Gå til innhold

Brannvernsassistent Bodø LDKN


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen her som kan si meg litt om hvordan det er å være brannvernsassistent?

Jeg er i sjø på madla nå de siste dagene før jeg skal til neste tjenestested, er veldig spent på hvordan det kommende året som brannvernsassistent blir på Bodø LDKN.

Ting som jeg lurer på er jo turnus, klasse C, velferdstilbud osv.

Ikke det at jeg ikke får vite det men er som sagt veldig spent på det og så kan jo andre lese denne tråden senere hvis de ønsker info.

 

Og hva er forskjellen på brannvernsassistent og brann og havari? Siden det er jo ganske spesiellt at det var kun sjø som tok inn brannvernsassistenter i mars-kullet også sendte de meg til en flyplass:/

 

Takker på forhånd for respons:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Var på LDKN for noen år siden, ikke i brann, men som vaktpersonell. Kan hjelpe deg på noe iallefall.

 

For det første er ikke LDKN en flyplass :) Vet de har lagt ned CAOC 3 som overvåker luftrommet, men er vel fremdeles en etteretnings og -kommando base såvidt jeg vet. Både folk fra sjø, luft og hær tjenesgjør der.

 

Når jeg var der, hadde brann-avd mye fri. 2 uker på, 3 uker av tror jeg det var mesteparten av tiden. Men det kommer selvfølgelig an på hvor mye mannskap som er tilgjengelig. Turnusen blir forandret fortløpende ved behov.

 

Velferdstilbud... Tja. Gym-sal og en sliten fotballbane. Biljard, treningsrom med vekter inne i fjellet. "Avslappings"-rom med musikkanlegg, bibliotek osv. Kantine åpen noen timer stort sett hver dag, mener jeg å huske. LDKN ligger ganske langt utenfor alt annet, så når du ikke er på vakt er det egentlig ikke så lett å komme seg noen andre steder. Kunne bestille transport via velferden når jeg var der, så regner med at det fremdeles går an.

 

Av kurs som du kan bruke i det sivile seinere, så tror jeg de har ett ganske OK tilbud på det.

 

LDKN er ikke en stor base, så det er ett sted der du blir mer eller mindre kjent med alle.

 

 

Håper dette hjalp litt :)

Lenke til kommentar

LDKN er da ikke en flyplass. Klarer du å få et fly til å ta av herifra er du jævla flink.

Du kommer ikke til å få klasse C, da gutta her ikke kjører bil. Dårlig plass til lastebilen inni fjellet.

Du har vakt 12 timer, og så bor du på flyplassen de resterende 12, i 14 dager. Så er det 14 dager av. Permen blir innskrenket så mye som nødvendig hvis dere er få mannskaper.

Velferdstilbud er ca. nada, men du kan bruke velferden på flyplassen.

Kantina er nedlagt, men vil bli gjenåpnet i og med at LDKN utvides kraftig for tiden, da FOH blir opprettet her (og FOHK på jåttå blir lagt ned).

Miljørommet som første poster prater om er borte.

Ellers er det ikke så mye jeg kan hjelpe deg med, egentlig.

Lenke til kommentar

Regner med et spørsmål ikke ødelegger tråden da det er relevant info. Hvordan fungerer det med hjemreiser i forhold til turnus-tjenester? Faller greia med 7 sponsa hjemreiser bort om man har 2 av, 2 på, og hjemreisene er lagt til når man ikke har tjeneste?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg skal bli brannmann, så jeg skal også fullføre tjeneste som brannvernsassistent. Var på sesjon tidligere i år, og fikk velge om jeg ville sette brann i flyvåpnet, eller om jeg ville gå for brann på kystområde. Vet ikke om jeg har gått glipp av noe når jeg leste tråden, men fikk ikke med meg om du var med i mars-kullet eller ikke. Uansett er det jo dritfett og lære brannsikkerhet i forhold til fly etc.

