Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lovdata om nytt hus og skjeve gulv

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte ny vertikaldelt enebolig for 2 år siden. Jeg irritererer meg nå over skjeve gulv. Jeg er ikke sikker, men mener ganske bestemt at dette har forverret seg. Det er 1 cm feil på 60 cm. Hvilke rettigheter har jeg ettersom dette er 2 år siden? Er det noen som har linker til lover? Hva burde jeg i tilfelle forlange av Byggherre? At skaden utbedres? Penger? Skal jeg ikke gjøre noe i det hele tatt? Dekker forsikringen dette?

Er det kanskje for sent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare lengre enn 2 år, og det er garantert en bolig.

Du har selvsagt rett til å kreve kostnadsfri utbedring av skaden, og eller prisavslag tilsvarende skaden.

Det du har målt er 1.6cm feil pr meter, noe som i grunn er ganske mye. Setninger osv vil alltid kunne gi noen mm feil, men her er det såpass store at her er ikke arbeidene gjort bra nok etter grunnforholdene. Slike ting blir som oftest værst der en del så på f.eks fjell og resten på annen grunn.

Kontakt utbygger skriftelig og få de til å befare feilene. De burde rette det opp om de er seriøse.

Lenke til kommentar

Det er trolig bjelkene med I-profil som har gitt etter. Men der som bæreveggene er, er det topper, med søkk på sidene. En stol tipper veldig hvis den står på en topp. Bør jeg altså klage på dette? Er det noen lover jeg kan forholde meg til? Linker????

Endret av Asaf_p
Lenke til kommentar

Det er helt klart du kan klage på dette. Det høres ut for meg som det er gjort helt elementære feil, da bærebjelker ikke er dimensjonert etter spennet, eller brukt riktig kvalitet.

Dette er en vesentlig feil på ditt hus, og du har dermed mulighet for å reklamere til selger.

Jeg antar at vi snakker om et helt ny bygd vertikal delt bolig? Har du kjøpt brukt så blir saken en annen. Hvordan er det hos din nabo? Samme feil der? Lettere når dere går sammen.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Har nå hatt en tømmermann med laser og målt gulvet. Fant ut at gulvet er normalt ved veggene og der hvor det er bærende konstruksjon under, men har seget ned på midten.

Målte avviktet til 1,5 cm i høydeforskjell på 1 meter.

Hva må de gjøre for å utbedre dette? Hvor lang tid kan det ta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...