhold

Valgets kval: Nikon 17-35 eller 14-24

Anbefalte innlegg

Jeg tviler på at det blir noen 3. batch med 17-35/2.8 i nåværende utgave, gitt at de ikke produserer det nå. Det er to hovedårsaker:

1. Det er vanskelig og dyrt for Nikon å produsere, bl.a må to av de tre asfæriske elementene slipes, og de har slitt litt med kvaliteten, noe som bl.a kan merkes på variasjoner i sentral skarphet på f/2.8.

2. Optisk: Hjørneytelsen er i svakeste laget, særlig for 24+ MP sensorer, fortegningen er litt stor i den vide enden, og det er ikke det skarpeste en kan få på uendelig. Derfor ønsker nok Nikon å videreutvikle konseptet, dersom de ønsker å beholde et slikt alternativ.

Dersom en ikke fotograferer arkitektur, eller er helt avhengig av skarpe hjørner på store blendere, så vil 17-35 for veldig mange være et svært godt alternativ. Skarpheten sentralt er helt topp, nedblenda blir den bra også i hjørnene, og objektivet er en fornøyelse å håndtere på et D700-type hus. Det dekker alle de klassiske vidvinkelbrennviddene med bravur, og for ganske mange vil det være en fordel å ha 24mm nær midten av zoomområdet.

17-35 er allerede en klassiker, tipper bruktprisen vil peke oppover nå som det begynner å bli vanskelig å få tak i. Forøvrig kommer jeg ikke til å selge mitt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17-35 er allerede en klassiker, tipper bruktprisen vil peke oppover nå som det begynner å bli vanskelig å få tak i. Forøvrig kommer jeg ikke til å selge mitt ;)

Og jeg håper at utsiktene til en oppfølger og eksistensen av nyere, optisk bedre alternativer i hele zoomområdet vil holde bruktprisene i sjakk. Sånn at de med hjerte for fotografering, men kanskje ikke lommebok for proffutstyr, kan ha råd til å skaffe seg et eksemplar! Bruktprisen bør også holdes nede av den velkjente svakheten med AF-S-motorer som piper og klapper sammen. Du er nok for øvrig ikke aleine om ikke å ville selge.. ;)

Til trådstarer vil jeg si at et optisk godt eksemplar med defekt AF-S-motor bildemessig vil gi et veldig bra pris-ytelsesforhold. Det er bare til litt krevende reportasjebruk at en virkelig trenger motor på disse når de brukes på FX. Jeg vil anbefale å jakte på det. Og mye heller defekt AF-S-motor enn trøbbel med zoom-ring etc!

Lenke til kommentar

Skitt au, da lukka jeg øya og trykka bestill fra B&H. Med garanti og alle greier. 1500 dyrere enn fra AS Japan Photo Luremus & Co., men sånn er livet noen ganger.

Tusen tusen takk for alle suverene tilbakemeldinger i denne diskusjonen!

Lenke til kommentar
Til trådstarer vil jeg si at et optisk godt eksemplar med defekt AF-S-motor bildemessig vil gi et veldig bra pris-ytelsesforhold. Det er bare til litt krevende reportasjebruk at en virkelig trenger motor på disse når de brukes på FX. Jeg vil anbefale å jakte på det. Og mye heller defekt AF-S-motor enn trøbbel med zoom-ring etc!

Den så jeg for sent, hehe. Men jeg har lært at jeg sjelden angrer på det jeg har gjort, i alle fall når det handler om innkjøp av superoptikk! Så får jeg heller ta med ungene i skogen og ta bilder, enn å ta de med til syden i sommer :) Win-win!

Lenke til kommentar

Når dere har fått glasset på plass og i bruk, del gjerne noen bilder med oss som fremdeles er i tankeboksen (og spareboksen) når det gjelder glass ;)

Var vel en her som endte opp med 17-35 og en med 14-24 :) Ser gjerne bilder fra dere begge, eventuelt andre som også vil dele bilder tatt med de to objektiva.

Lenke til kommentar
Tatt på 14mm ja, på vei til postkassa..

Har lyst til å ta en tur i fjæra, men trønderværet taler imot det..

Godt poeng, var ute i fjæra her forleden dag (søndag) og med det skiftende været skal det innrømmes det tok relativt kort tid før undertegnende innså at varmen hjemme var svært så forlokkende!

Dog, gleder meg til å se effektfulle bilder fra trønderfjæra senere :)

Lenke til kommentar
Her er ett ifra idag..

Kult at du poster noen bilder på 14mm - som jeg går glipp av :) Om du får noen skikkelige blinkskudd så vil jeg naturligvis ikke se dem.

Seriøst, så er det veldig kult å se "vanlige" bilder med disse linsene. Rundt om på nettet så er det veldig mye av de mere vellykkede (ikke bli fornærmet) eller spesielle bildene som er lagt ut.

Skal poste noen fra 17-35 så fort den er gjennom tollen!

Lenke til kommentar

Linsa var på døra på under 48 timer!

Førsteinntrykket er kick-ass bra. Ser uante muligheter her - har aldri hatt vidvinkel før!

Her er absolutt første bilde tatt:

post-149970-1242325474_thumb.jpg

Denne saken rocker! Jeg ser umiddelbart at jeg neppe kommer til å savne de tre siste millimeterne med det første, og at 24-35-området er svært anvendelig for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...