Gå til innhold

Hjelp til kjøp av hagle

Anbefalte innlegg

Fyller 18 i september, og har akkurat tatt jegerprøven. Har en del kompiser som jakter, mest fugl (fra båt) slik jeg har forstått, og har lyst til å være med de på jakt, så innkjøp av hagle er nå aktuelt.

Har lest rundt på nettet, men trenger hjelp til hvordan hagle jeg skal ha, både når det kommer til type og merke.

Som sagt blir nok fuglejakt og også leirdueskyting mest aktuelt. Vil bruke mellom 5000 og 8000.-

Hva er de praktiske forskjellene mellom o/u, halvauto- og pumpehagler?

Nevneverdig prisforskjell mellom disse typene?

Eventuelle merker jeg bør styre unna?

Har mest lyst på halvauto, men har hørt at de er dyrere? Vil denne duge?

http://www.wingevapen.no/index.php?id=3565

Har også sett på denne pumpehagla, men er veldig usikker og setter stor pris på hjelp :thumbup:

http://wingevapen.no/index.php?id=3408

Er det forresten vanskelig for meg å få søkt dispansasjon for kjøp av våpen, eller bør jeg bare registrere det på pappa med det samme? har prikkfri vandel.

mvh Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den praktiske forskjellen?

Til jakt er det vel ingen veldig stor forskjell, bortsett fra at man må lade en pumpehagle for hvert skudd. I tillegg er det jo slik at man med to løp vil ha større fleksibilitet mht. skyteavstander siden man har to forskjellige trangborringer.

Hvis man skal bruke det til sjøjakt (noe jeg ikke har gjort, så jeg kan ikke uttale meg i detalj), er vel et poeng man må ta med i regnestykket materialet haglen er laget av, og at den er robust.

Remington 870 er en pumpehagle som de fleste (?) har prøvt. Selv synst jeg denne haglen var helt greit å skyte med. Jeg må medgå at det var ganske tøft å skyte med pumpehagle... :p

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Sånn rent anatomisk er 870 totalt om for meg. I tillegg synes jeg den er lang, tung og skranglete.

Men: Hvis den passer deg og du skyter bra med den så er den jo sjøfugljegerens store favoritt.

sikkert fordi den kan brukes som padleåre uten at det gjør noe :whistle:

Lenke til kommentar

At den ikke passer for deg er en ting... Men skranglete...?

Forresten, TS, du kan kjøpe deg hagle før du blir 18 hvis du får foreldrene dine til å skrive under på søknaden. Hvis det hadde vært interessant å få haglen litt før jakten liksom.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar :thumbup:

Er ganske høy (191cm), så dersom 870en er en stor hagle bør vel ikke det bli problem? En kompis har en slik, så tenker jeg skal ta en tur å sjekke den ut, om den er naturlig/god å holde o.l.

Hvordan er en pumpehagle til annen jakt enn sjøfugl? F.eks i forhold til en halvauto med tanke på avfyring av flere skudd?

Er jo strålende hvis jeg kan få en hagle i eget navn før jeg blir 18 uten mye stress og knoting :p

Lenke til kommentar

Er litt usikker, men tror ikke du kan sette en hagle i din fars navn! I så fall vil det by på unødvendig irritasjon når du skal på jakt uten far!

Som skrevet over har jeg også hørt at sjøfugljegere trives med pumpehagle, da de ofte er mer robuste, og takler sjøforholdene bedre! En pumpehagle krever jo også mindre vedlikehold (da den ofte er laget i syntetiske materialer)! Min erfaring, er også at du ofte får mer for pengene i en pumpehagle enn en mer standard O/U eller S/S hagle!

Når det gjelder pumpehagle på f.eks skogsfugljakt, er jo den eneste virkelige ulempen at du naturlig nok vil bruke lenger tid på å avfyre 2 skudd, enn du ville gjort med en O/U- hagle..

Alt i alt, tror jeg det viktigste er hva du trives med! Dra på lerduebanen, snakk med de som jobber der, og få prøvd litt forskjellig! Hagla du kjøper skal du bære på i timesvis, og da er det viktig at du liker den, både utseendemessig, og selvfølgelig at du liker å skyte med den!

Lenke til kommentar
Er litt usikker, men tror ikke du kan sette en hagle i din fars navn! I så fall vil det by på unødvendig irritasjon når du skal på jakt uten far!

Altså... Faren kan godt kjøpe en hagle som sønnen kan bruke. Men da må faren også ta jegerprøven. Det letteste her blir å søke dispensasjon fra 18-års-kravet for kjøp av våpen. Dermed kan man, så lenge begge foreldre skriver under på søknaden, registrere våpen i sitt eget navn fra fylte 16 år. Våpenet kan brukes uavhengig om vergen er med eller ikke, både på skytebanen og på (småvilt)jakt.

Lenke til kommentar
Hvordan er en pumpehagle til annen jakt enn sjøfugl? F.eks i forhold til en halvauto med tanke på avfyring av flere skudd?

Er ikke noe problem å bruke den til annen jakt heller, klarer å fyre av de 2 skudda du har lov til å ha i hagla nesten like fort som hvilken som helst halvauto.

Lenke til kommentar
jeg vil si att halvauto og pump hagle blir litt mer leketøy! xD på jakt foretrekker jeg selv helt vanlige hagler! :p

jeg vil annbefale hagle av typen Exxo (norskt merke) treffer alt jeg vil med den! ;D haha

Exxo er vel neppe et norskt merke, det er vel jakt og friluft som har satt det navnet på den...ellers er den vel lik Bettinsoli tror jeg..

:)

Lenke til kommentar
jeg vil si att halvauto og pump hagle blir litt mer leketøy! xD på jakt foretrekker jeg selv helt vanlige hagler! :p

jeg vil annbefale hagle av typen Exxo (norskt merke) treffer alt jeg vil med den! ;D haha

Exxo er vel neppe et norskt merke, det er vel jakt og friluft som har satt det navnet på den...ellers er den vel lik Bettinsoli tror jeg..

:)

mente den ble designet i norge og produsert i spania eller italia ellernoe jeg! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...