Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

• JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

• Ja
      264
    • Nei
      142
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

• Ja
      317
    • Nei
      102
      44

Anbefalte innlegg

I forhold til befolkningen så kan det nok virke som det er lit flere soldater her nord.Likevel er det flere soldater i sør

Men det spørs hvordan man vektlegger det

i forhold til landområder som må forsvares så blir det mindre folk

Så er det folke eller landområdene du mener som skal forsvares ?

Hvis det er et dårlig forsvar i fokus av å forsvare landområder så går det utover både befolkningen og resten av landeområdene

dekningen blir rett og slett ikke god nok , med begrunnelse av at det er ikke så nøye da det ikke er så mange innbyggere der

Men da blir det også lettere for fienden å angripe der og for seint å flytte mere fol etter når angrepet først skjer

Uansett det som er feil er bare hver våpengren skal være stasjonert på et lite område og så ryke ut til de andre først når angrepet først skjer

Man er også nødt til å plaser flyene på en annen måte en det er lagt opp til.

man trenger sikkert 10 fly her nord , ikke 2

Grunnen til at jeg tar for mang basevalget er av 2 grunner

- Det er en del fly-valget , snarere en konsekvens av det

- flyene må plasseres slik at de kan forsvare hele landet på kort tid

når de første argumentene var at det var snakk om et kostnadsspørsmål så blir det litt merkelig at de går inn for det systemet som kostet definitivt mest penger både ved flytte basen og velge dyre fly

å argumentere at det gjør det av sikkerhesegrunner holder ikke , argumenter er for tynt

Om du ser det på den måten har strengt tatt indre troms en ekstremt høy andel soldater i forhold til øst/vest front sammenlignet med resten av landet.

Man kan sitte i kommunen og være så missfornøyd med at forsvaret ikke gir den mer tilskudd man bare vil, men faktum er at forsvaret så absolutt er sterkt til stede i nord, sammenlignet med resten av landet, og hva slagkraft på bakken anngår, i større grad enn ellers. Indre Troms er omtrent Hæren.

Hæren er uansett ikke stor nok til å forsvare særlig mye, og vi kan ikke samle alt i Nord, selv om mange skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Troms fylke er treningsområdet for hæren , de, vi si hemeværnet

nå var ikke poenget at alt skulle være i nord heller men at de forskjellige våpengren skulle være fordel i grupperover hele landet med alle grener i hver gruppe , ikke på hver sitt sted slik det er nå.

Da kan hver våpengruppe supermetere hverandre

Lenke til kommentar

Troms fylke er treningsområdet for hæren , de, vi si hemeværnet

nå var ikke poenget at alt skulle være i nord heller men at de forskjellige våpengren skulle være fordel i grupperover hele landet med alle grener i hver gruppe , ikke på hver sitt sted slik det er nå.

Da kan hver våpengruppe supermetere hverandre

Det er jo det hver våpengren gjør i dag. Hver gren har flere hovedbaser, og oppererer i tillegg på mindre steder. Du tror ikke oppriktig at luftforsvaret og Hæren ville sittet i hver sin boble om det ble krig? De jobber trossalt sammen jevnlig på øvelser osv.

I indre troms ligger hoveddelen av Hærens kampavdelinger. Marinens jegervåpen har sin base på Ramsund også om jeg ikke husker feil, så jeg vil si hoveddelen av de operative på bakken befinner seg i nord. Du trenger ikke fly med hovedbase på Bodø, eller skip med hovedbase nordpå for at de skal kunne operere der. Om du på død og liv skulle flyttet mer nordover tror jeg du vil se en kompetanseflykt uten like.

Lenke til kommentar

Nå går det jo den veien at hver våpengren kun får en hovedbase .

Det medfører at man ikke får de små vedlikeholdøvelsen lokalt , bare store øvelser amet hvert år eller noe slikt

Da er man ikke helt klar til forsvare seg med en gang det kommer et angrep .

Angrepet er over før man får mobilisert

Hadde fordelingen vær annerledes så kunne man øve hele tinden og var klar med en gan angrepet kom.

Nå er Norge faktisk total avhengig av Nato for kunne forsvare seg

Lenke til kommentar

Nå går det jo den veien at hver våpengren kun får en hovedbase .

Det medfører at man ikke får de små vedlikeholdøvelsen lokalt , bare store øvelser amet hvert år eller noe slikt

Da er man ikke helt klar til forsvare seg med en gang det kommer et angrep .

Angrepet er over før man får mobilisert

Hadde fordelingen vær annerledes så kunne man øve hele tinden og var klar med en gan angrepet kom.

Nå er Norge faktisk total avhengig av Nato for kunne forsvare seg

Jeg skulle gjerne også sett ett større forsvar, men når vi en gang ikke har det så har nordnorge kommet godt ut av det.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne også sett ett større forsvar, men når vi en gang ikke har det så har nordnorge kommet godt ut av det.

Man vil tro det men jeg er ikke så sikker

jeg mer også at man mente at forsvaret var bra før den siste krigen brøt ut .

Men der vet jo alle at Finnmark manglet et forsvar

Lenke til kommentar

Man vil tro det men jeg er ikke så sikker

jeg mer også at man mente at forsvaret var bra før den siste krigen brøt ut .

Men der vet jo alle at Finnmark manglet et forsvar

Om du mener siste verdenskrig så var det vell ganske kjent at forsvaret var temmelig dårlig. Men jo, Finmark hadde ett forsvar. Hadde selv en bestefar som ble mobilisert nettopp for å passe på Finnmark. Men igjen, i en krig av slik størrelse er ikke Finmark så mye å spare på.

Lenke til kommentar

Poenget mit var kunne stoppe fiende før de hadde nådd for lang , før landområdet blir for stort

Når fienden kommer lengre inn i lande er det flere steder å gjemme seg

Og derfor har man samlet Størsteparten av Hæren i området Indre troms fordi det er der man regner med å stoppe en eventuel fiende.

Lenke til kommentar

Og derfor har man samlet Størsteparten av Hæren i området Indre troms fordi det er der man regner med å stoppe en eventuel fiende.

Det er jo nettop sagt at man ikke regner med at de vil klare det uten hjelp fra de andre våpengrenene

for eksempel har de lite å stille opp mot hvis det kommer et flyangrep

sjøforsvaret er jo heller ikke akkurat så massivt der

Lenke til kommentar

Det er jo nettop sagt at man ikke regner med at de vil klare det uten hjelp fra de andre våpengrenene

for eksempel har de lite å stille opp mot hvis det kommer et flyangrep

sjøforsvaret er jo heller ikke akkurat så massivt der

Og de andre våpengrenene kan fint bidra uten å ha noen hovedbase mitt i killzone. Det er ikke noe mål i seg selv å ha hovedvekten av flyene så nært fronten som mulig, så lenge de kan fly dit på relativt kort tid, eller opperere fra fremskutte baser

Lenke til kommentar

Jeg syns at det å drepe hverandre er en kjipt ting, og jeg ser ikke hvilken trussel Norge står ovenfor når det kommer til defensiv politikk så all antagelse kan kun lede til at disse skal brukes for å ødelegge og drepe i andre land. Noe jeg syns er helt på trynet.

Lenke til kommentar

det er to rin du ikke hat fått med deg

- den framskutte bassen får bare 2 eller 3 fly ,noe som ikke vil holder

- å flytte flyen fra midtnorge helt til Troms vil ta for lang tid, før de er der er angrepet for lengs over

Ja i utgangspunktet får den lav bemanning, det er ikke noe permanent ved en krig, og fly kan fortsatt fly nordover for å støtte. Det er ikke slik at Russerne plutselig står i Troms. Flyene vil antagelig være på plass der før fronten er der, og de kan uansett støtte fra baser lenger unna.

Lenke til kommentar

Ja i utgangspunktet får den lav bemanning, det er ikke noe permanent ved en krig, og fly kan fortsatt fly nordover for å støtte. Det er ikke slik at Russerne plutselig står i Troms. Flyene vil antagelig være på plass der før fronten er der, og de kan uansett støtte fra baser lenger unna.

hvilke andre baser er det du snakker om.

