Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at vi burde kjøpt Eurofighter istedet. Så kunne vi kjøpt 100 fly istedet for i overkant av 50, og rekruttert flere piloter og doblet flyforsvaret vårt. Vi har et langstrakt land, vi behøver 100 fly.

Jeg spør som han over her, hvilke forutsetninger har du for å si at vi trenger akkurat 100 fly? Hvor skal disse isåfall være stasjonert, hvor skal treningsfeltene ligge?

Hva er dine flykunnskaper, siden du mener at vi burde kjøpt Eurofighter kontra F35?

 

100 er ikke noe magisk tall, men det er en betydelig opptrapping. Militæret kan aldri bli stort nok, det er bare lommeboka som taler og tilgjengelig kompetanse/bemanning.

 

Jeg har store kunnskaper om aviasjon, og moderate kunnskaper om militære fly. Eurofighter er et ekstremt godt fly når det kommer til nærkamper fly-mot-fly, det er bygget for å være ustabilt på en måte som gjør at det kan ta krappe svinger, hvor F35 ikke er bygget primært for dette.

 

F35 er meget godt egnet til lang distanse bombing og stealth, norge har egentlig ikke et behov for et fly som er best egnet for bombing og moderat egnet for luft mot luft operasjoner. Eurofighter er egnet for alt, men særlig godt egnet for luft mot luft. Eurofighter mangler kun rekkevidde, men den er like god og bedre på andre områder.

 

Eurofighter bruker veldig kort rullebane for å ta av, ekstrem motorkraft og kan gå opp i skyene på veldig få sekunder, det yter ekstremt, F35 er et stort og tungt (jeg liker å kalle det bombefly) og jeg mener vi egentlig ikke behøver det det tilbyr oss.

 

F35 er uten tvil et godt fly, men jeg synes vi skulle økt kapasiteten vår istedet med et fly som er bedre på noen områder og langt billigere. I tillegg får vi leveringsavtaler fra våre naboer, bidrar til å bedre den europeiske økonomien og arbeidsledighet.

 

Men vi kunne også gått for en kombinasjon av begge typer, det er ikke helt umulig heller, storbritannia har gjort dette og vi kan gjøre det om vi behøver noe særlig av en spesifik type fly.

 

Men jeg mener vi burde satset på eurofighter, det er et ekstremt godt fly og det kan brukes på veldig små flyplasser kontra hva F35 krever og vi kunne fått et høyere antall fly også slik at vi kan begynne å konkurrere litt mer med våre jevnlige land i midtøsten og skandinavia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100 er ikke noe magisk tall, men det er en betydelig opptrapping. Militæret kan aldri bli stort nok, det er bare lommeboka som taler og tilgjengelig kompetanse/bemanning.

 

Jeg har store kunnskaper om aviasjon, og moderate kunnskaper om militære fly. Eurofighter er et ekstremt godt fly når det kommer til nærkamper fly-mot-fly, det er bygget for å være ustabilt på en måte som gjør at det kan ta krappe svinger, hvor F35 ikke er bygget primært for dette.

 

F35 er meget godt egnet til lang distanse bombing og stealth, norge har egentlig ikke et behov for et fly som er best egnet for bombing og moderat egnet for luft mot luft operasjoner. Eurofighter er egnet for alt, men særlig godt egnet for luft mot luft. Eurofighter mangler kun rekkevidde, men den er like god og bedre på andre områder.

 

Eurofighter bruker veldig kort rullebane for å ta av, ekstrem motorkraft og kan gå opp i skyene på veldig få sekunder, det yter ekstremt, F35 er et stort og tungt (jeg liker å kalle det bombefly) og jeg mener vi egentlig ikke behøver det det tilbyr oss.

 

F35 er uten tvil et godt fly, men jeg synes vi skulle økt kapasiteten vår istedet med et fly som er bedre på noen områder og langt billigere. I tillegg får vi leveringsavtaler fra våre naboer, bidrar til å bedre den europeiske økonomien og arbeidsledighet.

 

Men vi kunne også gått for en kombinasjon av begge typer, det er ikke helt umulig heller, storbritannia har gjort dette og vi kan gjøre det om vi behøver noe særlig av en spesifik type fly.

 

Men jeg mener vi burde satset på eurofighter, det er et ekstremt godt fly og det kan brukes på veldig små flyplasser kontra hva F35 krever og vi kunne fått et høyere antall fly også slik at vi kan begynne å konkurrere litt mer med våre jevnlige land i midtøsten og skandinavia.

 

Du sier du har store kunnskaper innen luftfart, men hvor kommer denne kunnskapen fra? Og på hvilken måte er din kunnskap høyere enn de som bestemte hvilken type fly de skulle gå for?

 

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan F35 er kontra Eurofighter! Jeg har ikke jobbet med noen av dem, og kan derfor ikke uttale meg.

Men, jeg er fortsatt interessert i hvordan du mener det skal bli realistisk at Norge skal ha 100 fly. Hvor skal disse stasjoneres, og hva gjøres med treningsområder kontra sivil trafikk? Skal alle 100 stasjoneres på Ørlandet, som allerede har et luftrom med mye sivil aktivitet? Skal du ha en to-base løsning (Bodø og Ørlandet), eller skal du ha mange baser rundt omkring i landet? Hvor skal disse basene ligge?

Lenke til kommentar

Kirkenes er uaktuell grunnet mange restriksjoner for militærfly i området.

 

Man kan godt mene at vi burde ha mange flere fly enn man har i dag, men realiteten er at det vil bli vanskelig. Treningsområder og sivil luftfart setter mange begrensninger, og det er ikke bare å "velge" baser fra øverste hylle. Allerede i dag trener ikke mer en 15-20 fly på et hverdagslig basis, og å fordoble flyparken vil, slik jeg ser det, ikke la seg gjennomføre uten store problemer.

 

En liten digresjon til det som ser ut til å bli endelig basevalg: Ørlandet har mye siviltrafikk i luftrommet rundt seg, noe som bare vil øke med fremtiden. At de faktisk planlegger å plassere 95 % av kampflyene kan bli meget spennende med tanke på restriksjoner på øvningsområdene rundt Ørland. Å ha en skvadron slik som nå er kjempebra, men alle tre i fremtiden vil bare by på problemer.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at du tror at f22 er en "bedre versjon" av f35. Det er overhodet ikke tilfelle.

F-22 er egentleg bedre på alle områder om du setter dei ved siden av kvarandre.

Range, supercruise, Vne, payload, climb-rate, take-off distance, stealth egenskapa, thrust/weight, wingloading, manueverbility.

 

Med andre ord, f-22 er bedre på ALT.

F-35 skulle utvikles, som billig alternativ til f-22. Og det er jo egentleg det det er. Bortsett at den blei like dyr.

Lenke til kommentar

Eg syns verken Eurofighter eller Grippin er noe bra alternativ heller.

 

La oss se på Norges behov for kampfly. Der er det to alternativer.

1. Beskytte seg mot Russland, evt luft-luft kamp med andre land som bruker Russiske/Kinesiske fly, "first day war".

2. Bombe land som Syria, Libya, Yougoslavia.

 

Ved første alternativet, er F-16 bra nokk, sånn som situasjon er idag.

F-16 greier ikkje måle seg med nyeste (4.5 gen) fly, men dei er bra nokk til avskjering og luft-luft kamp mot eldre russiske fly i andre land.

Etter alle reporter ser SU-PAKFA til å bli ein suksess. Både Russland og ein del andre land skal anskaffe dei. Då er F-16 ikkje lenger bra nokk. Men det er ikkje F-35, Grippen eller Eurofighter heller.

 

 

Alternativ 2. Bombe land, der det meste av fare for å skyte ned fly, er tatt ut (aka "second day war").

Til 2nd day, er F-16 bra nokk. Akkuratt sånn som dei er idag.

F-35 er bra nokk også. Grippen og Eurofighter er bra nokk også.

 

Men spørsmålet er då, er det noe vits å bytte flytypet i det heile tatt?

Til "first day war" og til framtidige trusler (PAKFA, J-XX) er F-16 ikkje bra nokk, nei. Men verken Grippen, Eurofighter eller F-35 er bra nokk heller? Kva som er poenget å bruke fleire milliarder kroner!!!! på noe som blir berre LITT bedre, enn det Norge har idag?

 

Fordi til 2nd day war, er F-16 like god alternativ, som F-35. Like gode som Eurofighter eller Grippen.

Er ikkje det bedre å kjøpe nyeste versjon av F-16?

Først av alt, "unit-cost" er på kun 15-7mill$, mot Grippins 50mill og F-35$ 130mill$.

For det andre, Norge har på plass ALT av logistikk, reparasjon, utdannelse osv osv osv, som er også ENORMT stort beløp, om Norge skal tilpasse alt til nye fly.

 

Ingen av alternative er bra nokk for 1st day war. Alle alternative er bra nokk for 2nd day war. Kvifor bruke fleire milliarda på nytt fly då?

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Hvor henter du tallene dine fra og hvor mener du Forsvaret sin vurdering er feil og din er riktig? Tror du man automatisk ville fått råd til å drifte dobbelt så mange fly? Og hvilken nytte vil dobbelt så mange fly gjøre om k/d ratioen er mye dårligere

 

Vi er nødt til å forholde oss til budsjettet og spørsmålene står: hvor får du det fra at du kan drifte 100ef til prisen av 50 f-35 og hva får deg til å tro at dette vil fungere bedre?

 

Ellers er jeg enig i at Forsvaret burde prioriteres mer, men jeg mener det er ganske mye i Forsvaret som må prioriteres foran en dobling i antall jagerfly.

 

Forsvarets vurdering er basert rundt et budsjett og et minstebehov, vurderingen er ikke gjort i lys av å trappe opp militæret.

 

Det er her du har snudd hodet ditt opp ned, du tror forsvarets vurdering er maksimal, mens den i realiteten er bygget rundt minimumskravet fra en stat som prioriterer andre ting enn militæret.

Lenke til kommentar

Norge er et lite land, vi bør bruke pengene der det virkelig viser effekt, og det er å bygge opp et sterkt luftforsvar og fokusere mindre på marinen og mindre på bakken.

 

Vi kan bruke pengene der det virkelig har effekt og det er flere fly, masse flere fly om vi har råd til det.

 

Unnskyld at jeg sier det men dette blir for dumt. Vi har en hær som i praksis består av en redusert brigade og du vil fjerne midler fra bakke og gi til luft?! Fly er lite verdt når du taper alt lendet.

 

Jeg stusser også på påstandene dine om at f-35 skulle være mest bombefly. Noe av poenget er vell at de skal være i overlegne på langt hold og tradisjonelle "dogfights" tviler jeg på at du ser noe til lenger. Det er en grunn til at f-35 ble vurdert overlegen gripen, og at det kun var ved bombing det kunne måle seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Norge er et lite land, vi bør bruke pengene der det virkelig viser effekt, og det er å bygge opp et sterkt luftforsvar og fokusere mindre på marinen og mindre på bakken.

 

Vi kan bruke pengene der det virkelig har effekt og det er flere fly, masse flere fly om vi har råd til det.

 

Unnskyld at jeg sier det men dette blir for dumt. Vi har en hær som i praksis består av en redusert brigade og du vil fjerne midler fra bakke og gi til luft?! Fly er lite verdt når du taper alt lendet.

 

Jeg stusser også på påstandene dine om at f-35 skulle være mest bombefly. Noe av poenget er vell at de skal være i overlegne på langt hold og tradisjonelle "dogfights" tviler jeg på at du ser noe til lenger. Det er en grunn til at f-35 ble vurdert overlegen gripen, og at det kun var ved bombing det kunne måle seg.

korleis trur du F-35 vil være mot Su-T50 eller J-XX? Fly, med like små radar x-section, dvs dei oppdager kvarandre veldig seint (på nært hold), men så er Su-T50 eller J-xx blir overlegne i lufta?

 

Om du måler F-35 mot Gripen, F-16 eller Mig-29, ja F-35 overlegen, fordi den kan se motstanderen, men ikkje motsatt. Men kva med framtidige fly, som blir utviklet parallelt med F-35?!

Lenke til kommentar

Norge er et lite land, vi bør bruke pengene der det virkelig viser effekt, og det er å bygge opp et sterkt luftforsvar og fokusere mindre på marinen og mindre på bakken.

 

Vi kan bruke pengene der det virkelig har effekt og det er flere fly, masse flere fly om vi har råd til det.

 

Unnskyld at jeg sier det men dette blir for dumt. Vi har en hær som i praksis består av en redusert brigade og du vil fjerne midler fra bakke og gi til luft?! Fly er lite verdt når du taper alt lendet.

 

Jeg stusser også på påstandene dine om at f-35 skulle være mest bombefly. Noe av poenget er vell at de skal være i overlegne på langt hold og tradisjonelle "dogfights" tviler jeg på at du ser noe til lenger. Det er en grunn til at f-35 ble vurdert overlegen gripen, og at det kun var ved bombing det kunne måle seg.

korleis trur du F-35 vil være mot Su-T50 eller J-XX? Fly, med like små radar x-section, dvs dei oppdager kvarandre veldig seint (på nært hold), men så er Su-T50 eller J-xx blir overlegne i lufta?

 

Om du måler F-35 mot Gripen, F-16 eller Mig-29, ja F-35 overlegen, fordi den kan se motstanderen, men ikkje motsatt. Men kva med framtidige fly, som blir utviklet parallelt med F-35?!

 

Fremtidens fly vet vi vel strengt tatt ganske lite om, og der kan forsovet hva som helst skje. Men dette forandrer da ikke på at f-35 er det beste valget blandt de flyene vi har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

F35 bruker amerikanske systemer og chippene i flyene er programmert av amerikanere som er underlagt meget streng lovgivning om spredning osv. Amerikanere kan rett og slett slå av systemene i flyene våre om de skulle finne det for godt. Vi burde satse på en produsent hvor du kan stole på at flyet flyr, Eurofighter er en slik type.

Lenke til kommentar

F35 bruker amerikanske systemer og chippene i flyene er programmert av amerikanere som er underlagt meget streng lovgivning om spredning osv. Amerikanere kan rett og slett slå av systemene i flyene våre om de skulle finne det for godt. Vi burde satse på en produsent hvor du kan stole på at flyet flyr, Eurofighter er en slik type.

Uhh, slå av systemene i flyene? Er dette noe du faktisk har noen som helst kilde på? Neivel. Tekte meg det ja.

Eurofighter er rett og slett et for dårlig fly i henhold til de krav som ble satt. Det samme gjelder Gripen.

Lenke til kommentar

F35 bruker amerikanske systemer og chippene i flyene er programmert av amerikanere som er underlagt meget streng lovgivning om spredning osv. Amerikanere kan rett og slett slå av systemene i flyene våre om de skulle finne det for godt. Vi burde satse på en produsent hvor du kan stole på at flyet flyr, Eurofighter er en slik type.

 

Nei, nei, nei.

 

Amerikanerne eksporterer åpent F-35. F-22 derimot, den har de eksportforbud på, for den er forbeholdt kun dem. At de kan "skru av" flyene høres helt latterlig ut, og du må nesten finne bevis eller i det minste sannsynliggjøre dette.

 

Og hvorfor er Eurofighter så mye mer trygg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...