Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er opptatt av det beste for Norge. Kampflyvalget var det eneste riktige!

Den største grunnen til valget av F-35 var å styrke forholdet til USA. Dei svenske flyene hadde vært fullt brukbare for norske forhold, men regjeringen har vansker med å si nei til USA. Frykter for å havne på den dårlige siden med USA er nok til stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er helt greit å kjøpe av våre viktigste allierte. Sverige er ikke med i Nato. Det er våre allierte som er vårt egentlige våpen. Verken med svenske eller amerikanske fly har vi nevneverdig slagkraft alene.

 

 

 

For øvrig leste jeg i dag, muligens på Aftenposten.no, at F-35 kan bli for dyr for USA. Men jeg har vanskelig for å forestille meg at de kan dumpe flyet etter alt dette utviklingsarbeidet.

Lenke til kommentar

De er opptatt av det beste for Norge. Kampflyvalget var det eneste riktige!

Den største grunnen til valget av F-35 var å styrke forholdet til USA. Dei svenske flyene hadde vært fullt brukbare for norske forhold, men regjeringen har vansker med å si nei til USA. Frykter for å havne på den dårlige siden med USA er nok til stedet.

 

Ja dette har vi hørt kjedsommelig mange ganger, likevell konkluderte utredningen med at f-35 var gripen helt overlegent, noe man også finner støtte for i det fagmilitære miljøene generelt. Er vell stortsett de som har minst greie på saken men fortsatt kaller seg analytikere som har hevdet det motsatte.

 

Det hevdes at vi absolutt må ha amerikanske for å tekkes amerikanerne. Da burde jo dette være en generell tendens ved innkjøp i forsvaret? Likevell har vi: Anngreps og skarpskytterrifler, Feltvogner, stridsvogner, ubater(`?)osv. fra Tyskland. Vi har stormpanservogner, lastebiler, radarsystemer, snart artilleri og diverse småting fra Sverige. I tilleg har vi en drøss av andre enkeltting fra resten av Europa som frigatter og SISU og mer til som jeg ikke gidder å ramse opp. Jeg kommer på veldig lite amerikansk materiell. Likevell påstås det at vi prøver å tekkes amerikanerne med en gang det kommer til innkjøp av ett jagerfly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng, Herzeleid. Likevel kan det tenkes at situasjonen er litt annerledes når det gjelder jagerflyene. Var det ikke den amerikanske ambassadøren (med fler?) som advarte Norge om at forholde kunne kjølne hvis vi ikke valgte F-35?

 

Fregattene var riktignok også et relativt stort kjøp, men USA var vel ikke et alternativ der? Det stod mellom Bazan, Blohm/Voss og Nor-Eskort.

 

 

Ellers er det vel ingen tvil om at F-35 i tillegg bare er best.

Lenke til kommentar

likevell konkluderte utredningen med at f-35 var gripen helt overlegent, noe man også finner støtte for i det fagmilitære miljøene generelt.

Men det betyr jo ikke at Norge virkelig har behov for f-35 fremfor noe annet alternativ?

 

Sist jeg skrev et innlegg i denne tråden var for 4-5 måneder siden. Da var stk. prisen på f-35 220 millioner, nå er det økt til 624 millioner (og stopper muligens ikke på det heller)

 

Mine innvendinger;

 

1. Skal vi liksom kjøpe uansett sluttpris?

 

2. Finnes det ikke andre mere høyverdige samfunnsformål å bruke slike gigantiske summer på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt poeng, Herzeleid. Likevel kan det tenkes at situasjonen er litt annerledes når det gjelder jagerflyene. Var det ikke den amerikanske ambassadøren (med fler?) som advarte Norge om at forholde kunne kjølne hvis vi ikke valgte F-35?

 

Fregattene var riktignok også et relativt stort kjøp, men USA var vel ikke et alternativ der? Det stod mellom Bazan, Blohm/Voss og Nor-Eskort.

 

 

Ellers er det vel ingen tvil om at F-35 i tillegg bare er best.

 

Det er klart at jagerflykjøpet er mye større i omfang, det er helt sant. Men om vi ikke turte å la være å kjøpe fra USA skulle man jo tro at dette gjaldt ellers også i forsvaret. Og her ser vi jo en stor overvekt av Europeisk materiell, på tross av at mange ofte ønsker amerikanske alternativer og å få disse inn er ofte en kamp i seg selv.

Lenke til kommentar

likevell konkluderte utredningen med at f-35 var gripen helt overlegent, noe man også finner støtte for i det fagmilitære miljøene generelt.

Men det betyr jo ikke at Norge virkelig har behov for f-35 fremfor noe annet alternativ?

 

Sist jeg skrev et innlegg i denne tråden var for 4-5 måneder siden. Da var stk. prisen på f-35 220 millioner, nå er det økt til 624 millioner (og stopper muligens ikke på det heller)

 

Mine innvendinger;

 

1. Skal vi liksom kjøpe uansett sluttpris?

 

2. Finnes det ikke andre mere høyverdige samfunnsformål å bruke slike gigantiske summer på?

 

Slik jeg ser det er det en investering i å ha ett kapabelt flyvåpen over lenger tid. Om vi kjøper Gripen vil vi sitte igjen med den kapasiteten vi har i dag men minske kostnadene og levetiden. Med f-35 har vi ett fly som er mer fremtidsrettet og som har kapasiteter som gjør den Gripen overlegen og forhåpentligvis vil være på høyde med fremtidige konkurerende fly. For meg virker det for dumt å kjøpe ett fly som hever standarden nevneverdig. Det virker lite fremtidsrettet. Men klart, ikke uansett pris.

Lenke til kommentar

Men klart, ikke uansett pris.

Så hvor setter du tålegrensen? :)

 

Apropo nyttig formål, for et par f-35 kunne vi med et pennestrøk f.eks. i stedet kjøpt inn 6 nye redninghelikoptre, å få byttet ut 40 år gamle maskiner som knapt lar seg vedlikeholde lengre, osv. osv.

Lenke til kommentar

Men klart, ikke uansett pris.

Så hvor setter du tålegrensen? :)

 

Apropo nyttig formål, for et par f-35 kunne vi med et pennestrøk f.eks. i stedet kjøpt inn 6 nye redninghelikoptre, å få byttet ut 40 år gamle maskiner som knapt lar seg vedlikeholde lengre, osv. osv.

 

Der er jeg faktisk ikke helt sikker. Må nesten være ved ett brekkpunkt der fordelene i forhold til Gripen ikke overgår prisforskjellen, men der er det såklart også en vurdering. Jeg synes vi skal kunne strekke oss langt, uten at jeg har ett nøyaktig tall.

Lenke til kommentar

Vi valgte helt rett fordi det er det beste flyet, USA er en mye viktigere venn og alliert enn vårt forhold til Sverige og dessuten et NATO-land akkurat som oss.

 

Den maktsyke grisen USA kan gå å henge seg. Er du redd for at de skal komme med de feite bombeflyene sine og stjele oljen vår om vi hadde kjøpt jagerne fra våre svenske brødre isteden? Vel, slik oppførsel har jo riktignok blitt en vane fra deres side.

Lenke til kommentar

De amerikanske flyene er mye bedre enn de svenske! Derfor valgte vi riktig. I tillegg er det bedre å ha utstyr til et annet NATO-land.

Med alt rotet som har vært rundt denne prosessen, nå sist ift. at sluttprisen ser ut til å bli uhorvelig mye høyere enn først antatt, kan man jo lure på om ikke Eurofighter faktisk hadde vært det beste valget. Men det klarte vi jo å rote til ganske så grundig fra dag 1.

Lenke til kommentar

Hackere angrep Lockheed Martin

 

Våpengiganten som utvikler kampflyene Norge planlegger å kjøpe.

 

http://www.dagbladet...ghter/16698983/

 

Håper ikke de fikk tak i noe viktig. Man begynner jo gjerne å tenke "Kina" straks en slik sak dukker opp. Noen som har tanker om hvem det kan ha vært?

 

Da får de virkelig teste hvor god systemene er bygget opp.

 

 

jeg vil tro at uansett hvilket kampfly Norge skulle kjøpe så ville prisen bli høyere når alt i kommet i boks en i forhold til det opprinnelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...