Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg trodde nå at poenget med en øvelse var å teste utstyret og mannskap undere flere scenarier , ikke drive med "øvelseskjøring" .

 

Vanskelig å tolke hva du prøver å si, men nå får man altså øvd personellet som står for selve deployeringen av utstyr og materiell, samt fly og piloter. Ikke at jeg tror det setter en stopper for enkeltes bitterhet...

Lenke til kommentar

Vanskelig å tolke hva du prøver å si, men nå får man altså øvd personellet som står for selve deployeringen av utstyr og materiell, samt fly og piloter. Ikke at jeg tror det setter en stopper for enkeltes bitterhet...

 

Det jeg sier er at øvelsene heller går på flytte personell og utstyr fremfor det å drive med forsvar

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at øvelsene heller går på flytte personell og utstyr fremfor det å drive med forsvar

 

Begge deler må øves, og jeg tviler sterkt på at pilotene blir satt til å bære "bomber og granater" om det er det du er redd for. De norske flyene har alltid øvd rundt i landet og det vil de forhåpentligvis alltid gjøre.

Lenke til kommentar

Begge deler må øves, og jeg tviler sterkt på at pilotene blir satt til å bære "bomber og granater" om det er det du er redd for. De norske flyene har alltid øvd rundt i landet og det vil de forhåpentligvis alltid gjøre.

 

Jeg er klar over at man må øve på alt mulig slik at man er klar når situasjonen krever det.

derimot så viker det som meste-parten av tiden går med til transport.

Man får altså ikke så mye tid til øve på andre ting

 

Å bruke argumentet om at man bare kan gjøre det i en simulator holder ikke.

Det er ikke alt man kan simulere.

skulle man ta hensyn til alt så vil man aldri bli ferdig med å bygge simulatorene .

Da må forsvaret stadig bygge nye simulatorer , noe jeg tror at de ikke har resurser til

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at man må øve på alt mulig slik at man er klar når situasjonen krever det.

derimot så viker det som meste-parten av tiden går med til transport.

Man får altså ikke så mye tid til øve på andre ting

 

Å bruke argumentet om at man bare kan gjøre det i en simulator holder ikke.

Det er ikke alt man kan simulere.

skulle man ta hensyn til alt så vil man aldri bli ferdig med å bygge simulatorene .

Da må forsvaret stadig bygge nye simulatorer , noe jeg tror at de ikke har resurser til

Det må du gjerne tro, men jeg ser ikke hva som skulle tilsi at mesteparten av tiden brukes på transport, heller ikke sammenlignet med slik det er i dag. Norske fly har alltid trent rundt i landet, og noen ganger utenfor, dette vil de selvfølgelig fortsette med. Så kan man trene mer spesifikt for de enkelte områdene, samtidig som man kan trene fast der man holder til, og får operere lenger nord ved rullering. Hva er det du mener pilotene går glipp av? Tror du det plutselig blir helt fremmed for dem å operere i ett område de ikke er i fullt så ofte som ellers? Er avskjæring fundamentalt anderledes ved Bodø?
Lenke til kommentar

Du må ikke glemme at hvis man ikke er i et område regelmessig så blir enkelte detaljer fort glemt

For at ikke område skal vær for ukjent så må man være der ofte.

 

Derfor er jeg granske overbevist at flere steder i Norge fort vil for ukjente og usikrere for pilotene

 

Enkelte detaljer vil man naturlig nok glemme, sånn er det også gjerne når man flyr høyt over bakken. Hvor viktig mener du dette er og isåfall hvilke kilder på det.

Lenke til kommentar

Jeg er bare redd for at områdene de skal operere i vil få ukjente lande merker , f.eks fjell formasjoner som de har glemt er der , som påvirker sikkerheten for piloten.

 

Ergo vil ikke piloten være i stand til operere flyet i det området

 

Ærlig talt, disse pilotene er mer enn kapable til å fly og krige på andre siden av jorden og du er redd de ikke vil være i stand til å oppererer i ett område de flyr flere ganger årlig og som de er briefet grundig om?

 

Lenke til kommentar

Først var problemet nedprioritering av forsvaret i nord, noe som ikke stemmer. Så var det for korte rullebaner, noe som heller ikke stemmer. Så ble problemet at pilotene kun skal øve i Midt-Norge, noe som (ja, du gjettet riktig) ikke stemmer. Og nå er problemet at pilotene ikke kan operere i andre områder enn de hvor de er lommekjente, noe som selvfølgelig heller ikke stemmer.

 

Jeg synes herzeleid oppsummerte dette ganske bra tidligere:

Nå griper du virkelig etter halmstrå.
Lenke til kommentar

Når det gjelder øvelser og trening for militære fightere føler jeg at jeg kan oppklare dette, siden dette er noe jeg jobber med daglig.

 

Det meste av trening for fightere foregår i FUA-områder (Flexible Use Of Airspace). Dette er områder som blir avstått av flygeledere til fighterkontrollere, hvor de til en hver tid har kontroll på hver flygning. FUA-områdene har definerte høyder, og er aldri lavere enn kontrollert luftrom. Ergo, det er ikke fare for at et fjell står i veien. Skal man fly lavere enn dette, altså ned i ukontrollert luft er det krav om sikt og vær, noe som det er også til en vanlig småfly-pilot.

 

At F35 trener sørpå/i Trøndlag-området mesteparten av tiden har ingenting å si for evnt. trening nordpå/avskjæring. De er alltid i kontakt med enten fighterkontroller eller flygeleder, og om det er slik at de skal drive med lavtflygning (-150 m over bakken) er det værkrav, og det er igrunn ingen forskjell fra en vanlig C-172.

 

Oversikt over treningsområdet, samt høyder og værkrav finner du på http://ippc.no om du er interessert.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Finner generelt lite snakk om Eurofighter på denne tråden (litt i første sidene da), selv om denne tråden kanskje er den største i Norge på nettopp jagerflykjøpet, veit ikke om større tråder.

 

 

Spørsmålet mitt til folk her er kort sånn her: sett helt bort ifra pris, økonomi, sjefen hos Eurofighter David Hamilton, og politikk sånn generelt.., hvordan står da Eurofighter militærteknisk i forhold til F-35 og JAS-39NG henholdsvis?? -(spes mt.p bruk for Norge)

 

Er den like god f.eks som F-35, altså alle egenskapene sammenlignet? Eller er den bedre? Eller litt dårligere?

- Forsåvidt også, hva er bruksområdene til en Eurofighter i forhold til svenskeflyet og F-35??

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...