Kjeven Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Morn godtfolk. Har lyst på et nytt kamera, men vet fint lite om hva jeg skal se etter. Jeg vil først og fremst ha et billig og enkelt kamera. Jeg er på ingen måte en profesjonell fotograf, jeg er kun ute etter et bra kamera til å ta bilder med, f.eks. på ferier. La oss sette maksprisen til 1500 kr, men som vanlig, jo billigere, jo bedre. Det trenger heller ikke å ha ørten tusen avanserte funksjoner, da jeg sannsynligvis aldri kommer til å bruke dem. Har sett litt på dette kameraet, et Olympus FE-3010. Jeg spurte søsteren min, som kan mer om foto enn meg, og hun sier at det er satans bra kamera til den prisen. Hva synes dere? PS: Om noen er så snille at de gidder å finne et passende kamera til meg, så hadde det vært fint om de fant et kompatibelt minnekort i samme slengen, da jeg heller ikke her aner hva jeg skal se etter. Takk på forhånd:) Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Jeg har ikke så mye å komme med, og mulig jeg tar feil, men jeg leste meg blå på forskjellige reviews av kameraer i klassen 1000-1500 og konklusjonen min var rett og slett at om du ikke vet hva du er på jakt etter og ikke har noen spesielle krav så spiller det ingen rolle hvilket du velger. Det er alltid fordeler og ulemper og ingen latet til å stikke seg ut hverken den ene eller andre veien. For min del ble det dette fordi det er lite og har en egen knapp som fyrer av video-opptak med en gang uten å måtte bytte modus og greier har du også en liten gjennomgang av funksjonene Endret 10. mai 2009 av tacomodo Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 I min verden faller videoopptak inn under "ørten tusen avanserte funksjoner jeg aldri kommer til å bruke". Såklart, om det følger med så sier jeg ikke nei takk, men jeg kommer nok ikke til å bruke kameraet så mye til filming. Så takk, men nei takk:) Om noen har noen andre fine tilbud, eller mer info jeg bør vite om Olympusen jeg linket til, hadde det vært knall;) Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Nei vel. Nå har jeg snakket med flere som har greie på kamera, og alle sier at til mitt bruk, så er det kameraet jeg linket til helt perfekt, i hvert fall med tanke på prisen. Så jeg har bestemt meg for å kjøpe det. Og nå da er det avklart, melder neste problem seg: Hvilket minnekort skal jeg kjøpe i tillegg? Jeg aner nemlig ikke hva jeg skal se etter. Hva slags type? Hvor mange GB? Hvilket merke? Svar mottas med takk. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Olympus FE-3010 støttar xD-kort, men vert òg levert med ein adapter for microSD-kort, så du kan bruke det òg. Eg vil tilråde sistnevnte, fordi xD er eit sært format som bare Olympus brukar (eg trur eg har lest at Fujifilm har slutta med det), og det er ikkje særleg moderne samanlikna med dagens format. T.d. finst det ikkje xD-kort større enn 2 GB, hastigheten er heller ikkje mykje å skryte av. FE-3010 støttar òg microSDHC-kort. Når det gjeld merke er det stort sett SanDisk og Lexar som går igjen i tilrådingar. Eg har mykje god erfaring med SanDisk, når eg kjøper for andre kjøper eg SanDisk, så er eg rimeleg trygg på at kortet bare virkar. Lexar har eg ikkje prøvd, men stolar på forumet. Kingston har eg òg gode erfaringar med til eige bruk, dei skal visst vere OK, men ikkje heilt på topp. Reknar du med lange fototurar utan å kunne tømme minnekortet? I så fall må du ha eitt eller fleire store (4 GB og oppover). SanDisk microSD 2 GB SanDisk microSDHC 4GB Her har du to kort. Nokon tilrådar òg å ha fleire små kort i staden for eitt stort (t.d. 4x2 GB i staden for 1x8 GB), slik at du ikkje mistar alt om du mistar eitt kort. Dette kan du jo vurdere sjølv - desse korta var uansett ikkje særleg dyre. MicroSD(HC)-kort er forøvrig ganske små, eg kan godt støtte opp om at dei er lette å miste. Lenke til kommentar
sulfur Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg har ikke prøvd den Olympusen du linker til, men jeg har hatt et mju 600 og var direkte misfornøyd med bildekvaliteten. Da sammenligner jeg med Canon Powershot kameraer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå