Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

• JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

• Ja
      264
    • Nei
      142
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

• Ja
      317
    • Nei
      102
      44

Anbefalte innlegg

Paradokset er at forsvaret skal spare penger på bekostning av kommuner som sliter økonomisk.

jeg vil kalle det for ansvarsfraskrivelse.

Det er altså takken for at de har vær her i sa mange år

og du er freidig nok å kalle det for særbehandling

Presis hva i innlegget mitt er det du refererer til her? Men ja, det jeg skriver er selvsagt mine meninger ut fra den informasjonen jeg sitter på.

Alle innleggene der du tror

Og hvor er kilden på at politikerne i nord er blitt holdt utenfor?

Når det har vært så mange artikler om det så utelukker jeg det ikke

spesielt når ny informasjon bare plutselig dukker opp

særlig når det har tildels vær preget av holdning " dette er bestemt så hava du mener driter vi i" , under forhandlingene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paradokset er at forsvaret skal spare penger på bekostning av kommuner som sliter økonomisk.

jeg vil kalle det for ansvarsfraskrivelse.

Det er altså takken for at de har vær her i sa mange år

og du er freidig nok å kalle det for særbehandling

Forsvaret er ikke en veldedig organisasjon som skal støtte økonomisk oppunder landets kommuner. De har én oppgave: Forsvare Norge og norske interesser innenfor de økonomiske rammene de blir gitt.

Og ja, jeg kaller det særbehandling hvis Bodø kommune får overta eiendommene etter Forsvaret på noen helt andre premisser enn kommunene i resten av landet. Ville du motsatt synes det var greit hvis man feks. la ned Madla og lot Stavanger kommune ta over eiendommen ferdig ryddet, mens Bodø måtte betale for opprydningen av hovedflystasjonen?

Alle innleggene der du tror

Du legger deg på en moden linje her ja...

Når det har vært så mange artikler om det så utelukker jeg det ikke

spesielt når ny informasjon bare plutselig dukker opp

særlig når det har tildels vær preget av holdning " dette er bestemt så hava du mener driter vi i" , under forhandlingene

Jeg ba om en kilde på påstandene dine, ikke flere av dine synsinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ba om en kilde på påstandene dine, ikke flere av dine synsinger.

vel , du fikk svar på det du spurte om

Forsvaret er ikke en veldedig organisasjon som skal støtte økonomisk oppunder landets kommuner. De har én oppgave: Forsvare Norge og norske interesser innenfor de økonomiske rammene de blir gitt.

Og ja, jeg kaller det særbehandling hvis Bodø kommune får overta eiendommene etter Forsvaret på noen helt andre premisser enn kommunene i resten av landet. Ville du motsatt synes det var greit hvis man feks. la ned Madla og lot Stavanger kommune ta over eiendommen ferdig ryddet, mens Bodø måtte betale for opprydningen av hovedflystasjonen?

Det var ikke det som var poenget .

Men at forvaret bør ( skal ) rydde opp etter seg på ethvert sted de har hatt tilholdssted.

Er det så mer rettferdig at kommunene landet over skal bruke milliarder av kr for å rydde opp etter forsvaret sin herjinger ?.

Da er det ikke rart at forsvaret slipper unna den økonomiske delen .

Hvis ikke forsvaret ordener opp så er det statens sitt ansvar

Lenke til kommentar

vel , du fikk svar på det du spurte om

Hvordan er det å ikke komme med en kilde et svar på et spørsmål om kilde...?

Men da svarer jeg like gjerne at jeg ikke tror på deg, så lenge du ikke kan dokumentere påstanden din.

Det var ikke det som var poenget .

Men at forvaret bør ( skal ) rydde opp etter seg på ethvert sted de har hatt tilholdssted.

Er det så mer rettferdig at kommunene landet over skal bruke milliarder av kr for å rydde opp etter forsvaret sin herjinger ?.

Da er det ikke rart at forsvaret slipper unna den økonomiske delen .

Hvis ikke forsvaret ordener opp så er det statens sitt ansvar

Det må du jo gjerne mene, men konsekvensen er altså enda mindre penger på forsvar. Og når det nå en gang er slik det er, så mener jeg det bare er rett og rimelig at Bodø kommune må ta regningen. De vil jo tross alt få inntektene av disse eiendommene fremover, samt at noe annet hadde blitt særbehandling.

Lenke til kommentar

Eiendommene er nå en ting.

Tidligere eiendommer er solgt

Det som er problem er alle bunkersene og innretningene som bare tar plass .

Mange mener også at de blir umulig å fjerne

Da burde staten eller forsvare i det minste betale leie for området

Hvordan er det å ikke komme med en kilde et svar på et spørsmål om kilde...?

svaret var alle artiklene i avisen som det har florert av

Det er det en grunn til

hvorfor var det så mange som var mistenksom om at dette ikke gikk rett for seg ?

Det må du jo gjerne mene, men konsekvensen er altså enda mindre penger på forsvar. Og når det nå en gang er slik det er, så mener jeg det bare er rett og rimelig at Bodø kommune må ta regningen. De vil jo tross alt få inntektene av disse eiendommene fremover, samt at noe annet hadde blitt særbehandling.

slik jeg ser det så er det nettop derfor man sier at forsvaret sparer penger.

Og kan argumenter for at andre alternativ blir billigere.

Et paradoks at man ønsker å få med alle kostnader mens opprydningen skal holdes unna

noen eiendommer er ikke stort i forhold til kostnadene med å rive bombesikre anlegg

Lenke til kommentar

Du skriver titt og ofte «mange mener at...» o.l., men du refererer aldri til kildene for disse påstandene. Jeg kan jo like gjerne påstå at alle politikene i nord egentlig er glade for å bli kvitt jagerflyene, hvis jeg skal følge samme mønster som deg. Kort sagt: KILDE TAKK!

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Du liker jo ikke aviser , men det er jo der all kritikken dukker opp

Da må det jo også være en grunn til det

Så jeg sier ikke at kritikken er riktig men jeg undres da veldig hvorfor den er så sterk

Da kan man ikke bare avise den som svada heller

politikerne fra Nordland har utallige ganger klagd på at de ikke ble hørt

De følte seg rett og slett overkjørt

En av påstandene går ut på at valget av kampflybase ble fortatt uten forhandlinger

Og når man så skulle sett seg til forhandle så ble de avist for da var det allerede avgjort

Nå er dette gammel nytt så hvorfor tenger du da kilder på det ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

joda, flere av avisene har også nettutgave

De er bare det at artiklene som skrives ikke alltid kommer på nettet eller de som er på nettet ikke kommer på papir

Det jeg ser som problem ar avstanden fra basen til områdene som kan bli utsatt for angrep

jeg stoler heller ikke 100 % på de som skal vurdere sikkerheten , selv om de burde vite bedre en både meg og deg

Nå så politikere også er innlandet i dette så blir det bare kaos

For de har sine ( rare ) meninger samtidig som de blir utsatt for press fra alle hold

Lenke til kommentar

Nå er det lit drøyt å påstå at det er jeg som klager når argumentene mere eller mindre er hentet fra avisen

Det jeg synes er lit merkelig at det eneste jeg hører om er at klagingen fra Nordland blir avist mens de fra Trøndelag og sørover har rett i alt

Da har man jo ikke noen annet en å gjøre en å reagere på det

Lenke til kommentar

Nå er det lit drøyt å påstå at det er jeg som klager når argumentene mere eller mindre er hentet fra avisen

Hvordan skal vi kunne vite det?! Du evner jo ikke å linke til en eneste kilde for disse påstandene. Og det er da ravende likegyldig hvorvidt du mener det er gammelt nytt. Så lenge du ikke klarer å presentere noen kilde kan vi like gjerne forholde oss til dette som sutring fra deg alene.

Lenke til kommentar

Påstander du har kommet med:

opplysningen spriker i alle retninger

så var det også noe krangling om hvor mye hver enkelt skule få lov til vite , til tross for at de også skulle være med på bestemme

jeg snakker altså om de politikerne som skulle være med på å bestemme dette

Hvis enkelte av dem skal holdes hjemlig for for politikerne fra nord så er det ting som ikke har gått redelig for seg
Lenke til kommentar

Nå er det da like galt å påstå at alle de andre har rett i denne saken .

Forskjellen er at jeg har faktisk vist til flere av rapportene som er sluppet i forbindelse med valget av hovedflybase. Dette er rapporter som bla. bygger på utredninger foretatt av SINTEF, som er en uavhengig forskningsorganisasjon.

Du har derimot kun vist til utspill fra lokalpolitikere som i høyeste grad må kunne sies å ha interesser i saken, og det uten å en gang klare å hoste opp en artikkel som redegjør for utspillene.

Edit: For ikke å glemme at jeg faktisk flere ganger har vært nødt til selv å lete opp kildene på dine påstander. Vi snakker om den dårlige argumentasjonsteknikkens store mor her...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Det er tatt fra avisen .

jeg vet at det var veldig mye avskriving når debatten var på sitt heftigste

ingen ting av dette finer jeg på nett lenger.

Det er fler av artiklene som ikke er så lett å finne

Nå er det ikke noe nytt for jeg har sett det samme i andre sammenhenger også

her er noen av artiklene som har stått i lokalavisen om kampflyene

http://www.an.no/sok/?q=kampfly

Lenke til kommentar

Du mener jeg skal gå igjennom hele den lista for å finne kildene på dine påstander? Prøv igjen...

jeg har funne påstander om tvilsomme arbeidsmetoder o.s.v så da bør det ikke være verre for deg å gjør det

ikke minst for sjekke alle påstandene som er kommet frem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...