Gå til innhold

Ta opp fag

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer om å ta opp fag til høsten, altså ikke ta noen nye fag, bare ta opp gamle for å forbedre mitt vitnemål. I den anledning har jeg noen spørsmål.

1) Siden jeg i all hovedsak gjør dette for å forbedre mitt vitnemål, hvor mange fag kan jeg klare å ta om gangen og samtidig greie å få toppkarakterer?

2) Noen som har vært i samme situasjon som kan fortelle hvor slitsomt det er å forbedre sitt vitnemål?

3) Er det mulighet for å ta hele 6-7 fag ? Skjønner at det i teorien går an, men er det overkommelig over et års tid?

4) Er det bestemt hvor jeg må ta eksamen? Jeg kommer fra Møre og Romsdal, men bor i Oslo. Ei venninne av meg tar nå opp to eksamener og dem måtte hun dra helt til Molde for å gjennomføre. Riktignok, så tok hun dem som nye fag da, siden hun strøyk i dem på VGS. Men jeg må vel ikke dra til Molde?

mvh T

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Hvor mange fag du klarer å ta opp avhenger av ganske mye.

*Hvilke fag skal du ta opp?

*Hvor mange uke-/årstimer er det i fagene du skal ta opp?

*Hvor god er du i de fagene?

*Hvor mye jobber du utenom?

*Hvor god er du til å strukturere deg til å jobbe alene?

osv.

Men er du forholdsvis intelligent, og bare jobber deltid ved siden av, kan du kanskje tenke noe alá dette:

*Antall fag i løpet av et skoleår (på VGS)/deltpå2 -minus- hvor god du var/er i faget.

2.

Jeg har tatt opp noen fag, dog mens jeg fortsatt gikk på VGS.

Det er ganske slitsomt. Når det kommer til antall timer du faktisk trenger å lese, så blir dette færre. Du har forhåpentligvis litt forkunnskaper mpt at du har hatt faget før, du har kanskje blitt litt klokere, og du trenger bare fokusere på det du vil komme opp i (godt forarbeid er derfor viktig).

Men det vanskelige med det hele (årsaken til at vi har bjørknes ect) er at du selv må motivere og strukturere deg selv. Det er ingen som fører fravær, og det er ingen som forteller deg at du må jobbe.

3.

Det henger vel litt sammen med spm 1?

Hele årsaken til at man tar opp fag er for å forberede vitnemålet sitt. Antall fag du klarer å ta opp i løpet av et år (altså til våren igjen) er omtrent like mange du ville klart å få toppkarakter i mens du gikk på skolen.

La oss si at du i løpet av et skoleår på VGS hadde ni fag og fikk 4.0 i snitt dette året. Da må du rett og slett se for deg hvor mange fag du hadde klart å ha om du samtidig skulle fått toppkarakterer. Fordelen du nå har er at du har hatt fagene før. Ulempen er at de fagene en tar opp gjerne ikke er de fagene en er best i. Men er årsaken simpelthen at du i løpet av VGS ikke jobber nok, og at det ikke gikk på din intelligens, så er det litt annerledes, (da må du bare sørge for at du jobber nok denne gangen).

4.

Her foreslår jeg at du ringer til eksamenskontoret i Oslo (eller Møre og Romsdal) da det er de du må forholde deg til uansett. Men jeg finner det merkelig at en ikke får ta eksamenen der en har sin registrerte bostedsadresse. Om du besøker privatistweb.no så står det at en skal fylle ut navn, adresse, mobiltelefon, e-postadresse ect når du registrerer ny bruker. Om det er en Osloadresse du fyller inn, har jeg mine tvil om at du må ta den i Bodø...

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Nå er ikke Møre og Romsdal i Bodø, så der havner jeg nok ikke uansett, men ser ikke på dette som noe stort problem i utgangspunktet.

Tror jeg satser på en tre-fire fag frem til eksamen før jul. Og en tre-fire til våren. Jobber jeg nok skal det gå fint, men som du sier macros. så handler det mye om å strukturere seg! :-)

Jeg lurte på en ting til. Jeg går på et studium nå, som ikke tar all verden med tid, men normalt mye må jeg avsette til dette naturligvis. Så lurer dere sikkert på hvorfor jeg vil ta opp fag når jeg allerede studerer. Vel, det er fordi jeg ikke er helt sikker på om det er dette jeg vil studere, men er heller ikke sikker nok på at det ikke er det til at jeg skal slutte! Jeg tenker at å ta opp fagene kan lønne seg hvis det kommer en dag jeg bestemmer meg for å søke noe annet, altså å bytte studium. Det er derfor jeg vil gjøre dette.

