Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Da har du misforstått meg.

 

Det jeg sier er at på lang sikt vil det blir ganske mange som bosetter seg , ikke så mange som i Bodø på grunn av Trondheim men langt flere en det forsvaret antyder , for de tar kun med de som må flyttet hvis basen skal flyttes.

 

7-8 tusen høres dog lit lite ut. husk at jeg snakker omen 30+ års perspektiv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg mener nå fortsatt du har et forklaringsproblem ift. hva som skal drive denne veksten fremover når alle stillingene som direkte eller indirekte er tilknyttet flyplassen er dekket. Det krever jo at noen større arbeidsgivere (offentlige etater, sykehus, utdanningsinstituasjoner, fabrikker, o.l.) etablerer seg på Ørlandet, og jeg kan ikke se hvem dette skal være når man har Trondheim såpass tett på.

 

Men det du startet med her var å si at befolkningstetthet var irrelevant som argument mot Bodø fordi Ørlandet vil bli tettere befolket også. Jeg mener at du langt på vei har annulert ditt eget utsagn når du nå vedgår at Ørlandet allikevel ikke vil få like mange innbyggere som Bodø. Selv om Ørlandet skulle få 20-30.000 innbyggere, så er det fortsatt færre enn Bodø, og ergo er Ørlandet bedre egnet ift. dette spesifikke punktet. Bodø vil jo også mest sannsynlig fortsette å vokse de neste tiårene pga. alle de andre insitusjonene som holder til der, som i langt større grad tiltrekker innflyttere enn Forsvaret.

Lenke til kommentar

At du ikke tror meg får stå for din regning

Poenget mit var at Ørland fikk den samme effekten som Bodø , ikke at det nødvendigvis ble like stor bosetning

meg bekjent hadde Bodø større befolkning da basen ble lagt der en det Ørland har i dag ,

 

Et annet poeng er at argumentet mot Bodø i kampflysaken er som nevnt befolkningstettheten

Da glemmer man at det finnes flere militære installasjoner i nærheten .

Da er Bodø et bombemål uavhengig av kampflyene

Litt pussig at Bergen ikke er noe bombemål når de vil etablere en militær helikopterbase der .

som kjent så er Bergen en mye større by en Bodø

 

Er innbyggerne der nå plutselig mindre verd en de i Bodø ?

Lenke til kommentar

Nå prioriteres ikke alle typer militærbaser like høyt som bombemål for en evt. fiende da. En jagerflybase vil alltid utgjøre et prioritert mål, og således være en større trussel for sivile tap enn andre basetyper.

 

Hva slags andre baser er det forresten som ligger i Bodø? Bodin leir må man vel forvente at forsvinner når hovedflybasen legges ned? Av de jeg kjenner til da gjenstår FOH, men denne basen er jo lokalisert 25km utenfor selve Bodø by.

 

Ift. Bergen, må man vel kunne si at byen allerede er et stort potensielt bombemål pga. Haakonsvern, og at denne statusen ikke endres nevneverdig pga. helikopterbasen.

Lenke til kommentar

jeg snakker i hovedsak om forsvar installasjoner som må ha forsvart ( rask reaksjon ) .

til det ligger Evenes eller Ørland for langt unna

 

FOH er en viktig for forsvaret. hvis det skal være noen poeng med forsvar så må det ikke gå for lang tid

 

Nå synes jeg nå det virker lit rart at Bergen med alle innbyggerne blir definer som en mindre risiko en Bodø . Byen er tross alt mye større en Bodø

 

jeg vet at rundt Bodø ( noen mils omkrets ) er det flere anlegg for overvåking av flytrafikken . jeg tviler på at alt er blitt sivilt og så har man en del fjell haller . hvor mange som er i bruke er usikkert ( det er ikke noen hvem som helst får vite )

Lenke til kommentar

Nå roter du. Du snakket i forrige innlegg om befolkningstetthet, mens du nå har hoppet over til å snakke om responstid ved et angrep.

 

Slutt nå å snakke om Bergen. Ingen har definert Bergen som noen mindre risiko enn Bodø, da spørsmålet ikke en gang har vært oppe til vurdering. Vi snakker om Luftforsvaret nå, da det er deres hovedflybase som skal flyttes. Når nå Sjøforsvaret en dag skal flytte, så kan vi begynne å snakke om dem.

Lenke til kommentar

Hele JSF-konseptet er ikke annet enn et salgstriks for å selge fly til land som skal bidra i internasjonale operasjoner. Man fletter inn jagerflyegenskaper for å selge og later som om flyet kan gjøre to ting like godt på én gang. Resultatet er at USA tjener milliarder samtidig som de får supplert sine F22 med jagerbomberkapasitet fra andre land, mens vi taper millarder på et fly som er ubrukelig til forsvar av norsk territorium.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå roter du. Du snakket i forrige innlegg om befolkningstetthet, mens du nå har hoppet over til å snakke om responstid ved et angrep.

 

Slutt nå å snakke om Bergen. Ingen har definert Bergen som noen mindre risiko enn Bodø, da spørsmålet ikke en gang har vært oppe til vurdering. Vi snakker om Luftforsvaret nå, da det er deres hovedflybase som skal flyttes. Når nå Sjøforsvaret en dag skal flytte, så kan vi begynne å snakke om dem.

 

poenget er ( hvis du ikke har fulgt med i debatten) at de skal opprettes en helikopter base for luftforsvaret der.

da synes jeg det er merkelig det blir en slik forskjellsbehandling i forhold til Bodø /Ørland og flyene

 

Angriper man så angriper man for å ødelegge alt som kan være en trussel sett i fra fienden sin side

 

forøvrig man må ta til etterting at Bergen er en lang større by en Bodø.

Uansett hvordan man bruker argumentene så blir det merkelig Bergen har mindre risiko en Bodø når man bruker argumentene om sikkerhet for befolkningen rundt byene ( i Bodø vil man verne befolkningen for an base som har vært der, i Bergen gjør man det stikk motsatte når man oppretter en ny base )

Lenke til kommentar

Det kan være verdt å merke seg at Haakonsvern ligger forholdsvis langt ifra bykjernen i forhold til rullebanen i Bodø, som praktisk talt ligger i sentrum. Det er riktig nok forholdsvis tettbygde områder i nærheten av Haakonsvern, men altså ikke bybeggelse.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

poenget er ( hvis du ikke har fulgt med i debatten) at de skal opprettes en helikopter base for luftforsvaret der.

da synes jeg det er merkelig det blir en slik forskjellsbehandling i forhold til Bodø /Ørland og flyene

forøvrig man må ta til etterting at Bergen er en lang større by en Bodø.

 

Uansett hvordan man bruker argumentene så blir det merkelig Bergen har mindre risiko en Bodø når man bruker argumentene om sikkerhet for befolkningen rundt byene ( i Bodø vil man verne befolkningen for an base som har vært der, i Bergen gjør man det stikk motsatte når man oppretter en ny base )

Men det har jo aldri vært et spørsmål om å flytte Sjøforsvarets baser! Driften ved Haakonsvern kommer til å fortsette uansett, og dermed gjør det ingen forskjell ift. risikoen å legge helikopterbasen dit.

 

Angriper man så angriper man for å ødelegge alt som kan være en trussel sett i fra fienden sin side

Ikke helt riktig. Man angriper de viktigste målene først, hvorav luftforsvar og kommandostrukturen står høyest på listen. Dagens Bodø ville med andre ord vært blant de første målene, mens Bergen ville komme noe senere.

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir jo om flybasen eller sjø basen blir angrepet først i henholdsvis Bodø eller Bergen.

Bodø har ingen egen sjølbase kun flybase , beregn vil få en flybase ( helikopter base ) i tillegg til sjølbasen ( hvis forsvaret har råd til å bemanne alle båtene )

 

hvis man ser litt mellom linjene så kan det virke som alt forsvaret man er avhengig i Nord skal reduseres , uvisst av hvilken grunn , også finner man på en masse dårlige unnskyldninger

En av dem går ut på at det blir for dyrt å ha det i Nord

En annen er at man ikke bryr seg om at rullebanen i Bodø kan flyttes ( bygges ny ) hvis det er slik risiko for befolkningen

Dette vent man stort sett hva det koster

 

Hvor mye flyttingen vil koste har man ikke peiling på , bare påstander at det blir billigere å bygge ut Evenes og Ørland.

( her må deler av rullebanen forlenges )

Det blir også kostbart å legge ned Bodø

 

 

Så total oppfatter jeg det ikke som annet en at forsvare vil bruke mye , veldig mye penger kun for å redusere forsvars evnen i nord.

 

Hadde man enda plaser 15-20 fly på Evenes

 

 

Videre så har man jo endret forutsetningen under veis

 

Nå Evenes er bombet så står Bergen eller Ørland for tur . Hva tar man først ?

Lenke til kommentar

Hvilken bruk av helikoptrene er det du ser for deg som vil gjøre en NH90-base til et mål prioritert tilsvarende som en F35-base under den første angrepsfasen? Meg bekjent kommer den eneste offensive rollen til de norske NH90'ene til å være anti-ubåt. De utgjør således en svært liten trussel i en fase hvor man ønsker å ramme fiendens luftforsvar og kommandostruktur.

Lenke til kommentar

Men i en slik 2. fase så vil sivile i det minste ha hatt en sjanse til å evakuere de mest utsatte områdene.

 

Den er jeg faktisk ikke så sikker på , det kommer veldig an på hvordan det første angrepet er.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor mange innbyggere det er i beregn .

Det jeg er sikker på er at evakueringene vil ta tid

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kun to kampfly stasjoneres i Nord-Norge

 

Kun to av de 52 nye F-35 kampflyene som er bestilt fra USA vil bli plassert i Nord-Norge. 45 av flyene blir stasjonert på hovedbasen Ørland.

 

 

Det framgår i et brev fra forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) til Stortingets Utenriks- og forsvarskomité, skriver Fremover.

 

Brevet kommer etter at komiteen har bedt om en rekke utfyllende svar på stortingsproposisjonen som omhandler Forsvarets langtidsplan.

 

Forsvarsministeren opplyser i brevet av 45 av flyene blir plassert på hovedbasen på Ørland, fire treningsfly skal stasjoneres i USA og to operative fly pluss et reservefly skal plasseres på Evenes.

 

De to flyene som stasjoneres på Evenes skal kun benyttes i såkalt QRA-beredskap (Quick Reaction Alert), som innebærer at de skal kunne ta av på 15 minutters varsel til enhver tid.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kun-to-kampfly-stasjoneres-i-Nord-Norge-6811276.html

 

Hva mener dere om dette valget av plassering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...