Gå til innhold

Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp!


Norges kjøp av kampfly - Debatt og synspunkter på kjøp  

462 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

    • JFS F35-A
      215
    • JAS Gripen
      83
    • Eurofighter
      79
    • Vet ikke/ingen formening
      86
  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

    • Ja
      264
    • Nei
      142
    • Vet ikke/ingen formening
      57
  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?

    • Ja
      317
    • Nei
      102
    • Vet ikke/ingen formening
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man vet jo ikke hvordan flyet blir , riktig enda og.

Det var likevel betenkelig å bestille 65 fly basert på bare en idi hvordan de skulle være .

At manm har bygd noen i det siste hjelper jo ikke så mye hvis de ikke tilfredstiller forventningene

 

Skal si meg enig i at det enda er en stund til F-35 er ferdig testet. Enn så lenge er det ingen store show-stoppere, men ting kan jo skje. Det som blir spennende fremover er hvordan det blir med budsjettene som følge av Sequestration. Til nå har Kongressen og DoD signalisert at F-35 er vernet, men det er tøffe budsjettforhandlinger i USA. F.eks. står Boeing-lobbyen sterk i marinen, og er det f.eks. en fare for å legge hangarskip i opplag, så kan det gå utover F-35. Ikke at marinen avlyser det hele, men at man reduserer antallet kanskje til fordel for Super Hornet.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

John Berg er en klovn av dimensjoner uten noe som helst kunnskaper om jagerfly. Alikevel bruker altså aftenposten så og si utelukkende han som "ekspert" i nesten alle deres saker om F35.

 

Jeg husker godt f.eks når John Berg uttalte i aftenposten at F-35 var et tregt fly. Også presenterte han hvor mye raskere Jas 39 ville ha kunnet fly Norge på langs, og i disse beregningene brukte han altså toppfarten til de to flyene... dvs hastigheten de kan oppnå med full etterbrenner og uten noe våpen eller ekstra fueltanker hengende på flyet og med minimalt av drivstoff ombord. Lykke til med å fly Norge på langs med full etterbrenner hele veien på internt drivstoff.... På full etterbrenner så går vel flyet tom for drivstoff på få minutter, og med ekstra drivstofftanker hengende under vingene så vil vel ikke Jas 39 en gang kunne bryte lydmuren tenker jeg.

 

Du burde nok kanskje vurdere dine kilder "litt" mer kritisk Aiven.

 

Så fyren har tatt feil én gang, wow, det er det ingen andre som har. Jeg har jo aldri hørt om fyren før, så om han har peiling eller ikke kan jeg vel ikke si noe om. At han kommer på trykk i Aftenposten som forsvarsanalytiker veier litt tyngre enn tilfeldige folk her på forumet som kommer med 90% usakligheter. Har fått med meg at de som bekjenner seg til F-35 fanboyisme ikke tåler kritiske spørsmål, men det er ikke et godt argument for å la være å stille dem.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Så fyren har tatt feil én gang, wow, det er det ingen andre som har.

Ehh, nei, han har ikke tatt feil bare én gang.
Jeg har jo aldri hørt om fyren før, så om han har peiling eller ikke kan jeg vel ikke si noe om. på
Men det er det tilfeldigvis andre som har gjort og som er familiære med sprøytet hans.

At han kommer trykk i Aftenposten som forsvarsanalytiker veier litt tyngre enn tilfeldige folk her på forumet som kommer med 90% usakligheter.

Og norges Regjering, et samlet fagmiljø og uavhengige prosjekter veier en smule mer enn en selvutnevnt "ekspert" som får skrive kronikk i Aftenposten. Hans stiller mange spørsmål i kronikken sin og kan ikke fatte hvorfor ingen hører på ham? Uheldigvis har han klart å undergrave seg selv såpass med skriveriene sine at selv om han skulle ha noen relevante poeng så er det ingen som lenger bryr seg.

Har fått med meg at de som bekjenner seg til F-35 fanboyisme ikke tåler kritiske spørsmål, men det er ikke et godt argument for å la være å stille dem.

Ja den fæle Regjeringen, Kampflyprosjektet og resten av fanboyene som prøver å bruke fakta fremfor konspirasjoner. De tåler rett og slett ikke kritiske spørsmål. Det er der problemet ligger...

Problemet er ikke kritiske spørsmål, de skulle man gjerne sett mer av. Problemet er tåpelige konspirasjonsteorier som er fullstendig høl i huet.

Lenke til kommentar

Ehh, nei, han har ikke tatt feil bare én gang.

Men det er det tilfeldigvis andre som har gjort og som er familiære med sprøytet hans.

Og norges Regjering, et samlet fagmiljø og uavhengige prosjekter veier en smule mer enn en selvutnevnt "ekspert" som får skrive kronikk i Aftenposten. Hans stiller mange spørsmål i kronikken sin og kan ikke fatte hvorfor ingen hører på ham? Uheldigvis har han klart å undergrave seg selv såpass med skriveriene sine at selv om han skulle ha noen relevante poeng så er det ingen som lenger bryr seg.

Ja den fæle Regjeringen, Kampflyprosjektet og resten av fanboyene som prøver å bruke fakta fremfor konspirasjoner. De tåler rett og slett ikke kritiske spørsmål. Det er der problemet ligger...

Problemet er ikke kritiske spørsmål, de skulle man gjerne sett mer av. Problemet er tåpelige konspirasjonsteorier som er fullstendig høl i huet.

 

Ehm, jeg tror at fakta egentlig er det beste beviset på hva som er "høl i huet" og hvem som snakket tull eller er en smule farget av drømmer...