Så derfor lurer jeg på om det kanskje er lurere i mitt tilfelle å ta opp litt færre fag om gangen, siden jeg studerer ved siden av i stedet for å jobbe? Og er det veldig uvanlig å gjøre dette? Ta opp fag mens man allerede går på et studium?

Igjen, takker for alle vettuge svar.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Det drar i trådene her...

Når man tar opp fag som man ikke avla eksamen i på VGS, f.eks. nyere historie, tar man da bare en eksamen i disse på samme måte som med fag man har avlagt eksamen i fra før?

Når man tar opp fag man har BÅDE standpunktskarakter og eksamenskarakter i fra før, for eksempel norsk skriftlig, hvordan dømmes da disse karakterene? Får jeg tatt opp både standpunktskarakteren og eksamenskarakteren?

Kan man ta opp muntlige fag? F.eks. norsk muntlig? Avlegger man da bare en eksamen der man snakker ut om livets lange kvelder (pensum) ?

T

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Edit: Ganske raskt skrevet det her, så du får unnskylde dårlige setninger og andre feil.

Er vel ikke så stor forksjell på Molde og Bodø... Men som sagt ring eksamenskontoret for nærmere informasjon.

Jeg tror ikke det er så veldig uvanlig å ta opp fag mens man studerer. Du får neste høre med de du studerer med. Uansett, personlig hadde ihvertfall planer om dette, (men endte opp med folkehøgskole i stedet). Jeg tror det er spesielt vanlig blant folk som tar et ettårig studium, eller blant de som bare tar forberedende. For det er ikke så veldig mange som er interessert i å bruke et helt år på å ta opp fag fra VGS på egenhånd, uten å ha noe annet å gjøre ved siden av.

Tre til fire fag per halvår høres ikke så gærent ut. Tips: planlegg mye på forhånd, og planlegg realistisk (i forhold til arbeidsmengde). Det er veldig dumt å sette seg mål en ikke vil klare uansett. Da ender en bare opp med å presse seg selv unødig. (Og fordel arbeidet jevnt utover).

Angående eksamen:

Når du har hatt eksamen, og har fått vite resultatet ditt, så kan du selv velge om karakteren skal være gjeldende eller ikke. Velger du at den skal være gjeldende (noe du gjør om den er bedre enn den du hadde...) så er det den karakteren som blir stående. Den erstatter alt av karakterer du allerede hadde innenfor faget. Om det så er en eksamenskarakter, bare en standpunktkarakter, eller begge deler.

Dette gjelder også muntlige fag, (som samfunnsfag, geografi, historie, religion, medier og kommunikasjon, norsk muntlig ect). (Du bør imidlertidig merke deg at det kan hende at faget ikke er satt opp på privatistweb siden sider. Men da er det bare å ta en telefon).

Jeg tror det finnes to ulike eksamensformer i muntlige fag.

(1) (denne er mest vanlig tror jeg/jeg har ikke hørt om noen som har fått nr 2):

Du skal som vanlige lese deg opp i hele pensumet. Oppgaven du får på eksamensdagen er todelt. Den ene får du forberede deg en halvtime til. Den andre får du vite i det selve eksamenen begynner. Eksamenen varer i rundt 30min. Du snakker aktivt i ca 20-25min, mens du i løpet av de siste minuttene blir stilt noen spørsmål (om du ikke har utdypt deg like mye som sensor ønsker/krever).

(2) (veldig usikker på denne):

Du får en vite hele oppgaven dagen før, og får den dagen til å forberede deg på. På eksamensdagen skal du snakke i 30 eller 40min tror jeg.

Postscript: Du bør være klar over at enkelte eksamener kan krasje. Du får vite dette i det du melder deg opp (en gang i begynnelsen av august), men siden du ikke vet om de tre-fire resterende fagene du skal ta til sommeren kommer til å krasje, burde du tenkte litt logisk. (Andre og tredjeklassefag har f.eks. en tendens til å gjøre dette, som 2MX og 3MX/R1 og R2). +++ Å ta opp fag du allerede har hatt koster også ca800,-. Med studentinntekt er dette greit å vite litt på forhånd... (om du ikke allerede visste prisen).

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Takker for svar macros.

Så hvis jeg har forstått det riktig er det altså mulig å ta opp alle mulige fag? Både standpunktkarakteren og eksamenskarakteren i de fag som har det, men også muntlige fag som jeg ikke avla eksamen i på VGS?