 

Angående klasse C bevis så sa offiseren jeg snakket med på sesjon, at de fleste fikk dekket ihvertfall mesteparten av kostnadene for å ta lappen. Er vel noen haker med det og. F.eks vil jeg tro at du bare får dekket det om du tar noe tilleggsgreier som transport av brannutstyr osv. Eller eventuelt flyplass. Tviler på at du får klasse C om du er langt inne i fjellet, som Herrbrun nevnte

 

 

 

MrMaker :thumbup:

Lenke til kommentar

VO sponser 80% av C-lappen, da. Men du får sponset en del mer om du får det på grunn av din tjenestestilling. VO krever også ganske god dokumentasjon på at du faktisk trenger C-lappenm.

 

Regner med et spørsmål ikke ødelegger tråden da det er relevant info. Hvordan fungerer det med hjemreiser i forhold til turnus-tjenester? Faller greia med 7 sponsa hjemreiser bort om man har 2 av, 2 på, og hjemreisene er lagt til når man ikke har tjeneste?

Du får bare 7 gratis hjemreiser selv om du har turnus. Du bestemmer selv når de skal være. Resten må du betale selv.

Lenke til kommentar

Som Herrbrun sa så får du berre 7 gratis heimreiser (einaste untaket er om du av ein eller anna grunn ikkje får opphold/losjering på leiren).

Men med 7+ dagar fri i slengen så er det ikkje noke problem å bruke ein dag på å reise med buss/tog, det er så billig når du reiser i uniform at det er nesten gratis (90% rabatt).

 

Sjølv var eg brannvernsassistent i luftforsvaret på Ørland Hovedflystasjon.

Vi hadde eit ok velferdstilbud på brannstasjonen sidan vi ikkje kunne benytte velferden i leiren. Når vi var på vakt så var vi på vakt og måtte oppholde oss i umiddelbar nærheit av brannstasjonen. Dette førte også til at det var relativt sjeldan vi møtte på andre vernepliktige en dei som var brannvernsassistentar. Men på stasjonen så hadde vi ein pc med internett tilgang, tv med kabel, playstation2, pingpong, dart, og biljardbord. Heilt greit med andre ord. Vi var berre 4 vernepliktige (maks 7 i overgansperiodane når nye årskull kom for å få internopplæring). Det var derfor aldrig kø på noke av velferdstilbuda, og om det var det så va det veldig greit å f.eks få tilgang på pcen i nokre minutt om nokon trengte det når den var i bruk.

 

Slik som eg hadde det så var det ei veke på og ei veke av (men trur dette blei forandra til to veker på to veker av etter eg dimma). Den veka vi var på vakt var vi på vakt 24/7 det var derfor begrensa kor langt fra brannstasjonen vi kunne gå og kva vi kunne gjere på brannstasjonen. Når det var fly i lufta så hadde kunne vi ikkje gjere noke som gjorde at det tok meir en 30 sekund å komme seg inn i bilen. Under vanlig beredskap så hadde vi 2 minutter på oss så då kunne vi gjere litt meir tidkrevande aktivitetar som å ta ein dusj.

 

Det var ingen av oss som fikk klasse C sertifikat sidan det var befal/grennaderer sin arbeidsoppgave å være førar. Vi vernepliktige var pumpemann/røykdykkar. Men på kurset fekk vi kjapp innføring i å kjøyre stor bil slik at vi skulle kunne flytte på bilane om det var nødvendig.

For å få klasse C så må du i dei fleste tilfella kunne dokumentere at sertifikatet vil gi deg jobb etter førstegangstjenesta.

Lenke til kommentar
Som Herrbrun sa så får du berre 7 gratis heimreiser (einaste untaket er om du av ein eller anna grunn ikkje får opphold/losjering på leiren).

Men med 7+ dagar fri i slengen så er det ikkje noke problem å bruke ein dag på å reise med buss/tog, det er så billig når du reiser i uniform at det er nesten gratis (90% rabatt).

 

 

Det var ingen av oss som fikk klasse C sertifikat sidan det var befal/grennaderer sin arbeidsoppgave å være førar. Vi vernepliktige var pumpemann/røykdykkar. Men på kurset fekk vi kjapp innføring i å kjøyre stor bil slik at vi skulle kunne flytte på bilane om det var nødvendig.

For å få klasse C så må du i dei fleste tilfella kunne dokumentere at sertifikatet vil gi deg jobb etter førstegangstjenesta.

 

Havner jeg på Ørlandet som deg har det lite å si om jeg får bare 7 hjemreiser, da jeg bor rett over pytten og kan svømme hjem på perm. :)

 

Jøss, det var en liten strek i regninga, men har man bekjentskaper med transportfirma burde det vel være en smal sak å steke den biffen. Men uansett så betaler vel VO 80% på slikt uten mer om og men, eller?

 

Men du kan vel ikke forklare litt hva de forskjellinge testene som må bestås iløpet av rekrutten for å kunne bli brannvernass.? Slik som arbeidstesten og klaustrofobitesten. Klaus er jeg uansett helt fri for, så det bør ikke by på nevneverdige utfordringer, men det er kjekt å vite hva som venter meg i August. :)

Og en siste ting: er det slik at man trenger sikkerhetsklarering SH som brannvernass.? Mener å ha lest det en plass, men usikker.

Lenke til kommentar

Hva om jeg kan dokumentere at klasse C er krav for å søke som brannmann i Trondheim brann- og redningstjeneste. Vil det være en god nok grunn til å kunne søke støtte hos VO?

Endret av waernesa
Lenke til kommentar
Men du kan vel ikke forklare litt hva de forskjellinge testene som må bestås iløpet av rekrutten for å kunne bli brannvernass.? Slik som arbeidstesten og klaustrofobitesten. Klaus er jeg uansett helt fri for, så det bør ikke by på nevneverdige utfordringer, men det er kjekt å vite hva som venter meg i August. :)

Og en siste ting: er det slik at man trenger sikkerhetsklarering SH som brannvernass.? Mener å ha lest det en plass, men usikker.

I rekrutten er det ikkje noken krav du treng å ta for å bli brannvernsassisten, men det er ein fordel om du klarer å springe 3000 meteren på under 14 minutt eller noke slikt (NATO krav). Eg forsto det også slik at sjølv om du ikkje klarte 3000 meteren så får du den godkjent om heile troppen din klarer det lange løpet på Maddla under ein viss tid, men dette er eg usikker på.

 

Når du starter på brannvernskurset så er det nokre testar du må ta for å bli røykdykkar, klarer du ikkje desse testane så får du ny tjenesteplass, eventuellt at du blir brannvernsassistent utan røykdykking (ei kjedligare tjeneste).

Som du nemner så er klaus testen ein av testane du må bestå, for mange er dette den vanskeligaste testen sidan det ikkje er mogleg å trene/forberede seg på dette. Har du klaus så har du klaus og det er lite å gjere med den saken.

Ellers så blir du testa i utholdenheit og kneløft med tung sekk/flaskesett. Det er stort sett samme krava som i sivil røykdykking.

 

Når det gjeld sikkerheits klarering så blir du i fyrste omgang klassifisert til hemmelig, noke som er tilstrekkelig i dei fleste tjenestane som brannvernsassistent. Men om du har konntakt med NATO materiell og utstyr så bruker dei den opprinnelige sikkerheitserkleringa og oppgraderer deg til strengt hemmelig. Hoppet fra hemmelig til strengt hemmelig er forholdsvis lite. Får du sikkerheitsklareringa hemmelig så får du også strengt hemmelig utan problem.

 

Hva om jeg kan dokumentere at klasse C er krav for å søke som brannmann i Trondheim brann- og redningstjeneste. Vil det være en god nok grunn til å kunne søke støtte hos VO?

VO har blitt meir tilbakeholdne med å betale for slike kurs, eg vil anbefale deg å søke men reknar med at du må dokumentere at du faktisk får jobben om du har klasse C.

Ditt største problem er å få tid til å ta førarkortet, det var dette som hindra meg og mitt kull til å ta kurs på VO.

