Jakoozie Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Heisann. Jeg er student, og leier som de fleste andre borteboende studenter leilighet. Men så har jeg egentlig tenkt på hvor lite økonomisk det vel egentlig er å leie, dette er jo tross alt penger du aldri ser igjen og som ikke investeres på noen måte. Tror dere det lønner seg å kjøpe en liten og grei leilighet i stedet? Jeg har svært lite peiling på slikt, men hvis jeg f.eks skulle kjøpt en leilighet som: - Koster 320 000 - Har en fellesgjeld på 1.3 mill - En fellesformue på 7500 ca. (hva er dette egentlig?) - Felleskostnader: 9150 (Dette er tatt fra en annonse på Finn, men for å hindre at noen anklager meg for å reklamere har jeg brukt omtrentlige tall) Hvordan fungerer dette med fellesgjeld? 9150 skal visstnok inkludere blant annet renter, men kan kreditor (hvem enn det måtte være) velge å kreve inn disse 1.3 millionene når som helst? Gjelder de 9150 per person, eller det som vi må betale i felles? Og eier jeg egentlig leiligheten hvis jeg kjøper en med så mye gjeld? Jeg vet egentlig svært lite om hele boligkjøpssituasjonen, så generelle tips tas også imot med takk. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Fellesgjelda er en liten luring. Når du søker hos banken om lån, ser de ikke kun på de 320k som du må betale for leiligheta, men fellesgjelda legges oppå. De 9000 kr du betaler hver måned i fellesgjeld går til å dekke felleskostnader (gjeld, vaktmestertjenester, kabel-tv etc) for borettslaget, og i tillegg må du betjene din egen gjeld, avdrag + renter, skjønt det ikke blir så innmari mye med kun 320k i lån. De færreste studenter får innvilget lån på egenhånd, du må ofte ha med en medlånssøker som f.eks. mor eller far. I praksis vil du jo eie leiligheten selv så lenge du klarer å betjene lånet ditt, men dersom du får problemer med å betale kan banken kaste deg ut av leiligheta og selge den til noen andre. Slik er det alltid når du søker lån. Kreditor er banken som har lånt ut pengene for å bygge huset. De kan ikke plutselig komme og kreve inn pengene, for det er kontraktsfestet at nedbetalingen skal skje over f.eks. 20 år. Det "skumleste" med å kjøpe leilighet er renta. Nå er den lav, men for bare et år siden var den på full fart oppover, og det er spådd at den kommer til å stige igjen om ikke alt for lenge. Når du skal kjøpe, må du kalkulere med en rente som er mye høyere enn den vi har i dag, og vurdere om du er i stand til betjene en sånn utgift. Snakk med banken din, de har gode rådgivere som kan hjelpe deg med å få oversikt over alt rundt det å kjøpe og eie leilighet. Lenke til kommentar
KS Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hei, vi hadde nylig en helt lik diskusjon om fellesgjeld HER. Det meste osm kan sies ble sagt i den tråden. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Men så har jeg egentlig tenkt på hvor lite økonomisk det vel egentlig er å leie, dette er jo tross alt penger du aldri ser igjen og som ikke investeres på noen måte. Dette er ikke et argument i seg selv og er en av de største mytene i befolkningen. Hva med alle pengene du bruker på mat, ferier, kino? Er de bare kastet ut av vinduet i og med at du aldri ser de igjen? Da synes jeg i saåfall du bør slutte å spise og feriere. Hvis du er så fornuftig og skal se økonomisk på det å leie og eie må du sette opp et budsjett som viser hvilke kostnader de ulike alternativene vil ha. Og et slikt budsjett inneholder ikke bare hvor mye du må betale i renter/leie og hvor mye du kan selge leiligheten for. Du må se på vedlikeholdskostnader og mobilitetskostanden ved at du blir fastlåst til din leilighet etc etc. ...hvis du skal se økonomisk på det Endret 12. mai 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
phphans Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 For at det skal være veldig lønnsomt å kjøpe bolig må du ha skattbar inntekt (sånn at du kan få fradrag for rentene), og betale formueskatt, siden den vil bli drastisk redusert. Hvis ikke du gjør noen av delene er det nokså liten vits i å kjøpe egen bolig. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Men så har jeg egentlig tenkt på hvor lite økonomisk det vel egentlig er å leie, dette er jo tross alt penger du aldri ser igjen og som ikke investeres på noen måte. Er rentene du betaler til banken noe du ser noe igjen til? Og de kommunale utgiftene? Og ...? : D Endret 12. mai 2009 av apegryn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå