VISTPhoto Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Har (endelig) fått tak i ett lokalet hvor jeg kan sitte opp ett fotostudio (kombinert med "gutterom" da jeg måtte gi opp mitt i leiligheten vår pga familieforøkelse som er på vei). Rommet er på ca 16m2 så burde være stort nok tenker jeg. Har satt opp en liste fra kaffebrus på hva jeg mener jeg burde ha for å komme igang her. Supert om jeg kunne fått noen kommentarer på hva andre her, men litt erfaring, mener om hva jeg har satt opp. Mengler jeg noe? Noe jeg ikke trenger? Eller noe du ville byttet ut? Dette kommer på ca 10k totalt, ikke lyst å gå så veldig mye over dette, men ikke helt låst heller. Fra før har jeg 2stk QH 110w, disse er jo ikke mye tess, men kan vel brukes hvor jeg ikke trenger det helt store. De har til nå trigget helt greit om ikke annet. Disse er med 60x90 og 40x70 softboxer. 2x300w sett (4700,-): 2st Visico Excel 300+ 2st Kraftiga stativ 2st Kraftiga softboxar 60 x 90cm 1st Transportväska för allt! 2st synksladdar & 2st nätkablar 1st Radiosändare med mottagare Svart 2.75 x 11 meter Super Black papirbakgrunn Vit 2.75 x 11 meter Super White papirbakgrunn 5 i 1 Reflexskärm 110 cm + 2 papaplyer m/avtakbar soft side + 2 reflectorer + 40x180 softbox + div dill og dall. Totalt er dette rett under 10k. Ønsker spesielt tilbakemelding på blitsene jeg har valg om noen har erfaring med disse eller vet om gode alternativer i samme prisklasse. Holder det også med 2 blitser, eller burde jeg hatt 3? Tenker da en tredje på 500w+ til bakgrunnen. Ble langt dette, men håper noen gidder å lese hele veien og komme med noe tilbakemeldinger. KW Endret 10. mai 2009 av KimberWarrior Lenke til kommentar
eitp Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Hei Jeg har et Visico 600w-sett med softbokser. De er jeg veldig godt fornøyd med. Selv om den ene røyk første dagen! Heldigvis fikk jeg ny på garantien. 300w er sikkert mer enn godt nok for det er sjelden jeg kjører på over 50% på styrke. Men softboksene er litt større (80 x 100) i 600w-pakken. Jeg kjøpte mine her. De kan sende til postkontor i Sverige, og så kan du hente der selv. Vet ikke om det blir noe billigere enn fra Kaffebrus. http://www.photax.se/std/interfit/blixt/bl.../blixtpaket.htm Jeg synes 16 kvadratmeter høres lite ut. eitp Endret 10. mai 2009 av eitp Lenke til kommentar
VISTPhoto Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Hei Jeg har et Visico 600w-sett med softbokser. De er jeg veldig godt fornøyd med. Selv om den ene røyk første dagen! Heldigvis fikk jeg ny på garantien. 300w er sikkert mer enn godt nok for det er sjelden jeg kjører på over 50% på styrke. Men softboksene er litt større (80 x 100) i 600w-pakken. Jeg kjøpte mine her. De kan sende til postkontor i Sverige, og så kan du hente der selv. Vet ikke om det blir noe billigere enn fra Kaffebrus. http://www.photax.se/std/interfit/blixt/bl.../blixtpaket.htm Jeg synes 16 kvadratmeter høres lite ut. eitp Hvordan type bilder bruker du disse mest til siden du sier du sjeldent bruker de på over 1/2 styrke? Vurderte 600w settet, men tenkte at jeg heller kunne supplere med en kraftigere blits om jeg ser behovet senere. Jo, de var litt billigere her (300SEK), men frakten kommer på 7-800SEK ekstra. Har også god erfaring med kaffebrus fra tideligere. Kanskje 16m2 blir i minste laget, men siden dette er kun en hobby som jeg ikke har noe inntekt på i det hele tatt så blir det litt for dyrt å leie noe større. Her er jeg under 1000/mnd inkl strøm, så det er overkommelig. Noe erfaring med levetid på blits og mono pærene på disse? Burde jeg kjøpt ekstra med en gang? KW Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Vi har blant annet to Visico 600 i et studiofellesskap jeg er med i. Greie blitzer der du får mye for pengene. Når det gjelder styrke, så er det greit å ha kraftige blitzer hvis du skal ta gruppebilder eller blitzene plasseres i ltt avstand fra motivet. Imidlertid skulle jeg ofte ønske at det var mulig å kjøre med enda lavere effekt enn det som er mulig - dette gjelder hvis jeg skulle ønske å bruke store blendere. Med to 300 wattere og dine to QH, så burde du være godt rustet til det meste Endret 10. mai 2009 av olar0701 Lenke til kommentar
