Gå til innhold

Canon 50mm f/1.4 vs Sigma 50mm f/1.4 til Canon 5D

Anbefalte innlegg

Hei, har fått låne et canon 50mm 1.4 objektiv nå en stund (av min far) til mitt canon 5d. Men nå må jeg levere det tilbake... Så nå må jeg kjøpe mitt eget. Vil da også vurdere sigma sin 50mm

Er veldig fornøyd med canon sin som jeg har lånt. Bruker mest blender f/2.8 - f/11

Leser i div tester at sigma'en er bedre på full åpning, men at canon'en er skarpere på f/8

spesielt i hjørnene. Sigma'en kan ha fokusproblemer. Sigma'en har bedre byggekvalitet...

Noen som har prøvd sigma'en på canon 5d eller et annet FF kamera?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kanskje det beste du kan gjøre er å gå til feks: http://photography-on-the.net/forum/forumdisplay.php?f=107 å se på hva du liker best.

Canon er veldig skarp fra f/2, men er ikke fantastisk til f/2. Har ikke den beste bakgrunnsuskarpheten. Sigmaen gir varme, Sigmafarger og har hele 9 blenderlameller (blader), noe som bidrar til ekstremt myk bakgrunnsuskarphet.

Men, uansett er det jo ikke dårlige objektiver du sammenligner, så det er bare å se på bilder som er tatt med hver av de og bestemme seg..

Lenke til kommentar

hei, takk for linken! ser igjennom no.

Tror jeg går for sigmaen, men er det en risiko mtp fokusproblemer? eller gjelder det bare fe første objektivene som ble solgt?

No er sigmaen billigst på komplett.no til 3.295,–. Hvis det er fokusfeil, hva skjer da? Sendes den i retur da eller til veksted for justering?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
hei, takk for linken! ser igjennom no.

Tror jeg går for sigmaen, men er det en risiko mtp fokusproblemer? eller gjelder det bare fe første objektivene som ble solgt?

No er sigmaen billigst på komplett.no til 3.295,–. Hvis det er fokusfeil, hva skjer da? Sendes den i retur da eller til veksted for justering?

Takk for svar!

Du sender i retur så snart du vet at det er feil. Evt, hvis feilen er liten så sender du in til rep. Og hvis ikke det fungerer returnerer du og handler en annen plass.

Canon sine objektiver har også feil, og må returneres.

Har du 5D mk2 kan du jo også bruke mikrojustering.

Du gjør ikke feil. Uslåelige farger og bokeh gjør at objektivet vil stå på f/1.4 hele tida ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...