Angeleno Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 David Leo Fincher "A director's job is to feel like everything that they're doing is worth the amount of money, worth the cost of human life and blood, sweat and tears." David Fincher er en visjonær i ordets rette forstand. En mesterhjerne bak unike mesterverk. Gjenkjent ved sine mørke, stilistiske filmer er Fincher en av de mer anerkjente regissørene i Hollwyood den dag i dag. Fincher er vågal og grensesprengende, og selv om det ytre i hans stiluttrykk virker distansert og tidvis på grensen til å være surrealistisk, er det noe ved hans filmer som treffer oss. En universell følelse. Hovedpersonens far er Jack Fincher, en tidligere sjefsredaktør for Life, et amerikansk magasin med internasjonalt rennomé. Fincher kom selv til verden august i 1962 i Denver, Colorado, men tilbrakte store deler av sin oppvekst i Marin County, California før familien satte kursen nord til Ashland i Oregon, der han han uteksaminerte fra Ashland High School. Allerede åtte år gammel begynte han å lage filmer med et 8mm-kamera. Industrial Light & Magic hyrte den unge, fantasifulle Fincher ved tiårsskiftet for snart tredve år siden, der han arbeidet med produksjoner som Return of the Jedi og Indiana Jones and the Temple of Doom. Veien gikk derfra til reklamebransjen. Senere skulle han også komme til å stå bak musikkvideoer som Madonnas Vogue, Express Yourself og Bad Girl, for ikke å snakke om videoer for Aerosmith, Michael Jackson og Rolling Stones blant flere. Det er imidlertid som Oscar-nominert regissør bak filmer som Fight Club og The Curious Case of Benjamin Button at Fincher har gjort seg bemerket. Filmer jeg skal ta for meg i denne beskjedne, vesle regissørguiden. Filmografi Alien³ 1992 Se7en 1995 The Game 1997 Fight Club 1999 Panic Room 2002 Zodiac 2007 The Curious Case of Benjamin Button 2008 Alien³ - 1992 Denne har jeg ikke sett. Kommer tilbake med anmeldelse når jeg har fått tak i den. Se7en - 1995 Se7en er et mørkt, tungt studie i menneskelig galskap. Dens ytre historie tar for seg to etterforskere, genuint portrettert av Morgan Freeman og Brad Pitt, som uforsiktig trår i en seriemorders makabre spor på jakt etter sannheten. Hver av mordene mannen bak utfører bygger på hver av de syv bibelske dødssyndene, og fremstår ikke kun som et intelligent bakteppe for en intens detektivhistorie. Måten filmen bygger seg opp på mot den siste synden er sublim. Som historie er Se7en genial, som film er Se7en blant det beste jeg har erfart på det sorte lerret. Fra åpningssporet med Nine Inch Nails meget passende Closer, til David Bowies The Hearts Filthy Lesson. Underveis er den herlig grotesk, har en fantastisk spenningskurve og bygger seg opp som ingen annen. Den er skremmende, autentisk og fengsler seeren. Første gang jeg så den hadde jeg vanskeligheter med å sove uker senere. Visuelt sett er Finchers store inntog i populærkulturen som kultregissør en nytelse. Den skildrer en skitten og jævlig atmosfære. Darius Khondjis cinematografi er en god søknad til tidenes beste. 10/10 The Game - 1997 Denne har jeg ikke sett. Kommer tilbake med anmeldelse når jeg har fått tak i den. Fight Club - 1999 For å bruke en sliten klisjé - slår man opp i ordboken etter kultfilm finner man et bilde av Tyler Durden. Det er likevel en veldig god beskrivelse av hvordan Fight Club fremstår. Den er lekent satirisk, fullspekket med sort humor og er fylt til randen med herlige one-linere som alltid sitter friskt i minne. Dens visuelle side er en fin betegnelse på hvilken retning filmen tar. Her er Fincher mer eksperimentell enn noensinne, og det fungerer strålende. I den sjangerdefinerende Fight Club er det fint lite som ikke er karakteristisk. Fincher-yndlingen Brad Pitt leverer en av sine beste roller noensinne, og