Gå til innhold

Kjøp av hund !


Anbefalte innlegg

Hei alle hunde-eksperter !

Håper dere kan hjelpe meg med å svare på noen spørsmål.

 

1. Jeg skal få meg hund og har lyst på en malteser/maltipoo eller lignende. Den kan ikke røyte og være allergivennlig + kunne være med på joggeturer og kunne være alene hjemme når jeg er på skolen + ikke bjeffe/gneldre masse + være kosete og søt :) Noen tips ?

 

 

2. Er det billigst å kjøpe i Norge eller i USA? Har en forelder i hvert land, men bor selv i Norge.

 

 

3. Har aldri hatt hund før så trenger alle tips om stell og utstyr man trenger og hunders vaner osv.

 

 

4. Er det best å kjøpe en valp eller en som er litt eldre? Er de dresserte når de blir kjøp litt senere?

 

 

5. Hvor kan man kjøpe hunder ? Gjennom privatpersoner eller dyrbutikker?

 

 

Dette ble mange spørsmål og det kommer nok flere skal dere se ;)

 

Er det noe mere info dere kan hjelpe meg med hadde det vært supert !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta med en hund fra USA må den stå i karantene. Anbefaler at du finner en i Norge. Det er ikke optimalt å ta med seg en hund fra Norge til USA i f.ex. ferier.

Anbefaler at du kjøper en reinraset hund som er registrert i NKK.

Hvis du blar litt ned her er det linker til oppdrettere: http://www.skyshunder.no/page34.html

 

Dette er en rase som det ikke er så mange hunder av, så du må regne med at det kan være vanskelig/ta tid å få tak i en valp fra en seriøs oppdretter.

Lenke til kommentar
MALTIPOO?

Ikke finn på å kjøp en hund som heter noe fancy. Det er et "finere" ord for en blanding ;)

 

Hun du har linket til over, Mushi, er herifra :)

 

Malteser har en del pelsstell. Da holder jeg helle en knapp på Bichon Havanais.

 

 

Jeg vet at Maltipoo er en blandingshund av malteser og puddel, men de er utrolig søte og hvilken betydning har det at den er blandingshund? Jeg er da like glad i den likevell

Lenke til kommentar

Rasehunder er da også søte?

Her er det ikke snakk om å være glad i hunden, det er snakk om å vite hva du får. Blandingser har ukjent bakgrunn og da kan du kjøpe en veldig søt men syk valp.

 

Jeg stemmer også for en Bichon Havanaise.

De ser dønn like ut uansett.

Lenke til kommentar
3. Har aldri hatt hund før så trenger alle tips om stell og utstyr man trenger og hunders vaner osv.

4. Er det best å kjøpe en valp eller en som er litt eldre? Er de dresserte når de blir kjøp litt senere?

5. Hvor kan man kjøpe hunder ? Gjennom privatpersoner eller dyrbutikker?

 

Kjøp av privatperson, eller aller helst en oppdretter - det merket jeg i all fall med de to kattene mine; der hadde oppdretter jobbet mye med de som små, så de er ikke redd for unger/voksne eller ukjente situasjoner i det hele tatt. Utrolig deilig - nå er dette vel ikke så viktig for hunder, da man tar dem fra moren tidligere (?), men fortsatt et lite poeng. Sats på seriøse folk som du også kan spørre om ting senere.

 

Kjøp deg også en valp. Det er nok mer stress i begynnelsen, men så er du garantert mye mer morro + en hund som du selv har vært med å oppdra. Kjøper du "brukthund", så kan denne ha hatt en del opplevelser i barndommen, som gjør at den for eksempel er veldig redd unger, utrolig sint på postmenn, eller rett og slett psykotisk (har hatt alle tre typer hund...).

 

Utstyr du trenger sier seg ofte selv. Leker, matskåler, avispapir til å pisse på før du har trent den opp, et sted å sove... stikker man innom en dyrebutikk og ser på utvalget av stæsj, så finner en ut hva en trenger :)

Endret av Sondring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vet at Maltipoo er en blandingshund av malteser og puddel, men de er utrolig søte og hvilken betydning har det at den er blandingshund? Jeg er da like glad i den likevell

Klart du blir glad i den ;)

Poenget mitt er vel litt skjult her.. Det jeg kanskje skulle ha skrevet, er at en slik hund koster MYE.

En blandingshund er jo like mye verdt som en rasehund, sånn sett. Men når det kommer til kjøpspris? Niks.

Pomchi, maltipoo, labradoodle. De koster alle fra åtte til femten tusen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...