Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sunde tror visstnok at Ørlandet er det beste valget siden det er det billigste alternativet.

Detter er det mange ( inkludert meg ) som stusser lit på siden det da krever en avdeling i Nord .

 

Bodø er blir kritiser for at flyplassen ligger i byen.Men da betyr det at det er levelige forhold for hele familier.

 

jeg er temmelig sikker på at en by eller et tett sted i nærheten av en flyplass uansett vil bli bombet for sette strukturen ut av spill.

 

Det som er lit dum er at hvis flyene kun blir plaser på ett sted så er det så mye lettere å sett alle ut av spill en hvi de blir spredt på flere baser

 

 

Forsvarsevnen er kanskje bare symbolsk, men du verden så billig det blir, da gitt :dribble::thumbup:

Lenke til kommentar

Sunde tror visstnok at Ørlandet er det beste valget siden det er det billigste alternativet.

Detter er det mange ( inkludert meg ) som stusser lit på siden det da krever en avdeling i Nord .

 

Bodø er blir kritiser for at flyplassen ligger i byen.Men da betyr det at det er levelige forhold for hele familier.

 

jeg er temmelig sikker på at en by eller et tett sted i nærheten av en flyplass uansett vil bli bombet for sette strukturen ut av spill.

 

Det som er lit dum er at hvis flyene kun blir plaser på ett sted så er det så mye lettere å sett alle ut av spill en hvi de blir spredt på flere baser

 

 

Forsvarsevnen er kanskje bare symbolsk, men du verden så billig det blir, da gitt :dribble::thumbup:

 

jeg skulle til å si at det ikke er sikker at Ørland egentlig er det billigste alternativet likevel når man får satt alt i system

:roll::innocent:

Lenke til kommentar

Asia skal redde JSF

 

Budsjettkrise i Europa og opprusting i Asia gjør at F-35-programmet ser østover.

 

Finanskrise, skyhøye underskudd og gjeld gjør at politikere i både Europa og USA sliper knivene for store kutt i forsvarsbudsjettene.

 

Det er ventet å gå hardt ut over dyre våpenprogrammer som Lockheed Martins F35-jagerfly, også kalt Joint Strike Fighter.

 

Etter planen skal det produseres over 3000 jagerfly, til blant annet Norge. Det enorme volumet skal gjøre flyet billigere og programmet lukrativt for våpenindustrien.

 

De siste månedene har Asia blitt stadig mer lukrativt for produsenten.

 

- Asia er eneste mulighet for å få opp tallene. Det er der forsvarsbudsjettene øker, sier Ulriksen.

 

USA tilbød først India de billigere og mindre teknologisk avanserte jagerflyene F-18 og F16, men de falt ut av første runde i konkurransen. Eurofighter og franske Dassault er nå klare favoritter, men nå melder amerikanske F35 seg på.

 

Lockheed Martins toppsjefer er villig til å strekke seg langt for å trekke i land en avtale med japanerne. I oktober sa Lockheed Martin-topp John Balderston til Reuters at selskapet var villige til å la japanske firma sette sammen store deler av flyene, dersom Japan valgte F-35.

 

Japan har planer om å kjøpe rundt 40 nye fly. Også Sør-Korea er blant landene som vurderer F-35.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/-Asia-skal-redde-JSF-6692180.html

 

Dette virker interessangt. Håper virkelig at USA får til å selge flyene til sine venner og allierte i Asia. Sikkert en god måte å redde flyprogrammet på etter alle de engstelsene som har vært i det siste og bedre forsvarssamarbeid og bånd er jo bare positivt.

Lenke til kommentar
I oktober sa Lockheed Martin-topp John Balderston til Reuters at selskapet var villige til å la japanske firma sette sammen store deler av flyene, dersom Japan valgte F-35.

I hvilken grad vil dette påvirke norske bedrifters muligheter til å dra i land kontrakter knyttet til JSF-prosjektet?

Hvis vi skal tolke det direkte så er det jo snakk om sammensetning, altså motering, ikke produksjon av delene. Og etter det jeg har fått med meg så er det vel ikke montering noen norske selskaper er med i konkuransen om men heller produksjon av div. deler som komposittmaterialer, ol.

 

Det blir som at f.eks Toyota selv setter sammen sine biler på sine fabrikker, men de produserer ikke så mye av delene selv. Bosch f.eks er jo levrandør av en del bildeler, men de monterer ikke noe på bilen. Og Hydro aluminium lager jo også en del bildeler til mange bilmerker i aluminium, men det er ikke hydro som monterer noe av bilene.

 

Montering i Japan kontra i USA kan jo bety mindre pris pga lavere lønnskostnader til arbeiderene.

 

Men så er det jo selvfølgelig en mulighet for at noe er "blitt borte i oversettelsen" av artikkelen, og at det ikke er bare montering det er snakk om.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Evenes vil være et bedre alternativ til Bodø på enkelte punkter og helt klar et bedre alternativ en Ørland totalt sett.

 

totalt sett vil nok Bodø være det beste alternativet selv om det er noen ulemper der også , Problemet er at nesten ingen ser helheten

 

Å ha oversikt over helheten er vel ikke noe den norske forsvarsledelsen (og forsvars politikerene) har hatt siden vikingetiden..

 

Div tragiske distriktpolitisk motiverte flytteprosjekt, HV016 fadesen, systematisk destruksjon av forsvarsevnen, manglende bevilgninger og evne til å ha et klart mål og forsåvid også jagerfly-prosjektet er jo tydelige bevis på det.

 

Synd.

Lenke til kommentar

Det dumme her at de absolutt skal ha en base som gjør at vi mister alle flyene når den ene flyplassen blir bombet.

 

 

forresten er det noen som kan forklare meg logikken i at Ørland blir billigst når det også krever en avdeling lenger nord i tillegg til alt som må bygges ut ?

 

Har man i det hele tatt tenkt på at kostnaden for en ny rullebane her i Bode må staten ta uansett hvor disse jager flyen blir plassert ?

( å bruke det som et argument for at Bodø blir dyrt er bare tull for det har ingen ting med kampflybasen å gjøre )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Montering i Japan kontra i USA kan jo bety mindre pris pga lavere lønnskostnader til arbeiderene.

 

Men så er det jo selvfølgelig en mulighet for at noe er "blitt borte i oversettelsen" av artikkelen, og at det ikke er bare montering det er snakk om.

 

Det er i utgangspunktet snakk om montering av de japanske flymaskinene, men en skal ikke se bort i fra at det på sikt også kan gjelde for andre asiatiske land som skal kjøpe F-35, f.eks. Singapore og Sør Korea. En såkalt FACO (final assembly and checkout) fasilitet bygges også i Italia og Israel ønsker dette i mer elle mindre grad. Uansett vil f.eks. Kongsberg konkurrere om kontrakter for deleproduksjon uavhengig av hvor flyene monteres.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Kampflyene kan bli 90 milliarder kroner dyrere i drift

 

Norges nye F-35-fly kan koste 235 milliarder kroner å drifte over 30 år, har norske forsvarstopper sagt til canadiske folkevalgte. Det er 90 milliarder mer enn tidligere anslått.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7913428

 

Har funnet 13 hittil ukjente feil på Joint Strike Fighter

 

Ifølge en ny rapport bestilt av Pentagon i USA er det funnet 13 hittil ukjente feil ved jagerflyene F-35. Forsvarsdepartementet er ikke bekymret.

 

Rapporten, som ble lekket til amerikanske medier denne helga, viser en rekke nye feil som, ifølge den 55 sider lange teksten, vil komme til å koste opp mot en milliard dollar – kun for å endre flyene som allerede er i produksjon.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7916335

 

Dystre nyheter, men som man kan lese flere ganger i andre artikel uttrykker ikke Norge noen bekymring for disse nyhetene. Får bare vente og se og håpe det beste...

Lenke til kommentar

Kampflyene kan bli 90 milliarder kroner dyrere i drift

 

Norges nye F-35-fly kan koste 235 milliarder kroner å drifte over 30 år, har norske forsvarstopper sagt til canadiske folkevalgte. Det er 90 milliarder mer enn tidligere anslått.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7913428

Så vidt jeg har forstått så er ikke prisen endret, men det opprinnelige kostnadsanslaget var neddiskontert, mens det nye anslage er i nominelle kroner.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Nåverdi

Lenke til kommentar

Sluttprisen pr. fly eller driftkostnader er bare småpenger for Norge uansett.

 

Spørsmålet bør heller være om det hele er verdt det, og om det nærmest går prestisje i å klamre seg på prosjektet.

 

I det perspektivet burde kanskje alternativer vært vudert, men det toget har vel muligens gått

Lenke til kommentar

Jeg synes det hele virker ulogisk. Hvorfor ha en base langt oppi Nord-Norge når massene og ressursene befinner seg langt lengre sør? Hvorfor bare ha èn base?

 

Det beste forsvaret, slik jeg ser det, er å ha flyene på en rekke hangarskip, hvor vi da enkelt kan beskytte oljeressursene, samt at man kan ha flere hangarskip patruljerende flere plasser langs kysten og er en kort avstand fra hva som helst. Det koster riktignok en del, men slik som planene er nå, er vi og kommer vi til å forbli, et latterlig forbanna lett mål. Koste hva det koste vil, forsvar bør være førsteprioritet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...