Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

kompetanse innebærer jo også å ha forutsetninger om hva som kan skje

Det har de ikke tatt høvde for i denne saken når valget skulle foretaes

Det finnes jo grenser for hva man kan ta i betraktning og forutse. Det er utvilsomt at de har vært svært grundige når det gjelder maskinell kvalitet og ytelse, men om dette viser seg å bli et problem så er det helt klart et spørsmålstegn. Min personlige mening er at dette kommer til å løse seg til slutt da det i utgangspunktet ikke er i USA sin fulle interesse å skape slike problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kompetanse innebærer jo også å ha forutsetninger om hva som kan skje

Det har de ikke tatt høvde for i denne saken når valget skulle foretaes

 

jeg snakker selvfølgelig om politikerne og de som skulle hjelpe dem med valget

Joda, men det er jo faktisk begrenset i hvor stor grad det er mulig å spå fremtiden. Du bruker jo selv ordet forutsetninger her, og det avhenger jo også av hva slags informasjon man har blitt gitt. Reaksjonsmønsteret hos Forsvaret og norske politikere synes jeg gir et tydelig inntrykk av at man har fått null indikasjoner på at amerikanerne skulle foreta denne beslutningen.

 

Videre kunne jo dette like gjerne skjedd med et hvilket som helst annet jagerfly man evt. måtte ha valgt.

 

Det andre virker lit merkelig når opplæringen blir mindre tilgjengelig

Det andre? Hva i innlegget er det du sikter til nå?

 

Edit: Jeg tror ellers, i likhet med Vice, at dette kommer til å løse seg. Man kan jo lure på om amerikanerne gjør dette for å presse opp prisen på utdanningen ettersom økonomi er deres argument.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Edit: Jeg tror ellers, i likhet med Vice, at dette kommer til å løse seg. Man kan jo lure på om amerikanerne gjør dette for å presse opp prisen på utdanningen ettersom økonomi er deres argument.

 

Det skyldes blant annet at USA legger ned flybaser og overfører utdanningen til andre avdelinger, som ANG Tuscon. Da blir det mer press på kvotene.

 

Såkalt Sequester har ført til en kraftig reduksjon i enkelte budsjettposter til det amerikanske forsvaret. Bla. står mange skvadroner i øyeblikket på bakken. For eksempel har oppvisningsteamet Thunderbirds nettopp fått anlending til å fly litt for å holde pilotferdighetene ved like.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

jeg er klar over at man ikke kunne vite at amerikaneren ville finne på noe slikt

men så må man være såpass oppegående at man har tatt l høyde for det

hvor skal man ellers trene hvis det ikke er andre muligheter

 

Med det andre så menr jeg bare at at det virket lit rart at amerikanerne reduserte muligheten for pilottrening med f35 , slik det virket som i følge artikkelen

Lenke til kommentar

Med det andre så menr jeg bare at at det virket lit rart at amerikanerne reduserte muligheten for pilottrening med f35 , slik det virket som i følge artikkelen

 

Selve F-35 utdanningen blir separat og påvirkes ikke direkte av de kuttene som har skjedd ved basen i Tucson. Det som kan skje, om man ikke finner en løsning, er imidlertid at det kan bli manko på kvalifiserte F-16 piloter under overgangen fra F-26 til F-35. Det kan forstyrre planen som er lagt opp, noe som først og fremst går utover ambisjonsnivået til Luftforsvaret.

 

Men man har tro på at dette løser seg på en eller annen måte. Det var en lignende situasjon i fjor, som gikk i orden da Norge overtok kvoten til andre land som ikke benyttet sin. Dessuten jobbes det med andre alternativer f.eks. å samarbeide med andre land, som Nederland. De har sine egne F-16-fly for utdanning i Tucson. Bla. er de i ferd med å avvikle en F-16 skvadron og kan kanskje ha kapasitet å låne ut.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

jeg er klar over at man ikke kunne vite at amerikaneren ville finne på noe slikt

men så må man være såpass oppegående at man har tatt l høyde for det

hvor skal man ellers trene hvis det ikke er andre muligheter

Men det du skriver her ville jo ikke ha noen innvirkning på valget av flytype siden det ville vært et usikkerhetsmoment samme hvilket fly man gikk for.