selv om Edward Norton er en av skuespillerne jeg aldri nøler med å plassere i gråsonen mellom dørgende kjedelig og lynende interessant, kler han hovedrollen meget godt. Dette er en mørk, kontroversiell film som aldri nøler med å utforske den underbyggende lysten av fri utfoldelse - å bryte med de sosiale normene og saueflokkmentaliteten. Å slå seg løs. 9/10 Panic Room - 2002 Det er ikke mye å si om Finchers svakeste film så langt. Vi har ikke med noen dårlig thriller å gjøre - Jodie Foster leverer varene, cinematografien er vellagd og alt er sydd pent sammen - det er bare ikke en film som skiller seg ut på samme måte som hans andre. Atmosfæren er likevel solid og gir en skremmende følelse av klaustrofobi, men den matcher ikke intensiteten man kan forvente ut i fra hans to tidligere mesterverk. 7/10 Zodiac - 2007 Finchers posisjon som en pionér innenfor seriemordersjangeren ble hurtig befestet tolv år før Zodiac. Med sin noe mer modne, forsiktige linje er ikke jakten på morderen i Northern California for snart femti år tilbake like god som jakten på John Doe. Man merker tydelig at regissøren ikke er like modig som tidligere, og tør aldri å ta den helt ut. At den likevel er en facinerende, kompleks fortelling som aldri kjeder seeren forteller mer om mannen bak. I all sin helhet er Zodiac en sammensatt mosaikk av research. 18 måneder tok det screenwriter James Vanderbilt og Fincher selv å samle nok informasjon til å danne et perfekt bilde av seriemorderen og hans metoder. Den fortoner seg mye roligere og er ikke like nervepirrende som Finchers andre filmer, men er en av de mest fullstendige filmene jeg har sett. Robert Downey Jr. og Jake Gyllenhaal er begge glimrende. Zodiac makter ikke å skille seg ut, men er ingen grå masse. Den leker med seeren, facinerer og gir et naturtro bilde av hva som foregår. 8/10 The Curious Case of Benjamin Button - 2008 Her er David Leo Fincher mer modig enn noen gang. Fallhøyden er enorm når bakteppet for denne varme fortellingen dannes av Brad Pitt, Cate Blanchett og et sammensurium av solide biroller og historien om Benjamin Button som ikke aldres, men blir yngre med årene. Det er derfor gledelig at den innfrir. Den byr på seg selv, og spiller på stor variasjon. I et øyeblikk et Burtonsk, trolsk New Orleans, i et annet tradisjonell, vakker kjærlighet i New York? Det appellerer til så mange, og tematikken er svært universell. Enkelte - Roger Ebert for å nevne en - har anklaget filmen for å være bygd på falske premisser, andre har erklært den for å være et tomt skall gjemt bak en praktfull visuell overflate. For meg er den det motsatte. Benjamin Button er en historie om livets kretsløp, om seiere og tap, om elsklov i ulike former. Kanskje følger Fincher den klassiske modellen til punkt og prikke, men i så måte har han perfeksjonert den. Dette er facinerende og detaljrikt og har vokst på meg siden jeg så den for første gang. Det er aldri langt mellom smil og sympati, latter og tårer, og byr sjelden på apati og misnøye. Fincher har med dette skapt sin ultimate film. 9/10 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Du burde se The Game, den er faktisk langt bedre enn Zodiac og Benjamin Buttons. Og det er unødvendig å skrive David Leo Fincher hele tiden, da hans DGA navn er David Fincher. Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Og det er unødvendig å skrive David Leo Fincher hele tiden, da hans DGA navn er David Fincher. Er to ganger hele tiden - en gang i tittelen og en gang i den siste anmeldelsen? Og har du rukket å lese hele guiden på ett minutt? Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Fincher på sitt beste er elsk, men synes han ikke er like jevngod som en del andre regissører. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Se7en, The Game, Zodiac og Fight Club er alle filmer av ekstrem høy kvalitet. Panic Room er det lenge siden jeg så, men husker den som litt over midt på treet. Alien 3 og Benny Buttz er fadeser festet til film, og jeg velger å overse de når jeg tenker på Fincher. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Se7en, The Game, Zodiac og Fight Club er alle filmer av ekstrem høy kvalitet. QFT. Syns egentlig Alien 3 var ganske brukbar, bortsett fra at selve Alien'en så elendig ut. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Såvidt jeg husker Alien 3, men såvidt jeg skjønner prøvde han seg på en litt "annerledes" stil, som ikke helt gikk hjem hos fænsen. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Fight Club er uten tvil hans største og beste verk. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Meh. Ranker Se7en mye høyere. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Flott Guide! Fint å se at flere tar seg tid til disse guidene. Ellers så er Fincher en av mine favoritt regisører. Det jeg har sett: 1. Se7en (9.5) 2. Fight Club (9) 3. Zodiac (8) 4. Benjamin Button (7) Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Er ingen stor Fincher-fan selv, men helt klart interessant lesning likevel. Godt jobbet! 1. Zodiac 82% 2. Se7en 79% 3. Fight Club 78% Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Litt snodig å lage guide når man ikke har sett alle filmene, men men. Her har vi forøvrig den endelige fasiten: Alien3 - 7/10 Se7en - 10/10 The Game - 7/10 Fight Club - 9/10 Panic Room - 6/10 Zodiac - 5/10 The Curious Case of Benjamin Button - 7/10 Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Tar den, men hadde en liten skrivekløe og lyst etter å skrible ned noe. Noen kommentarer på selve skriveriet? Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Du sier at med Benny Buttz har Fincher skapt sin ultimate film. Allikevel får den 9/10, mens Se7en rasker med seg toppkarakteren. Sånn by the way. Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Wops, rimelig feil bruk av ordet. Tenkte mer på at Benny er det store verket til Fincher. Det er virkelig med denne han satser. Ambisiøs, småpretensiøs, legger seg på Oscar-linjen fra første stund, osv. Endret 12. mai 2009 av Angeleno Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Litt snodig å lage guide når man ikke har sett alle filmene, men men. Her har vi forøvrig den endelige fasiten: Alien3 - 7/10 Se7en - 10/10 The Game - 7/10 Fight Club - 9/10 Panic Room - 6/10 Zodiac - 5/10 The Curious Case of Benjamin Button - 7/10 Enig i at man kanskje burde ha sett alle filmene til Fincher før man lager en guide ja... særlig når man ikke har sett hans mildt talt omdiskuterte debut (Alien³)! Forøvrig vil jeg si at dette er fasiten; Alien3 - 4/10 Se7en - 10/10 The Game - 8/10 Fight Club - 10/10 Panic Room - 5/10 Zodiac - 6/10 The Curious Case of Benjamin Button - 8/10 Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hmm, vi er stort sett enige, vi. Jeg tror mye av grunnen til at jeg liker Alien3 er nostalgi. Første Alien-filmen jeg så + inspirasjon til mye morsom lek i skogen som guttunge = fremdeles en god filmopplevelse. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Good work, ikke sett denne før nå. Fight Club er hans beste mener jeg. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Workprint-utgaven av Alien3 er jo omtrent på høyde på de to første Alien-filmene i min bok (den opprinnelige utgaven er adskillig dårligere). Starter med et herlig tupp i ræva på Cameron, og holder en dyster og fin stemning hele veien gjennom. God film med et godt konsept, bare delvis ødelagt av dårlig CGI. Ellers er Seven, Fight Club og Zodiac gode filmer i min bok. Benji Button har jeg ikke sett, Panic Room og The Game er sånn passe bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå