Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mener virkelig at jeg skal gå igjennom 430 artikler for å finne kildene for dine påstander?! Hvordan hadde du reagert hvis jeg gjorde det samme? Makan til latskap...

alternativet var jo at jeg måtte plukke ut de samme artiklene og linket dem til deg en for en .

Er det noe bedre .

Nå er ikke riktig alle artiklene om kampflysaken så du treinger ikke å lese mere ca 10-20 en de første

hvis jeg får tid så får jeg da heller linke til de ca 20 artiklene jeg mer er aktuell

Lenke til kommentar

jeg får gjøre det likevel.

http://www.an.no/nyh...icle6719037.ece

http://www.an.no/nyh...icle6697384.ece

http://www.an.no/nyh...icle6696609.ece

http://www.an.no/nyh...icle6668130.ece

http://www.an.no/nyh...icle6610184.ece

http://www.an.no/nyh...icle6588918.ece

http://www.an.no/nyh...icle6566170.ece

 

Frem og tilbake er 3 ganger så langt.

Her virker det som om de skulle flytte F16 til Ørland før rullebanen var klar for f35, noe som da vill medføre at F16 måtte tilbake til Bodø før så tilbake til Ørland igjen etter utbygningen

http://www.an.no/nyh...icle6550361.ece

 

http://www.an.no/nyh...icle6550361.ece

http://www.an.no/nyheter/article6533672.ece

http://www.an.no/nyheter/article6267142.ece

 

Her er det en del snakk om hvem som blir med på flyttelasset.

Det et argument det virker som de tar feil av .

Denne gangren blir ikke så mange med

http://www.an.no/nyheter/article6109376.ece

http://www.an.no/nyheter/article6107351.ece

http://www.an.no/nyheter/article6090533.ece

http://www.an.no/nyheter/article6075846.ece

 

Under forhandlingene så virket det som AP ville tvinge gjennom sitt valg uten engang å diskuter det med de andre partiene

Da kan det virke som om det valget var tatt intern i AP

 

så min konklusjon er at forhandlingene ikke har gått helt redelig for seg hele tiden

Er da Bodø utsatt for skitten behandling ?

 

Eller var politikerne virkelig klar over hva de holdt på med ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå begynner det å linke noe, men jeg savner dine argumenter for hva du vil frem til med disse kildene. Én av dem er ikke relatert til valget av base, men handler om det sivil-militære samarbeidet (politiets nærhet til FOH). Én handler om den russiske opprustingen i nord, og én link får jeg ikke til å fungere. De øvrige fire ser først og fremst ut til å handle om personalet som ikke ønsker å være med på flyttelasset, og du viser jo her selv til Diesens uttalelser der han mener at situasjonen ikke vil være kritisk på sikt.

 

Frem og tilbake er 3 ganger så langt.

Her virker det som om de skulle flytte F16 til Ørland før rullebanen var klar for f35, noe som da vill medføre at F16 måtte tilbake til Bodø før så tilbake til Ørland igjen etter utbygningen

http://www.an.no/nyh...icle6550361.ece

 

http://www.an.no/nyh...icle6550361.ece

http://www.an.no/nyh...icle6533672.ece

http://www.an.no/nyh...icle6267142.ece

Men dette er jo ikke relatert til selve valget av hovedflybase og fremskutt base, men heller til hvordan man avvikler driften i Bodø kombinert med utfasingen av F16. Og ja, her har det vært en del frem og tilbake, men dette har også vært en annen prosess enn selve valget av fremtidige baser.

 

Her er det en del snakk om hvem som blir med på flyttelasset.

Det et argument det virker som de tar feil av .

Denne gangren blir ikke så mange med

http://www.an.no/nyh...icle6109376.ece

http://www.an.no/nyh...icle6107351.ece

http://www.an.no/nyh...icle6090533.ece

http://www.an.no/nyh...icle6075846.ece

 

Under forhandlingene så virket det som AP ville tvinge gjennom sitt valg uten engang å diskuter det med de andre partiene

Da kan det virke som om det valget var tatt intern i AP

 

så min konklusjon er at forhandlingene ikke har gått helt redelig for seg hele tiden

Er da Bodø utsatt for skitten behandling ?

 

Eller var politikerne virkelig klar over hva de holdt på med ?

Det står vel ganske sort på hvitt der at det har vært uenighet mellom opposisjonen og regjeringen. Det er vel ikke akkurat uvanlig, og heller ikke så spesielt at opposisjonspartiene vil klage over å ikke bli hørt av en flertallsregjering. Men det er jo også verdt å merke seg at samtlige av partiene på Stortinget, med unntak av FrP, har gått inn for Ørlandet som hovedflybase. Høyre har dog på sin side gått inn for Bodø som fremskutt base, på bekostning av Evenes.

 

Videre så finner jeg ikke holdepunkt for påstandene dine om at Bodø er blitt utsatt for skittent spill eller at politikerne fra nord er blitt holdt utenfor lyset. At det på sin side har vært en vanskelig prosess for Ap i Bodø og Nordland tviler jeg ikke på - de har jo vært revet mellom Ap sentralt og lokale interesser. Men slik er nå en gang politikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var noen linker du mener ikke er relevant .

Jo de er relevant for det har med konsekvensen av plasseringen av basen . spesielt når Russland ruster opp

 

En skulle handle om konsekvensen av at teknikerne nekter å flytte

 

En skulle handel om hvor seriøse de er når det haster å flytte F16 til Ørland , for så måtte flytte de tilbake mens rullebanen blir forlenget ( har har de ombestemt seg )

 

Forøvrig så er disen på kollisjonskurs med det tekniske personalet i Bodø om hva som er viktig å ta hensyn til.

 

En av linken skulle også dokumentere hvordan lokalpolitikerne ble overhøvlet

Hvordan valget var tatt før man skulle ut i forhandlinger

 

Hvilken link er du ikke får til å virke ?

Alle fungerer hos meg

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det var noen linker du mener ikke er relevant .

Jo de er relevant for det har med konsekvensen av plasseringen av basen . spesielt når Russland ruster opp

Begge to? Hvordan mener du diskusjonen om det sivil-militære samarbeidet er relevant for denne debatten?

 

Russerne ruster opp ja, det er på sin side mer relevant. Men det er allikevel ikke noe stort argument for Bodø all den gang vi vil ha Evenes som fremskutt base. Denne ligger nærmere nordområdene enn Bodø. Og før du overhodet gjentar argumentet: Nei, det er ikke slik at det kun vil være 2 fly der til å møte russerne ved en evt. konflikt.

 

Men si det skulle komme til en konflikt: Ville du føle deg trygg som nabo til en hovedflybase, slik situasjonen i Bodø ville bli?

 

En skulle handle om konsekvensen av at teknikerne nekter å flytte

 

En skulle handel om hvor seriøse de er når det haster å flytte F16 til Ørland , for så måtte flytte de tilbake mens rullebanen blir forlenget ( har har de ombestemt seg )

 

Forøvrig så er disen på kollisjonskurs med det tekniske personalet i Bodø om hva som er viktig å ta hensyn til.

Det at teknikerne slutter er vel heller en faktor for den videre driften av F16 fra Bodø enn for innfasingen av F35 og driften av Ørlandet + Evenes. Og det er vel noe av bakgrunnen for at man ønsker å fortsette å drifte F16 fra Bodø frem til F35 fases inn - altså saken hvor de har ombestemt seg. Mange av de karene er vel i eller nærmere seg pensjonalder når F35 skal fases inn uannsett. Diesen poengterer jo også at det på lang sikt trolig vil ha lite å si pga. nyutdanning av teknikere - disse vil i mindre grad ha sterke bånd til Bodø. At man ombestemmer seg mtp. utfasingsprosessen av F16 og nedleggelsen av Bodø er jo, som jeg har nevnt, en sak litt på siden av selve valget av hovedflybase og fremskutt base.

 

En av linken skulle også dokumentere hvordan lokalpolitikerne ble overhøvlet

Hvordan valget var tatt før man skulle ut i forhandlinger

Jeg ser ikke helt hvordan du finner grunnlag for å hevde at lokalpolitikerne ble overhøvlet? Det som blir sagt er at lokalpolitikerne i Bodø sov i timen og ikke kjente sin besøkelsestid mtp. innspill i prosessen. Så kan man selvsagt stille spørsmålstegn i retroperspektiv til hvorvidt det ville gjort noen forskjell for prosessen - men det er uannsett langt mellom "sove i timen" og "bli overhøvlet". Ellers er det jo en kjensgjerning at lokalpolitikere vil ha forholdsvis liten innflytelse i saker som handler om nasjonal sikkerhet. I mine øyne er det ikke negativt ettersom forsvarspolitikk ikke bør være lokalpolitikk.

 

Hvilken link er du ikke får til å virke ?

Alle fungerer hos meg

Fungerer nå. Var saken om ordføreren i Narvik sin frykt for omkamp og kritikk av utsettelsen av kampflybasen på Evenes jeg ikke fikk opp.

 

Edit: Ellers så fremhever også en av artiklene dine et poeng jeg har tatt opp flere ganger før. Bodø er en by i stor vekst, en vekst som i liten grad knytter seg til Forsvarets virksomhet i byen. Det må da være et poeng at Forsvarets flytting faktisk vil frigjøre eiendommer som byen trenger til videre vekst. Ja, det forsvinner noen årsverk knyttet til Forsvaret, men man skal ikke glemme at effekten av dette vil dempes av at det blir flere årsverk knyttet til FOH. Det ser jo heller ikke ut til at de årsverkene som forsvinner med kampflyene er særlig vanskelige å få dekket opp gjennom sivile stillinger - mao. er det ikke snakk om en stor reduksjon av årsverk i Bodø. Jeg klarer følgelig ikke helt å se hva Bodø taper med at kampflyene forsvinner fra byen.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Sivil militært arbeid går mest på samarbeid mellom det militære og det sivile.

da er man inne på hvorvidt de som jobber i militæret forsatt kan jobbe der uten at det går ut over familien .

Man må huske på at det tekniske personellet i Bodø er etablert der

Ørland har ikke eller har få sivile jobber til resten av familien

Man forventer også at forsvaret for engangs skyld faktisk tar familiehyggen

 

Men si det skulle komme til en konflikt: Ville du føle deg trygg som nabo til en hovedflybase, slik situasjonen i Bodø ville bli?

jeg vil føle meg trygg når flyene er i nærheten , slik at man slipper å vente på dem hvis det blir angrep og sener kamper

 

 

Det at teknikerne slutter er vel heller en faktor for den videre driften av F16 fra Bodø enn for innfasingen av F35 og driften av Ørlandet + Evenes. Og det er vel noe av bakgrunnen for at man ønsker å fortsette å drifte F16 fra Bodø frem til F35 fases inn - altså saken hvor de har ombestemt seg. Mange av de karene er vel i eller nærmere seg pensjonalder når F35 skal fases inn uannsett. Diesen poengterer jo også at det på lang sikt trolig vil ha lite å si pga. nyutdanning av teknikere - disse vil i mindre grad ha sterke bånd til Bodø. At man ombestemmer seg mtp. utfasingsprosessen av F16 og nedleggelsen av Bodø er jo, som jeg har nevnt, en sak litt på siden av selve valget av hovedflybase og fremskutt base.

 

Poenget var jo at teknikerne skulle forsette å jobbe på F35 , ihvertfall de som ikke er pensjonister da

Men det går ikke på grunn av familiære grunner

Da må fly-forsvaret begynne helt fra grunnen av og bruke 4-5 år ( jeg vet ikke eksakt hvor mange år det tar ) til å utdanne nye teknikere. Det vil holde hardt

 

Bodø har jo den fordelen at infrastrukturen ( fly, jernbane og båt ) er bedre utbygg en noen av de andre byen lenger nord .

Hvorfor betyr det ikke noe ?

 

Jeg ser ikke helt hvordan du finner grunnlag for å hevde at lokalpolitikerne ble overhøvlet? Det som blir sagt er at lokalpolitikerne i Bodø sov i timen og ikke kjente sin besøkelsestid mtp. innspill i prosessen. Så kan man selvsagt stille spørsmålstegn i retroperspektiv til hvorvidt det ville gjort noen forskjell for prosessen - men det er uannsett langt mellom "sove i timen" og "bli overhøvlet". Ellers er det jo en kjensgjerning at lokalpolitikere vil ha forholdsvis liten innflytelse i saker som handler om nasjonal sikkerhet. I mine øyne er det ikke negativt ettersom forsvarspolitikk ikke bør være lokalpolitikk.

 

Noen hevder at de sov i timen andre hevder de ble overkjør , altså at alt var bestem uten forhandlinger

Her var det også hevdet at noe var kjøpt og betalt. Det husker jeg ikke om det kom frem i artikkelen jeg har linket

 

 

Ellers så fremhever også en av artiklene dine et poeng jeg har tatt opp flere ganger før. Bodø er en by i stor vekst, en vekst som i liten grad knytter seg til Forsvarets virksomhet i byen. Det må da være et poeng at Forsvarets flytting faktisk vil frigjøre eiendommer som byen trenger til videre vekst. Ja, det forsvinner noen årsverk knyttet til Forsvaret, men man skal ikke glemme at effekten av dette vil dempes av at det blir flere årsverk knyttet til FOH. Det ser jo heller ikke ut til at de årsverkene som forsvinner med kampflyene er særlig vanskelige å få dekket opp gjennom sivile stillinger - mao. er det ikke snakk om en stor reduksjon av årsverk i Bodø. Jeg klarer følgelig ikke helt å se hva Bodø taper med at kampflyene forsvinner fra byen.

 

Du må ikke glemme at forsvare også setterigjen mange byggverk Bodø ikke har nytte av

Som bare tar opp plass

Kostnaden ved å fjerne dem vil du altså overlate til en komne som sliter økonomisk

( her vil forvaret sin andel ha en del å si )

Å bruke argumenter om at alle andre har de slik er ikke argument lenger , ikke i 2013

Lenke til kommentar

Sivil militært arbeid går mest på samarbeid mellom det militære og det sivile.

da er man inne på hvorvidt de som jobber i militæret forsatt kan jobbe der uten at det går ut over familien.