eitp Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg bruker de til alt, egentlig. Nå har jeg stort sett brukt dem mot hvit bakgrunn med to andre blitser mot bakgrunnen for å blåse denne ut. Nå kommer jeg nettopp tilbake etter å ha tatt konfirmasjonbilder med hvit bakgrunn. BLitsene var da innstilt på 4.6 og 5.2 (går til 10 i tideltrinn). Da har jeg 1/160 sekund og f/10, iso 100. Jeg ville kjøpt med ekstra pærer (lys, ikke blits) for de står utsatt til når du tar av og på softboksen! Jeg har ikke ødelagt dem ennå. Øv deg litt på det før du skrur pærene i. eitp Lenke til kommentar
VISTPhoto Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg bruker de til alt, egentlig. Nå har jeg stort sett brukt dem mot hvit bakgrunn med to andre blitser mot bakgrunnen for å blåse denne ut. Nå kommer jeg nettopp tilbake etter å ha tatt konfirmasjonbilder med hvit bakgrunn. BLitsene var da innstilt på 4.6 og 5.2 (går til 10 i tideltrinn). Da har jeg 1/160 sekund og f/10, iso 100. Jeg ville kjøpt med ekstra pærer (lys, ikke blits) for de står utsatt til når du tar av og på softboksen! Jeg har ikke ødelagt dem ennå. Øv deg litt på det før du skrur pærene i. eitp Da ligger jeg til ekstra pærer. Hvordan blitser bruker du for bakgrunnen da? KW Lenke til kommentar
eitp Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg bruker noen gamle Hensel (250w). De har gått i gulvet et par ganger, og det går ikke lenger an å stille styrken på dem, men de fyrer som slaver og gjør en god jobb. Den ene falt forresten av stativet da jeg ryddet sammen i går også, men den fungerte for det. Det vet jeg neimen om Visicoen hadde gjort! Dessuten har jo ikke Visicoen reflektor når den leveres i den pakken du skal kjøpe. Det ville jeg slengt med hvis jeg var deg. eitp Lenke til kommentar
VISTPhoto Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg bruker noen gamle Hensel (250w). De har gått i gulvet et par ganger, og det går ikke lenger an å stille styrken på dem, men de fyrer som slaver og gjør en god jobb. Den ene falt forresten av stativet da jeg ryddet sammen i går også, men den fungerte for det. Det vet jeg neimen om Visicoen hadde gjort! Dessuten har jo ikke Visicoen reflektor når den leveres i den pakken du skal kjøpe. Det ville jeg slengt med hvis jeg var deg. eitp Tror jeg har bestemt meg for dette settet nå: http://kaffebrus.com/studioset-3-x-300ws-746.html Her er det med reflektorer. Begynte å se på det og når jeg alikevell ligger til 2 reflektorer til det settet med 2 blitser så er det ikke så stor prisforskjell egentlig. Nå burde jeg også være godt dekket til å belyse bakgrunn og mindre grupper tenker jeg. Tror også at jeg stort sett vil ende opp med å bruke paraplyer og ikke softbox på de fleste bilder, har fått byttet til paraplyer hvor en kan fjerne den svarte siden, da er jeg ganske fleksibel på oppsett. Lurer også litt på hvordan farge folk her anbefaler i studio. Går det i hvitt eller kan det være en fordel å få for noe nærmere "18% grå fargen"? Rommet skal males før jeg tar over og jeg fikk velge farge sier utleier. KW Lenke til kommentar
eitp Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det så ut til å være et bra sett! Mener du fargen på veggene? Mal dem så mørkt som mulig så har du kontroll over lyset. Når du fotograferer, vil lyspærene i blitsenheten lyse opp motivet slik blitsene vil fyre. Dermed kan du styre lyssettingen ganske godt før du begynner å fotografere. Dette er mye greiere hvis du har et mørkt rom uten strølys og refleksjoner fra vegger og tak. Selv jobber jeg ikke akkurat under optimale forhold i så måte... Lykke til! eitp Lenke til kommentar
VISTPhoto Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Det så ut til å være et bra sett! Mener du fargen på veggene? Mal dem så mørkt som mulig så har du kontroll over lyset. Når du fotograferer, vil lyspærene i blitsenheten lyse opp motivet slik blitsene vil fyre. Dermed kan du styre lyssettingen ganske godt før du begynner å fotografere. Dette er mye greiere hvis du har et mørkt rom uten strølys og refleksjoner fra vegger og tak. Selv jobber jeg ikke akkurat under optimale forhold i så måte... Lykke til! eitp Ja, var fargene på veggene jeg tenkte på. Vel, gulvet også egentlig, men der er halve gulvet allerede malt grått så blir vel bare å fortsette med det. Svart blir vel litt heftig, men en gråfarge burde vel kunne gå bra? Helt hvitt vil jeg ikke ha, reflektorer har jeg jo allerede på handlelisten KW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå