dronjom Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Jeg har noen teorier om verden og universet som dere sannsynligvis syns er litt snedige, men det kan ikke motbevises enn så lenge. Det har dukket opp når jeg har sitti og tenkt. Noe av det mest abstrakte man kan tenke seg. Se for dere at det finnes 3 universer (minst) der den ene kommer først, og så kommer de to neste som starter nøyaktig likt, de er parallelle ved siden av hverandre og vil en dag møtes. De vil altså oppføre seg helt likt inntil de påvirker hverandre. Her er en tegning av hva jeg mener: Tenk dere da på alt det spesielle som vil oppstå. Sett at vi lever i univers 3, som jeg har gått ut i fra, tenk dere da at det dukker opp en person fra univers 2 som er helt lik deg og har hatt samme oppvekst. Tenk hvor mye interessant dette vil skape. Og tenk dere at dere har holdt på en hemmelighet i alle år som dere ikke har tenkt å røpe, og så dukker det opp en fra tvillinguniverset som allerede har åpnet seg. Det blir som om den personen har lest tankene dine. Hva slags spørsmål ville dere stilt deres egen ”kopi”? Man kan jo begynne med; ”hei, åssen går det?”, eller ”hvor fort løper du?” eller komme med et spørsmål som gir frysninger hos den andre fordi det er ingen andre som vet om det du spør om. Og tenk hvis dere hele livet har leitet etter den store kjærligheten og ikke funnet den, og så møter dere tvillinguniverset hvor deres tvillingperson har møtt kjærligheten, så kan jo dette være løsningen med den samme personen i deres eget univers. En annen ting jeg har tenkt er dette med filmene som jeg har tegnet inn i tegningen. Det forrige universet vil kanskje forstå at universet vil gjenta seg litt forskjellig fra det forrige, og så samler de inn masser av filmklipp og videoer og bilder fra univers 1 og sender det ut i tomheten utenfor universet i passe hastighet slik at det dukker opp i univers 2 eller 3, altså slik at hele univers 1 senere nullstilles bortsett fra videoene og bildene som er det eneste som er igjen. Se for dere da at det dukker opp filmklipp der du ser deg selv som gammel, når du ennå bare er 16 år for eksempel. At du ser deg selv som gammel. Men livet vil selvsagt ikke bli helt som i videoen. Eller at du ser ditt eget barn som du ennå ikke har født. Tenk dere alt som vil oppstå i en slik situasjon. Disse tre universene vil altså være helt like inntill omtrent halvveis fordi de har helt like forutsetninger, men så vil det skje en påvirking mellom univers 2 og 3 som gjør alle tre forskjellige. Jeg er altså også usikker på om det finnes universer før univers 1. Jeg ser på verden som noe som inneholder alt, og da kan dette også være en del av det. En annen ting jeg har tenkt på er hvordan universet vil gå mot slutten. Enten vil det fortsette å vokse utover og utover til alle atomer er skilt ifra hverandre eller så vil det snu og implodere. Kanskje dette skjer annenhver gang? Håper dere skjønner ideen min og syns det er en interessant tankegang fortell meg hva dere tenker, og hva dere ville spurt dere selv om dersom dere møtte dere selv i et tvillingunivers. Håper dere ikke tror jeg er heelt sprø da jeg kommer kanskje med mer senere. Daniel [edit] endret topic til hypotese Endret 10. mai 2009 av dronjom Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Personlig synes jeg dette bare var fjas Og det du har er ingen teori, det er en hypotese Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Personlig synes jeg dette bare var fjas Og det du har er ingen teori, det er en hypotese men hva du vil, men dukker det opp en khaffner2 en dag så ser vi hvem som har rett Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Hva parti stemmer du? hva mener du? er ikke så innenfor politikken, stemmer sikkert arbeiderpartiet, men hva har det isåfall med saken å gjøre? Lenke til kommentar
ashore Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Kommentaren kan ha en sammenheng med at det påstås at velgerne til de forskjellige partier har litt forskjellig gjennomsnitts IQ. Har ikke sett noen vitenskapelig undersøkelse, men du kan se f.eks. her: http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article625000.ece. PS! Jeg har bare skumlest det første innlegget ditt... Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Kommentaren kan ha en sammenheng med at det påstås at velgerne til de forskjellige partier har litt forskjellig gjennomsnitts IQ. Har ikke sett noen vitenskapelig undersøkelse, men du kan se f.eks. her: http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article625000.ece. PS! Jeg har bare skumlest det første innlegget ditt... kult da kult for dem som har iq Endret 10. mai 2009 av dronjom Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 En annen ting jeg har tenkt er dette med filmene som jeg har tegnet inn i tegningen. Det forrige universet vil kanskje forstå at universet vil gjenta seg litt forskjellig fra det forrige, og så samler de inn masser av filmklipp og videoer og bilder fra univers 1 og sender det ut i tomheten utenfor universet Dette er såvidt vi vet umulig. Hvis universet er endelig, altså med en yttergrense, så er det ingenting i ordets grunnleggende betydning utenfor universet, heller ikke rom. Og fordi det heller ikke er rom utenfor et slikt endelig univers, så er det ikke noe "utenfor" å sende filmene ut i. Denne operasjonen er altså umulig. Men: Mest sannsynlig er universet uendelig, altså helt uten yttergrenser, heller ikke i dette tilfellet vil det være noe "utenfor" å sende filmene ut i. Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 En annen ting jeg har tenkt er dette med filmene som jeg har tegnet inn i tegningen. Det forrige universet vil kanskje forstå at universet vil gjenta seg litt forskjellig fra det forrige, og så samler de inn masser av filmklipp og videoer og bilder fra univers 1 og sender det ut i tomheten utenfor universet Dette er såvidt vi vet umulig. Hvis universet er endelig, altså med en yttergrense, så er det ingenting i ordets grunnleggende betydning utenfor universet, heller ikke rom. Og fordi det heller ikke er rom utenfor et slikt endelig univers, så er det ikke noe "utenfor" å sende filmene ut i. Denne operasjonen er altså umulig. Men: Mest sannsynlig er universet uendelig, altså helt uten yttergrenser, heller ikke i dette tilfellet vil det være noe "utenfor" å sende filmene ut i. Universet er vel ikke uendelig, og man kjenner jo til paralelle univers så da kan jo filmene eventuelt sendes dit, eller at mennesket klarer å opprette et lite paralelt univers utenfor vårt eget. Men se for dere det dukker opp en tvilling av dere selv, det ville jo bli deres verdens beste venn, tenk på alt dere har felles! Og man kan se hvordan man ser ut utenifra, ikke bare som i film, bilder o.l. Vil kanskje føles som man er alleine når det ikke er andre til stede enn tvillingpersonen din da Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Universet er vel ikke uendelig, og man kjenner jo til paralelle univers Jøss, begge opplysningene er totalt nye for meg. Har du noen troverdige kilder som underbygger disse påstandene? Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 at det er snakk om det da men universet er jo ikke uendelig, det begynner og det slutter og så starter kanskje et nytt univers, eller at det samme gjentar seg selv helt nøyaktig, noe som er litt skremmende å tenke på som har skremt meg i noen år. Det må jo finnes noe utenom universet også, en slags tomhet, vil jo ikke tro det er størkna betong universet utvider seg vel med lysets hastighet og da vil det kanskje være mulig å komme lenger ut ved hjelp av ormehull, men det er vel vill gjetning Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 ( ang. undersøkelsen, skremmende at gjennomsnittet er under 100(!), meget skremmende.) Dette er ikke engang en hypotese, jeg savner virkelig en matematisk ligning/bevis for dette. Du snakker om å være like, men og ulike, altså en helvete av partikkler og regler/lover i fysikken. Alle atomer skal deles fra hverandre, selv om kansje snakker om sterke bindninger. Dessuten finnes det så mye dritt der ute i form av anitpartikkler, partikkler bla bla. Selv om strengeteorien muliggjør flere universer, akkuratt som ett brød er delt opp i skiver, er det ikke i nærheten av dette, og de er hvertfall forsøkt bevist med skikkelige matematiske bevis, fysikkens lover og viten om energi(strengene som vibrerer---> avansert---->gud) og partikkellære. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Universet er vel ikke uendelig, og man kjenner jo til paralelle univers Jøss, begge opplysningene er totalt nye for meg. Har du noen troverdige kilder som underbygger disse påstandene? ja den stussa jeg litt over og. forskere tror universet utvider seg med lysets hastighet. men selvsagt ikke noe vi kan vite. hvor får du fra at det er flere paralelle univers? se der ja, du har tydeligvis svart på den men altså, hva som er utenfor vårt univers er umulig å vite, imed at vi ikke kan reise raskere enn lysets hastighet blir det vanskelig. og ormhull er kun innenfor vårt univers, så hvis du havnet ved kanten da, ville kanten i løpet av et sekund være uendelig langt borte igjen. Endret 12. mai 2009 av simster Lenke til kommentar
S_J Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Så negative dere er da. Jeg ville vel spurt den andre meg om forskjellige minner eller tanker så jeg kan vite mer sikkert om det lureri eller ikke. Så ville jeg spurt hvordan den andre meg levde livet sitt og om det var forskjellig fra mitt. Men jeg også tviler på at det er mulig da. Om det finnes andre universer så vil det vel neppe kunne reises mellom dem, kanskje vil vi ikke kunne kommunisere mellom dem heller. Lenke til kommentar
Leif.ross Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 har en teori æ å. tenke meg det kjente universet som et slags sted der materie finnes, utenfor "universet" er det bare vakum, men ingen "boble" eller vegg som noen påstår som skiller universet fra "vakumet". vårt univers utvider seg stadig, eller materien sprer seg mer ut i dette evigvarende vakumet, altså dette er en av kreftene som utvider "universet" eller det område der det finnes materie. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Boblen du referer til er sikkert grensen for hva vi kan observere fra jorden og ikke noe fast og håndgripelig. Dette kommer av at kildene til alt av elektromagnetiske bølger og EM bølgene selv utenfor dette drar avgårde (i forhold til oss) kjappere en C (lysets hastighet). Alt utenfor denne "barrieren" blir dermed ikke mulig og observere fra der vi befinner oss. Denne barrieren vil flytte seg alt etter hvor i universet man observerer fra. Dette er forøvrig noe de fleste vitenskapsmenn/kvinner er enige om i dag så du kan ikke kalle det for din teori EDIT: Mulig jeg rotet duvelig nå .... Den ultimate grense for hvor langt vi kan se må jo være ca 13,700,000,000 lysår, dersom vi går ut fra at 13,7 milliarder år er alderen på universet vårt. Man kan jo ikke se noe som ikke eksisterer... Endret 11. februar 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 EDIT: Mulig jeg rotet duvelig nå ....Den ultimate grense for hvor langt vi kan se må jo være ca 13,700,000,000 lysår, dersom vi går ut fra at 13,7 milliarder år er alderen på universet vårt. Man kan jo ikke se noe som ikke eksisterer... Grensen til det observerbare universet er ~46 milliarder lysår unna. btw. til trådstarter, hvor gammel er du egentlig? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) EDIT: Mulig jeg rotet duvelig nå ....Den ultimate grense for hvor langt vi kan se må jo være ca 13,700,000,000 lysår, dersom vi går ut fra at 13,7 milliarder år er alderen på universet vårt. Man kan jo ikke se noe som ikke eksisterer... Grensen til det observerbare universet er ~46 milliarder lysår unna. Begge har rett. En oppklaring: De fjerneste objektene man kan observere ser selvsagt ut som de er i underkant av 13,7 milliarder lysår unna, fordi lyset har vært på vei til oss i nesten hele universets levetid, starten (Det store smellet) skjedde som kjent for 13,7 milliarder år siden. Men i mellomtiden har universet utvidet seg, slik at de observerte objektene har beveget seg fra oss i de 13,7 milliarder årene som har gått siden de sendte ut det lyset vi observerer nå. I 2002 ble det dessuten oppdaget beviser på at utvidelsen går stadig raskere. Man har dermed beregnet den nåværende posisjonen til disse fjerneste objektene til ca 46 milliarder år unna. Dette er radien i den kula som vi kaller det observérbare universet. Selve universet er antagelig mye større, vi ser antagelig bare en liten bit, men fordi vi for alltid er forhindret å observere fjernere objekter, så er det umulig å fastslå den virkelige størrelsen på hele universet. For alt vi vet kan det være uendelig stort. Endret 11. februar 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 EDIT: Mulig jeg rotet duvelig nå ....Den ultimate grense for hvor langt vi kan se må jo være ca 13,700,000,000 lysår, dersom vi går ut fra at 13,7 milliarder år er alderen på universet vårt. Man kan jo ikke se noe som ikke eksisterer... Grensen til det observerbare universet er ~46 milliarder lysår unna. Begge har rett. En oppklaring: De fjerneste objektene man kan observere ser selvsagt ut som de er i underkant av 13,7 milliarder lysår unna, fordi lyset har vært på vei til oss i nesten hele universets levetid, starten (Det store smellet) skjedde som kjent for 13,7 milliarder år siden. Feil, jeg har rett Lysår er en lengdeenhet, det lengste vi kan se er ~46milliarder lysår, Det lengste vi kan se bakover i tid er ~13,7milliarder år (- ~400000 år, da universet hadde kjølt seg ned nok til at fotoner kunne bevege seg fritt.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå