padda Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Driver å setter opp en digital dekoder ettersom vi akkurat har fått oss TV gjennom Get, men har litt mangel på plasseringer. Tven min er en LG 37LB1, med én HDMI-inngang, to Scart-innganger, én S-video, og én sånn trippel-kabel som er gul, rød, og hvit, og har både lyd og bilde (komposit?). Den siste er opptatt med Wii-en, som jeg mener kun har den muligheten. Så er problemet at på HDMI-inngangen har jeg koblet DVD-spilleren. Den har også mulighet til å kobles gjennom en trippel rød/blå/grønn (komponent?) ledning, men det har jeg ikke på TV-en. Dekoderen har også denne rød/blå/grønn muligheten, og den har også Scart-ut. Hvis jeg kobler den digitale dekoderen gjennom en Scart-kabel så mister jeg vel ganske mye kvalitet når det gjelder HD-signaler, men utenom å kjøpe en HDMI-splitter til flere tusen kroner, er det en annen mulighet? Finnes det egentlig en HDMI-splitter som bare er en liten plugg med to hun og én han? Idéer og forslag mottas med takk. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Finnes det egentlig en HDMI-splitter som bare er en liten plugg med to hun og én han?Nei. Det beste er selvfølgelig å å kople digitaldekoderen til med HDMI-kabel. TVen har sansynlig vis RGB-inngang via SCART. Så hvis du ikke vil kjøpe en HDMI switch kan du kople DVDen til med en scartkabel. Jeg bruker RGB via SCART fra DVD-spilleren til bilderørsTVen og synes bildet er meget bra. Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Skjønner ikke opplegget. Har dekoderen og dvdspilleren og tven HDMI? Men du må velge HDMI fra en av dem eller kjøpe en splitter? Er det kun 1 hdmikontakt pr boks? Ingen av de har to? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 HD får du bare med HDMI eller komponent. En vanlig DVD spiller fungerer like bra på SCART, den har ingen bruk for HDMI. Hvis det da ikke er Blu-ray du har? Lenke til kommentar
padda Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Stemmer. Dekoder og DVD-spiller har HDMI, men TV-en har bare én inngang. k-orm: Men hvis jeg kobler DVDen med Scart-kabel, vil jeg miste en del kvalitet der da, i forhold til det jeg er vant til med HDMI-kabelen? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg har analog kabel-TV, så bilde fra DVD-spilleren via scart er en god del bedre. Tviler på at du ser noen forskjell mellom scart og hdmi. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Stemmer. Dekoder og DVD-spiller har HDMI, men TV-en har bare én inngang. k-orm: Men hvis jeg kobler DVDen med Scart-kabel, vil jeg miste en del kvalitet der da, i forhold til det jeg er vant til med HDMI-kabelen? om kabelen fungerer fint så nei, om den har dårlig kontakt osv, ja. Lenke til kommentar
padda Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Skjønner. Da kobler jeg til DVD ved Scart, og dekoder med HDMI. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Helt til du kjøper bluerayspiller. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Siden DVDspilleren din har HDMI utgang er det også stor sannsynlighet for at den oppskalerer DVD til 720p, i det tilfellet vil jeg nok påstå at man mister endel kvalitet med å kjøre Scart istedetfor HDMI, samtidig skal det sies at GET sender svært få kanaler i HD, så det blir til at du må tenke over hva du eventuelt ser mest på, og når du har mest bruk for godt bilde. /Espen Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 HDMI har kommet for å bli, kjøp aldri tv med en kontakt.Evt annet utstyr med flere kontakter for seriekobbling. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Siden DVDspilleren din har HDMI utgang er det også stor sannsynlighet for at den oppskalerer DVD til 720p, i det tilfellet vil jeg nok påstå at man mister endel kvalitet med å kjøre Scart istedetfor HDMI ... Det tror jeg ikke det er grunnlag for å si. Det kan jo være at TV er like god på oppskalering? Siterer fra en tråd på AVforum: Kjepphesten til de av oss som bidrar med mange poster her inne burde være å rive ned gamle misoppfatninger som at en "skalerende DVD- spiller er bedre enn en ikkeskalerende DVD-spiller fordi 1080p > 576i".Du og jeg vet kanskje at utsagnet mitt over er upresist, feil begrunnet, og kan være positivt feil i endel tilfeller. Men jeg garanterer at 95% av de som kjøper en oppskalerende DVD-spiller tolker det slik. http://avforum.no/forum/generell-video/877...-dvd-hd-tv.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå