Mannen med ljåen Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hver gang jeg gikk inn i en bestemt butikk, startet det å pipe i "metalldetektorene" ved inngangen. Den pep aldri på vennene mine, men ofte/alltid på meg. Jeg fant ut at det var lommeboken min den reagerte på, nærmre bestemt en avlang plastikkdings gjemt i ett av rommene i lommeboka. Jeg rev den ut, og dissekerte den med en kniv. Den inneholdt en strekkode og noen plast- og metallstrimler. Hvordan virker dette systemet, og hvorfor reagerte nettopp denne butikken på nettopp min lommebok? Tusenvis av norske menn har sikkert den samme lommeboka kjøpt hos Clas Ohlson. Har hver lommebok en individuell kode, koblet til en database som metalldetektorene ved inngangen har tilgang til? Kan jeg spores av butikksystemleverandøren hver gang jeg går inn i en butikk med detektorer, hvis jeg har med microchippen? Regner med det er noen rfid-greier, men den så ikke ut til å ha noe elektronikk, kun en sandwich av plast- og metallstrimler i en plastboks ikke stort større enn et sugerør. Hva, hvorfor og hvordan? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg tror de vanligvis skal bli "disablet" (avmagnetisert eller noe?) i butikken som selger de. Har selv vært ute for et par ganger at de i kassa har glemt dette og da har alarmen gått. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Har du flere detaljer om hva de gjør? Hva skal en vanlig matbutikk med slike detektorer, er melkekartongene utstyrt med chips? Evt. dyrere varer, som kondomer, konfekt og barberblader? DVD-cover har ofte et klistermerke på seg med en spiral av metall i seg. Er det samme greier? Endret 10. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg tviler på at matvareforretninger har det på alle varene. Er nok mye for å "skremme" folk fra å stjele. Spiralsaken på DVD-er, spill etc. er nok det samme. Tror det er en form for magnetiserng på gang. Det står jo tydelig på benken der de "slår av" tyverisikringa at man ikke skal legge kredittkort etc. der. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Er det en varekode på dem, eller er de bare magnetiske? Kan detektoren identifisere hva slags vare en evt. tyv kom seg unna med? Endret 10. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Tviler sterkt. Jeg hadde ett fint problem med ett par bøker som peip i matvarebutikken. De ble avmagnetisert der og da i butikken for å ungå det senere. Tipper alarmen ikke hadde blitt utløst hvis systemet hadde oppføring av hvilke varer de fører og boka ikke var i sortementet (lærebok på høyskole...ikke noe de har på kiwi ) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg tror de bare er "av/på". Men det er godt mulig at det finnes flere mer eller mindre avanserte typer. Er ikke ekspert på dette. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Hvis disse greiene kun er magnetisert eller umagnetisert, ville ikke da en jernskrue eller en magnet gjøre samme jobben? Eller er det noen resonansgreier som gjør at denne detekteres, mens lapskausbokser ikke detekteres? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Det er nokk RFID ja. de simpleste av disse koster ikke mange ørene for hver av de og micrichippen er så liten at men nesten ikke kan se den (bare en bitte liten svart prikk). Man ser somregel bare antennen som ofte er en spiral av "metall" (aluminiumsfolielignende stirpe) RIFD finnes både i aktiv og passiv utførelse, og den butikken bruker er passiv => den før strømm fra antennen når den er i nærheten av den "allarmporten" også bruker den denne strømmen til å sende ut infoen den skal. "Avmagnetiseringen" er vel bare en kraftig magnet som induserer så mye spenning i antennen at den brenner av kretsen kan jeg tenke meg. Endret 10. mai 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Hvis det var en microchip i disse greiene, så må den ha vært liten, ja. Men jeg skjønner ikke hvordan den skal ha vært koblet. Det var såvidt jeg kunne se kun strimler av metall og plastfolie. Og en strekkode. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) er ikke så lett å se chippen på denne heller (dette er en vanelig RFID prislapp som koster noen få cent å kjøpe for butikkene): Chippen er den lille prikken nede i venstre hjørne av firkanten i midten. Og her er en annen liten RFID chipp (tror det er værdens minste i produksjon faktisk) Endret 10. mai 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hvis det er det samme vi snakker om, irriterer det meg en smule. Den lokale nærbutikken har slike klistremerker på snusen, men glemmer ofte å avmagnetisere snusboksene når en kjøper de. Piper alltid på meg, så er til tider at jeg legger fra meg snusen i bilen for å unngå "mistenkelige episoder". Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 HVA??? Et klistermerke på hver snusboks? Er det butikken selv som setter dem på? Eller leverer produsenten ferdig merka bokser? Hva er det vanlige her? Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) På hver ja. Regner med de setter de på selv, ettersom det ikke er slik på alle butikker. Edit: Er jo en fare for at de får levert de slik, kanskje en avtale med de som leverer sikkerhetsløsningen? Endret 10. mai 2009 av Billy Bob Lenke til kommentar
Rhyth Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 HVA???Et klistermerke på hver snusboks? Er det butikken selv som setter dem på? Eller leverer produsenten ferdig merka bokser? Hva er det vanlige her? Ja, og det er de ansatte i butikken som setter de på selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå