Gå til innhold

Finner ikke disker ved installering

Anbefalte innlegg

Hjelp hjelp hjelp!

(visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette. Fant ikke noe mer passende sted).

Jeg har fire harddisker i maskinen min. 2 stk 320 GB SATA og 2 stk 500 GB SATA. Disse har vært satt opp av Datakjeden i noe slags RAID, slik at de to 320 GB-diskene har fått 640 GB plass, mens de to 500-diskene er satt med et annet slags RAID slik at størrelsen fortsatt er 500 GB, men ting skal gå raskere.

Nå ønsker jeg å formatere alle diskene mine, og fjerne alt som heter RAID. Vil altså ha 4 stykk disker.

På de to som utgjør 640 GB ligger det noe data som jeg ønsker. Derfor har jeg koblet de fra enn så lenge, slik at jeg skal kunne formatere og installere Windows på en av de andre diskene først, og deretter føre data over.

Men.... når jeg starter opp PCen fra CD-rom, og skal til å installere - så finner installasjonen ingen disker. Hva kan jeg gjøre med dette? Har det med jumperposisjoner og gjøre? De står nå i den tredje posisjonen alle sammen.

Dette ble rotete fortalt, men håper allikevel noen forstår problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen jumpere man skal røre på SATA disker.

RAID oppsettet begyner med innstillinger i BIOS. Diskkontrolleren har flere modus, vanlig og RAID. Når den står til RAID trenger man egne drivere under installasjon.

Du må altså inn i BIOS og slå av RAID.

Det kan være litt riskabelt å satse på overføring av data etter at du har installert på nytt, RAID'et kan bli utilgjengelig.

Du bør sjekke i Diskbehandling før du begynner. Er de to 320 GB diskene Dynamiske?

http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

PS: Den logiske plassen å poste er Lagringsmedier.

Lenke til kommentar

De to diskene som til sammen blir 640GB er satt opp til RADI-0. Dvs. for ytelse.

De andre diskene som er satt opp til å være 500GB er satt til RAID-1. Dvs. sikkerhet, ikke ytelse. (Men lesehastigheten vil bli bedre.

Grunnen til at du ikke finner diskene under installasjonen er at du må ha en driverdiskett til harddisk-kontrolleren. I oppstarten av instalalsjonen må du da trykke F6. (står nederst på skjermen i et kort øyeblikk).

Dette gjelder for XP. Windows Vissvass (Vista) vet jeg ikke hva det står.

Lenke til kommentar

OK.... takk for raske svar begge to. Det var bra!

Jeg får prøve å få data bort fra de to diskene da, ettersom de kan bli utilgjengelige. Problemet er bare at det ligger noen store filer på 15-20 giga der, og de får jeg ikke overført til eksterne disker på grunn av feil diskformat. Puh! Hva gjør jeg da tro?

Er vel kanskje mulig å endre formatet på en av de eksterne, men da blir vel all data på den borte?

Lenke til kommentar

RAID-1 settet kan du bryte uten å miste data. RAID-0 settet mister du all data på begge diskene om du tar vekk en disk.

Edit: Du kan også endre format fra FAT32 rtil NTFS uten å miste data.

convert D: /FS:NTFS

(D byttes ut med stasjonsbokstav for den eksterne disken du vil konvertere.)

Disken vil da bli ubrukelig med ting som PS3 og andre "ting" som ikke støtter NTFS.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ting tar tid, men nå har jeg fått konvertert eksterne disker, og lagt alt fra de interne harddiskene over på de.

Nå er jeg interessert i å få formatert diskene. Jeg har to scenarioer, og velger det som dere mener er enklest:

1)

Jeg fjerner alt av RAID-oppsett og får to stk 320GB-disker og 2 stk 500GB-disker.

2)

Jeg beholder RAID-oppsettet på de to 320GB-diskene.

Trenger nå litt hjelp til formatering. Installasjonen finner fortsatt ingen disker. Jeg forsøkte å trykke F6, men ingenting skjedde og installasjonen gikk videre.

Kan jeg nullstille alt ved å oppdatere BIOS kanskje? Hvordan gjøres det i så fall? Jeg har vært på nettsiden til EVGA og lastet ned en bi-fil som heter NF68-P33

Lenke til kommentar

NF68? Ikke ett 680i basert hovedkort du har er det vell?

I så fall ville jeg anbefalt deg å droppe alt som heter RAID, NVRAID er ikke pålitelig, fleksibelt ja, men ikke pålitelig.

Det du KAN vurdere er dog software RAID, jeg ville ha beholdt RAID 1 (Altså det som gjorde 2x 500Gb til 500Gb) for data som du ikke vil miste og ha kjørt 2x 320Gb diskene separat.

Dette RAIDet setter du dog opp i OS senere om du har OS som støtter dette, hvis ikke ville jeg ha droppet alt som heter for RAID (Du må ha XP Pro, eller en dyrere utgave av Vista for å få støtte for Dynamiske disker som kreves for software RAID.)

Software RAIDet vil være mer stabilt enn NVRAID, dog vil jeg mistenke at Windows varianten er en del tregere.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar :D

Det stemmer. Det er et 680i hovedkort jeg har. Jeg dropper gjerne alt som heter RAID jeg. Det gjør alt mye enklere. Og jeg har ikke spesielt my peiling på data. Tror du oppdatering av BIOS vil kunne fjerne alt tull, slik at jeg kan få formatert dævelskapen snart? :)

Lenke til kommentar

BIOS på 680i eller nForce til Intel plattformen burde holdes oppdatert på BIOS RELIGIØST!

Etter min mening som ellers er kjent blant folk her på forumet så kjenner jeg til jævelskapen disse hovedkortene kan stelle til og derfor stoler jeg ikke på disse kortene ett sekund.

Uansett, nok om det, flash og reset CMOS er hva jeg ville ha gjort, da får du koblet ut det som heter RAID...

Slå over til IDE modus i BIOS på kortet ditt under SATA mode (Bare dra på oppdagelsesferd i BIOS til du ser dette) også prøver du å installere.

Vær dog obs på at nå når du lager nye tabeller så slettes ALT som er på diskene som er sagt ovenfor, ABSOLUTT alt kommer til å ryke som var på diskene som stod i RAID.

Lenke til kommentar
flash og reset CMOS er hva jeg ville ha gjort, da får du koblet ut det som heter RAID...

Slå over til IDE modus i BIOS på kortet ditt under SATA mode (Bare dra på oppdagelsesferd i BIOS til du ser dette) også prøver du å installere.

OK.... er kortet så dårlig altså?

Skjønte ikke så mye av dette her, men jeg får google litt for å finne en enkel oppskrift. Hvis ikke du har noen raske tips :)

Lenke til kommentar

Jeg ville dog ventet med bios flash (da dette kan være risikabelt).

Bryte raid oppsettene gjør du enkelt ved å fjerne raid mode på kontrollerene i BIOS . Eventuelt resette hele BIOSn som 007CD nevner.

Deretter kopler du inn 1.stk disk med sata kabel og installerer windows.

De andre kopler du til senere (når windows installasjon er ferdig).

Lenke til kommentar

Trøbbelet fortsetter.

Tenkte jeg skulle gå inn i Utforsker å se om alle fire harddisker nå ble oppdaget før jeg formaterer. C-disken er grei (den ene 500GB-disken), for der ligger operativsystemet.

E-disken dukker opp, men når jeg klikker på den kommer det warningboks med at disken er utilgjengelig. De to andre diskene dukker ikke opp i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Her går det unna :wow:

Har du backet opp alt du trenger av data allerede...

De to diskene som "var" i raid-0 vil du ikke kunne lese noe ifra nå som du har disablet raid modus i biosen. Raid 1 funker ok siden hver disk er et speilbilde av den andre. Raid 0 derimot splitter data over to disker ,og volumene (partisjonene) på en slik er ikke tilgjengelig uten raid mode og raid driver loadet i OS.

Lenke til kommentar

OK.... høres bra ut. Da er det sikkert riktig.

Jada... har backet opp det jeg trenger, så jeg kan egentlig begynne å formatere C-disken og installere Windows på nytt. Men jeg ser fortsatt ingen disker når jeg kommer meg inn i installasjonsprogrammet. Puh.... noen ideer?

EDIT:

YES! Nå dukker samtlige disker opp i Windowsinstallasjonen. Men hvis jeg nå velger å installere Windows på for eksempel den ene 320-disken, vil de andre dukke opp i utforsker etterhvert da, eller er det noe jeg må gjøre først? De må kanskje formateres?

Alternativene nå er:

- Partisjon1 (dynamisk volum) 476938 MB

- Uten partisjoner 305243 MB

- C: Partisjon1 (ukjent) 305243 MB

- Partisjon1 (OS og Video) 476938 MB

EDIT2:

Jeg tok sjansen på å slette partisjonene på de tre første, så nå er det kun partisjon på den siste disken hvor OSet ligger

EDIT3: :)

Tror jammen meg jeg har fått det til. Takk for all god hjelp! :woot:

Endret av tomarild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...