Gå til innhold

Er alle delene kompatible med hverandre ?

Anbefalte innlegg

Hei,

skal kjøpe en del datakomponenter for å bygge meg en PC - og lurer bare på om dere kunne tatt en titt på oppsettet mitt og funnet ut om alt var kompatibelt med alt.

Jeg er en såkalt "n00b" på området, så jeg trenger litt hjelp.

Legg gjerne igjen meninger om oppsettet også, om det er bra eller ikke, eller om noe kanskje burde byttes ut med noe annet.

Cheers.

Endret av JohnnyR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet er greit; men du kunne ha kjøpt RAM til 650,-, hovedkort til 1800,- og HD4870x2 til 2999,- - uten at det endrer særlig på oppsettet. Personlig ville jeg satt inn en kraftigere strømforsyning når jeg først var i gang.

Du får den her med 850W på tilbud nå. Du skal lete lenge for å finne noe særlig bedre. Skal du ha en PC som står under en pult må denne være alle tiders.

Stuset litt på HDDen, kanskje denne i steden?

Lenke til kommentar
Oppsettet er greit; men du kunne ha kjøpt RAM til 650,-, hovedkort til 1800,- og HD4870x2 til 2999,- - uten at det endrer særlig på oppsettet. Personlig ville jeg satt inn en kraftigere strømforsyning når jeg først var i gang.

Du får den her med 850W på tilbud nå. Du skal lete lenge for å finne noe særlig bedre. Skal du ha en PC som står under en pult må denne være alle tiders.

Stuset litt på HDDen, kanskje denne i steden?

Endret strømforsyning til en med 850W.

Holder meg til det samme kabinettet, selv om det du tipset meg med var meget stilrent og pent. Men jeg vil helst kjøpe alt fra samme butikk (Amentio).

Grunnen til liten HDD er fordi jeg har en ekstern harddisk på 1TB, så jeg tror 1,5TB holder i masser. Skal nok bare ha noen filmer og spill innpå der uansett.

Takk for bekreftelse på at alt var OK, og takker også for dine personlige meninger.

Tror jeg er klar for å bestille nå :!:

Lenke til kommentar

- consider this a bump -

Jeg stusser litt på skjermkortet jeg har valgt ut.

Det er jo bra, uten tvil. Men jeg er bare litt usikker på om det er det "rette" valget.

Jeg vil ikke beregnes som "den ultimate gamer", for jeg driver ca 40% med spill, og resten til bilder, filmer, musikk etc.

Noen forslag der ?

Cheers.

Lenke til kommentar
Gå ned i pris, og sats på GTX275 eller 4890. Enda billigere? 4870..

Prisen spiller ikke så stor rolle, så jeg holder meg til 4870x2.

For jeg antar at 2 er bedre enn 1. :)

Angående CPU Vifte, så er vell ikke det en så dum ide.

Men ærlig talt så har jeg null peiling på hvordan man "overklokker" en CPU.

Lenke til kommentar

Dersom du kjøper enten GTX275 eller HD 4890 nå så kan du bare kjøpe ett til når du får behov for det (som vil bli billigere i fremtiden), og kjøre enten SLI eller Crossfire, om du går for henholdsvis Nivida eller ATI. Hovedkortet ditt støtter begge deler. Dermed får du mer for pengene i det lange løp, og den blir mer fremtidsrettet. Både GTX275 i SLI og 4890 i crossfire yter bedre enn 4870x2.

Lenke til kommentar

Dere har overbevist meg, jeg går for et billigere skjermkort.

Noen konkrete tips på hva som er bra, og ikke ? :)

Frivillig arbeid, bare gjør det om du "orker".

Jeg kunne også tenkt meg å ha muligheten til å bestille alt fra en og samme nettbutikk (Amentio). Så om dere tar dere tiden til å finne frem noen gode eksemplar på skjermkort så vær så snill å se etter om dere kunne funnet ut om Amentio har det på lager.

Forøvrig så syntes jeg at dette så ganske så rimelig ut ? Men selvsagt så hadde ikke Amentio det produktet..

Fant også frem til denne CPU-kjøleren, men er litt usikker på om den passer ?

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Amentio har et tilsvarende: Link

Men du kan se i prisguiden hva som faller i smak. Begge kortene kommer i utgaver med forskjellige kjøleløsninger og fabrikkoverklokkede versjoner. Der kan du også se om Amentio har det aktuelle produktet på lager. Men trykk gjerne på "Kjøp" knappen og sjekk, da prisguiden ikke alltid er fullstendig oppdatert.

