Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, alt har sin pris.. Det som Bolsøy "tilfeldigvis" unnlater å si er at alle som skal kjøpe flyet sliter med å overbevise de som skal betale regningen at dette er noe de virkelig trenger: Kanada har allerede kansellert ordren på F35 og skal gjøre ny vurdering (men kommer sikker til å kjøpe dem tilslutt pga samme grunn som Norge.. vil være kompis med sterkeste gutt i klasssen), Danmark trakk seg helt ut og vurderer andre alternativ, Nederland reduserer antallet om de ikke kansellerer, UK har også revurdert hele bestilingen, Australia er vel i tenkeboksen også etter at økonomien gikk litt tråere osv osv. Italia som er vel teknisk konkurs har vel heller ikke råd lenger.

 

Norge kjøper "Ferrarien" og det er forsåvidt greit, vi har råd (foreløpig)... Kul farge og har de tøffeste dingsene i følge reklamen, helt sikker veldig bra til å delta i NATO operasjoner med, stille ut på flyshow og dominere luftrommet over Afganistan med... men JEG er vel en av dem som ikke har tro på at det nødvendigvis er best for å beskytte Norges luftrom med. Jeg tror Gripen eller muligens Eurofighter hadde vært mer fornuftig.

 

At F35 blir produsert i så stort antall som de drømte om for noen år siden er vel bare de mest naive som tror. Det står vel heller om hvorvidt det blir en begrenset produksjon på kanskje 50-60% av opprinnelig antall eller om prosjektet snubeler i dørmatta som F22 gjorde som gjenstår å se..

 

Første skvadron F35 er foresten operativ leste jeg en eller annen plass...

 

 

For å ta en kort status. Foreløpig har ikke Danmark og Canada kansellert (de har enda ikke bestilt noe) eller trukket seg fra JSF-samarbeidet. Canada har midlertidig satt til side sin evaluering og vurderer opsjonene. Det er blant annet nye krav til mer komplette kostnadsanalyser og ekstern kvalitetssikring. Deretter skal de vurdere hvordan dette evt. påvirker valget av JSF og om det skal lyses ut en ny konkurranse. Danmark har forskjøvet sin prossess og redusert det planlagte antallet flymaskiner, men er likefullt med i JSF-samarbeidet i likhet med Nederland. Italia, Australia og UK har sine første fly i bestilling, men vurderer antallet og har i likhet med Norge lagt om på leveranseprofilen. Tyrkia har utsatt sin bestilling til senere i år og har indikert at de kan øke antallet.

 

Når det gjelder prisen, så er det antall produserte fly pr. "år" eller produksjons-serie som avgjør prisen og i liten grad det totale antallet som planlegges såfremt dette ikke skjer før vi har skrevet kontrakt for våre fly. Skulle USA kutte i antallet slik de gjorde med F-22, så ligger nok det så langt frem i tid at det ikke vil påvirke våre leveranser. Det som er mer grunn til bekymring er om USA på kort sikt skulle velge å igjen forskyve sine anskaffelser og fortsatt ligge på 30-35 flymaskiner i året. Det kan slå negativt ut på prisen og igjen få partnerlandene til å bremse. Skal prisantydningen realiseres, er det vesentlig at USA øker produksjonstakten betraktelig fra ca. 2017-2018 og at programmet som helhet kommer opp på rundt 20 flymaskiner i måneden.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Hvordan er nå status angående kvalifiserte mekanikerer ?

Som kjent så nekter de fleste fra Bodø basen å flytte

 

Nå er det vel også tvilsom at man har tid til lære opp så mange nye som de må til på den tiden det er igjen ?

Opplæringen av teknisk personell starter i disse dager, skal vi tro Endre Lunde (kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsdep.) sine poster på milforum.net.

 

Jeg tror nok ikke det er like mange som nekter å flytte fra Bodø når vi kommer dithen at de faktisk må ta et valg. Det blir alltid spetakkel i forbindelse med annonseringen av slike omstillinger, hvor "alle" setter seg på bakbeina, mens det er langt fra like dramatisk når endringene trer i kraft.

Lenke til kommentar

Og som vanlig er det ikke fnugg av kildehenvisninger i innleggene dine...

 

Her er analysene fra høringsnotatet:

Alternativ Ørlandet:

3.3.7 Distriktspolitiske konsekvenser

Alternativet innebærer en nedleggelse av Bodø hovedflystasjon og får derfor konsekvenser for Bodø-regionen. Bodø kommune har omlag 26 000 sysselsatte. Ved en nedlegging av flystasjonen kan opp mot 1 100 arbeidsplasser gå tapt, det vil si omlag 4 prosent. Å legge ned flystasjonen i Bodø kan føre til mellom 600 og 700 færre innbyggere, eller knapt 1,5 prosent av folketallet på 47 000.

Siden Bodø kommune er dominerende i sin region, vil ringvirkningene til resten av regionen ikke være så store. For regionen kan sysselsettingen forventes å falle med 3,4 prosent og folketallet med 1,1 prosent. Årsaken til at reduksjonen i folketallet er mindre enn sysselsettingsfallet, er at det forutsettes at innpendlingen til Bodø fra kommunene utenfor regionen vil avta.

Totalt sett vil virkningene være av betydning for både kommunen og regionen, men regionen sett under ett bør kunne håndtere en slik reduksjon i sysselsetting og folketall.

Merk at man i dette estimatet ikke har tatt med antallet stillinger som flyttes til Bodø fra Sørreisa.

 

Alternativ Bodø:

3.4.7 Distriktspolitiske konsekvenser

Alternativet innebærer nedleggelse eller kraftig reduksjon av aktivitet ved Ørland hovedflystasjon og får dermed konsekvenser for Ørlandsregionen.

Det er nå om lag 2 400 sysselsatte i Ørland kommune. Dersom flystasjonen blir nedlagt antas det at dette vil kunne føre til en reduksjon i antall arbeidsplasser på omtrent 700 eller nær 30 prosent av dagens sysselsetting. For Ørland vil en nedleggelse få store følger for lokalsamfunnet. Det kan forventes en betydelig nedgang i folketallet, et sted mellom 600 og 700 færre innbyggere kan bli resultatet. Det tilsvarer 12 – 15 prosent av dagens folketall. For regionen vil sysselsettingen falle med i alt 800-900, noe som tilsvarer rundt 5 prosent av den samlede sysselsettingen i regionen. Den samlede regionale befolkningsnedgangen kan estimeres til vel 1 000 personer eller om lag 5 prosent.

Ørland er i en region med jevn nedgang i sysselsetting og i folketall i de senere årene og regionen har lavt folketall. Samtidig er den direkte virkningen av nedleggelsen stor og ringvirkningene er betydelige for kommunen og for regionen. Ut fra sysselsettingssituasjonen og befolkningsutviklingen vurderes det at virkningen av en nedleggelse vil ha store konsekvenser for Ørland. Kommunen og regionen, men ikke Sør-Trøndelag fylke, er preget av stagnasjon eller nedgang i arbeidsplasser og befolkningstall, og er sårbar for selv beskjedne reduksjoner i arbeidsplasser.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/dok/hoeringer/hoeringsdok/2010/Valg-av-kampflybase/Horingsnotat.html?id=598176

 

Altså taler de distriktspolitiske argumentene for Ørlandet.

Lenke til kommentar

Den statistikken var det det det ble kranglet om.

Så analysen du referer til kommer helt an på hvem og hvordan den er vektlagt

 

Når jeg snakker om konsekvenser så er det jeg tenker på ikke tatt med i de 2 utsnittene du har plukket frem .

Det var først og fremst snakk om tapte inntekter.

 

Bodø kommune driver nå med omfattende byggeprosjekter som også belaster økonomien så det kan også gi en ettervirkning når man ikke leger ( om noen år ) taper inntekt på grunn av militæret

 

jeg vet ikke om det kan tolkes som en kompensasjon men det er nå snakk om at Bodø lufthavn må klargjøres som nødhavn for alle fly i nærheten ( inkluder A380) som da vil kreve forlengelse av rullebanen.

 

Det skal også være lit problematisk med at takse banen går for nært flystripen

Lenke til kommentar

Den statistikken var det det det ble kranglet om.

Så analysen du referer til kommer helt an på hvem og hvordan den er vektlagt

Noe som vel er gjennomgående i slike prosesser. Men spør deg selv: Hvem er best egnet til å foreta en objektiv vurdering - Stortinget eller lokalpolitikerne?

 

Når jeg snakker om konsekvenser så er det jeg tenker på ikke tatt med i de 2 utsnittene du har plukket frem .

Det var først og fremst snakk om tapte inntekter.

Kilde. Jeg er mektig lei av å på egenhånd måtte lete frem informasjonen du bygger dine argumenter på.

 

Bodø kommune driver nå med omfattende byggeprosjekter som også belaster økonomien så det kan også gi en ettervirkning når man ikke leger ( om noen år ) taper inntekt på grunn av militæret

Denne setningen gir ikke mening.

Lenke til kommentar

kilden går på de lokale planet . ting som skrives i avisen

Finnes det ikke nettaviser i Nordland? Legger ikke de lokale innstansene ut sine høringsnotater på nettet? Og hvordan mener du andre skal kunne ta stilling til det du skriver hvis du ikke kan dokumentere påstandene dine?

 

om du mener at det ikke gir mening så må du se det i sammenheng

I sammenheng med hva? Det er jo ikke noe annet i innlegget ditt som avklarer det du skriver i den setningen.
Lenke til kommentar

Finnes det ikke nettaviser i Nordland? Legger ikke de lokale innstansene ut sine høringsnotater på nettet? Og hvordan mener du andre skal kunne ta stilling til det du skriver hvis du ikke kan dokumentere påstandene dine?

 

for å si det slik så er det ikke alt som kommer på papir som kommer på nettet

Det er uansett ikke noe ny fakta

 

 

I sammenheng med hva? Det er jo ikke noe annet i innlegget ditt som avklarer det du skriver i den setningen

 

i den sammenhengen betyr det at kommunen taper mye penger som staten må kompensere for som tilskudd

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

for å si det slik så er det ikke alt som kommer på papir som kommer på nettet

Og det er jeg fullstendig klar over. Allikevel er det fullt mulig å finne kilder som omtaler det samme på nettet, selv om du ikke finner akkurat den artikkelen du leste der. Det tok meg feks. 2 min å finne høringsinnspillene til Bodø kommune på dokumentet jeg linket til tidligere.

 

Det er uansett ikke noe ny fakta

Dette gidder jeg snart ikke lenger. Forstår du virkelig ikke at andre ikke kan forholde seg til påstander du ikke kan begrunne? For meg som ikke leser lokalavisa i Bodø, så er dette ny fakta. Eller nei, inntil du klarer å faktisk dokumentere dette, så er det bare en løs påstand, ikke fakta.

 

i den sammenhengen betyr det at kommunen taper mye penger som staten må kompensere for som tilskudd

Og dette finner man selvfølgelig bare info om i papirutgaven av lokalavisa...? :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg fant feks. dette: http://www.bodo.no/wips/1408783319/ Så vet jeg ikke hvilke(t) av disse investeringsprosjektene det er du viser til, eller om det er på den lista for den del.

 

Men, hvorfor mener du dette er relevant til diskusjonen uansett? Er det slik at Bodø kommune gjør investeringer som er avhengige av kampflybasens tilstedeværelse? Det er i så fall veldig kortsiktig og er vel heller et argument for at kommunestyret er inkompetent.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...