Når du er på vakt så må du være på vakt med mindre det er ein ekstra mann på stasjonen som kan ta over dine arbeidsoppgaver. Dette gjorde det så og seie umogleg å komme seg på VO om ettermiddagane når kursa gjekk.

Einaste tida du hadde var visst du blei verande igjen på leiren i fri vekene men då var problemet at kurste gjekk over fleire veker, der minst ei av vekene var ei veke du var på vakt.

Men om VO er fleksible nok så kan du kanskje få tatt teori på stasjonen og kjøyretimar etter din timeplan, men dette er ofte vanskelig å få til desverre.

Skal du ta kurs på VO så er det faktisk betre at du sattser på ei vanlig 8 til 4 tjeneste slik at du har fri om kveldane.

Lenke til kommentar
Men du kan vel ikke forklare litt hva de forskjellinge testene som må bestås iløpet av rekrutten for å kunne bli brannvernass.? Slik som arbeidstesten og klaustrofobitesten. Klaus er jeg uansett helt fri for, så det bør ikke by på nevneverdige utfordringer, men det er kjekt å vite hva som venter meg i August. :)

Og en siste ting: er det slik at man trenger sikkerhetsklarering SH som brannvernass.? Mener å ha lest det en plass, men usikker.

I rekrutten er det ikkje noken krav du treng å ta for å bli brannvernsassisten, men det er ein fordel om du klarer å springe 3000 meteren på under 14 minutt eller noke slikt (NATO krav). Eg forsto det også slik at sjølv om du ikkje klarte 3000 meteren så får du den godkjent om heile troppen din klarer det lange løpet på Maddla under ein viss tid, men dette er eg usikker på.

 

 

Okei, for på mil står det

For å kunne bli brannvernsassistent er det noen krav som må fylles. Du må ha gjennomført din rekruttperiode, godkjent helsesjekk for røykdykking, 3000 meter på under 14 minutter og i tillegg må du bestå en arbeidstest og klaustrofobitest.
så jeg trodde kanskje dette var noe man måtte bestå iløpet av rekrutten. Men det er vel bare å fortsette treninga og vente da, skjønner jeg. :)

 

Når var du inne?

Lenke til kommentar
Okei, for på mil står det
For å kunne bli brannvernsassistent er det noen krav som må fylles. Du må ha gjennomført din rekruttperiode, godkjent helsesjekk for røykdykking, 3000 meter på under 14 minutter og i tillegg må du bestå en arbeidstest og klaustrofobitest.
så jeg trodde kanskje dette var noe man måtte bestå iløpet av rekrutten. Men det er vel bare å fortsette treninga og vente da, skjønner jeg. :)

 

Når var du inne?

 

Du må først være ferdig med rekrutten før du blir sent på brann kurs. Godkjent helsetest er den samme som du fekk når dei erklerte deg tjenestedyktig. 3000 meteren på 14 minutter seier seg sjølv.

Arbeidstesten er ein serie med arbeidsoppgaver du skal gjere på ei fastsatt tid iført fullt røykdykkersett. Det er også ei begrensing på kor mykje luft du får bruke så på arbeidstesten gjeld det å jobbe meir effektivt en raskt. Sjølve arbeidsoppgavene går ut på å dra slanger som er fulle med vatn, klatre i stigar, dra ein tung markør/dukke over golvet og slike oppgaver.

Klaustrofobitesten går ut på at to og to skal eneten i total mørke eller med bind for augene skal ta seg gjennom ein labyrint i fleire etasjar. Denne labyrint består av kasser organisert til å danne gangar som er så små at du må krype, enkelte av hola du skal gjennom kan være så små at du inni i labyrinten må ta av deg flaskesettet. Det er ikkje noke tidskrav anna en at du skal gjennom før du er tom for luft. Om du ikkje har klaus så er dette piece of cake, om du har klaus er det berre å rope ut, då kjem det nokon å åpnar kassa du er i slik at du slepp rett ut.

 

Eg var inne på høstinntaket 2002.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...