GTX275

HD 4890

Lenke til kommentar

Vær OBS på at selv om Ametio påstår at alt er på lager, betyr ikke det at du får det... Jeg bestilte 6 komponenter fra Amentio; og endte opp med å vente i nesten 4 uker før alt kom... Og det kom pakker med Posten, Schenker og flere transportører. Så jeg kjøper ikke smådeler derfra mer.

Lenke til kommentar

Nå endte det med at jeg kjøper Leadtek GeForce GTX 285.

Kommer nok til å kjøpe 4870x2 til sommeren, etter at jeg har jobbet litt. :)

Ser at Amentio ikke har Noctua NH-U12P SE1366, men en venn tipset meg med denne som jeg må innrømme virker meget lovende.

"Siden du ikke skal ha ekstrem grafikk, så kan du vurdere dette AMDPII940 oppsettet."

Trodde jeg hadde funnet noe som var ganske nærme ekstrem grafikk allerede :p

Takk Dusken og Wikipedersen for retting på CPU-kjøleren, hadde nok endt opp med å kjøpe den om ingen hadde sagt noe.

Jeg har ikke nevnt noe om OS enda, men hvilket burde jeg velge ?

Har lyst på XP, men er usikker på om det kan utnytte PC'n til "max".

Vurderer jo også Vista, men har hørt så mye dårlig om det at jeg er meget usikker på det.

Fortsatt, takk for alle tips og forslag.

PS: Angående "overklokking", og alt hva det innebærer.

Noen som kunne gitt meg en litt innsikt i hva det er i det hele tatt ?

Eller enda enklere, lagt ut en link som ledet til en guide/how to eller lignende ?

Jeg er fortsatt åpen for forslag angående oppsettet.

Endret av JohnnyR
Lenke til kommentar

Dersom du ikke vet hva crossfire eller SLI er bør du lese deg litt opp om det. Et kjapt google søk hjelper.

For å si det litt enkelt; 4870x2 er et kort som består av to 4870 satt sammen slik at ytelsen blir bedre. Du får akkurat samme effekten ved å kjøpe to separate 4870 og kjøre dem i crossfire. Så dersom du hadde kjøpt et 4890 nå, og et til etter sommeren så vil de fungere som 4890x2, som yter bedre enn 4870x2, og kanskje koster mindre med tanke på at prisene synker.

Nivida har det som er tilsvarende crossfire; SLI. Så å kjøpe et GTX285 nå og et 4870x2 etter sommeren bortkastede penger. Da kjøper du heller et GTX285 til etter sommeren og kjører disse "sammen" (SLI). Du får da i prinsippet et GTX285x2 som yter mye bedre enn 4870x2.

Men jeg ville heller gått for enten 4890 eller GTX275, da begge vil kunne kjøre det meste du måtte ønske, og kjøpe et til når du føler du trenger bedre grafikk. Dermed får du ekstrem grafikk over en lengre periode og for en billigere penge.

Ville også vurdert jornboss sitt alternativ, det gir mye mer for pengene. Det er tross alt ca 5000 billigere og yter ikke så veldig mye dårligere enn det du har valgt nå.

Når det gjelder OS så kunne du kjørt RC av Windows 7 i ca 6 mnd (som du kan få gratis og lovlig) og kjøpt en fullversjon når det kommer ut.

Dersom du ikke vet hva overklokking er så vet jeg ikke om det er noe særlig poeng å kjøpe en dyr CPU-kjøler nå. Du får med en kjøler når du kjøper en prosessor, og den fungerer helt greit. Grunnen til at mange kjøper en utenom er fordi de enten synes den som følger med støyer for mye, eller fordi de overklokker prosessoren, og den dermed blir varmere. Forumet har en egen kategori for overklokking, og du bør lese litt der før du prøver på noe selv, evt spørre om hjelp.

Men hva har du tenkt å bruke PC'en til egentlig?

Lenke til kommentar

Kommer nok til å bruke den til så mangt.

Hovedsaklig spill, filmer, diverse media osv. og en del hosting av dedikerte servere.

Men det du skrev nå gav en masse mening, så da kjøper jeg 4890.

Legger også fra meg CPU-kjøleren.

Cheers.

Endret av JohnnyR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...