Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

• JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

• Ja
      264
    • Nei
      142
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

• Ja
      317
    • Nei
      102
      44

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Næsj vel..., det er da nesten bare Ørlandet Hovedflystasjoh igjen i Trøndelag, Værnes er jo ribbet totalt (nesten da)...

Eller?

Skjønner ikke helt hva du mener. Selv om det ikke er noen militær aktivitet på Værnes, vil jo fortsatt hovedtyngden av Luftforsvaret ligge i Midt-Norge når den flyttes til Ørlandet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener. Selv om det ikke er noen militær aktivitet på Værnes, vil jo fortsatt hovedtyngden av Luftforsvaret ligge i Midt-Norge når den flyttes til Ørlandet.

Ja, formulerte meg nokså upresist der. Det jeg egentlig mente var at sett bort ifra Lufttforsvarets (mange kommende) aktiviteter rundt på Ørlandet, så er det ganske lite Forsvaret igjen i Trøndlagsfylkene ellers.

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

Litt på siden, men med tanke Trøndelag tror jeg det kan være lurt å flytte Panserbataljonen, som nå er profesjonell, dit. Det er desverre slik at de fleste ikke har særlig lyst til å bo i Nord Norge, og spesielt ikke indre troms, og da regner jeg med at utvalget av soldater blir deretter.

Halve Hæren består jo av trøndere så hvorfor ikke :p

Lenke til kommentar

Faktumet er jo at Forsvaret er blitt redusert ganske så kraftig over hele landet. Men av en eller annen grunn har elgen fått det for seg at at det er i nord Forsvaret er i ferd med å forsvinne.

Det var nettopp det jeg skrev også. Det finnes jo knapt noe forsvar her i landet igjen. Norge har gjort en glimrende innsats med å delta i Afghanistan, Irak og Libya de siste årene, men vi må fokusere på et invasjonsforsvar og muligheten til å forsvare oss selv i tillegg til å delta i koalisjoner sammen med FN eller NATO!

Lenke til kommentar

Faktumet er jo at Forsvaret er blitt redusert ganske så kraftig over hele landet. Men av en eller annen grunn har elgen fått det for seg at at det er i nord Forsvaret er i ferd med å forsvinne.

Hovedtyngden ( som er luftforsvaret ) forsvinner

hæren vet jeg ikke å mye om lenger men for en del år siden skulle heimevernet overta.

Og de er er jo dårligere utrustet en resten hæren var til tross for noe nytt utstyr

videre så er det viktig at man har et skikkelig forsvar i nord på grunn av beliggenheten og konsekvensene rundt det.

Likevel velger man gjøre det om til liten "barnehage".

Lenke til kommentar

Hovedtyngden ( som er luftforsvaret ) forsvinner

hæren vet jeg ikke å mye om lenger men for en del år siden skulle heimevernet overta.

Og de er er jo dårligere utrustet en resten hæren var til tross for noe nytt utstyr

videre så er det viktig at man har et skikkelig forsvar i nord på grunn av beliggenheten og konsekvensene rundt det.

Likevel velger man gjøre det om til liten "barnehage".

Hæren er sterkt til stede i Nord. Og det er nettopp Hæren som trenger å være nær der en eventuell frontlinje vil bli trukket opp. Flyplasser kan man fint ha lenger bak fordi flyene har hurtighet og rekkevidde en hæravdeling bare kan drømme om, samt at de er mye mindre sårbare for anngrep. I tillegg kan de opperere fra fremskutte baser.

Ja, forsvaret er alt for lite, men nei, forsvaret satser ikke for lite i Nord.

Lenke til kommentar

jeg tror ikke du er klar over anstandene her i nord.

Da er det flyen som kan ryke ut rast nok , men innenfor et vis område

hæren vil aldri komme frem tidsnok

Veldig vanskelig å forstå hva du prøver å si, og hvordan du mener det er noe svar på innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner veldig klart hva han mener: Han mener det er for store avstander i Nord-Norge så ved et evnt. angrep vil ikke hæren komme fram til grensen i tide, kun flyene. Dog vil sikkert flyene gjøre en bedre jobb enn soldater og tankser uansett.

Håper virkelig at Norge snart skaffer seg droner beregnet på krig og ikke bare på overvåkning!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner veldig klart hva han mener: Han mener det er for store avstander i Nord-Norge så ved et evnt. angrep vil ikke hæren komme fram til grensen i tide, kun flyene. Dog vil sikkert flyene gjøre en bedre jobb enn soldater og tankser uansett.

Håper virkelig at Norge snart skaffer seg droner beregnet på krig og ikke bare på overvåkning!

Hæren har sitt tyngdepunkt rundt Setermoen og Skjold, i området der vi ville setter vår eventuelle frontlinje. Avstanden er med andre ord ikke problemet. Om dere faktisk leser det jeg skriver, så vil dere se at jeg skriver at Hæren er sterkt til stede i nord (i forhold til ellers) fordi den er nødt til å være det for å kunne møte en fiende tidsnok.

Om du tror fronten noensinne var ment å skulle stå ved grensen har du missforstått.

Lenke til kommentar

Du har forstått det

Samme hvor hæren er plassert hen , når avstanden er for står så rekker soldaten ikke frem i tide.

I fremtiden vil angrepet bestå av flyvende farkoster.

Det vil også være over i løpet av minutter

Om f.eks Narvik blir angrep så vil ikke soldatene på Setermoen rekke frem i tide.

Gogle mapp sier at turen tar 1 time og 34 minutter med bil

en militær kolonne vil ta noe lengre tid , med fare for angrep under veis

Derimot hvis harr man et eller flere fly så har de en viss mulighet til stoppe angrepene i tide.

Et fly vill være alt for lite i tilfelle motangrep

Å få fly fra Ørlandet til Narvik tar ikke 5 minutter , men mye lengre tid

Å fly fra Bodø til Narvik tar noen få minutter .

Avstanden mellom Narvik og Setermoen er 114 km

Hvis Harstad blir angrepet så er det 165 km fra Setermoen til Harstad.

Da sier det seg selv at det er kun fly som duger

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har forstått det

Samme hvor hæren er plassert hen , når avstanden er for står så rekker soldaten ikke frem i tide.

I fremtiden vil angrepet bestå av flyvende farkoster.

Det vil også være over i løpet av minutter

Om f.eks Narvik blir angrep så vil ikke soldatene på Setermoen rekke frem i tide.

Gogle mapp sier at turen tar 1 time og 34 minutter med bil

en militær kolonne vil ta noe lengre tid , med fare for angrep under veis

Derimot hvis harr man et eller flere fly så har de en viss mulighet til stoppe angrepene i tide.

Et fly vill være alt for lite i tilfelle motangrep

Å få fly fra Ørlandet til Narvik tar ikke 5 minutter , men mye lengre tid

Å fly fra Bodø til Narvik tar noen få minutter .

Avstanden mellom Narvik og Setermoen er 114 km

Hvis Harstad blir angrepet så er det 165 km fra Setermoen til Harstad.

Da sier det seg selv at det er kun fly som duger

Det du skriver hadde gitt mening om vi sloss mot en superfiende som kunne teleportere gedigne styrker og slik overta byer, uten å være avhengig av etterforsyning. I virkeligheten må en eventuell fiende transportere styrkene sine over større områder. Om Narvik ble angrepet måtte en eventuell fiende kommet seg forbi enten marinen, eller luftvernet, samtidig som man antagelig ville ha fly på vingene før en fiende kunne landsette en større styrke. Igjen, en fiende av en viss størrelse kan ikke bare plutselig materialisere seg i en norsk by, de er avhengig av transport, som vi vil kunne avskjære.

Faktum er at Hærens tyngdepunkt ligger akkurat der det bør ved en eventuell krig med Russland, og jeg ser mye heller at flyene har sin hovedbase lenger unna, der de er mindre sårbare, og kan opperere fremskutt ved behov.

Med tanke på sikring av bakre områder er det i hovedsak en oppgave for heimevernet, men siden du nevner Harstad kan du jo google Ramsund mens du er i gang. Nord Norge er på ingen måte nedprioritert.

Jo, det gjør det da. Han påpeker at avstanden er for stor når det gjelder soldater og hæren.

Eller hadde du et annet poeng?

Hvilke avstander er for store når det gjelder Hæren?

Lenke til kommentar

Hvilke avstander er for store når det gjelder Hæren?

Når de er så store at fienden for lengst har rykket inn over grensen og er godt på vei inn i landet før hæren i det hele tatt har rukket å komme fram. I det hele tatt burde vil følge med i tiden og satse mer på kamproboter enn på soldater, tankser ol.

Lenke til kommentar

Når de er så store at fienden for lengst har rykket inn over grensen og er godt på vei inn i landet før hæren i det hele tatt har rukket å komme fram. I det hele tatt burde vil følge med i tiden og satse mer på kamproboter enn på soldater, tankser ol.

Leser du hva jeg skriver i det hele tatt? Det handler ikke om å rekke frem. Hovedtyngden til Hæren er i Nord Norge, den er allerede fremme.

Jeg spør igjen, hvilke avstander er det du prater om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...