Har du overhodet lest den artikkelen du linket til? Det den problematiserer er hvorvidt omstruktureringen av politiet vil medføre at det blir for stor avstand mellom dem og Forsvarets Opreative Hovedkvarter, hvilket vil være til hinder for det sivil-militære samarbeidet. Hvis du ikke har fått det med deg så skal faktisk FOH på Reitan tilføres flere stillinger. Forklar meg hvordan dette er relevant ift. kampflybasen i Bodø.

 

Man må huske på at det tekniske personellet i Bodø er etablert der

Ørland har ikke eller har få sivile jobber til resten av familien

Man forventer også at forsvaret for engangs skyld faktisk tar familiehyggen

 

Poenget var jo at teknikerne skulle forsette å jobbe på F35 , ihvertfall de som ikke er pensjonister da

Men det går ikke på grunn av familiære grunner

Da må fly-forsvaret begynne helt fra grunnen av og bruke 4-5 år ( jeg vet ikke eksakt hvor mange år det tar ) til å utdanne nye teknikere. Det vil holde hardt

Hvis du leser de utredningene som er gjort mtp. lokaliseringsalternativene, ser du at dette er noe man har tatt med i beregningen. Der står det faktisk sort på hvitt at man regner med en stor andel av det tekniske personellet ikke vil flytte fra Bodø til Ørlandet. For å sitere:

Med hensyn til personell og kompetansemessige forhold vurderes alternativet som tilfredsstillende, selv om det kan forventes noe kompetansetap i en overgangsperiode.
www.regjeringen.no/upload/FD/Høringsdokumenter/Kampflybasevalg_hoeringsrapport.pdf

Siden du tydeligvis også er så opptatt av personal- og lokalpolitikken, så bør det jo også nevnes at man regner med at det vil være en katastrofe for næringslivet på Ørlandet dersom Forsvaret forsvinner derfra. Motsatt ser man jo at det er et godt tilbud på det sivile markedet for de som mister jobben i Bodø.

 

jeg vil føle meg trygg når flyene er i nærheten , slik at man slipper å vente på dem hvis det blir angrep og sener kamper

Jaha, du vil føle deg trygg med å bo i nærheten av et av de målene som trolig vil bli første prioritet for fiendtlige angrep med fly og kryssermissiler? Du har stor tiltro til fiendens presisjon skjønner jeg...

 

Bodø har jo den fordelen at infrastrukturen ( fly, jernbane og båt ) er bedre utbygg en noen av de andre byen lenger nord .

Hvorfor betyr det ikke noe ?

At den er bedre i Bodø vil jo ikke bety så mye hvis man vurderer den som tilstrekkelig de andre stedene. Men et aspekt som kommer frem i kartleggingen (samme link som over), motsatt det du sier, er at man vurderer at Bodø har betydelige problemer på dette området pga. den store andelen sivil luftfart i området. Dette vil sette begrensninger for Forsvarets operasjoner, og man regner også med at den sivile aktiviteten vil fortsette å øke. Det høres jo ikke akkurat usannsynlig ut mtp. at det er en by i vekst.

 

Noen hevder at de sov i timen andre hevder de ble overkjør , altså at alt var bestem uten forhandlinger

Her var det også hevdet at noe var kjøpt og betalt. Det husker jeg ikke om det kom frem i artikkelen jeg har linket

Det kommer ikke frem, så her må du nok lete etter noen kilder. Men igjen: Samtlige partier på Stortinget, unntatt FrP, gikk inn for Ørlandet som hovedflybase. I tillegg mener Høyre at Bodø bør være fremskutt base fremfor Evenes. Så hvilke politikere er det du mener er overkjørt/ført bak lyset/kjøpt og betalt?

 

Du må ikke glemme at forsvare også setterigjen mange byggverk Bodø ikke har nytte av

Som bare tar opp plass

Kostnaden ved å fjerne dem vil du altså overlate til en komne som sliter økonomisk

( her vil forvaret sin andel ha en del å si )

Å bruke argumenter om at alle andre har de slik er ikke argument lenger , ikke i 2013

Hvis du skal diktere hva som er og hva som ikke er et argument, så bør du nesten forklare hvorfor. For dette har jo gått relativt greit for de øvrige kommunene i landet som har tatt over eiendommer etter Forsvaret. Hvorfor skulle det være så vanskelig når det handler om akkurat Bodø? Inkompetanse?

Lenke til kommentar

Har du overhodet lest den artikkelen du linket til? Det den problematiserer er hvorvidt omstruktureringen av politiet vil medføre at det blir for stor avstand mellom dem og Forsvarets Opreative Hovedkvarter, hvilket vil være til hinder for det sivil-militære samarbeidet. Hvis du ikke har fått det med deg så skal faktisk FOH på Reitan tilføres flere stillinger. Forklar meg hvordan dette er relevant ift. kampflybasen i Bodø.

Da får vi legge den død

 

 

Hvis du leser de utredningene som er gjort mtp. lokaliseringsalternativene, ser du at dette er noe man har tatt med i beregningen. Der står det faktisk sort på hvitt at man regner med en stor andel av det tekniske personellet ikke vil flytte fra Bodø til Ørlandet. For å sitere:

 

Du kan påstå det men nylig var det temmelig intens kamp for lokke dem med seg

 

Jaha, du vil føle deg trygg med å bo i nærheten av et av de målene som trolig vil bli første prioritet for fiendtlige angrep med fly og kryssermissiler? Du har stor tiltro til fiendens presisjon skjønner jeg...

Da har du ikke fått med deg at Bodø vil være et angrepsmål også uten flyene på grunn av alt som er plassert rund byen

 

 

At den er bedre i Bodø vil jo ikke bety så mye hvis man vurderer den som tilstrekkelig de andre stedene. Men et aspekt som kommer frem i kartleggingen (samme link som over), motsatt det du sier, er at man vurderer at Bodø har betydelige problemer på dette området pga. den store andelen sivil luftfart i området. Dette vil sette begrensninger for Forsvarets operasjoner, og man regner også med at den sivile aktiviteten vil fortsette å øke. Det høres jo ikke akkurat usannsynlig ut mtp. at det er en by i vekst.

 

jeg har lest et sted at det nettop vær Trøndelag området som var problemet.

I Bodø avkles det i dag både sivil og militær trafikk uten problemer

Da er det snakk om betydelig trafikk

Derimot var man bekymret for at den sivile trafikken rund Trøndelag ville bli forstyrret av økende militær aktivitet

Har du fått denne med deg ?

 

Hvis du skal diktere hva som er og hva som ikke er et argument, så bør du nesten forklare hvorfor. For dette har jo gått relativt greit for de øvrige kommunene i landet som har tatt over eiendommer etter Forsvaret. Hvorfor skulle det være så vanskelig når det handler om akkurat Bodø? Inkompetanse?

Det er snakk om bunkre og bombesikre haller som ikke lar seg rive

som tar plass man ikke kan nyttiggjøre seg

Lenke til kommentar

Du kan påstå det men nylig var det temmelig intens kamp for lokke dem med seg

Det har det vært, men det har vel vært knyttet til at man ønsket å legge ned Bodø så raskt som mulig og overflytte F16 dit - da har man behov for dette personellet. Det er vel også grunnen til at man har besluttet å videreføre driften av F16 i Bodø frem til F35 fases inn. Men det blir noe annet når det er snakk om hovedflybase for F35, slik jeg forstår det.

 

Da har du ikke fått med deg at Bodø vil være et angrepsmål også uten flyene på grunn av alt som er plassert rund byen

Hvilke installasjoner er det som finnes der utover flyplassen, Bodin leir og FOH da?

 

Bodin leir vil uansett også forsvinne sammen med jagerflyene ettersom den i dag huser personell tilknyttet driften av flybasen. FOH ligger på sin side halvannen mil utenfor Bodø sentrum.

 

jeg har lest et sted at det nettop vær Trøndelag området som var problemet.

Da får du nesten vise til hvor du leste dette.

 

I Bodø avkles det i dag både sivil og militær trafikk uten problemer

Da er det snakk om betydelig trafikk

Men så vil det jo være betydelig forskjell på dagens trafikk hvor jagerflyene er delt mellom Bodø og Ørlandet, og den trafikken man evt. ville fått med Bodø som enebase. Edit: For ikke å snakke om aktiviteten knyttet til NATO som i dag foregår ved Ørlandet.

 

Derimot var man bekymret for at den sivile trafikken rund Trøndelag ville bli forstyrret av økende militær aktivitet

Har du fått denne med deg ?

Nei, den har jeg ikke fått med meg. Men nå er vel ikke det å legge korridorer for jagerflyene i luftrommet, slik man tydeligvis har rundt Bodø, noen umulighet ved Ørlandet heller? Luftrom er jo ingen ubevegelige størrelser. Jeg leser jo følgende i redegjørelsen for valget av Ørlandet:

I fremtiden vil det være viktig å sikre fortsatt god militær luftromstilgang gjennom utvikling av en tilfredsstillende luftromsorganisering og fleksible avtaler.
http://www.fremover....icle5984173.ece

Jeg tolker dette til å bety at man må se på nettopp det artikkelen din peker på.

 

Det er snakk om bunkre og bombesikre haller som ikke lar seg rive

som tar plass man ikke kan nyttiggjøre seg

Hvorfor lar ikke disse seg rive? Man har da revet en rekke andre forsvarsanlegg, inkl. bunkere, andre steder i landet, bla. i Troms: http://www.nrk.no/no...revet-1.8340290

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Det har det vært, men det har vel vært knyttet til at man ønsket å legge ned Bodø så raskt som mulig og overflytte F16 dit - da har man behov for dette personellet. Det er vel også grunnen til at man har besluttet å videreføre driften av F16 i Bodø frem til F35 fases inn. Men det blir noe annet når det er snakk om hovedflybase for F35, slik jeg forstår det.

 

Det har jo sammenheng med at man ønsker å ha dem med videre også når de nye flyene kommer

Så det har ikke bare med F16 å gjøre

 

Bodin leir vil uansett også forsvinne sammen med jagerflyene ettersom den i dag huser personell tilknyttet driften av flybasen. FOH ligger på sin side halvannen mil utenfor Bodø sentrum.

 

I tillegg har man radar anlegg og FHO ved Reitan

 

 

Da får du nesten vise til hvor du leste dette.

 

Du har en link lenger ned i tråden

 

Men så vil det jo være betydelig forskjell på dagens trafikk hvor jagerflyene er delt mellom Bodø og Ørlandet, og den trafikken man evt. ville fått med Bodø som enebase. Edit: For ikke å snakke om aktiviteten knyttet til NATO som i dag foregår ved Ørlandet.

 

Poenget var at Bodø har mye å gå på , det har man ikke Trøndelag

 

Hvorfor lar ikke disse seg rive?

 

Bygeverkene er for solide konstruert samtidig som kostnaden vill vøre alt for store

Da er det snakk om betydelig millioner.

 

det siste , i dag er på grunn av at Bodø blir lagt ned i 2016 og man for beholde F16 frem til 2020 så er det blir mye usikkerhet når forsvaret vil frigi områdene.

hvorfor vil de da ikke frigi områdene etter 2020 ?

link

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det har jo sammenheng med at man ønsker å ha dem med videre også når de nye flyene kommer

Så det har ikke bare med F16 å gjøre

Det hadde jo selvfølgelig vært det beste for Forsvaret hvis man fikk dem med på lasset, men det er jo tydelig i utredningsdokumentet at man har tatt høyde for at mange ikke vil. Det jeg mener er at den prosessen dette ser ut til å ha kommet mest i veien for er forsøket på å legge ned Bodø så raskt som mulig og flytte F16 til Ørlandet (og her har man jo snudd), ikke prosessen med å gjøre Ørlandet til hovedflybase for F35 (her har man ikke snudd).

 

I tillegg har man radar anlegg og FHO ved Reitan

Leser du det jeg skriver? FOH ligger, som sagt, rundt 1,5 mil utenfor Bodø sentrum.

 

Du har en link lenger ned i tråden

Jeg synes det var vanskelig å lese det du skrev og tolket det til at problemet var værforholdene ved Ørlandet. Så nevermind...

 

Poenget var at Bodø har mye å gå på , det har man ikke Trøndelag

Jeg er uenig all den gang det må være enklere å legge inn korridorer i luftrommet rundt Ørlandet enn å skulle ha den daglige driften av 3 skvadroner og den sivile luftfarten knyttet til Bodø ut fra samme rullebane.

 

Bygeverkene er for solide konstruert samtidig som kostnaden vill vøre alt for store

Da er det snakk om betydelig millioner.

Igjen: Forklar meg da hvordan man tar seg råd til å rive ned forsvarsanlegg, inkl. bunkere, i indre Troms, mens det ikke lar seg gjøre å gjennomføre det samme midt i en av Nord-Norges største byer.

 

 

det siste , i dag er på grunn av at Bodø blir lagt ned i 2016 og man for beholde F16 frem til 2020 så er det blir mye usikkerhet når forsvaret vil frigi områdene.

hvorfor vil de da ikke frigi områdene etter 2020 ?

link

Det står da ikke noe om at man ikke vil frigjøre arealene etter 2020? Det som står er at Bodø kommune ønsker en avklaring på når de kan overta områdene som frigjøres når hovedflybasen legges ned i 2016. Videre ønsker man en avklaring på hvilke arealer det er snakk om. At Forsvaret ikke kan svare på dette på nåværende tidspunkt er vel heller ikke så merkelig, tatt i betrakning at det ikke akkurat er lenge siden det ble besluttet å videreføre driften av F16 fra Bodø frem til 2020.

Lenke til kommentar

Igjen: Forklar meg da hvordan man tar seg råd til å rive ned forsvarsanlegg, inkl. bunkere, i indre Troms, mens det ikke lar seg gjøre å gjennomføre det samme midt i en av Nord-Norges største byer.