:)

Lenke til kommentar
Tror både standpunktkarakter og eksamenskarakter faller bort hvis man tar det opp igjen, men jeg vet ikke. Kanskje eksamen blir igjen, + privatist.

Noen som vet om dette er tilfelle? At begge deler faller bort om man tar opp igjen?

Hvordan funker det når man tar opp en del av de fagene som er obligatoriske for generell studiekompetanse, trenger man da bare å sende et kompetansebevis på det eller? Uten å bry seg om de "linjefagene". Skjønner ikke helt greia med kompetansebevis?

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

En kan ta eksamen i alle fag som det finnes eksamen i, (dette er omtrent alle fag, men det finnes unntak, som matematikk i 1T for studiespesialiserende). Se utdanningsdirektoratet sine hjemmesider for nærmere informasjon for de fagene du har tenkt til å ta opp. Og som jeg skrev: begge karakterene faller vekk (heldigvis). Det skal være mulig å forberede snittet sitt så mye man bare orker, (for en liten sum).

Når det kommer til sensur på skriftlige eksamener, så er jeg usikker på hvor lang tid det tar. Men en kompis av meg hadde eksamen i starten av desember, og fikk resultatet sitt en gang i løpet av første halvdel av januar. Til sommeren vet jeg ikke, men resultatet må komme innen fristen for ettersendig av vitnemål og karakterer til høyere utdanning (som er 1 juli). Så kanksje i midten av juni en gang?

Endret av macros.
Lenke til kommentar

"Og som jeg skrev: begge karakterene faller vekk (heldigvis). Det skal være mulig å forberede snittet sitt så mye man bare orker, (for en liten sum)."

Ah, systemet fungerer !

(men lurer fortsatt litt på dette kompetansebeviset)

Lenke til kommentar

Jeg har snakka med eksamenskontoret i vest-agder og det er snakk om rundt 15-20 dager. Her har de seneste frist på å sende ut karakterbevis rundt 18. juni..

Før jul tok jeg 2MX, 2FY og 2KJ, hadde ikke hatt noen av dem før men det gikk veldig greit, vil tro at i løpet av 1 helt år burde det være mulig å ta i hvertfall 6-7 fag. (i hvertfall hvis du har hatt faget før)

Lenke til kommentar
Jeg har snakka med eksamenskontoret i vest-agder og det er snakk om rundt 15-20 dager. Her har de seneste frist på å sende ut karakterbevis rundt 18. juni..

Før jul tok jeg 2MX, 2FY og 2KJ, hadde ikke hatt noen av dem før men det gikk veldig greit, vil tro at i løpet av 1 helt år burde det være mulig å ta i hvertfall 6-7 fag. (i hvertfall hvis du har hatt faget før)

Var det veldig mye stress å ta disse fagene, satte du av masse tid? Hva fikk du?

Lenke til kommentar

En ting til..

Jeg hører til reform94 og skal forbedre matematikkarakteren min, som da er til faget 1MX, som tilsvarer 1T etter kunnskapsløftet sine planer. Betyr det at jeg må melde meg opp i Matematikk 1T eller heter det fortsatt Matematikk 1MX?

Lenke til kommentar

Du melder deg opp i 1MX har jeg fått høre. Jeg tror (og er rimelig sikker på) at en kun skal ha fag innenfor kunnskapsløftet eller r94, altså ikke en "fag-reform-kombinasjon" på vitnemålet. Du ville forresten hatt et problem om du skulle tatt opp 1T, da det ikke er et eksamensfag... (hvordan en løser det problemet vet "man" ikke, en får bare beskjed om at det går ikke... interessant for de som stryker i faget).

Endret av macros.
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Skal melde meg opp til fag når vinduene åpner igjen. Men har solgt/mistet/kastet/gitt bort bøker fra den tiden jeg hadde fagene. Men jeg regner med at det er de samme bøkene jeg hadde når jeg gikk på skolen, som jeg fortsatt skal bruke?

Regner med å finne noen til salgs på finn.no

Lenke til kommentar
Du melder deg opp i 1MX har jeg fått høre. Jeg tror (og er rimelig sikker på) at en kun skal ha fag innenfor kunnskapsløftet eller r94, altså ikke en "fag-reform-kombinasjon" på vitnemålet. Du ville forresten hatt et problem om du skulle tatt opp 1T, da det ikke er et eksamensfag... (hvordan en løser det problemet vet "man" ikke, en får bare beskjed om at det går ikke... interessant for de som stryker i faget).

Man melder seg opp til 2T for å forbedre 1MX-karakteren sin. Det har jeg selv fått bekreftet skriftlig fra privtistkontoret/fylkesmannen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...