Det er jo bare en base med 2 fly

båter vil være for trege

hæren vil også være lit reg , med unntak av de som er i nærheten

Det som kom vek er at det også tar tid å mobilisere

Når det gjelder flyangrep så kommer de forbausende raskt

spørmålet er om man oppdager dem i tide

Hvis forsvaret er likke trege som politiet og terror troppen så kan man jo bare henvise til det som skjedde med regjeringskvartalet og utøya.

Dette skjedde tross alt i fredstid

Lenke til kommentar

hvilke andre baser er det du snakker om.

Det er jo bare en base med 2 fly

båter vil være for trege

hæren vil også være lit reg , med unntak av de som er i nærheten

Det som kom vek er at det også tar tid å mobilisere

Når det gjelder flyangrep så kommer de forbausende raskt

spørmålet er om man oppdager dem i tide

Hvis forsvaret er likke trege som politiet og terror troppen så kan man jo bare henvise til det som skjedde med regjeringskvartalet og utøya.

Dette skjedde tross alt i fredstid

Vi har da ganske mange flyplasser i dette landet, for store rutefly også. De har garantert en plan for å deployere fly, og uansett kan flyene nå troms fra Trøndelag ganske kjapt skulle jeg tro. Hæren har allerede hovedtyngden i Troms, flere avdelinger dit og du samler alt i en kopp. Luftvernet befinner seg såvidt jeg vet på Bardufos og trener jevnlig på deployering til det området.

Poenget er at når vi først har ett så lite forsvarsbudsjett er antagelig dette den beste måten å organisere det på. Hovedtyngden av de "harde" styrkene befinner seg allerede nordpå og resten kan opperere fra Sørnorge eller redeployeres nordover. Flytte alle avdelingene nordover og du vil ikke bare blotte resten av landet, men også sørge for at mange slutter, fordi de færreste vil bo på Skjold.

Lenke til kommentar

Vi har da ganske mange flyplasser i dette landet, for store rutefly også. De har garantert en plan for å deployere fly, og uansett kan flyene nå troms fra Trøndelag ganske kjapt skulle jeg tro. Hæren har allerede hovedtyngden i Troms, flere avdelinger dit og du samler alt i en kopp. Luftvernet befinner seg såvidt jeg vet på Bardufos og trener jevnlig på deployering til det området.

Poenget er at når vi først har ett så lite forsvarsbudsjett er antagelig dette den beste måten å organisere det på. Hovedtyngden av de "harde" styrkene befinner seg allerede nordpå og resten kan opperere fra Sørnorge eller redeployeres nordover. Flytte alle avdelingene nordover og du vil ikke bare blotte resten av landet, men også sørge for at mange slutter, fordi de færreste vil bo på Skjold.

Slik jeg har forstått det så var nettop poenget med å forlenge rullebanen i at den skulle være lang nok til takle F-35 men det ikke er nødvendig for f-16

da skulle man jo også tro at alle mulig flyplasser også må forlenge rullebanen .

Det har jeg ikke sett noe til

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så var nettop poenget med å forlenge rullebanen i at den skulle være lang nok til takle F-35 men det ikke er nødvendig for f-16

da skulle man jo også tro at alle mulig flyplasser også må forlenge rullebanen .

Det har jeg ikke sett noe til

Jeg finner ikke noe kilde på rullebanelengde den trenger, men det flyr betraktelig mye større fly fra rundt i landet så det finnes nok flere enn to. Det blir uansett ikke slik at nordnorge står uten flydekning, dermed er nordnorge langt fra så nedprioritert som mange (nordpå) vil ha det til. Det er trossalt ett veldig stort fokus på indre troms i hele forsvaret, noe som er grunnen til at hovedvekten av Hæren trener der hele tiden, og resten av forsvaret stort sett trener der på større øvelser årlig.

Ja, forsvaret blir stadig nedprioritert, men skulle man spre det mer vil man måtte legge ned enda mer og da blir det rett og slett for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...