 

hvordan man har råd i indre Troms kan jeg ikke svare på

jeg vet bare at Bodø må bruke sparekniven på nesten alt ( etter AP sine luftslått )

Da er uheldig at blir påføre ekstra utgifter når luftforsvaret legges ned

Hvorvidt man få igjen noe ved salg er dog usikkert

 

 

Det står da ikke noe om at man ikke vil frigjøre arealene etter 2020? Det som står er at Bodø kommune ønsker en avklaring på når de kan overta områdene som frigjøres når hovedflybasen legges ned i 2016. Videre ønsker man en avklaring på hvilke arealer det er snakk om. At Forsvaret ikke kan svare på dette på nåværende tidspunkt er vel heller ikke så merkelig, tatt i betrakning at det ikke akkurat er lenge siden det ble besluttet å videreføre driften av F16 fra Bodø frem til 2020.

 

Hvorfor ?

Forsvaret vet jo at de ikke har bruk for eiendommen etter at flyene er fjernet

 

Jeg er uenig all den gang det må være enklere å legge inn korridorer i luftrommet rundt Ørlandet enn å skulle ha den daglige driften av 3 skvadroner og den sivile luftfarten knyttet til Bodø ut fra samme rullebane.

 

Jeg forstår ikke hvorfor det er enklere å lage en egen korridor for jagerflyene ( lit tvilsom om de ville følge den hele tiden) når det ikke er nødvendig her i Bodø , selv med økt flytrafikk

60-70 prosent av F16 har jo vært her hele tiden

Lenke til kommentar

hvordan man har råd i indre Troms kan jeg ikke svare på

jeg vet bare at Bodø må bruke sparekniven på nesten alt ( etter AP sine luftslått )

Da er uheldig at blir påføre ekstra utgifter når luftforsvaret legges ned

Hvorvidt man få igjen noe ved salg er dog usikkert

Uheldig ja, men det er vel i siste ende ikke Forsvarets problem.

 

Hvorfor ?

Forsvaret vet jo at de ikke har bruk for eiendommen etter at flyene er fjernet

Fordi flyene ikke fjernes i 2016, men i 2020. Det er usikkerheten knyttet til hvilke eiendommer man kan overta i 2016 artikkelen din omtaler.

 

Jeg forstår ikke hvorfor det er enklere å lage en egen korridor for jagerflyene ( lit tvilsom om de ville følge den hele tiden) når det ikke er nødvendig her i Bodø , selv med økt flytrafikk

60-70 prosent av F16 har jo vært her hele tiden

Korridorene det er snakk om er egne luftrom jagerflyene bruker for å kunne fly til og fra øvingsområdene uten å forstyrre eller være hindret av sivil luftfart. Dette har man i luftrommet rundt Bodø (kilde: din egen artikkel), så det er jo tydeligvis nødvendig der...

Lenke til kommentar

Uheldig ja, men det er vel i siste ende ikke Forsvarets problem.

 

 

Fordi flyene ikke fjernes i 2016, men i 2020. Det er usikkerheten knyttet til hvilke eiendommer man kan overta i 2016 artikkelen din omtaler.

 

 

Korridorene det er snakk om er egne luftrom jagerflyene bruker for å kunne fly til og fra øvingsområdene uten å forstyrre eller være hindret av sivil luftfart. Dette har man i luftrommet rundt Bodø (kilde: din egen artikkel), så det er jo tydeligvis nødvendig der...

 

Hvilken av dem ?

jeg ga deg en kilde så sa akkurat det motsatte.

Bodø ville takle betydelig økt trafikk uten egne korridorer, så det må da være en større fordel

 

Nå er det jo også enkelt som mer at de kommer å gå som det gikk med Jåttå

At man gikk tilbake til Reitan ( Bodø)

Lenke til kommentar

Hvilken av dem ?

jeg ga deg en kilde så sa akkurat det motsatte.

Bodø ville takle betydelig økt trafikk uten egne korridorer, så det må da være en større fordel

 

Nå er det jo også enkelt som mer at de kommer å gå som det gikk med Jåttå

At man gikk tilbake til Reitan ( Bodø)

Kan du ikke sette inn dine kommentarer under de sitatene som de tilhører? Jeg forstår nemlig ikke helt hva som hører til hvor :)

Lenke til kommentar

Kan du ikke sette inn dine kommentarer under de sitatene som de tilhører? Jeg forstår nemlig ikke helt hva som hører til hvor :)

Nå var det så mange å holde styr på

Da jeg leste gjennom den var det ingen ting som indikerte det du sier at trafikken i Bodø var noe problem , så da må du nesten referere til hvor det står hen

 

For meg ar det første gang jeg hører det

Da har jeg også leste alt som var krevet i lokalavisa om basevalget og kampflyene.

