Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ikke plass på ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktige plassen å spøøre, men tar en sjangs.

Vi har kjøpt en ekstern harddisk på 1 TB, og den fungerte greit sånn med en gang, men når vi skal legge noe inn der nå, får vi beskjed om at den er full.Det er over 800GB igjen så full er den ikke, men vet ikke om det er en feil på den eller om vi gjør noe feil (selv om jeg ikke kan skjønne at det skal være mulig.

Noen som har peiling på hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er filene dere prøver å elgge inn på over 4GB hver? Hvis disken er formatert i FAT32 filsystem (som de ofte er når man får de) støtter de ikke filer over 4GB. Da må dere formatere den og velge NTFS som filsystem

Er det noen mulighet for å utdype det noe mer??? :blush: Kan ikke helt si at jeg forstod det.

Vi har forøvrig lagt inn flere mapper på over 4GB, og er resten er jo for det meste dvder som som regel er på 4,7GB.

Lenke til kommentar

Mange eksterne disker kommer formatert fra fabrikk med ett litt utdatert filsystem kalt FAT32, dette er gjort for å sikre maksimal kompatibilitet, men dette utdaterte filsystemet har en svakhet ved at det ikke støtter filer større en 4GB. Om dere skal ha noen dvd'er på 4,7GB inn på denne disken er de da for store for filsystemet. Det er selve filene som ikke kan være større en 4GB pr. stk. Det går fint ann å legge inn en mappe på 500GB så lenge ingen av filene er større en 4GB.

Hvis du går på "min datamaskin", høyreklikker på den eksterne disken og velger "egenskaper", skal du finne ett felt hvor det står "filsystem". Om det står FAT32 der, må du flytte filene som ligger på disken vekk, og formatere den til NTFS filsystem (når man formaterer, mister man alt som ligger på disken). Hvis det står NTFS som filsystem er det ett annet problem.

Formatere disken til NTFS filsystem: (Husk å kopier alt som ligger på disken en annen plass først, så det ikke blir slettet!), høyreklikk på den eksterne disken i "min datamaskin" og velger "formater". Nå må du passe på at du velger NTFS som filsystem og huker av for hurtig formatering (hvis ikke vil det ta en evighet å formatere). Trykk på "start" nederst i vinduet for å sette igang prosessen.

Lenke til kommentar
Mange eksterne disker kommer formatert fra fabrikk med ett litt utdatert filsystem kalt FAT32, dette er gjort for å sikre maksimal kompatibilitet, men dette utdaterte filsystemet har en svakhet ved at det ikke støtter filer større en 4GB. Om dere skal ha noen dvd'er på 4,7GB inn på denne disken er de da for store for filsystemet. Det er selve filene som ikke kan være større en 4GB pr. stk. Det går fint ann å legge inn en mappe på 500GB så lenge ingen av filene er større en 4GB.

Hvis du går på "min datamaskin", høyreklikker på den eksterne disken og velger "egenskaper", skal du finne ett felt hvor det står "filsystem". Om det står FAT32 der, må du flytte filene som ligger på disken vekk, og formatere den til NTFS filsystem (når man formaterer, mister man alt som ligger på disken). Hvis det står NTFS som filsystem er det ett annet problem.

Formatere disken til NTFS filsystem: (Husk å kopier alt som ligger på disken en annen plass først, så det ikke blir slettet!), høyreklikk på den eksterne disken i "min datamaskin" og velger "formater". Nå må du passe på at du velger NTFS som filsystem og huker av for hurtig formatering (hvis ikke vil det ta en evighet å formatere). Trykk på "start" nederst i vinduet for å sette igang prosessen.

Tusen takk for svar :)

Nå fungerer alt som det skal :new_woot:

Lenke til kommentar

Kun for opplysning. Det er ikke nødvendig å formatere en FAT32 disk til NTFS. Den kan konverteres enkelt til NTFS ved hjelp av convert uten å flytte på filer eller miste dem i det hele tatt. I Vista høyreklikk på system symbloet, velg kjør som administrator, skriv så uten anførseltegn "convert X: /fs:ntfs" hvor X er bokstaven til disken du vil konvertere.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...