Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

• JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

• Ja
      264
    • Nei
      142
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

• Ja
      317
    • Nei
      102
      44

Anbefalte innlegg

nå ser jeg av et innlegg i lokalavisen at det var en som her lest i adresseavisen at Bjugn og Ørland har ekstrem dårlig økonomi.

Da må jo staten trå til for hjelpe dem hvis de skal ha flybasen der

Bodø får jo ingen ting til tros for kostnadene ved opprydningen.

Man si hva man vill likevel så er det mye ( også i andre sammenhenger ) at det er betydelig enklere å bevilge støttepenger til stedene i sør en de i nord.

Ikke virker det direkte rettferdig heller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei vell , men i Bodø og de andre sivile flyplassene må kommunene være med på å drifte ?

Selv kostnaden forsvaret har påføre kommunene ved nedleggelser blir overlatt til kommuner og fylker ?

Det synes jeg aldeles lite om

Nå vet jeg jo ikke hvordan forsvaret ble tildelt de plassene de har , men de har neppe betalt så mye for det

Da burde staten være med på hjelpe til økonomisk i omstillingsfasen

Såpass må man forlange

Lenke til kommentar

Nei vell , men i Bodø og de andre sivile flyplassene må kommunene være med på å drifte ?

Selv kostnaden forsvaret har påføre kommunene ved nedleggelser blir overlatt til kommuner og fylker ?

Det synes jeg aldeles lite om

Nå vet jeg jo ikke hvordan forsvaret ble tildelt de plassene de har , men de har neppe betalt så mye for det

Da burde staten være med på hjelpe til økonomisk i omstillingsfasen

Såpass må man forlange

Avinor drifter omtrent alle flyplasser i Norge. Det er så vidt jeg vet bare Torp som er i privat eienskap.

Så i grunn blir bare regningen overført til en annen statlig etat hvis det i det hele tatt blir en ekstra regning til den daglige driften av flyplassen i forbindelse med en flytting av den militære delen.

Lenke til kommentar

Paradokset er at forsvaret skal spare penger på bekostning av kommuner som sliter økonomisk.

jeg vil kalle det for ansvarsfraskrivelse.

Det er altså takken for at de har vær her i sa mange år

Den nye brua i Bodø er vel ikke akkurat gratis?

Og når ble forsvarets oppgave å støtte kommunene økonomisk der det måtte trenges?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Og når ble forsvarets oppgave å støtte kommunene økonomisk der det måtte trenges?

Ikke nødvendigvis forsvaret men staten eller etater under staten

jeg ser virkelig ikke logikken i at en etat skal "ta seg til rette " og så bare stikke av fra kostnaden når de legger ned.

Er det en privat aktør som gjør det samme så risikerer den bøter

jeg vet heller ikke hva der synes om alle oppdrettsanleggene som ligger øde og forlatt uten at det er ryddet opp

Der er det sjelden midler igjen til rydde opp.

Er det slik dere vil at forsvaret skal oppføre seg ?

Lenke til kommentar

Hva har brua med saken å gjøre ?

Alle bilister må betale bompenger , samt at noen smuler av de bilavgiftene som er betalt inn blir brukt der

Dette er også en del av et større prosjekt som går på få til en skikkelig infrastruktur på veien inn til byen

Forsvaret har i en årrekke genert inntekter til Bodø kommune.

Nå forsvinner noe av dette inntektsgrunnlaget.

I stedet etterlater de en del bygningsmasse som ikke kan selges . som kanskje må rives

Hvis de må rives er det jo rent tap

De bygningene som kan selges vil jo bar gi kortsiktige inntekter

I tillegg har AP ( som hadde hovedtyngden i foregi kommunestyre) presset på for bruke mye penger det kostbare kulturkvartalet som flesteparten av innbyggerne mente ble for dyrt

Merk at dette er de samme partiene som ville flytte flyene til Trøndelag.

selv om det er to sker som strengt tat ikke har med hverandre å gjøre så er det lir pussig at AP nasjonalt vil gjør tiltak som får en kommune til tape inntekter , mens AP lokalt vil bruke mere penger en man egentlig har økonomi til.

Altså først gjøres det tiltak som gjør at kommunen taper penger om noen år , også bruker de mere penger en man har .

Hvor er logikken hen ?

Lenke til kommentar

Jeg har lurt lit på dem med været rund Ørland.

Har man virkelig tatt god nok hensyn til det ?

jeg leste i dag i papirutgaven av lokal avisen at det var en som stile spørsmålstegn ved geografikunnskapen til Bart Eide , når han påstår at Ørland får et øvingsområde på størrelse med hele sentral Europa.

Øvingsområder er jo områder der det ikke er noen trafikk.

Det har mest av i nord - Norge og -Sverige

Lenke til kommentar

Etter noen år finner regjeringen ut at kampfly valget og det tilhørende basevalget ikke var så lurt likevel

Da finner man også ut at man trenger betydelig flere fly her nord en de 2-3 som var antydet .

Selv om man også har antydet at 2-3 fly bare var et forslag så vil jeg påstå at man trenger minst 10 fly her nord , kanskje så mye som 1/3 av alle flyene

Paradokset her er at Bodø har 2/3 av F16 mens Ørland har 1/3

Lenke til kommentar

Det der er absolutt ikke bra nei. Hvordan stiller dette seg for andre land som feks. Danmark (mener å huske de også har valgt F35)?

Man kan si hva man vil

For min del har jeg begynt å lure på om de som skulle ta denne avgjørelsen har/hadde god nok kompetanse til det

Det samme gjelder base valget

Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil

For min del har jeg begynt å lure på om de som skulle ta denne avgjørelsen har/hadde god nok kompetanse til det

Hæ? Valget ble jo tatt lenge før dette problemet oppsto!
Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil

Hvordan var det et svar på det jeg spurte om? At du er skeptisk er vel ikke akkurat noen nyhet, men jeg lurer på hvordan du mener at denne siste saken henger sammen med dårlig kompetanse hos nordmennene?

For å ta litt info fra et annet forum:

Den delen av utdanningen som kuttes er den mest spesialiserte delen, den såkalte konverteringen til F-16 (senere F-35). Elevene har da først gjennomgått en grunnleggende jagerpilotutdannelse, og her er antallet plasser ikke kuttet. Kuttet rammer således ikke i særlig grad antallet F-16 piloter (siden vi allerede har en god del av dem), og vi kommer ikke til å stå uten jagerpiloter slik media umiddelbart kan gi inntrykk av, men det gjør overgangen fra F-16 til F-35 vanskeligere. Norske myndigheter jobber fortsatt med å få amerikanerne til å snu dette vedtaket. En mulighet, om ikke ideell, er at man fører konverteringen tilbake til Norge, slik vi hadde på F-16 frem til -97. At konverteringen blir gjort i USA egentlig var ment som en midlertidig ordning frem til 2000, men man har altså valgt å videreføre denne.

Personlig lurer jeg veldig på hva amerikanerne tenker. Når de kutter utdanningsplassene til en flytype de gjerne vil selge, gjør de også flyet mindre attraktivt å kjøpe. Skulle tro det ville være mer lønnsomt for dem totalt sett å heller øke antallet plasser og evt. skru opp prisen på utdanningen (ettersom kostnad er argumentet de bruker). Vil tro Norge mfl. er villige til å betale en del mer kontra å tilbakeføre konverteringen lokalt (jeg vil tro det totalt sett blir dyrere for Norge og kvaliteten på utdannelsen blir dårligere).

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

kompetanse innebærer jo også å ha forutsetninger om hva som kan skje

Det har de ikke tatt høvde for i denne saken når valget skulle foretaes

jeg snakker selvfølgelig om politikerne og de som skulle hjelpe dem med valget

Det andre virker lit merkelig når opplæringen blir mindre tilgjengelig

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...