Lenke til kommentar

Problemet knyttet til trafikken i Bodø fremgår av høringsrapporten fra Forsvarsdepartementet jeg linket til tidligere. Ser det er litt lite synlig pga. jeg ikke har satt det inn som link, så her er det igjen: http://www.regjeringen.no/upload/FD/Høringsdokumenter/Kampflybasevalg_hoeringsrapport.pdf

 

Som tidligere nevnt: jeg tror du gjør lurt i å ikke bare bygge dine meninger på hva som fremgår av lokalavisa alene. Det er sjeldent de gir et nøytralt bilde av saken. Ikke at de ikke kan gi relevant info, men du skal være klar over at du i all hovedsak får servert kun ett perspektiv.

 

Edit: Dårlig norsk...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Jeg prøver meg allikevel jeg, så får du bære over med meg hvis jeg tolker det du skriver feil :)

 

Hvilken av dem ?

Jeg tolker dette til å handle om arealene. Forsvaret har signalisert at når man går bort fra Bodø som hovedflybase i 2016 vil man ha behov for mindre arealer enn man disponerer i dag. Man vil dog fortsatt ha behov for enkelte av arealene knyttet til den fortsatte driften av F16 frem til 2020. Usikkerheten knytter seg til hvilke arealer det er man kan avse i perioden 2016-2020, samt når man er klar til å avhende disse. Det er dette Bodøs ordfører ønsker å avklare i møtet han skisserer med Avinor og Forsvaret i august. Så får vi for Bodøs del håpe at de faktisk får avklart det da. Ting har det dessverre gjerne med å ta tid i slike saker...

 

jeg ga deg en kilde så sa akkurat det motsatte.

Bodø ville takle betydelig økt trafikk uten egne korridorer, så det må da være en større fordel

Jeg er ikke helt enig med deg om det. Det de to flygelederne sier er at man ser utfordringer knyttet til organiseringen av luftrommet rundt Ørlandet knyttet til økt militær aktivitet da man i dag ikke har noen egne inn- og utflyvningsruter for jagerflyene til og fra øvingsområdene (det jeg har kalt for korridorer). Det er nettopp slike korridorer man har i luftrommet rundt Bodø i dag. Det vil jeg anta at henger sammen med et stort behov for å organisere luftrommet mtp. at man i lang tid både har hatt betydelig militær og sivil luftfart i området. Jeg kan ikke se helt se hvorfor dette ikke kan være en løsning for luftrommet rundt Ørlandets del også.

 

Slik jeg forstår det, handler de kapasitetsproblemene man omtaler i Bodø i stor grad om at den sivile og militære luftfarten må dele samme flystripe, et problem som bare vil bli enda større når det blir 3 skvadroner og en økende sivil luftfart som skal operere fra samme flyplass, samt evt. også den allierte aktiviteten knyttet til våre forpliktelser i NATO som i dag skjer fra Ørlandet. Dette problemet får man ikke på Ørlandet pga. minimalt med sivil luftfart som benytter denne flyplassen.

 

Nå er det jo også enkelt som mer at de kommer å gå som det gikk med Jåttå

At man gikk tilbake til Reitan ( Bodø)

Det er det helt sikkert enkelte som mener, og det kan for all del være de får rett også. Men ut fra den informasjonen som er sluppet, så synes jeg man har begrunnet ganske godt hvorfor man har gjort det valget man har mtp. valg av hovedflybase. Det vil derimot ikke si at det ikke er usikkerhetsmomenter - helt trygg blir man jo aldri når man skal planlegge fremtiden.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Problemet knyttet til trafikken i Bodø fremgår av høringsrapporten fra Forsvarsdepartementet jeg linket til tidligere. Ser det er litt lite synlig pga. jeg ikke har satt det inn som link, så her er det igjen: http://www.regjeringen.no/upload/FD/Høringsdokumenter/Kampflybasevalg_hoeringsrapport.pdf

 

Som tidligere nevnt: jeg tror du gjør lurt i å ikke bare bygge dine meninger på hva som fremgår av lokalavisa alene. Det er sjeldent de gir et nøytralt bilde av saken. Ikke at de ikke kan gi relevant info, men du skal være klar over at du i all hovedsak får servert kun ett perspektiv.

 

Edit: Dårlig norsk...

 

i hovedsak så stiller jeg spørmål når man høre motstridene argumenter.

Da vil man jo faktisk begynne å lure på hvem som virkelig har rett

videre kan man ikke utelukke påvirkninger på grensen av "korrupsjon" ( eller hva det nå heter)

 

jeg fikk bare tid til skumme gjennom den rapporten ,

Mesteparten av det har også vært skrevet om i avisen

Likevel er det enkelt valg / vurderinger man stiller store spørsmål ved

Et av dem er hvor nøytral er denne rapporten er ?

På fler av disse punktene vil vi nok ikke være enige

 

Det eneste som er sikkert her er at det er tiden som avgjør

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...