 

-Å referere til kontrollerte pressemeldinger og media show fra ett selskap som er under knallhardt press pga budsjett brister på mange hundre prosent, forsinkelser og stadig flere kritikere ikke er så veldig troverdig heller.. selv om du mr velger å tro det..

 

Men for all del, vis oss en "uavhengig" vurdering av flyet...

Lenke til kommentar

Ehm, jeg tror at fakta egentlig er det beste beviset på hva som er "høl i huet" og hvem som snakket tull eller er en smule farget av drømmer...

 

-Å referere til kontrollerte pressemeldinger og media show fra ett selskap som er under knallhardt press pga budsjett brister på mange hundre prosent, forsinkelser og stadig flere kritikere ikke er så veldig troverdig heller.. selv om du mr velger å tro det..

 

Men for all del, vis oss en "uavhengig" vurdering av flyet...

Ahh, enda mer konsirasjonsteorier. Selvsagt er det bare en stor sammensvergelse som går på tvers av store private selskaper og flere lands myndigheter. Dette er vel egentlig et flott eksempel på at Illuminati eksisterer? Ikke sant? Endret av Vice
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ahh, enda mer konsirasjonsteorier. Selvsagt er det bare en stor sammensvergelse som går på tvers av store private selskaper og flere lands myndigheter. Dette er vel egentlig et flott eksempel på at Illuminati eksisterer? Ikke sant?

 

..jadda!... Lest Dan Brown, Mr Vice?

 

For å fortsette, faktum er at svært lite som er lovet i reklamen for F35 som er så langt gått prikkfritt. Det eneste som så langt har slått til så langt er faktisk de spådommene som kritikerene har kommet med. Og det er kanskje ikke så bra om en selger jagerfly som skal beskytte den vestlige verden de neste "50 årene"..

 

"Maybe one size does NOT fit all, after all?" .... Men for all del, vis oss en "uavhengig" vurdering av flyet...

Lenke til kommentar

..jadda!... Lest Dan Brown, Mr Vice?

 

For å fortsette, faktum er at svært lite som er lovet i reklamen for F35 som er så langt gått prikkfritt. Det eneste som så langt har slått til så langt er faktisk de spådommene som kritikerene har kommet med. Og det er kanskje ikke så bra om en selger jagerfly som skal beskytte den vestlige verden de neste "50 årene"..

 

"Maybe one size does NOT fit all, after all?" .... Men for all del, vis oss en "uavhengig" vurdering av flyet...

 

Så med andre ord har ikke alt gått prikkfritt?!

 

Gosj! som Langbein ville sagt det.

Lenke til kommentar

Bare nordmenn får lage missiler

 

Bare norske ingeniører er aktuelle når Kongsberg-gruppen skal ansette 40 personer til videreutvikling av raketten Joint Strike Missile.

 

Raketten skal brukes i det nye kampflyet F-35 fra amerikanske Lockheed Martin.

 

Ifølge utleie- og rekrut­ter­ingsselskapet Experis mangler 10.000 ingeniører i Norge, men det er ikke aktuelt å finne dem i utlandet.

 

Årsaken er at sikkerhetsklareringen tar for lang tid for utlendinger, skriver Dagens Næringsliv.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11046135

 

Jeg synes det er kjempeflott at man prioriterer nordmenn når det er snakk om jobb, men hva tror dere egentlig tar lengst tid? Å finne nok ingeniører i Norge eller ansette utenlandske? Dette programmet skulle gjerne tatt litt mindre tid...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Frykter å få gigantregning i fanget etter valget

 

Høyre vil ha svar på hva omstillingen i Luftforsvaret egentlig koster. – Bevisst strategi å holde dette skjult, sier Høyre-topp i Nordland.

 

Anskaffelsen av nye F-35 jagerfly og derunder omstillingen i Luftforsvaret blir omtalt som norgeshistoriens største enkeltinvestering.

 

I tillegg til kjøpet av nye kampfly skulle det bygges ny baser for F35 på Ørland, med en framskutt base på Evenes.

 

Kostnadene for Ørland ble beregnet til 5–6 milliarder, mens etableringen på Evenes til cirka 75–100 millioner kroner. I tillegg skulle Luftforsvarets ledelse med staber flyttes fra Rygge til Reitan utenfor Bodø. Kostnader for dette ble beregnet til cirka 300 millioner kroner.

 

Nå frykter Høyre at regningen blir enda større enn det som lå til grunn da Stortinget vedtok planene for Norges nye forsvar i juni i fjor.

 

– Jeg tror regjeringen har fått signaler fra ulike kostnadsutredninger som viser store endringer, og at det er en bevist strategi å holde dette skjult, sier ordfører i Andøy og sentralstyremedlem i Høyre, Jonni H. Solsvik til NRK.no.

 

Seniorrådgiver Marita Isaksen Wangberg i Forsvarsdepartementet sier at departementet ikke er kjent med nye kostnadsutredninger knyttet til omstillingen i Luftforsvaret som skulle tilsi et vesentlig endret kostnadsbilde enn det Stortinget tidligere er informert om.

 

http://www.nrk.no/nordland/frykter-a-fa-gigantregning-i-fanget-1.11073895

 

Nå er jeg virkelig drittlei av at folk skal gnåle om hvor mye dette kommer til å koste! Med det patetiske og elendige militære Norge har i dag TRENGER vi disse flyene uansett hva prisen blir! Det finnes mange andre steder det går ann å kutte dersom det er økonomi det absolutt må gå i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...