Lenke til kommentar

Selve F-35 utdanningen blir separat og påvirkes ikke direkte av de kuttene som har skjedd ved basen i Tucson. Det som kan skje, om man ikke finner en løsning, er imidlertid at det kan bli manko på kvalifiserte F-16 piloter under overgangen fra F-26 til F-35. Det kan forstyrre planen som er lagt opp, noe som først og fremst går utover ambisjonsnivået til Luftforsvaret.

 

Men man har tro på at dette løser seg på en eller annen måte. Det var en lignende situasjon i fjor, som gikk i orden da Norge overtok kvoten til andre land som ikke benyttet sin. Dessuten jobbes det med andre alternativer f.eks. å samarbeide med andre land, som Nederland. De har sine egne F-16-fly for utdanning i Tucson. Bla. er de i ferd med å avvikle en F-16 skvadron og kan kanskje ha kapasitet å låne ut.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Har jeg forstått dette riktig: Problemet blir at vi får manko på F-16 piloter fordi vi ikke får utdannet nye, og de vi har da må videreutdannes til F-35? Hva med de pilotene som får den grunnleggende jagerpilotutdannelsen? Er det slik at de må innom F-16 før man kan konvertere dem til F-35?

Lenke til kommentar

Det du innledningsvis skrev her var dette:

For min del har jeg begynt å lure på om de som skulle ta denne avgjørelsen har/hadde god nok kompetanse til det

Her henviser du jo til avgjørelsen om valget av fly, altså at evt. manko på piloter og valget av F-35 henger sammen. Gjør du plutselig ikke det lenger? For nå ser det ut til at din påstand er at det vitner om inkompetanse at man ikke har hatt reserveplaner for pilotutdannelsen, uavhengig av valget av F-35?

Lenke til kommentar

Det du innledningsvis skrev her var dette:

 

Her henviser du jo til avgjørelsen om valget av fly, altså at evt. manko på piloter og valget av F-35 henger sammen. Gjør du plutselig ikke det lenger? For nå ser det ut til at din påstand er at det vitner om inkompetanse at man ikke har hatt reserveplaner for pilotutdannelsen, uavhengig av valget av F-35?

å, det var det du siktet til

 

Her reagerte jeg på ting de tilsynelatende ikke hadde tenkt på når valget av fly skulle foretaes .

politikerne har jo trodd at det var en selvfølge at også USA skulle stå for uttagningen av pilotene også

Det tar ikke jeg som noen selvfølge

 

Når man så slår dette samme med alt de andre som har vær skrevet og sagt om fly valget så har jeg virkelig lurt på om politikerne og rådgiveren viste hva de holdt på med

Lenke til kommentar

Har jeg forstått dette riktig: Problemet blir at vi får manko på F-16 piloter fordi vi ikke får utdannet nye, og de vi har da må videreutdannes til F-35? Hva med de pilotene som får den grunnleggende jagerpilotutdannelsen? Er det slik at de må innom F-16 før man kan konvertere dem til F-35?

 

Det er enda ikke avgjort, man ser på ulike løsninger. Man kan lure på om det egentlig blir nødvendig å konvertere nye piloter til F-16 først, da simulatorene er veldig gode. I dag skjer grunnutdanningen ved Sheperd AFB i Texas (ENJJPT). Der har vi seks plasser, som vanlig. Spørmålet nå blir hvor vi skal sende disse videre om vi ikke klarer å få flere kvoter ved ANG Tucson.

 

Et alternativ som også er på bordet er å tilføre ressurser til Tucson. I ytterste konsekvens kan man også gjøre konverteringen her hjemme, slik det var inntil 1997. Men dette er kostbart og vil gjøre et kraftig innhugg i en begrenset flytimeproduksjon. Det vil altså gå utover den operative treningen og det vil man jo helst ungå. Selv med ekstra tilførsel av budsjettmidler blir dette vanskelig da det er en begrensning i personell og flygedyktige maskiner.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Takk for svar. Vet du om hvordan dette stiller seg for de andre landene som vurderer/har valgt F-35?

 

Utdanning av F-35 piloter vil i hovedsak skje på basene Eglin og Luke, så det skal i utgangspunktet ikke ha noe å for si disse. Luftforsvaret bekrefter forøvrig at andre land også er rammet av kuttene ved Tucson, uten at jeg kjenner deltaljer.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Utdanning av F-35 piloter vil i hovedsak skje på basene Eglin og Luke, så det skal i utgangspunktet ikke ha noe å for si disse. Luftforsvaret bekrefter forøvrig at andre land også er rammet av kuttene ved Tucson, uten at jeg kjenner deltaljer.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Har jeg misforstått eller er det snakk om en spesiell del av utdanningen som kuttes, og ikke hele utdanningen i seg selv? Altså at vi fortsatt vil ha piloter men deler av utdanningen kan bli mer problematisk?

Lenke til kommentar

Har jeg misforstått eller er det snakk om en spesiell del av utdanningen som kuttes, og ikke hele utdanningen i seg selv? Altså at vi fortsatt vil ha piloter men deler av utdanningen kan bli mer problematisk?

 

Ja grunnutdanningen på ca. et år er uberørt. Etter det må pilotene lære å fly F-16, noe som tar ca. 6 måneder. Så det er utfordringen nå, hva man skal gjøre med de fire pilotene som ikke får plass (i hvert fall ikke enda) ved basen Tucson. Men som nevnt ser man på flere alternativer, så en eller annen løsning blir det nok selv om det optimale er å samle alt i Tucson slik det har vært de siste årene.

 

Vil også påpeke at dette gjelder kullet i 2014. Hvert år forhandles det om disse plassene, så det kan gjerne endre seg for neste kull uten at det er dermed sagt. Budsjettkuttene i USA er omfattende, så dette vil nok får ringvirkninger i flere år fremover.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Dette minner meg om hvordan utdanning funger i Norge

Altså første nivå/år/periode får alle plass , men videre utdanning de påfølgende perioder blir trangere å komme gjennom.

Hva er poenget med det egentlig ( Du trenger bare å svare for fly utdanningen) ?

 

Dette er jo ikke en normal situasjon, men er en følge av budsjettkutt i USA. Konsekvensene kan på sikt bli, om man ikke finner andre løsninger, at man får visse utfordringer når man skal fase inn F-35. Det er lagt opp til en smidig overgang fra F-16 og da skal det ikke så mye til for at kabalen ikke går helt opp. Dvs. at kostnader begynner å løpe.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå vil forsvarsministeren ha en gjennomgang av hele prosessen med valg av baser for kampflyene

Likevel hevdes det at det ikke blir noen endringer i vedtaket

 

Hvis de mener at alt er i orden hvorfor skal man da ha en gjennomgang ?

Og hvis noe er mistenkelig og muligens feil hvorfor skal de da opprettholde vedtaket slik det er ?

Lenke til kommentar

Etter å ha skumlest den omtalte talen, ser denne tolkningen ganske riktig ut i mine øyne:

Sigurd Myrvoll, tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Bodø Hovedflystasjon, sier at han tror signalene fra statsråden betyr en ny runde på valg av framskutt base.

- Det var politisk enighet om å velge Ørland som ny hovedbase. Men - det var politisk uenighet om Bodø eller Evenes skulle velges som framskutt base. Jeg tro det er dette hun mener, sier Myrvoll til an.no.

 

http://www.an.no/nyheter/article7085239.ece

 

Hele talen finnes her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/aktuelt/taler_artikler/ministeren/taler-og-artikler-av-forsvarsminister-in/2014/-et-apnere-forsvar--en-mer-barekraftig-f.html?id=748832

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...